Bonaventura 2018

Vakantie met de Bonaventura 2018

Op donderdag 14 juni begon onze bootvakantie van 2018. 's Middags voeren we eerst naar de Parksluizen om meteen met de aak Padua uit Nijmegen mee te gaan. De Maas op. Er was tot windkracht 7 voorspeld en inderdaad beukte het soms behoorlijk. Met tegenwind schoot het niet echt op. Frans heeft de bijboot nog even vaster moeten zetten. Die kletterde wel erg tegen de spiegel aan. Na vier uur varen arriveerden we in de Sliedrechtse Biesbosch, even voorbij Jachthaven “Westergoot”. Daar zijn we ooit met onze eerste openingstocht geweest. Bij het aanmeren aan de steiger bij het Moldiep bleef ik met mijn reddingsvest (was wel nodig onderweg) aan het geusje hangen. Die brak spontaan af, een stukje reling meenemend. Heeft Frans weer wat te doen! Hier zouden we drie nachten verblijven. Het weer was toen niet optimaal. Veel wind en fris. 's Avonds gebruikten we onze bijboot om op de kleine vaarwegen tussen, onder en langs takken de Biesbosch een beetje te verkennen.
Heerlijk rustig. Voor ons was dit de eerste kennismaking met de Biesbosch tijdens een vakantie met de boot. Een mooi stukje Nederland!
Vrijdag 15 juni: 23 gr. Zonnig
Veel gelezen en gepuzzeld. 's Middags een stukje gewandeld. Tukkie gedaan en 's avonds varen. Ontspannen dag dus.
Zaterdag 16 juni. 20gr. Zonnig
's Morgens wederom gelezen en de puzzelboekjes aangesproken. Gelukkig hebben we voldoende leesvoer meegenomen. Het meest kleine boekjes die snel uit zijn en na de vakantie doorgegeven kunnen worden. 's Middag hebben we voor het eerst in de vakantie de fietsen gebruikt. Naar Dordrecht en via “Opnieuw & Co”. Een ruime kringloopwinkel waar ik wel € 0,50 besteed heb aan onderzetters! Daarna in Dordrecht zo'n 2,5 uur gewandeld. Mazzel: het was marktdag. Met de heup van Frans, waar hij de laatste tijd nogal last van had was het blijkbaar allemaal wel te doen. Gelukkig maar. Intussen was de zon gaan schijnen wat we gevierd hebben met een ijsje. Terug op de boot was het weer frisser geworden. 's Avonds kaartten we en verloor ik wederom.
Zondag 17 juni. Geen zon, veel wind, af en toe regen.
Om 9.25 uur vertrokken we naar de Ottersluis om vervolgens de Nieuwe Merwede over te steken naar de Spieringsluis. Tijdens het wachten zagen we een drone die boven ons cirkelde. Waarschijnlijk hoorde die bij een groep kleine huurmotorbootjes.
Er kwamen namelijk 11 motorbootjes uit de Spieringsluis. Achter de sluis wachtten er nog eens zeven. Feestje dus. Het was maar goed dat we een recente kaart van de Biesbosch bij ons hadden want het zit soms ingewikkeld in elkaar met afslagen, zandplaten etc. Om 11.45 uur lagen we aan een steiger bij de Petrusplaat tussen twee speelplaatsen in met nog zeven andere boten. Mooie plek. Om 18.45 waren de meesten weg. Waarschijnlijk moesten zij wel de volgende dag werken. Het had vandaag al een paar keer geregend. 's Middags hadden we zelfs de kachel even aangedaan. Telefoons opgeladen, radio aan en  kaarten.
Maandag 18 juni. Nog steeds fris.
Om 7 uur via het nieuws hoorden we over het busje dat op Pinkpopbezoekers was ingereden. Aangezien onze oudste daar was hebben we meteen een app gestuurd om te vragen of het gezellig was geweest en om zo te vernemen dat bij haar en de vrienden met wie ze daarnaartoe was gegaan alles in orde was. Gelukkig is ze gewend om 's morgens vroeg op te staan zodat het voor haar geen raar tijdstip was.
Na het ontbijt vertrokken we voor de volgende “halte”. Nabij Polder Krijntjesweide. Dat is een mooie steiger met zicht op een zandplaat (die je niet ziet) waar al verschillende boten op zijn vastgelopen volgens de buren. Mooi uitgangspunt voor tochtjes met een bijboot. Ik had wederom voor twee dagen gekookt. Het lijkt wel vakantie!! Doordat het weer nog te wensen overliet qua zitten aan dek had het lezen, puzzelen en tv kijken (voetbal, we zagen de Belgen winnen van Panama) binnen prioriteit. Later op de avond werd het aangenamer. Nog wat vogels bespied met de kijker, alhoewel ik voor de ijsvogel die langs mijn gezicht vloog geen kijker nodig had.
Dinsdag 19 juni. Zonnig weer.
Op de radio hoorden we dat de bestuurder van het busje (van Pinkpop) zich bij de politie had gemeld.
Na het ontbijt vertrokken we naar Geertruidenberg waar we om 10.45 uur aan konden meren. We hadden daar WiFi!
Vorig jaar beloofden diverse jachthavens dat maar in de praktijk kregen we het zelden. We hadden meteen twee overnachtingen geboekt. Met een plattegrond in de hand zijn we de stad ingegaan(de eerste, sinds 1213,  van Nederland!). Weer terug op de boot geluncht en daarna op de fiets geklommen en gereden naar Dongen. Van diverse mensen in de haven hadden we gehoord dat de winkels van Cranenbroek zo uitgebreid waren. Het bleek inderdaad een uitgebreide winkel met vooral kleding en gereedschappen waar Frans een spijkerbroek en ik een “Kong” bal (voor de hond van mijn werkgeefster) heb gekocht en wij allebei een leesbril met Ledverlichting aanschaften. Die zouden we 's avonds meteen uittesten. Op de terugweg namen we een drankje bij tuincentrum Vitra (ook zeer uitgebreid) en aardbeien, winterwortel en tomaten bij de “Versboerderij”annex tuincentrum. Heerlijk! Na uiteindelijk 28 km waren we redelijk afgeserveerd. Veel wind en vanaf die tijd ook veel zon. Die zouden we tot aan het eind van de vakantie houden. Variërend van 24 tot 29 graden!
Na telefonisch contact met mijn vriendin besloten we er drie dagen in de haven aan vast te plakken. Op zaterdag en zondag zou er in Lage Zwaluwe Havenfeest zijn. Dat zag er heel erg leuk uit op Internet. Het dorp gaat dan 100 jaar terug in de tijd.
Woensdag 20 juni. Eindelijk de hele dag zon.
Met de fiets naar Geertruidenberg met zijn historische centrum en prachtige panden. Een poosje gewandeld en toen op de fiets naar Raamsdonksveer over de fietsbrug (ziet eruit als een kleine Erasmusbrug). Ook daar heerlijk gewandeld. Op de terugweg boodschappen gehaald en bij de warme bakker en de Keurslager onze lunch gekocht. Deze opgegeten op een bankje op een pleintje. Heerlijk! Terug op de boot gekomen trokken we voor het eerst de korte broek aan en die is eigenlijk niet meer uitgegaan. Wel tussendoor gewassen uiteraard. Na het avondeten over het terrein gelopen en een praatje gemaakt met een echtpaar dat met een camper in de haven stond. Dat zie je ook steeds vaker: camperplaatsen in een jachthaven. Lucratieve business heb ik me laten vertellen. Omdat wij begin augustus voor het eerst met een camper op pad gaan naar Groot-Brittannië waren we benieuwd hoe het hen beviel. Zij waren pas het 2de jaar met het voertuig op pad en ze hadden alleen nog in Nederland gereden dus ze konden er nog niet zoveel over vertellen. Ze waren er wel erg blij mee.
Donderdag 21 juni.
Om 9.30 uur met de fiets naar de bushalte waar de bus ons naar Breda bracht. Daar maakten we een stadswandeling bewonderden we o.a. de oude gevangenis aan de Kloosterstraat en lunchten we bij café Coremaet met een “Broodzak lekkers”. Dat bestond letterlijk uit een papieren broodzak met stukjes stokbrood en een plank met vierkante schaaltjes gevuld met: eiersalade met spekjes, rilette van eend waar een huisgemaakte chutney van paprika en Spaanse pepertjes bij hoorde en een huisgemaakte tonijnsalade met kappertjes en mais. Heerlijk. We hebben het wel gedeeld daar we ons al hadden getrakteerd op een Brabant worstenbroodje. Daarna zijn we met de bus teruggegaan tot Oosterhout. De stad hadden ze opgeleukt met allemaal dansende parapluutjes in de straten. Vooral bij het zonnige weer zag het er erg gezellig uit. Bij deze tussenstop maakten we wederom een stadswandeling. Daarna de bus weer gepakt en verder terug naar Geertruidenberg. Ik blijf het ook leuk vinden om de combinaties te maken van b.v. varen, fietsen, wandelen en openbaar vervoer. Zo kun je overal komen.
Vrijdag 22 juni. Zonnig.
's Morgens naar Geertruidenberg gefietst, want er zou markt zijn. Deze bleek er pas om 13.00 uur te komen! Dat zijn wij in Rotterdam niet gewend. Teruggekomen rond die tijd waren er zes kramen waaronder een viskraam. Daar hebben we een heerlijk portie kibbeling genomen.  Bij de groentekraam 8 minikomkommers. Heerlijk onderweg op de fiets. Na de boodschappen gekocht te hebben zijn we heerlijk gaan relaxen op de boot. De leesboeken zijn al bijna uit.
Zaterdag 23 juni.
Zonnig. Hier waren we voor gebleven! Het Havenfeest van Lage Zwaluwe. Na 14 km bleek het lichtfeest zaterdagavond te zijn maar het Havenfeest waar wij voor waren gebleven zondag! Omdat we geen zin hadden om dat !!end wederom te fietsen besloten we om te kijken of we er volgend jaar met de auto naartoe konden gaan. We bezochten een grote watersportwinkel nabij de Jachthaven, vertelden we ons verhaal over het feest dat we misliepen en kregen meteen een kop koffie aangeboden. Heerlijk. Na nog een poosje door Lage Zwaluwe gefietst te hebben streken we neer bij Brasserie 't Appeltje. Frans bestelde bij de (Chinese) ober een boerenomelet (ei,ui,champignons,kaas,ham) met een salade en ik stokbrood met bakjes tonijnsalade, krabsalade, zeewier, Hollandse garnalen en zalm. Weggespoeld met een Affligem!
We hadden weer voldoende energie opgedaan om naar Drimmelen te fietsen. Daar zaten we op een bankje aan de Herengracht onze minikomkommers te nuttigen. Prachtige fleurige locatie. Het was intussen aardig warm geworden. Tussen Drimmelen en Lage Zwaluwe reden we op de dijk langs de Amer. Weliswaar tussen de schapen die niet altijd begrepen dat ze opzij moesten, maar met prachtige vergezichten. Weer in Geertruidenberg aangekomen na 39 km te hebben gefietst, hebben we een ijsje genuttigd in de schaduw van het marktplein. Daar was het druk. Een Amerikaanse schoolbus met veel mensen en de terrasjes waren ook goed gevuld. Door het mooie weer ging het er allemaal wel gezelliger uitzien.'s Avonds Duitsland zien winnen van de Zweden.
Zondag 24 juni.
Wat bewolkt. Om 9.05 uur vertrokken we naar de haven van Heusden. € 17,00 Per overnachting .We hebben één nacht geboekt. Stadswandeling gemaakt. Altijd leuk in Heusden en bij de boekhandel twee “dwarsliggers”gekocht. Eén van Marion Pauw en één van Tomas Ross. Vorig jaar in de fietsvakantie bevielen de dwarsliggers prima. Ze nemen veel minder ruimte in. De verhalen waren ook wat actueler dan “De martelaren van Gorkum”die ik net uit had! Naast de prachtige Harley's van de motorclub een bokkepootjesijsje gegeten. In de haven kwam een echtpaar onze bijboot bewonderen. Zij bleek eenzelfde tekening te hebben gekocht en ook eenzelfde bijboot te hebben gemaakt. De tekeningen zijn genummerd. Frans heeft nr 24 en zij nr 72. Voldoende gespreksstof dus. Onderweg naar de haven langs de Bergse Maas zagen we minstens 20 ontwortelde bomen. Waarschijnlijk door een storm geveld, maar het zag er wel triest uit. 's Avonds gehoord dat de 1ste Nederlandse vrouw ooit in een team zat dat de Volvo Ocean Race had gewonnen en Max Verstappen 2de was geworden in Frankrijk.
Maandag 25 juni. Zonnig.
Om 9.40 vertrokken. In plaats van naar Kerkdriel besloten we naar Zaltbommel te gaan. Na de St. Andriessluis voeren we de Waal op met zo'n 13 km p/uur waardoor we een uur later in Zaltbommel aankwamen. Mooie plek in het hoekje bij het mooie havenkantoor. Heel aardige havenmeester die ons nog allerlei folders kwam nabrengen over de omgeving. En WiFi die werkt! Langs een stuk vesting gelopen en een korte wandeling gemaakt met een fotomoment voor Jip, Janneke en Takkie.
Een leuk kunstwerk dat is gemaakt ter nagedachtenis van Fiep Westendorp, die de tekeningen bij o.a. De Jip en Janneke boeken heeft gemaakt. De gootspokenroute hebben we niet gevolgd maar we hebben er wel drie op afvoerpijpen ontdekt. We waren nog nooit in Zaltbommel geweest, maar het is echt de moeite waard. Het weer werkte ook nu weer mee. Heerlijk ontspannen en intussen is de  eerste dwarsligger uit.
Dinsdag 26 juni. Zonnig.
Om 10 uur een route door de Bommelerwaard aangevangen. Zaltbommel-Gameren-Nieuwaal-Bruchem-Kerkwijk-Ammerzoden-via de IJsboerderij waar we bruiloftijs, met boerenjongens én boerenmeisjes nuttigden,- Zaltbommel. 29 km. Prachtige route met veel kwekerijen van bloemen, champignons en fruit,  waarbij we kasteel Ammersoyen bezochten (met Museumkaart) en Hertenstoof kochten. Sinds Geertruidenberg hebben we al veel helikopters en vliegtuigen gezien en vooral gehoord met als “hoogte”punt een overvliegende helikopter op de Bergse Maas die we bijna konden aanraken. We schatten zo'n 15m hoogte over het water. We zijn wel wat gewend in Rotterdam maar deze vooral snelle en zwaar beladen vliegtuigen klinken toch anders. 's Avonds Argentinië nipt zien winnen van Nigeria.
Woensdag 27 juni. Warm en zonnig.
Om 9.50 uur vertrokken. Na 5 minuten zaten we op de Waal waar we eerst zowel van bak- als van stuurboord een beladen aak/containerschip voor moesten laten gaan. Daarna de oversteek gemaakt waardoor er zoveel golfslag was dat ik vergeten was dat, na installatie van de nieuwe koelkast, de bovenste twee laden van het keukenblok niet meer geblokkeerd waren. Die kwamen er dus in zijn geheel uit. Intussen was de deur van het toilet opengeslagen zodat ze er meteen in konden schuiven! Dat maakte zoveel lawaai dat we allebei dachten dat we wel later naar de schade zouden kijken. Intussen schommelden we nog steeds hevig. Toen dat minder was heb ik eerst sokken en schoenen aangetrokken en heb de,vooral, glasschade opgenomen. Conclusie: bij de eerstvolgende kringloopwinkel konden we shoppen voor 12 glazen!
Onderweg naar Leerdam (glasstad!) biedt dat mogelijkheden zou je zeggen. 13.15 Uur kwamen we aan de meldsteiger in de haven van Leerdam aan en boekte ik voor twee nachten. € 10,00 borg voor de “sleutel”, dus die moeten we niet vergeten in te leveren. Na een stadswandeling zijn we wederom met de Museumkaart naar de glasblazerij gegaan. Daar werden zowel een vaas als een drinkglas gemaakt waardoor we pas, als laatsten, om 17.20 vertrokken. Morgen naar het Glasmuseum.
Dinsdag 28 juni. Zonnig. 28 graden.Eerst naar de markt in Leerdam geweest. Best uitgebreid, en daarna gefietst naar Fort Asperen. Daar aangekomen was er een filmploeg binnen om de fototentoonstelling te filmen. Wij mochten er daardoor niet in. De gids heeft ons, omdat-ie het toch sneu vond, een kleine uiteenzetting gegeven over de Hollandse Waterlinie, waar Fort Asperen deel
van uitmaakt. Daarna koffie gedronken tegenover Kasteel(?) Asperen. Stukje gefietst naar Heukelum maar omdat de temperatuur maar bleef stijgen zijn we terug naar Asperen gefietst om in de Voorstraat bij de warme bakker allebei een broodje “gezond”te eten en een bokkepootjesijsje te eten. Na 29 km waren we weer op de boot. Even uitgerust en toen naar het Glasmuseum gegaan. Dat is nog wel een stukje van de haven gelegen. Zoals altijd als ik glas zie vond ik het daar ook weer indrukwekkend. Prachtige Art Deco tentoonstelling.  Het is 's nachts heerlijk koel op de boot.
Vrijdag 29 juni. Zonnig. 27 graden.
Water getankt. Kaart ingeleverd van het hek en weg naar Geldermalsen. Na 3 uur en 3 kwartier aangemeerd bij Jachthaven “Achter 't Veer”. Op een zeer warme plek naar later zou blijken. Niet goed voor mijn humeur (naar ook later zou blijken).
Wel fijn gelegen bij de Lidl en AH. Geluncht en Geldermalsen ingegaan. Dat is niet zo groot, maar we zijn er bij Ruighaven, die gaat verbouwen, wel geslaagd voor een nieuwe lamp voor thuis. Daar hebben we een moderne kroonluchter waar de visite regelmatig hun hoofd tegenaan stoot. Dit was een moderne plafonniere. Precies wat we zochten. We moesten de lamp wel elke dag verhuizen van bed naar stuurhut en andersom. 's Avonds brood, eieren en spek, koffie, gelezen. Rustige avond.
Zaterdag 30 juni. Zonnig. 28 graden.
De afgelopen week was het 's middags 34 graden in de boot. We moesten steeds naar schaduw zoeken en onder de parasol. Zoveel warmte is aan mij niet zo goed besteed. Voor een fietstocht naar Culemborg vertrokken we om 10 uur. Om 16.00 uur waren we terug. 39 km verder. Culemborg bleek een leuke, maar vooral mooie stad. IJs gegeten en het Elizabeth Weeshuis bezocht. Daar hebben we bijna twee uur doorgebracht. Het gaf een indruk hoe het eerste weeshuis dat speciaal als weeshuis gebouwd was in 1546 eruit zag. Ontzettend leuk. Daarna, na de lunch, naar Fort Everdingen. Daar konden we niet in. (Op zondag rondleidingen).
Er werd wel zelf bij het Fort uit eigen brouwerij bier geschonken van Duits & Lauret. Daar hebben we in de schaduw van genoten. Frans een “Kiem”en ik een “Stout” biertje geflankeerd door een schaaltje “stoutbierballetjes”. Met jus en biermosterd! Intussen was het zo'n 30 graden. Het was nog een hele trip die we gedeeltelijk langs de Linge konden fietsen. Bij terugkomst gingen we meteen naar AH, voordat we geen puf meer hadden, en toen naar de boot. Omdat er in de haven een
wasmachine/droger aanwezig waren heb ik de bedden afgehaald en wat kleine was erbij gedaan. Nadat de was klaar was en ik de droger wilde gaan gebruiken sloeg de stroom uit. Niet alleen in het washok, maar in half Geldermalsen!Frans had meteen een waslijn gespannen. Eindelijk na zo'n 1,5 uur kon ik de droger aanzetten. In de haven paniek over koelkasten die niet op gas overgezet konden worden. Achteraf viel het dus wel mee.
Zondag 1 juli. 28 graden.
Vanaf 7.55 weer de weg teruggegaan over de Linge. De komende dagen zouden we weer in de Biesbosch doorbrengen. Na een enerverende tocht over de Merwede, door de kleine sluis in Gorinchem en de Merwedesluis meerden we na 6 uur varen aan een kleine steiger waar nog twee andere boten lagen, waaronder een met een man met hondje die via zijn bijbootje naar de wal ging om het hondje uit te laten. Het waaide nog steeds behoorlijk waardoor we de parasol die we opgezet hadden na een uurtje toch maar weer inklapte. Het was erg druk op het water, maar 's avonds moesten de meesten toch weer naar huis. Er kwam om 23 uur nog wel een boot met feestgangers, en bijbehorende herrie, tot tweemaal langs maar daarna hoorden we ze niet meer.
Maandag 2 juli. Veel wind. 27 graden.
Wederom een prachtige zonnige dag. We weten niet meer wat het is om een lange broek en trui te dragen! Om half tien vertrokken we om om half elf bij de Petrusplaat aan te meren. Daar is weer het stukje graskant waar eventueel stoelen in de schaduw geplaatst kunnen worden als het te warm op de boot word.

's Middags zijn we in het water gegaan en hebben even gezwommen waarna ik bij het beklimmen van het zwemplateau een gekneusde rib(ben) heb opgelopen. Het water was wel heerlijk verkoelend. 's Avonds nog even met de bijboot een stukje gevaren.
Woensdag 4 juli. 29 graden.
Om 9.15 vertrokken we om vervolgens even later vast te lopen op de Rietplaat! Met veel gewrik op de boeg kwam de boot uiteindelijk los. Als je een uitgebreide kaart van de Biesbosch hebt moet je er af en toe wel op kijken. Om 11 uur konden we aanmeren bij het Biesboschmuseum. Dat is ook echt de moeite waard. Om 13.40 voeren we richting Sliedrechtse Biesbosch. Op de aanmeerplek waar we op de heenweg ook waren geweest lagen nu alleen maar twee “zwerversboten”. Daardoor zijn we toch maar een stukje doorgevaren en kwamen we terecht in Jachthaven Westergoot. In box 6, dicht bij de uitgang. Op de fiets naar de supermarkt en wederom naar Opnieuw & Co. Gegaan. Daar scoorde ik 8 glazen om het tekort aan glazen aan te vullen. Dat was wel € 2,00!!
's Avonds was het nog steeds erg warm. Geen voetbal.
Donderdag 5 juli. 26 graden.
Om 10 uur vertrokken we op de fiets naar Dordrecht. Daar heerlijk gewandeld en vervolgens de terugweg via het Generaal Spoorpad, dat langs de haven loopt, genomen om om drie uur weer bij de boot te arriveren. In de boot met de ramen open is het 31 graden. Frans heeft intussen zijn derde boek uitgelezen.
Vrijdag 6 juli. 24 graden.
Weer een prachtige dag. Het bleef maar doorgaan. We hopen dat er voor de volgende vakantiegangers voldoende zon overblijft. Om 10.25 vertrokken we naar Rotterdam na alweer een pijnlijke nacht. Mijn nachtrust werd regelmatig onderbroken als ik het maar waagde om op mijn linkerzij te slapen. De ribben bleven protesteren.
Op de Maas was het erg druk met beroepsvaart, maar uiteindelijk arriveerden we om half twee weer in de haven na een heerlijk ontspannen vakantie met prachtig weer, bijna 37 draaiuren en 202 fietskilometers.

Behalve de foto's die in het verslag staan, had Wil nog een aantal foto's gemaakt. Ik wil ze jullie niet onthouden, dus staan ze hieronder