Walkabout 2018

Na drie jaar in de buurt rondgescharreld te hebben, wilden we dit jaar wel weer eens wat verder van huis. Daarom hadden we besloten dat we de nieuwe passantenhaven in Dieverbrug eens zouden gaan bekijken en daarna zouden we wel zien.
Muurvast !
Vrijdag 20 juli vertrokken we al vroeg uit de haven, want dan hadden we lekker vóór stroom op de Maas en de Lek. Dat klopte, we voeren in precies 3 1/2 uur naar Vianen, waar Teun en Barbara ook bleken te liggen. Toen ik de volgende morgen Saar uitliet, bleek er een geladen tanker midden in de vaargeul vast te zitten: wachten op de vloed!
Wij konden gelukkig wel verder, naar het eiland van Maurik, waar we tot nu toe altijd voorbij gevaren waren. Leuke plas om (vooral met kinderen aan boord) een paar dagen te liggen.
Het geluk is met de dommen
De volgende dag in sluis Amerongen dacht een stel jonge knapen dat ze wel met één lijntje aan de reling op de stuurhut konden opschutten. Nou, hier dus niet, zeker niet vlak achter de sluisdeur! Het liep gelukkig wel goed af!
Net boven de sluis vonden we een heel mooi aanlegsteigertje, waar we heerlijk geslapen hebben. Dat dat eigenlijk niet mocht, zag ik pas de volgende morgen. Toen snapte ik ook waarom we in ons eentje aan zo'n mooie steiger lagen!
Hoe verder we kwamen op de rivier, hoe duidelijker het werd dat het wel heel laag water was, in Arnhem lagen sommige woonarken gewoon op het droge!
Op de Gelderse IJssel hadden we natuurlijk lekker voor stroom, maar doordat er zo weinig water was niet zo erg als normaal. Bij Eefde moesten we eerst in de zgn. "voorsluis" om op het niveau van de eigenlijke sluis te komen. Een nachtje in Lochem gelegen. Er is gelukkig weer iemand opgestaan die voor de passantenhaven zorgt, er komt weer water uit de kraan, maar het is nog steeds gratis. De volgende dag gevaren naar de AWV in Almelo, waar we onze oude boot, de Viva, fris geschilderd aantroffen. Leuk om te zien!
Droogte in Gramsbergen
Hierna over het Kanaal Almelo - De Haandrik naar Gramsbergen gevaren en daar zijn we een paar dagen blijven liggen omdat onze dochter met aanhang op visite kwam.
Hierna via Coevorden en de supermarkt in Nieuw Amsterdam verder over de Verlengde Hoogeveense Vaart naar Noordscheschut, waar volop water het kanaal werd ingepompt om het niveau te handhaven.
De drie sluizen in de Hoogeveense Vaart brachten ons weer op het zelfde peil als Meppel. Vandaar ging het weer omhoog de Drentse Hoofdvaart op. Een nachtje gelegen bij Havelte en toen in Dieverbrug. De passantenhaven hebben we maar (letterlijk) links laten liggen, want daar was helemaal geen schaduw. Wij liggen liever tussen de sluis en de brug in onder de bomen. Hier moest ik de Aan/uit-app installeren, want daarmee moet je daar betalen. Dat was al de tweede innovatie van deze reis, want ik was eerder al gezwicht voor de Vaarkaart Nederland-app op de tablet met m'n mobiel als hotspot. Werkt trouwens prima (als Vodafone er niet uit ligt!)
Rustig plekje!
Bij Appelscha hebben we de Hoofdvaart verlaten en zijn we over de Witte Wijk in Oosterwolde terecht gekomen. Dan is het maar een klein stukje naar de Tjonger. Het eerste stuk is wat saai, maar al gauw wordt het landschap erg mooi. Bijna aan het eind van de Tjonger overnacht aan een heel mooi steigertje.
Tot dan hadden we eigenlijk maar weinig jachten zien varen, maar dat kwam de volgende dag goed bij de Linthorst-Homansluis (de oude Driewegsluis), daar lagen tientallen boten te wachten om geschut te worden. Wij hebben het die dag liggen bekijken en zijn de volgende ochtend met de eerste schutting meegegaan.
Vandaar naar Steenwijk, waar we lekker over de markt geslenterd hebben. De volgende dag via Giethoorn en een tussenstop in Genemuiden om water te tanken terecht gekomen in de Belt, want het haventje bij de Ketting is voor ons na de afsluiting niet interessant meer. Dat lag trouwens al vol ook. Daar de tweede bui van de vakantie over ons hoofd gekregen!
De volgende dag terecht gekomen bij Het Koggeschip in Kampen en hierna verder via de IJssel, Vossemeer en de rest van de Randmeren in de "L", waar we normaal graag een dagje blijven liggen. Die haven was nu echter ingenomen door een aantal wachtschepen van Scouting Nederland. De rest ervan lag een paar honderd meter verderop, samen met misschien wel 400 Lelievletten. We waren dus terecht gekomen in hun jaarlijkse bijeenkomst!
Op zondag 12 augustus zijn we via Muiden in Weesp gekomen, waar we een plekje vonden in de Vecht bij de ophaalbrug. Daar kwam aan het eind van de middag een enorm jacht aanleggen. De schipper deed dat gewoon in z'n uppie!
Hierna nog een nachtje in het Smalweesp gelegen. Bij het opvaren van het Amsterdam - Rijnkanaal dacht ik dat we wel met de mast overeind onder de brug door konden. Dat was dus niet zo! Maar goed dat er al een nieuwe mast in de maak is.
Via de Gaasp en de Weesper Trekvaart naar de Amstel gevaren en na de Tolhuissluis de Drecht genomen om op de Kaag te komen. Daar wilden we eigenlijk naar het terrein van de Unie, maar we zijn uiteindelijk in de Keverhaven beland. Daar hadden we geen spijt van: een heel mooi, schoon, eiland met een aardige beheerster en een fantastisch uitzicht. Honden mogen er gewoon los rondlopen, dus Saar was in haar nopjes.
Donderdag de 16e alweer vrij vroeg gaan varen naar Leidschendam, waar we samen geschut werden met een superjacht en een partyboot. Volle sluis dus. Een paar uur later lagen we weer in onze box na een trip van vier weken met voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk mooi weer.

Voor een beeldverslag, klik maar op de foto hieronder: