Bonaventura 2019

Op vakantie met de Bonaventura 2019

Fotoverslag onderaan dit hele mooie verhaal !

20 juni: 21graden.
Om 14.25uur weggevaren om om 18.40 uur in de Biesbosch in het Moldiep aan te meren. Onderweg was het erg druk op de Nieuwe Maas en bij de oversteek van de Noord. Aangemeerd konden we nog net naar de tweede helft kijken van WK vrouwen Nederland-Canada. Daarna even met een magneet in de weer geweest. Magneetvissen is hier volgens mij niet verboden. Samen een verroest oud stoeltje omhooggehaald. Een rustig begin van onze vakantie.

21 juni: 22 graden.
Op weg naar Geertruidenberg. Door de Ottersluis de Boven-Merwede over en door de Spieringsluis. Verloop: zeker 10 cm! Verder door de Biesbosch, waar we de PostNL-boot nog tegen kwamen. Over de Donge langs de kolencentrale, met veel uitstoot. Beetje motregen. Uiteindelijk werd het heerlijk wandelweer en er was markt (6 kramen) in Geertruidenberg dus vers fruit en groente.

22 juni: 25 graden. Zonnig. 8.10 uur vertrokken we maar doordat we moesten wachten tot een aak de Amer opging en we daarna achter een afgeladen aak “hingen” waren we pas om 9.30 door sluis I bij Oosterhout. Om 11.10 door sluis II, om 11.45 door sluis III en om 13.10 door sluis IV. Zo'n 17 meter gestegen sinds vanmorgen. Langs de Beekse Bergen met zicht op de “safarihuisjes” die in  giraffe- en zebrabelijning geschilderd zijn. Om 15.00 uur aangemeerd in Oirschot langs een graskantje. Een stukje gefietst. Er was een loop-/fietsronde voor het Ronald McDonaldhuis. Een gewatteerde envelop gekocht i.v.m. het opsturen van mijn brievenbussleutel (was ik vergeten af te geven aan onze dochter).

23 juni: 27 graden
Zonnig. Over het prachtige Willemskanaal. Niemand op het water te zien. Om 10.10 uur zijn we onder de hefbrug van Son gegaan. Daar reden op de kant vierwielige motoren. Zonder helm, want ze “zijn” blijkbaar auto's. Indrukwekkend. Alle bruggen gaan onderweg al open als we eraan komen. We zijn nog steeds de enigen op het water. Om 11.40 aangemeerd langs een graskant in Aarle-Rixtel. Wel druk. De temperatuur loopt alleen maar op. Onder de parasol met stokbrood met kaas, tomaat, sla, rode ui en komkommer. Naar Helmond gefietst, gewandeld en gewinkeld. De paalwoningen van Piet Blom bewonderd. In de schaduw op een terrasje gezeten met een “Gulden Draek” en een “Mooie Nel”. Teruggekomen weer volop aan het water en met een boek op het achterdek.

24 juni: 27 tot 36 graden.
9.30 bij sluis Helmond aangemeerd omdat er twee aken onderweg waren waar we op moesten wachten.

Bij sluis 10 konden we ons niet goed vastmaken aan de kant. Ik had een hakentouw aan een ladder op de kant vastgemaakt en Frans stond met twee pikhaken te proberen zich in/aan het gras vast te houden. Toen er een aak uit de sluis langszij kwam moest hij loslaten en lagen wij dwars, met onze bijboot schurend tegen de aak en één pikhaak zijn we kwijt!  Niemand was hier blij mee! Om 14.15 uur waren we door sluis 15 en intussen weer zo'n 22 meter gestegen! In Weert in de passantenhaven (gratis) aangemeerd. Intussen was het gloeiend heet geworden. Vanaf nu zullen we regelmatig supermarkten ingaan om dankbaar gebruik te maken van de airconditioning.

25 juni: 36 graden.
Zo'n 3 uur door Weert gewandeld. Bij New York Pizza aan de overkant onze avondmaaltijd afgehaald. Onze dochters waren naar Hull. Daar was het 20 graden. Jaloersmakend. De voetbalwedstrijd tegen Japan op mijn telefoon gezien want we hadden geen ontvangst op de televisie.

26 juni: bewolkt 23 tot 32 graden.
Vertrokken naar België. Ik ga een lijstje met Franse woorden/zinnen maken. Door sluis 17. De eerste sluis in België. Ik heb meteen het Belgische vlaggetje aan het geusje vastgemaakt. In sluis 18 moesten we een vignet kopen ad € 45,00. 3 Maanden geldig. We kregen diverse papieren en stickers mee. Langs de Zuid-Willemsvaart zijn in België diverse aanmeerplekken. Dat is beter geregeld dan in Nederland. Het is heel rustig op het water. Tot nu toe één plezierjacht en één beroepsvaartuig. Langs passantenplaats Dilsen gevaren tot we in Maasmechelen waren. Daar zijn we aangemeerd. Vlak vóór de outlet. De zon schijnt alweer volop. Op de fiets een stukje door Maasmechelen gegaan. Daarna gewinkeld en een nieuwe portemonnee (Samsonite) gekocht. De mijne was intussen al een poosje “lek”. De munten vielen eruit. Op de terugweg zagen we twee oude, gerenoveerde, mijnschachten, die thans onderdeel uitmaken van een natuurpark en hotel.

27 juni: tot 30 graden.
Om 8.20 uur vertrokken en om 8.25 weer aangemeerd! Veel rook/stoom en maar 5 km p/u bij 2400 toeren. Frans heeft wat gerommeld en nagekeken en het liep weer als een zonnetje. 9.50 Uur bij sluis Rekem aangekomen. We moeten nog wel even wachten op een schip dat uit de sluis moet komen maar dan kunnen we erin. Verval ong. 9 meter. Om 10.55 door sluis Lanaken. Verval ong. 9 meter. Nu op jacht naar een aanmeerplek. Hier konden we allebei met een hakentouwtje in de weer. 12.00 Uur de jachthaven van Kanne binnengelopen. De havenmeester was onbereikbaar. We hebben gewacht tot 16.00 uur en zijn toen vertrokken omdat we de haven wel uit konden maar niet weer in zonder sleutel. In die tussentijd wel gelezen en gedut dus helemaal uitgerust vertrokken. Bij het sluisje in Visé wilden we de haven binnen maar de sluis draaide na 16.00 uur niet meer. Weer door. Ditmaal naar de stadshaven van Luik. Daar zijn we voor twee nachten aangemeld voor slechts        € 26,93 incl. toilet en douche.

28 juni. Tot 30 graden.
Na het ontbijt zijn we Luik ingegaan. Naar de historische kathedraal (natuurlijk in de steigers), de passage Lemonier (uit 1835) om uiteindelijk bij de trappen van de Bueren uit te komen. Alle 374 treden in de zon opgelopen. Aan beide zijden van de trap zijn huizen gebouwd. Je zult er maar wonen! Boven aangekomen waren er nog 55 treden te gaan naar een gedenknaald. Wel een prachtig uitzicht over de stad Luik. 184 Meter hoog volgens een groep Nederlandse schoolkinderen die we, met speurtocht, op de trappen tegenkwamen. Om terug op de boot te komen, moesten we de boulevard aflopen, hek door, en een stuk langs de haven terug. Wandelingen genoeg te doen daar. Vandaag totaal 11,5 km. Op de boot is er een prachtig uitzicht op de boulevard waar 's avonds geflaneerd wordt. Ook komen er elektrische steppen langs. De weg leent zich er ook goed voor.

29 juni. Van 21 tot 40 graden.
Om 7.55 vertrokken richting Namen. Om 10.20 zijn we door de kleine sluis (bakboord) van het sluizencomplex Ramet heen na eerst een kwartier gewacht te hebben tot de beroepsvaart uit en in de sluis was. Voor het eerst met twee hakentouwtjes aan de middenkikker en achterbolder “gehangen”. Intussen de parasol opgezet want het wordt al erg warm.
12.40 door de sluis van Huy (Hoei). Ook een tijd liggen wachten tot er 7 jachtjes waren verzameld. Intussen is het snikheet en hebben we de parasol i.v.m. de wind moeten laten zakken. Ik heb dus weer een lange broek en blouse met lange mouwen aan, want ik verbrand anders.
14.10 hebben we alweer een tijdje de parasol op. Vastgezet met vier touwen. Temperatuur is intussen 39 graden. 15.10 na een poosje wachten als enigen door de sluis Andenne om om 16.20 bij een temperatuur van 40,5 graad aan te meren in de haven van Beez. Twee nachten geboekt (€ 20,00)  Dit is een rustige haven met een heel gemoedelijke havenmeester. Een Dixie als douche! Wel gratis. Uitzicht op prachtige rotspartijen waar de volgende dag klimmers bezig zullen zijn. Naast ons ligt een boot van 14 meter waarop een Engels echtpaar al 15! jaar doorbrengt. Zij zijn heel Europa doorgevaren. Ook over de Donau waar jaarlijks maar gemiddeld 40 pleziervaartuigen varen. Na de vakantie zullen zij de boot in Woudsend bij “Jaap” brengen om geschilderd te laten worden. In die tussentijd halen zij hun camper in Engeland op om daarmee door Europa te trekken tot de boot klaar is. We liggen hier weer pal in de zon en de meter geeft intussen 44,2 graad aan. Hopen dat het vanavond wat afkoelt.

30 juni. 32 graden.
Gisteravond zijn we door onze Engelse buren uitgenodigd voor een bbq op hun boot. Die is bijna 5 meter breed, dus daar kunnen we ruimschoots plaats nemen. We hebben ons daarom met de fiets op de weg begeven om een winkel te zoeken voor de aankoop van vlees etc.. Dit, ondanks dat de havenmeester ons zei dat in Namen, waar we naartoe gingen, op zondag alles dicht is. Het is niet prettig fietsen want er zijn sowieso geen fietspaden, maar we rijden ook heuvels op, begeven we ons op rotondes etc. Uiteindelijk hebben we wel een Delhaize gevonden en onze inkopen kunnen doen. Op de terugweg zijn we langs het water gefietst. Dat bleek ook te kunnen(!). Zo zijn we ook langs de sluis/stuw gefietst waar we morgen doorheen moeten. Bij de haven hebben we de fietsen de steile trap weer af gebracht en zo de boot op. De rest van de dag hebben we onze rust genomen. Beklimmers bekeken, gelezen, siësta, etc. Morgen gaan we weer weg. De bbq was een succes. Zo ook onze Amsterdamse uien. Aan het eind van de avond hebben we (email)adressen uitgewisseld.

