Beagle 2 2020

Vakantie 2020

 Uiteindelijk besloten we toch op vakantie te gaan. Het was onzeker ivm de corona en een aantal privesituaties.  We zijn nog nooit zo onvoorbereid op vakantie gegaan.  Onder het mom, we zien wel en wat we niet hebben kunnen we kopen, hebben we besloten vrijdagavond tot vrijdag nacht ook ivm de hitte, de boot vol te gooien en zaterdagochtend weg te gaan. Marco heeft de dieseltank nagekeken, bleek dat de meter het niet meer deed dus dan maar zonder een goedwerkende meter.

Op zaterdag 8 augustus verlieten we  de jachthaven en vertrokken naar Leidschendam. We hadden alles mee;  bij Delft sloten we aan bij een andere boot en alle bruggen gingen open zonder te wachten en ook de sluis van Leidschendam ging net open zodat we meteen mee konden. Om 11.30 uur lagen we bij de kerk waarbij Marco opviel dat de boegschroef het naar rechts niet deed.......... Maar ook zonder de boegschroef lukte het ook! Er lag een sloep met pech. Marco heeft ze geholpen ( er lag een bout los)  zodat ze weer door konden.  We ontdekten een nieuwe viswinkel en hebben een lekker visje gegeten. We hebben de verse boodschappen gehaald want de Kaag was de volgende bestemming. En natuurlijk een ijsje gehaald bij de sluis want anders is het bezoekje van Leidschendam niet compleet! Op 9 augustus om 9 uur vertrokken we naar de Kaag. Blijft toch lelijk he; die windmolen op de 'skyline' van Leidschendam! Onderweg kwamen we Tino en Coby tegen die de tegengestelde richting opgingen. Tino riep nog iets over de Kaag en aangekomen bij de Kaag begrepen we dat hij uitlegde dat we alleen aan de gele paaltjes mochten aanmeren omdat we geen lid waren van de Unie van Watertoeristen. Onderweg kwamen we een bootje tegen met jongelui erin en de vraag of ze met ons mee mochten varen dus touw vast en gaan!  Corrie en Aad lagen ook op de Kaag. Op de Kaag toch maar gekeken naar de boegschroef en Aad zocht mee. Het is overdag nog steeds 30-32 graden en s nachts koelt het niet af dus ook niet in de boot. s Avonds maken we de boot nat maar dit helpt alleen voor korte duur. De volgende dag kwam Marco erachter dat het niet zat in de boegschroef zelf, niet in de relais maar in de elektrische aansturing.  Gerrit en zijn vrouw lagen ook op één van de  Kaageilanden.  Douches en wc's waren schoon maar toen we de 2de dag wilde vertrekken en daarvoor nog even wilde watertanken bleek alles potdicht te zitten, zelfs de boten van de beheerders............. Dus maar eerder vertrokken en vanwege het mooie en wame weer naar de Hemmen gegaan. Daar is er een nieuw gebouw voor toilet en douches en ook de ligplaatsen zijn uitgebreid. Afgelopen winter geplaatst:  wc is 50 cent en voor de douche is het open doen van de douche 50 cent en het douchen zelf 1 euro. We zijn 2 dagen gebleven en gingen op 13 augustus richting het Noordzeekanaal. Er werden flinke onweersbuien voorspeld en besloten we te kijken wat het weer doet en we wel kijken waar we aanmeerden. Voor de Schipholbrug lagen er een hoop boten en voeren we in colonnes door de bruggen. Veel boten gingen naar de Meer en wij voeren richting Haarlem met nog een boot en hoe dichter we bij de boot kwamen....... Het waren Helma en Arjan en we zijn met hun een stuk mee gevaren.  Voor de brug van Weerenbrug moesten we even wachten omdat de brug gekoeld werd en de traktor weer terug reed en dan zou de brug open gaan voor ons. 


We namen afscheid van Arjan en Helma want we gingen stuurboord en hun naar Lisse. We kwamen een boot met een kapitein tegen die tegen ons zei dat de brug te laag was......... Bij nader inzien bleek het een vaste brug van 1 meter te zijn.  Dat betekende dat we helemaal om moesten om boven de Mooie Nel in te komen. Dus troffen we Helma en Arjan weer en voeren we nog even mee. Een aantal bruggen bleven dicht voor een uur of 5 en sommige stonden standaard open ivm de warmte en het uitzetten van de bruggedeeltes. Alle bruggen in Haarlem hing een doek met Langzaam varen waarbij er werd uitgelegd dat dat stapvoets varen was! Gelukkig pasten we net onder de 2 bruggen en hoefden wij niet 5 uur te wachten. We hoefden niet aan te meren bij het kantoor van de havenmeester in Haarlem dus hebben we een borrelplankje genomen van het tientje wat we uitspaarden doordat het gratis was om door Haarlem te gaan. We kwam om 16 uur aan bij jachthaven Assem waar we ook weer 2 dagen verbleven. Een leuke jachthaven met een ruime douche en wc en een bar. Je kon er ook lekker buiten zitten.

Op zaterdag 15 augustus vertrokken wij om 9 uur om het Noordzeekanaal op te gaan. We hadden de sluis mee maar het was wel wat mistig aan het eind van de horizon op het kanaal.  Het was erg rustig en zo ook het water. Na Nauerna hoefden we ook niet lang te wachten voor de sluis. Zelfs de pop die op het dak zit had nu een mondkapje op! 

We zijn twee dagen op een passantenplek in Oost Knollendam geweest bij de ZZV. De steiger werd voordat we aanmeerden nog even aangeveegd zodat er geen poep meer lag. Nette wc en douche. Zondag zijn we naar het openluchtmuseum Zaanse Schans gaan fietsen. Het was een leuk museum!

Op maandag 17 augustus voeren we om 9 uur door naar Alkmaar, een stad die we een aantal jaren geleden hadden aangedaan. In die tijd is ontzettend veel bijgebouwd! We zijn bij het politiebureau gaan liggen, daar was nog plek en lekker centraal. Op het Aalkmaardermeer was het ook mistig maar de zicht was nog wel oke.

Dinsdag 18 augustus vertrokken we om 10 uur naar Schagen. Zo hoog in het land waren we nog nooit geweest met de boot. Daar pas de eerste was gedaan, scheelt enorm als je bijna alleen zwembroeken en een badpak aanhebt! Gelukkig koelt het s avonds lekker af maar blijven we met de muggen zitten dus muggengaas gekocht voor een dakraam met elastiek en dat blijkt ideaal te zijn voor de ramen van onze boot. We hebben ook 2 muggengazen gekocht voor de deuren maar dat blijkt nog een dingetje te zijn en moeten we daarover nog even nadenken wat de beste manier is om deze te plaatsen.

Op woensdag 19 augustus verlieten we de haven om naar Heerhugowaard te gaan. We boffen ontzettend met de sluizen, eigenlijk de hele vakantie al. We hoeven niet  lang te wachten of kunnen gelijk mee met meerdere boten en een sluiswachter vroeg waar we heen gingen en hij al naar de volgende sluis ging en ons op wachtte. Het valt ons zowiezo op dat de bruggen- en sluizenwachters vriendelijker zijn. Op warme dagen vroegen we een opening en in onze regio hadden we allang te horen gekregen; hoe hoog ben je als je de Bimini top indoet??????????? Marco heeft een emmer vet gekocht voor de boot. We zijn naar de jachthaven gelopen waar we jaren geleden lagen met de boot. Op het open terrein wat voor de jachthaven lag, bleek nu een woonwijk te zijn. Naar nieuwe plekken varen heeft wat maar na jaren terug te komen heeft ook wel wat. Er komen zat herinneringen naar boven en verbazingen over hoe het verandert is.


Op donderdag 20 augustus varen  we om 9.30 weg en gisteren kwamen we er achter dat de spoorbrug/bolbrug op de app 2.03  aangaf qua hoogte maar op het internet 2.30. We besluiten de gok te nemen en te kijken of we eronder door konden. Heel langzaam  en met Jacqueline voorop om te kijken of het zou gaan, konden we er onder door. Het was echt millimeter werk. We waren van plan om naar een eiland te gaan die Pannenkoek eiland heette.  Eenmaal aangekomen zagen we 1 boot liggen met figuren waar we niet bij wilden gaan liggen dus besloten we door te varen en te kijken wat er in de buurt was om aan te meren. Ook daar zagen we een leuk eiland alleen was die van een vereniging dus dat was ook geen optie. We besloten voor anker te gaan, iets wat we nog nooit hadden gedaan. Het was leuk om dat te ervaren. 50 Kilometer zat erop dus de olie in zijn geheel ververst. Eind avond begon het te waaien en te bliksumen. Het was een mooi gezicht om te zien maar of het 100% veilig was................

We gingen de volgende morgen gemakkelijk los en het anker was gemakkelijk omhoog te halen. Een dingetje wat we toen we voor anker gingen toch wel spannend vonden!  We gingen naar Nauerna, een jachthaven die een aantal jaren nog geleden een zooitje was en het nu prachtig, netjes en verzorgd. We hebben het beddengoed gewassen. Die dag ging onze gastank op en was er niets in de omgeving die kleine gasflessen verkochten. Gelukkig hadden we in de haven stroom ( gratis) en hadden we een gasplaatje waar we het vlees opbakte want door de hevige wind ging de geplande, bbq niet door. De wind hield aan en zou de volgende dag nog heviger zijn, windkracht 4-5. De volgende dag, zaterdag 22 augustus,  waren we vroeg wakker en besloten we de boot startklaar te maken omdat de kracht naar 5 ging en we na een windvlaag gelijk los gingen omdat het daarna wat minder waaide. Zo gezegd, zo gedaan, nadat alles goed gegaan was, we ook tot die conclusie waren gekomen en we dachten dat we het ergste van de reis hadden gehad kwamen we aan bij de sluis en vroegen om een opening. Het waaide daar onwijs en toen we te horen kregen dat we 40 minuten moesten wachten zei Marco; dan meer ik even aan waarop de sluiswachter zei: Verstandig! Na 10 minuten kwamen er boten uit de sluis maar bleef het rood en omdat het ook nog geen 40 minuten geleden was, gingen we er niet vanuit dat we erin mochten en de sluisdeuren sloten weer. Na een kwartier brandde ook het groene licht dus maakte we ons klaar voor vertrek en voeren we richting de sluis die gesloten bleef.......... Na een aantal minuten dobberen met windkracht 5 besloten we weer aan te meren. Toen de 40 minuten echt voorbij waren gingen de sluisdeuren open. We bleven aangemeerd want we waren de vorige keer nog niet vergeten. Toen brandde alleen het groene licht en gingen we naar de sluis. De sluiswachter bood zijn excuses aan, sluiswachters kunnen dus ook fouten maken!  Om 11.30 uur kwamen we aan in Haarlem en het was erg druk maar vonden nog een plekje aan de Turfmarkt. Daar bleek het Jazz weekend te zijn en was het ook aan wal erg druk dus uit de drukte gegaan. Tot onze verbazing zagen we dat er rondvaartboten voorbij gingen, dan toch de toerist uithangen?  Bij de Gamma hebben we een nieuwe gasfles gehaald. Zondag kwamen Edwin en Patricia langs met de kinderen en zijn we na een bakje koffie met wat lekkers op onze boot voor een rondje met de rondvaart gegaan, via Groupon dus flinke korting!

Op 24 augustus vertrokken we om 9.30 uur om naar de Kaag te gaan. We zijn aan de steiger van de brasserie bij Warmond gaan liggen. Daar zagen we een bord dat het vanaf 17 uur betalen was. Zonde want meer dan een steiger was er niet... We konden geen plekje vinden waar er geen havengeld na 17 uur gevraagd werd. We lagen aan de kant van Warmond en hadden opeens kalveren in onze 'achtertuin'. Op het eiland stonden vuilnisbakken dus hebben we nu wel een adresje waar we op de Kaag het vuil kwijt kunnen. We waren van plan om naar Katwijk te gaan, via de korte route. Deze vakantie hebben we de les; 'kijk naar het weer en de voorspellingen' in de praktijk gebracht en besloten we gezien de aankomende storm Francis niet naar Katwijk te gaan maar naar Leiden, in de haven tussen de huizen ipv aan de kust in een open gebied.

Op 25 augustus kwamen we om 10.30 uur al aan in de haven van Leiden. We hadden al van de veranderingen gehoord en werden verwelkomd door de gastvrouw en tegelijkertijd de havenmeester. Het was maar goed dat we op tijd waren aangemeerd want binnen een mum van tijd was de haven vol. s Middags kregen we nog even Edwin op de koffie. Daarna reden we mee met hem naar Thijssen en de Action. De nacht van de storm was spannend voor ons; Wat konden we verwachten? Lag alles echt goed vast? We hebben die nacht niet lekker en heel licht geslapen. Om 5.15 uur hoorde we een klap en sprongen we allebei op, alsof de gasbun omviel. Gelukkig was dat niet het geval, het was de stang van de biminitop.  Rond 6.30 werd het gelukkig rustiger maar de wind bleef aan. We zijn nog een dagje gebleven en zijn naar het centrum gegaan.  

Op 27 augustus vertrokken we naar Leidschendam en konden naast de kerk liggen. Niek ging met de fiets naar een vriendje en in de middag kwamen Marco zijn ouders langs.

Vrijdag 28 augustus voeren we naar de sluis. Hij ging vrij snel open en dicht maar schutte niet. Er kwam nog een andere boot aan waar we op moesten wachten. De sluisdeuren gingen weer dicht en daarna weer open. Elektrische storing van de sluisdeuren.......... Een monteur werd gebeld. De sluiswachter vertelde dat als de monteur er niet achter kon komen wat er aan de hand was, het nog weleens heel lang wachten zou kunnen worden. Na 2 uur gewacht te hebben in de sluis kwam de sluiswachter vertellen dat het opgelost was en we weer weg konden varen. We waren opgelucht, het zal je maar gebeuren, dagje (en nachtje) blijven liggen in de sluis .............................






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten