Modoc 2022 (2)

Op vakantie met de Modoc in juli 2022

Na onze tocht in mei om de boot uit te testen hebben we besloten om deze vakantie rustig aan te doen met het aantal vaaruren per dag. We hoeven ook niet zo ver te gaan. Dat heeft ook met de hoge temperaturen te maken die voorspeld zijn.

Zondag 10 juli. Zonnig.

In verband met de lage waterstand overal en de waarschuwing dat we met hoog water moesten vertrekken door de Parksluizen lagen we er om 9.15 uur al voor. Op zondag schutten de sluizen niet vóór 11.00 uur. Gelukkig liggen we er nog met drie andere boten die dus ook niet goed opgelet hebben. We hebben koffie gezet en gekaart. Ook lekker en gezellig. Om 11.25 konden we de Nieuwe Maas op. Intussen met zes andere boten. Het ging behoorlijk tekeer op het water, mede door het grote aantal watertaxi’s. Om 13.30 uur liggen we vóór de brug naar de jachthaven van WSV Maartensgat. We zijn nog nooit zo snel naar Dordrecht gevaren! We hebben voor twee nachten geboekt. Na aangemeerd te hebben begeven we ons naar het zonnige centrum. Van verre worden we al verwelkomd door gezang. De hele dag wordt er op een podium voor de Nieuwe Kerk gezongen door koren en solisten. Het is er erg druk. Ook de tribune is vol. We gaan weer weg maar worden nog een poos gevolgd door de muziek. Ons eerste ijsje in deze vakantie is een feit en nadat we boodschappen gekocht hebben vervolgen we onze weg terug naar de boot. Toch nog ruim 4 km gelopen in de warmte. We willen overmorgen richting Bruinisse om de mosseldagen daar mee te maken maar moeten nog een route verzinnen.

Maandag 11 juli. Zonnig

We hebben besloten om NIET naar Bruinisse te gaan. De jachthaven aldaar ligt al vol volgens de berichten. Varen naar Steenbergen en daar verder met openbaar vervoer voert ons terug via Zuidplein! Fietsen is 20km maar om dat na een drukke dag weer terug te moeten trekt ons ook niet erg. We houden het dus voor volgend jaar tegoed. Om 12.30 uur zijn we op de fiets gestapt naar Opnieuw & Co. De kringloopwinkel. Leuk om te bezoeken maar (gelukkig) niets gekocht. De temperatuur loopt al aardig op. Om een drankje te nuttigen zijn we naar Villa Augustus, met z’n prachtige moes- en siertuinen, gegaan. Heerlijk tapbiertje gedronken en via het hotel krijgen we toestemming, nadat we het vriendelijk gevraagd hebben, om naar de 6de verdieping te gaan. Vanaf die hoogte heb je een prachtig uitzicht op de fraai aangelegde tuinen. We hebben meteen profijt van het feit dat we op de 7de etage wonen. Veel treden te gaan! Om 15.30 zijn we weer bij de boot en kunnen we de fietsen er meteen weer opzetten. Altijd een gedoe. Het achterdek is intussen gloeiend heet geworden.

Dinsdag 12 juli. Zonnig.

Het belooft een warme dag te worden 26 graden is er voorspeld. Om 11 uur zijn we door de Engelenbrug gevaren. Frans heeft in een kast op de boot een lang zonnedoek gevonden dat over alle ramen gespannen kan worden tegen het zonlicht. Dat zal binnen een paar graden schelen. Je kunt dan niet naar binnen maar wel naar buiten kijken. We hebben flink stroom tegen. Soms komen we niet verder dan 7,8 km per uur bij 2300 toeren per minuut. Via de Oude Maas, Dordtse Kil en het Hollands Diep (erg mooi varen) kwamen we om 13.30 uur aan in Willemstad. Het is intussen smoorheet. We liggen in een box waar we er via de punt af moeten. De fietsen halen we er deze keer niet af dus dat maakt niet uit. Gelukkig zijn we nog lenig genoeg. Na een stadswandeling zijn we weer terug op de boot. Na een verfrissende douche gaan we naar Restaurant de Rosmolen om mosselen te eten. De tafels staan tussen rijen bomen buiten in de schaduw. Heerlijk. Net als de mosselen trouwens. Voor Frans als dessert Dame Blanche en voor mij koffie zoals gebruikelijk. Op de boot hebben we “uitgebuikt”en gelezen.