1 juli. Tot 28 graden.
Na het ontbijt hebben onze buren ons uitgezwaaid en zijn we vertrokken naar Dinant. Dat zal ons eindpunt worden. Het weer is nog steeds erg goed. In Namen kunnen we meteen de sluis Des grandes Malades in. Nadat Frans fonetisch de oproepen voor twee sluizen had gedaan liet hij het daarna graag aan mij over. Dit werd mijn eerste oproep in het Frans door de marifoon. Gelukkig begreep hij me meteen en de antwoorden zullen de komende dagen ook, heel fijn, heel kort zijn. Het duurde wel even voordat we naar binnen mochten maar dat vonden we niet erg. We hebben vandaag nog vijf sluizen te gaan.10.50 Door Ecluse La Plante. 11.45 Door Ecluse de Tailfer. 12.40 Door Ecluse Riviere. 13.30 Door Ecluse Hun. 14.15 Door Sluis Houx. 15.00 Uiteindelijk door sluis Dinant. Tot op heden door 28 sluizen. De omgeving wordt na elke sluis mooier. Hoge, groene wanden en rotsen. Wij meren aan langs de kant met zeer kleurrijke panden en op de kade allerlei terrassen. Vlakbij de Citadel en de Charles de Gaullebrug. Later zal blijken dat we die brug heel vaak over moeten. In ieder geval voor de aanmelding bij de VVV, de douches, de grotten en de wasserette. Bij aanmelding kreeg ik 2 blikjes Leffe blond. Hier is ook de brouwerij van Leffe gevestigd. Dinant is de geboorteplaats van Adolphe (Antoine-Joseph) Sax, de uitvinder van de saxofoon (1834). Heel Dinant staat in het teken van hem. Op de C. de Gaullebrug staan grote, gekleurde saxofoons aan beide zijden. Er bestaat een folder Sax & the City. Elk jaar wordt hier een jazzfestival gehouden. We zijn eerst de omgeving gaan verkennen.  Douches waren nog wel een dingetje. Eerst een code, dan een lichtknopje aandoen met een wandelstok hangend over een balie, dan weer achter je (daar ben je dan natuurlijk net in het donker langsgekomen) een automaat waar je munt in moet. Het was even zoeken.  Intussen met wat buren een praatje gemaakt en boodschappen bij Delhaize gekocht. Heerlijk koud daarbinnen!
Morgen naar de Citadel.

2 juli. Tot 27 graden.
Naar de wasserette. Die waren we gisteren tijdens onze wandeling tegengekomen. Met twee vuilniszakken (incl. het beddengoed) en wasmiddel op pad. Na 1 uur alles weer gedroogd en gevouwen meegenomen. Heerlijk. Frans was bijna in zijn element.  Bij terugkomst zijn we naar de Citadel gegaan. Eerst de trappen opgelopen (408 treden en terug met de kabelbaan) We hebben een gids meegekregen die alles in het Frans, Engels en Nederlands vertelde. Hij deed dat erg leuk. Vooral voor 4 jonge kinderen die met de groep mee waren. Zij werden door hem behandeld als VIP's. Veel uitleg, maar ook “overhoringen”. Frans heeft nog meegedaan aan een spel met kogels. Hij en vier anderen moesten kogels tillen, laten vallen en raden hoeveel kilo ze waren. Van de drie die het goed hadden was hij er één. De rondleiding duurde zo'n 1,5 uur.  Daarna zijn we een wandeling richting volgende sluis gaan maken. We kwamen langs een grote rots (Rocher Bayard) tot een 70 meter hoge brug (Ile d'amour). Indrukwekkend. Terug reed een bus, maar die kwam pas over een uur dus zijn we toch maar teruggelopen. Langs een supermarkt om proviand te kopen om morgen mee te nemen naar de grot. De sluizen naar Frankrijk zijn stilgelegd in verband met de laagwaterstand. Iedereen komt terug!

3 juli. 28 graden.
Vanochtend onder de “verse” lakens wakker geworden. Na het ontbijt vertrokken we naar “La
Merveilleuse”. De grot die in 1904 in Dinant werd ontdekt. We moesten behoorlijk klimmen voordat we er waren. De rondleiding was net vertrokken dus wandelden we nog wat in de buurt om uiteindelijk met een groep van zo'n 20 man en één hond de druipsteengrot in te gaan. 163 Traptreden gedaald en gestegen. Rondleiding zo'n 55 minuten. Tijdens de 1ste W.O. scholen er 200 mensen die bevoorraad werden door Amerikanen nadat er in de stad 674 mensen vermoord waren waaronder 92 vrouwen en 38 kinderen onder de 15 jaar. De stad werd in brand gestoken en 70 procent van de huizen was weg. Meteen een stuk geschiedenis meegekregen. We zijn daarna nog wel gewandeld naar een klooster dat destijds door 40 nonnen werd bewoond en nu een hotel is met inpandig het Leffe Museum maar we hadden intussen voldoende informatie gehad voor die dag. Op het stoepje onze meegebrachte broodjes met zalm, kappertjes en saus opgegeten, flesje water erbij en daarna weer naar de boot gegaan om wat te lezen. In de straat parallel aan de kade 's middags een (Dinant)koek gekocht in de vorm van een leeuw want vanavond voetballen de vrouwen voor de finale van zondag. Dan willen we een leeuw voor onze televisie van 30 cm zetten! De koek is eigenlijk niet om te eten want die is tandenbrekend hard. Kleine stukjes in je mond laten smelten, dan gaat het wel. 's Avonds zijn we op de promenade bij Chez Bouboule “le roi des moulins” mosselen “Provencale” gaan eten. Een pan met hééél veel groenten onder en op de mosselen. Wel lekker. Aan de overkant werd een grote zandbak aangelegd. Aan één van de werklieden heb ik gevraagd wat daar de bedoeling van wordt. Dat bleek voor de kinderen met hun ouders te worden. Er kunnen allerlei spellen gespeeld worden etc. Ik vond het wel erg dicht aan het water geplaatst.

4juli. 31 graden.
9 Uur weg en 9.15 door de eerste sluis. We krijgen alle sluizen tot Nederland weer in omgekeerde volgorde. We gaan nu zakken in de sluizen. Twee Zwitserse boten en een Australische catamaran varen vóór ons en roepen alle sluizen op. Weer eens wat anders. We moeten ze wel een beetje bij zien te houden natuurlijk. Intussen kwamen “Obelix”en “Idefix” erbij en waren we met zes boten. Om 14.15 aangemeerd in Namen bij Port de Plaisance Henri Hallet. Eén nacht € 15,00. elektriciteit op € 1,00-munten en € 20,00 borg voor een sleutel douche/toilet. Slechts één nacht (zonder sleutel) geboekt. Onze Zwitsers en Australiërs boekten twee nachten. We liggen hier tegenover de citadel.  Aangemeerd zijn we over de brug en in Namen door de straten gebanjerd, zo'n 2,5 uur ofwel 6,5 km. Teruggekomen vroeg de buurman of we ijsblokjes wilden. Hij had er teveel. Aangezien we geen vriezer hebben, hebben we hem vriendelijk bedankt. Via Gonnie vernamen we dat Helma en Arjan een nieuwe boot hebben gekocht. Spannend voor hen. Aad heeft er een leuk filmpje van geplaatst.

5 juli. 31 graden.
Het is nog steeds prachtig weer. Op weg naar sluis Andenne zag ik een fender langszij komen. Die bleek van ons te zijn. Gestopt, in z'n achteruit en met de pikhaak weer opgevist. Al bijna 3 kwartier geen andere boot gezien. Heel rustig. 13.00 Uur aangemeerd in de Yachtclub van Huy/Hoei, Port de Corphalie. Parasol opgezet, het gaat gelukkig een beetje waaien. De havenmeester zal tussen 17 en 19 uur langskomen volgens het pamflet op kantoor. Eerst stroom aansluiten en om 14.00 uur fietsten we naar de citadel van Hoei. Even uitvlooien of we via het voetpad of op de weg moesten fietsen, maar er zijn hier verkeersborden met zowel een voetganger als een fietser dus dat was makkelijk. Uiteindelijk bleek het zo'n 2200 meter zigzaggend en 102 treden lopend voordat we boven waren in het Fort. Omdat we “senior” zijn hoefden we slechts € 2,00 i.p.v. € 4,00 per persoon te betalen. Binnen bleek het heerlijk koel. Ook indrukwekkend. Er huist een museum in waar te zien is dat het in W.O. 2 een gevangenis is geweest. De slaapzalen, cellen, kantoor met Hakenkruisvlag en heel veel foto's waren er te zien. Een waterput van 90 meter diep, 30 meter water dat door twee mannen in een tredmolen naar boven “gepompt” werd. We hebben er zo'n 2 uur doorgebracht. Daarna in Huy gebakken (?) marsepein gekocht. Dat moeten we nog proeven. Weer in de haven aangekomen kwam onze achterbuurman uit Yerseke een praatje maken. Hij had zich op zes plaatsen op zijn  handen verbrand omdat voor de sluis zijn boot ineens naar voren schoot en hij probeerde met zijn blote handen het touw vast te houden, maar dat lukte niet. 's Avonds een mooie, rode lucht.

6 juli. 29 graden.
Bij het wegvaren zat er visdraad onder de boot vast. Van een hengelaar aan de kant. Waarschijnlijk achter een anode want het was vrij snel los. Er spartelde zelfs een visje aan (levend aas?). Met parasol op scheelt het zo'n 8 graden. De moeite waard als het mogelijk is. Door twee sluizen om uiteindelijk om 13.00 uur wederom in Luik aan te meren. Er was niemand in de Capitainerie maar we wisten de code van het hek nog. Na het eten drie uur gewandeld door Luik. Nu een andere route. Bij de havenmeester langs gegaan om twee nachten te boeken. Daarna heerlijk met een pintje gezeten op het achterdek. Vanavond de laatste spareribs met sla, komkommer, lente-ui, tomaten en olijven en noodles gegeten. Vanavond ook een plan maken voor volgende week. Vanaf overmorgen zullen we weer in Nederland zijn.

7 juli. 26 graden.
9.15 Uur vertrokken naar de Luikse markt. Langs de Maas zo'n 2 km gelopen. Achter de Kennedybrug zagen wij al kramen nadat we de hele boulevard weer hadden afgelopen. Bewolkt en een frisse wind. Lange broekenweer. Na 1,5 uur werd het weer warm. Intussen nectarines, rode uien en paprika's gekocht. Evenals knoflook-olijven, gekonfijte tomaten en een heel Waldkorn. Terug op de boot heerlijk op het achterdek met een drankje en een boek. Tijdens het avondeten naar de WK finale vrouwen gekeken. Jammer genoeg verloren ondanks de Dinantleeuw, maar wel van de wedstrijd genoten. Frans zijn nichten uit Amerika wensten ons succes ook al moesten we tegen de V.S. Dat was wel sportief van ze.

8 juli. Bewolkt 20 graden.
8.15 uur vertrokken we richting Maastricht. 14 graden met een zonnetje. Heerlijk. De temperatuur steeg daarna weer tot uiteindelijk 20 graden. Om 11.20 bij sluis Lanaye. 13.94 m verval!Wel meegaande bolders voor het eerst. Om 12.45 in haven Treech '42. Bij aankomst langs de meldsteiger aangemeerd. Hele steiger afgelopen, over gras, langs zwembad naar restaurant want daar zou ik de sleutel van het hek kunnen afhalen. Niet meer dus. Hele eind terug en boot in een box gevaren. Dat mocht niet dus de boot weer teruggevaren naar de meldsteiger. Havenmeester is er tussen 17 en 18 uur. Intussen weer het hele eind tot achter het restaurant gelopen om op straat te komen. Na ruim twee uur gewandeld te hebben naar het centrum van Maastricht, waar op het Vrijthof alles in orde werd gemaakt voor de concerten van André Rieu, waren we terug in de haven en heeft de havenmeester ons eindelijk een plek toe kunnen wijzen. In de haven heb ik al aardig wat meters gelopen! Vanavond alweer met kaarten verloren!

9 juli. 29 graden.
Om 9.05 vertrokken naar Maasbracht. De zon schijnt weer uitbundig! Langs de kade van Maastricht eerst getankt. Frans dacht dat we wel 100 liter konden tanken maar bij 89 liter was de tank al vol. Heerlijke diesellucht in de boot. Doordat we een poos moesten wachten voor sluis Born zijn we er pas om 12.50 uur uitgekomen. Verval 11.35m! Om 14.20 uur liggen we te wachten tot we de middensluis van Maasbracht in kunnen. Verval 11.85 m. Om 15.30 uur liggen we aangemeerd aan de meldsteiger in de passantenhaven van Maasbracht. Havenmeester gebeld en zij komt tussen 18 en 18.30. We mogen meteen in een box liggen. De kruiser “Sirene” uit Hillegersberg volgt ons vandaag al een poosje en ligt ook in de haven. Meteen van boord en boodschappen gehaald o.a. bij de traiteur: gebraden kalfsvlees in saus/jus. Dat met veel groente in wraps is onze maaltijd.  3 Km gelopen en bij terugkeer zagen wij de havenmeester al. € 34,00 voor twee nachten incl. stroom en water en soms WiFi. Dat hebben we nog in geen enkele haven gehad. Wel beloofd, met codes etc. maar nooit ontvangen. Frans heeft de verspilde diesel verder gedept en ik had op de valreep nog een boek bij Bruna gekocht (om 17.55. uur).

10 juli. 28 graden.
Omdat mijn boeken (op die van Bruna na) uit zijn heb ik mezelf op kringloopboeken getrakteerd. 3 Pillen voor € 4,00. Kan ik weer even voort. Onze buurman was al vroeg met een plumeau in de weer i.v.m. spinrag. Waardoor ik tegen Frans zei dat hij maar een mooie voor zijn verjaardag moest vragen! We zijn op de fiets naar Dumpstore Valkenburg geweest in Maasbracht. Daar kun je werkelijk alles kopen volgens mij.
Frans heeft een claxon voor de boot en een Rotterdamse (!) vlag gekocht. Een grote met “gouden” leeuw en de tekst: Sterker door Strijd. Verder op de fiets naar Stevensweert-Ohé en Laak-Kessenich-met pontje over naar België-Thorn-Wessen en over de brug weer naar Maasbracht. In Thorn koffie gedronken in het Pannenkoekenhuis. Bij de warme bakker speltbroodjes en bij de slager mooie plakken grillham gekocht. Uiteindelijk 3 km gelopen en 27 km gefietst. Terug op de boot een stuk vlaai van Bakker Jos Puts soldaat gemaakt.

11 juli. Tot 32.6  graad.
Gisteravond heeft het even geregend. Nu is het bewolkt maar een heerlijke temperatuur van 19 graden. Om 9.10 vertrokken naar Venlo. Niet via het Linne-Buggenumkanaal maar via de Maas. 10.25 uur door sluis Linne. Toen het water gezakt was kwamen er spuwende schelpjes aan de muur tevoorschijn. 11.35 uur door sluis Roermond. Na de sluis meerden we aan i.v.m. een “piep” in de motor. Een stekkertje was ergens losgelaten. Nadat dat weer vastgemaakt was konden we verder.  13.35 door sluis Belfeld. Intussen is de temperatuur gestegen vanaf 14.10 uur tot 32.6 graad. Om 15.10 uur lagen we in box H4 in Venlo bij WSV De Maas. Twee nachten. Met nu twee boten uit Rhoon. De “That's life” en “4 ever”. Om bij de douche te komen moeten we 33 traptreden op. We verleren het zo echt niet.  Rustige dag verder.

12 juli. 25 graden.
Op de fiets naar Venlo. Dat is slechts 4 km. over de brug.  We waren zo vroeg dat de meeste winkels nog dicht waren. Een uurtje in Venlo gewandeld en toen op de fiets naar Kaldenkirchen. Over de grens naar Duitsland. Ontzettend lieftallig dorp. Heerlijk ijsje opgegeten, zittend op het kerkplein. Later bij de Aldi, Lidl en Trink Gut wat mooie flesjes gekocht.  Om 15.00 uur heeft het eventjes geregend. Stelde niet veel voor. 5,5 Km gelopen en 22 km gefietst. Terug op de boot een Lösch Zwerg biertje ingeschonken. Frans wil nu wel bier in een glas want gisteren had hij een wesp in zijn mond na een slokje uit een blikje. Gelukkig merkte hij het heel snel en kon hem meteen uitspugen.

13 juli. Bewolkt begonnen.
Om 9.05 vertrokken uit de haven van Venlo op weg naar Boxtel. 9.30 uur kwam een duwboot die verkeerde wal voer maar geen blauw bord voerde. Uiteindelijk maakte hij plaats voor ons en toen bleek het een dubbele duwboot te zijn. Er leek geen einde aan te komen toen hij passeerde. Het is druk op het water. Om 10.15 uur hebben we net onze zuidwester afgezet. Een kwartier geleden begon het te regenen en terwijl ik achter het roer stond heeft Frans van de gelegenheid gebruik gemaakt om de boot schoon te maken met de Spaanse mop. Daarna werd het op de hoogte van Arcen weer droog en konden de regenpakken weer uit. Net de zoveelste aak langszij gehad maar nu met vier kleine bootjes op sleeptouw van en met  zeeverkenners. 12.20 uur voeren we net voorbij Oijen langs een brede, hoge trap langs de Maas. Heerlijk om daar op te kunnen zitten en “bootjes te kijken”. We krijgen zo nu en dan een bleek zonnetje te zien maar we hebben nog wel een jas aan. De wind is fris. De boten uit Rhoon passeerden ons en doken onderweg het Leukermeer in. Een mooi gebied waar je 2 x 24 uur mag liggen. 13.50 uur door de sluis van Sambeek. Het verval wordt nu minder. Na eerst tussen twee verkeerde pijlers gevaren te zijn lopen we nu WSV Boxtel binnen. Bij aanmelding bij de havenmeester bestelden we in het clubhuis koffie met vlaai a € 3,00 per stuk. Omdat wij net binnen kwamen kregen we de koffie gratis en hoefden alleen de vlaai (€ 3,00) te betalen. Daarna op de fiets naar Boxtel. Slechts 10 minuten fietsen. Hele gezellige kern. We hebben er boodschappen gehaald en zijn weer naar de boot gegaan. Daar is het erg rustig. Geen televisie- ontvangst en alleen Duitse zenders op de radio.

14 juli. 18 graden.
Het is nog steeds heel rustig/stil in de haven. Ik heb er wel gewassen en gedroogd en was om 1 uur klaar. Intussen hadden we gegeten en zijn daarna op de fiets naar het Oorlogsmuseum in Overloon gegaan. Daar kwam ik erachter dat ik mijn museumkaart wel erg goed had opgeborgen. In verband met de nieuw gekochte portemonnee zijn niet alle pasjes teruggezet. Frans is toen alleen, maar met mijn fototoestel (hij had de zijne vergeten) het museum ingegaan. Intussen heb ik buiten een ommetje gemaakt. Na 1,5 uur hebben we allebei nog koffie gedronken en zijn daarna op de fiets weer teruggereden. Onderweg aan een stalletje langs de weg 8 paprika's en 2 preien voor € 1,80 meegenomen. Het was goed wandel- en fietsweer. 5 Km gelopen en 27 km gefietst. We missen onze (vergeten) fietsbroeken wel! 's Avonds een Brabantse radiozender gevonden.

15 juli. 20 graden.
9.15 uur vertrokken naar Maasbommel. Het is kil en somber weer. 15 graden om mee te beginnen. Af en toe motregen. 12.30 uur door sluis Grave. De regen is gestopt. We kwamen  zes boten tegen en er lagen er al 11 te wachten voor de sluis. Om 14.30 uur aangemeerd en aangemeld bij de Passantensteiger. We mogen hier blijven liggen. Drie nachten. 's Middags wilden we naar Alphen fietsen, maar de 4 km die we zouden moeten fietsen werden er 6 en toen waren we er nog niet. We zijn maar teruggegaan en hebben bij de plaatselijke Agrishop (de enige winkel in Maasbommel) brood gekocht.  Verder een rustdag gehouden. Weer een boek uit.

16 juli. 20 graden.
Vandaag begint de 4-daagse. We willen naar Tiel en daar met de trein via Elst naar Nijmegen. Dat hebben we twee jaar geleden op de laatste dag ook gedaan. Op de fiets dus, 20 km naar Tiel. Daar gratis bij de NS de fiets in de bewaakte stalling gezet, met behulp van onze OV-kaart. Met de trein naar Elst, overgestapt en verder naar Nijmegen. Daar aangekomen kregen we van de NS een zonneklep, vissershoedje en zonnebril. In een tasje. 2 Jaar geleden een paraplu (sol). Heel gezellig tussen al die tentjes waar gegeten en gedronken kan worden en 's avonds muziek gemaakt wordt. Gelukkig kwamen er al mensen binnen. Veel militairen ook ook verschillende landen.  Ik vind het nog steeds een hele klus en uitdaging voor de lopers: 4 x 30, 40 of 50 km per dag lopen. Vandaag wel met een heerlijke temperatuur. Terwijl wij aan biertafels ons brood opaten kregen we contact met enkele lopers. Eén daarvan liep het al voor de 24ste keer. Na een kleine 2 uur hebben we de trein weer opgezocht en reisden we weer terug naar Tiel. Daarvandaan met de fiets naar de boot waar we om 17.00 uur aankwamen. Nadat we wat uitgerust waren zijn we weer op de fiets naar de buurhaven “Jacht Marina Hanzeland” gegaan. Daar hebben we heerlijk gegeten. Frans een half haantje en ik een kipschnitzel met vers gemaakte champignonsaus. Twee drankjes p.p. en koffie na voor totaal € 39,50. Mooie prijs en erg gezellig. Het was niet erg druk. Het is een groot clubhuis met dansvloer, muziekapparatuur, piano, biljart. Ongeveer 10/12 keer ons clubhuis!  En een groot terras. Heel luxe ook.

17 juli. 26 graden.
Rustig opgestart en gefietst via Oijen naar Oss. Daar gewandeld, broodjes en rosbief gekocht en bij AH koffie gedronken. Met eierkoek! Na 2,5 uur weer op de pont en om 14.30 uur weer op de boot. Parasol op, boek en drinken mee naar het achterdek. Daar zagen we dat er in de haven een fotoshoot werd gehouden. Eén model en vijf mensen eromheen die van alles regelden. Zag er professioneel uit. In het piratennest, het terras boven het havenkantoor, werd  het langzamerhand wel druk. Er is een boot verkocht in de haven. Ze waren voor een proefvaart weg en bij terugkomst kwam-ie met zo'n snelheid aan de we dachten dat de boot de steiger op kwam. Dat viel gelukkig mee. Frans heeft een tochtje met de bijboot gemaakt. Toen bleek dat er een klein lek was ontstaan. Dat kon hij meteen dichten na aankomst.

18 juli. 23 graden.
9.10 uur Vertrokken naar Gorinchem. De zon schijnt al volop. Door de Prinses Maximasluis bij Lithoyen. We hebben hier nog een tijd moeten wachten. Om 12.20 door de St Andriessluis. Als enigen. Toen we de Waal op moesten heeft Frans eerst contact gemaakt met de sluiswachter. We kregen een beroepsvaartuig op 400 meter. Die hebben we eerst voorbij laten gaan en toen begon het geklots. Uiteraard reddingvesten aan en de boel binnen vastgezet. Vorig jaar vergeten en dat kostte toen wel mijn glasservies. 13.55 Uur. Heel druk met de beroepsvaart. Veel golfslag. We hebben één recreatievaartuig gezien. Zo'n “snelle Jelle”. 15.00 Uur gearriveerd in de Lingesluis. We hebben een plekje langs de straat, precies tegenover bioscoop Vue gevonden. Bij de sluiswachter drie nachten geboekt.  Met volle spaarkaart twee nachten betaald. Leuk overnachten zo. Na de lunch hebben we een beetje door Gorinchem gekuierd. Verder geluierd.

19 juli. 28 graden.
Geen last van muggen gehad. Heerlijk geslapen. Na de koffie Rita geappt waar zij de jam altijd kocht langs de Linge. Aad heeft het uiteindelijk duidelijk uitgelegd en daarna zijn we op de fiets richting Heukelum gereden. Prachtige fietsroute als je eenmaal Gorinchem uit bent. Onderweg drie potten jam gekocht voor het geval we het stalletje niet konden vinden. In Heukelum pontje over gegaan, helling op en ja....daar was het stalletje. Wederom 3 potten jam gekocht alsmede een bak pruimen en een bak kersen. Op de terugweg via het pontje bij Kedichem gereisd waar we eerst bij de veervrouw wat hebben gedronken. Dat pontje is al drie generaties lang in de familie. Op de terugweg de kersen soldaat gemaakt. Op de boot gegeten en daarna nog even Gorinchem ingegaan om boodschappen bij de Co-op te halen. 's Avonds hebben we een filmpje gepakt. Frans “Spiderman” en ik “Yesterday”. Tijdens de pauze kwam hij bij mij zitten. Ik kan me de tijd niet heugen dat er pauze in de bioscoop was. Terug op de boot waren onze buren (tieners) aan het feesten. Dat duurde nog wel even maar daar hebben wij verder niet veel van meegekregen.

20 juli. 31 graden.
Na het douchen is Frans de boot aan de buitenkant wat bij gaan harken en ik ben binnen alle vuile was gaan verzamelen. Iets na 12 uur zijn we gaan wandelen en waren om 15.30 uur weer terug. Eerst bij de Griek gereserveerd voor vanavond half acht. Daarna zijn we via het Stadhuis naar de Piazza gelopen. Het was erg druk bij New York Pizza. Waarschijnlijk was er voor de eerste 100 mensen een gratis pizza of zo. Rijen dik stonden er. Nadat we  boodschappen gekocht hadden zijn we teruggegaan.  20.55:  net terug van de Griek. Heel leuke plek aan het raam achter met uitzicht op onze boot. Er kwam een Excellent 1200 hybride aan die in de box moest. Dat ging met gebruik van hek- en boegschroef vanuit een holte achterop in de zijkant van de boot aanmeren. Wij hadden er van bovenaf prachtig zicht op. Wat een schip. € 395.000,00 las ik. Heerlijk gegeten met een Dame Blanche (voor Frans) en Griekse yoghurt met honing en walnoten (voor mij) na. Vanuit Rotterdam werden wij geappt dat het zo erg gehageld had. Bij mijn schoonzus in Overschie werd er al over autodaken als poffertjespannen gepraat. Op Zuid is er niets gevallen.

21 juli. 27 graden.
Na het ontbijt hebben we onze fietsen op de boot gezet en gewacht tot de file bij de sluis was opgelost.12.00 door de sluis. Aangemeerd in het Moldiep in de Biesbosch. Het is erg druk met boten die aangemeerd zijn. Rustdag.

22 juli. Tot 35 graden.
Om mee te beginnen 20 graden. De woonboot naast ons is weggegaan. Het duurde ruim een half uur voordat zijn bijboot op zijn schip was gehesen. Nu zijn er nog drie families. Mijn telefoon “opgeschoond”. Veel foto's en filmpjes eraf gehaald. Ik kreeg een waarschuwing dat er niets meer bij kon. Voor het avondeten zoveel mogelijk groenten opgemaakt. Daar kunnen we dan twee dagen van eten. Verder met de gordijnen dicht gelezen en geslapen. 's Avonds was het op het achterdek heerlijk. Komende dagen verwachten ze een hittegolf.

23 juli. tot 41.8 graden.
Ontbijt op achterdek. Daar is het nu nog koel. 13.10 Net terug van Kringloopwinkel Opnieuw & Co., Aldi en Jumbo. Daar zijn we naartoe gefietst. Heerlijk met airconditioning in de winkels. De laatste boodschappen binnen. Intussen links nieuwe buren gekregen. Na 14.15 is de temperatuur van 41,8 naar 37,5 graden gedaald. Nog steeds warm. De kinderen gemeld dat we morgen naar huis komen.

24 juli. Tot 42.1 graden.
Om 10.55 uur vertrokken. Het is intussen hoog water en Frans vond het prima om nu naar huis te gaan. Het is al behoorlijk warm. 36,7 graden! Alle tassen zijn inmiddels ingepakt. Er staat erg weinig wind. Om 12 uur waren we langzaam aan het stoven op de boot. Geen zuchtje wind. Ik heb mijn strooien hoed opgezet zodat ik bijna helemaal in de schaduw zit. Frans zit onder een paraplu. Uiteindelijk toch maar de parasol opgezet. Na een uurtje weer afgebroken in verband met de wind (!). Heel veel verkeer op de Maas. Daardoor heel veel golfslag. Nog erger dan op de Waal. Uiteindelijk om 14.15 uur door de Parksluis en om 15.00 uur in de haven. Met onze wapperende vlag van Rotterdam.

Een heel mooie reis, qua omgeving. Dat had natuurlijk ook met het mooie weer te maken. Vooral de Maas terug vonden we prachtig varen. Het leek wel of we op de Lek voeren. In België, ook al was het een betrekkelijk kort stuk, was  fantastisch met veel afwisseling.

Uiteindelijk hebben we 91,1 vaaruren gemaakt, 52 sluizen “gehad”,  104 km gelopen en 252 km gefietst.

Klik voor "alle" foto's van deze tocht maar op de saxofoon hieronder