Woensdag 13 juli. Bewolkt. Warm.

10.45 Uur vertrokken over het Hollands Diep door de Volkerak Sluis. Het is erg druk op het water. Er komen vooral veel beroepsvaartuigen de sluis uit, andere die achter ons varen willen de sluis in. Best spannend. Om 11.55 uur komen we de sluis uit net als zo’n 25 andere boten. Dubbelen in de sluis. Via het Volkerak varen we de rivier de Dinkel op om om 12.40 uur bij de Prinslandsebrug in Dinteloord te komen. De eerste brug weer na tijden. Om 14.15 uur zijn wij voor het eerst in Oudenbosch afgemeerd. Tegenover het havenkantoor, waar ik voor de komende nacht ging boeken. Frans had daardoor alle tijd

om de haven af te struinen en zag daar meteen de Nedima van Huib van Hengel liggen. Die hebben Huib en Manna destijds zelf naar de nieuwe eigenaar in Oudenbosch gevaren. De boot zag er gelukkig goed onderhouden uit. Ik heb Manna er meteen een foto via whatsapp van gestuurd en zij was blij verrast. Voordat we de beroemde basiliek van Oudenbosch een bezoek zouden brengen hebben we eerst het Zouavenmuseum bezocht. Een zouaaf was lid van een Frans legeronderdeel. Zouaven waren een grote groep van 11.000 voornamelijk katholieke mannen, waaronder 3100 Nederlanders(!), die zich rond 1860 als vrijwilliger aanmeldden in Brussel, waar ze een uniform kregen en een leger vormden om een gedeelte van Italië te heroveren voor de katholieke kerk. Na wat veldslagen werd er verloren en heeft de katholieke kerk er uiteindelijk Vaticaanstad aan over gehouden. Klein maar leuk museum. Daarna zijn we de basiliek, naar voorbeeld van de Sint Pieter in Rome, gaan bezoeken. Heel mooi van binnen maar wel een opvallend klein orgel. Twee (waxine)lichtjes gebrand. Door de aanhoudende warmte hebben we het Arboretum en het Natuurhistorisch Museum deze keer overgeslagen. Op de terugweg kibbeling bij de viskraam en twee broodjes bij de warme bakker gekocht. Vis is intussen ook “goudkoop”. Langzaam eten dus. De inflatie is intussen 11%! Vandaag door mijn twee zussen gebeld dat zij met kinderen door mij eind augustus de dierentuin, met mijn abonnement, binnengeloodst wensen te worden. Gezellig. Vanavond gekaart en naar Rijnmond geluisterd. Wij luisteren standaard naar de zender die op dat moment via de FM binnenkomt. We hebben wel een mooie, kleine DAB+ radio maar dit is verrassender.

Donderdag 14 juli. Zonnig.

De dag begint gelukkig bewolkt. Om 9.45 uur vertrekken. Onze buren met hun 15 boot van 15 meter lang en drie honden waren al op pad. Zonder boot! Zij hadden hun huis met 9000 m2 grond verkocht en moesten alles leegruimen, wegdoen of verkopen etc. Zij liever dan wij. Met de boot die voorlopig hun nieuwe woning is en die ze pas gekocht hebben willen ze naar Denemarken. We kregen appjes van Helma die naar Well gaat vandaag en van Gonnie uit Hongarije. Zo blijven we op de hoogte van sommige leden. Om 13.45 uur aangemeerd in de Passantenhaven in Breda. Prachtig zicht op de kerk. We hebben meteen voor twee nachten geboekt. We kunnen geen stroom aanmelden bij aan/uit omdat de vorige booteigenaar zich niet heeft afgemeld. Gratis stroom dus! Nadat we ons bij de dochters hebben “gemeld” zodat zij weten waar we uithangen appt de oudste dat ze op het moment met haar vriend in Breda aan het wandelen is. Hun vakantie brengen ze door op een camping in Oosterhout maar dit is toch toevallig. Zij hebben een lunch besteld en spreken af om die bij ons te nuttigen op het achterdek. Een onverwacht genoegen. Toen ze vertrokken zijn wij met hen opgelopen en hebben een stukje Breda verkend. Daarna door de warmte voortijdig weer naar de boot gegaan.

Vrijdag 15 juli. Bewolkt.

Ontbeten en om 11.30 uur een stadswandeling door Breda gaan maken. Wij liggen tegenover het gebouw waar militairen van de KMA wonen en daar wilden we de andere zijde weleens van bekijken. Maar dat is niet eenvoudig. Goed afgeschermd. Een stukje verder zien we de “koepel van Breda”. Deze voormalige gevangenis is nu een onderkomen voor vluchtelingen uit Oekraïne. Daarna hebben we nog een behoorlijk stuk gewandeld om uiteindelijk bij bijna 8000 stappen, zo’n 5,3 km, uit te komen. Onderweg kunnen we ons hart ophalen bij een ijzerwinkel die opgedoekt wordt. Alles is met 50% korting!! Voor de keuken op de boot, die komende winter verbouwd gaat worden scoren we ladegeleiders voor de helft van de prijs. Bij AH sandwiches en twee bananen gekocht die we opeten op een bankje t.o. het voormalige PTT-gebouw, PostBreda. Het gebouw wordt verbouwd tot een appartementencomplex en er wordt meteen nog een stuk met woningen aangebouwd. Zo doen ze dat in Breda! Zittend op ons achterdek kunnen we genieten van alle waterfietsen, SUP-boarden en huurboten die langskomen. Het is nu gelukkig niet meer zo warm.

Zaterdag 16 juli. Warm en zonnig.

Het belooft een mooie, warme dag te worden. Om 11.00 uur vertrekken we richting Geertruidenberg. Tot aan het vertrek hebben we nog steeds stroom. Blijkbaar is er nog niet duidelijk geworden bij de vorige verbruiker dat het aan/uit-net nog aan staat. Dat wordt een aardige rekening. Nog een uurtje of twee varen. Volgens het weerbericht wordt het maandag t/m woensdag tussen de 30 en 40 graden. We hopen dan in de Biesbosch te liggen. Dan kunnen we het water in en douchen/afsproeien. Er moet dan wel in Geertruidenberg water getankt worden. Om 12.20 uur door de Marksluis. Om 13.30 zijn we in de jachthaven van Geertruidenberg aangekomen maar we kunnen ons nog niet melden want de havenmeester heeft pauze van 12.30 tot 14.00 uur. Dus eerst gegeten en gelezen. Uiteindelijk hebben we een plek toegewezen gekregen. We passen net in de kom. We zijn met de fiets naar Raamsdonkveer gegaan en hebben daar, zoveel mogelijk in de schaduw lopend, boodschappen gedaan bij de Lidl en AH (airconditioning!!). Voor het eerst krekelballetjes. Zal ons benieuwen. ’s Avonds flink doorgelezen want mijn e-book van de bibliotheek verloopt vandaag. De krekelballetjes zijn wel lekker bevonden.

Zondag 17 juli. Zonnig 26°.

Vanochtend heb ik gewassen en gedroogd. Op het display veranderde de € 3,00 spontaan in € 5,00 maar ik was al blij dat alles weer schoon was. Na een verkwikkende douche zijn we daardoor pas om 11.30 uur weggegaan. Onderweg naar de Biesbosch zien we hele “hordes” bootjes die er net zo over denken. We hopen een mooi plekje te vinden met in ieder geval schaduw want vanaf morgen wordt het loeiheet. Om 13.10 uur meren we aan op onze vertrouwde plek. Nadat er een kano was verplaatst passen we er precies in. Met een heerlijk stukje schaduw onder de bomen wordt het perfect. Daar gegeten, gelezen en vooral rustig gehouden.

Maandag 18 juli. Zonnig. 33°.

Het is de eerste hete dag volgens de weersvoorspelling. Code rood. We drinken veel water en blijven
vooral, met boek/puzzelboek, in de schaduw. Zoals Wim Sonneveld al in één van zijn conferences zei over Willem :”Als ik maar niks doe dan kan ik nog alles.” Zo’n gevoel krijgen wij ook. Het is intussen op de boot, en vooral in de toiletruimte, bijna niet te harden van de hitte. ’s Avonds hebben we gekaart in de boot. Het koelt dan toch wel snel af.

Dinsdag 19 juli. Zonnig. 38°.

Vandaag belooft de warmste dag te worden! Puzzelen, lezen en appen dus. Weinig bewegen. Helma en Arjan zitten nu in Treech, bij Maastricht, en hebben een zwembad voor de deur. Bofferts. Vanavond nasi gegeten met pindasaus. Alsof het nog niet warm genoeg was. De temperatuur in de boot is 45°! Vanaf morgen, dan vertrekken we weer, koelt het af. We roesten bijna vast. Tijd voor wat beweging. Om 23.30 uur zie ik dat er om 23.08 uur een bericht is gekomen van onze buurvrouw van 85 jaar in Rotterdam: “Help”. Meer niet. Ik probeer haar te bereiken via whatsapp en telefoon en er wordt wel opgenomen, ik hoor haar en een mannenstem op de achtergrond, maar krijg geen contact. Nadat ik onze dochter in dezelfde flat heb gevraagd of zij wil gaan kijken hoor ik later dat de Huisartsenpost er al is. Achteraf valt het gelukkig mee. Maar je bent wel machteloos op zo’n moment.

Woensdag 20 juli. Zonnig. 28°.

Om 9.30 vertrekken wij. Brood en kaas zijn intussen op dus vandaag wordt het boodschappen halen. Bestemming: Arkel. Na de sluis in Gorinchem vragen en krijgen(!) we de code van de douches. Heerlijk opgefrist komen we om 13.30 uur aan bij een graskantje op de gekanaliseerde Linge. Onze buurvrouw in Rotterdam heeft vanochtend nog gebeld dat het vandaag wel weer goed ging na het innemen van een Paracetamol. Gelukkig maar. We maken onze stappenteller wakker en gaan naar de Co-op om foerage in te slaan. Bij de “buren” van de Co-Op zowel een heel brood (€ 4,20!) en een ijsje gekocht. Heerlijk. Terug naar de boot weer na een stukje lopen: trap op, drukke weg over en trap af door het gras, het dijkje weer af de boot op. Onze gymnastiek zit er voor vandaag weer op.

Donderdag 21 juli.Regen.22°.

Vandaag heeft het tot 15.30 uur geregend. Tot die tijd zijn we aan boord gebleven en daarna Arkel ingegaan. Nu een stukje verder dan gisteren. Er bleek een kapperszaak te zijn! Met mijn intussen tot behoorlijke lengte gegroeide haar werd ik hier heel blij van. Na gevraagd te hebben aan de kapper of hij nu tijd voor me had zat ik binnen no-time in de stoel. Het bleek een herenkapper te zijn, erg breed en met vele tatoeages op zijn armen als kabels, maar een schaar blijft een schaar toch? Er kan veel haar afgehaald worden met zo’n ding. Na verloop van tijd, omdat hij hele verhalen vertelde, werd ik toch een ietwat onzeker en bleef ik heeeel stil zitten. Het viel achteraf gelukkig mee, zelfs de prijs ad € 16,00, en buiten voelde ik de wind weer over mijn uitgedunde kruin gaan. Heerlijk. Verder gewandeld kwamen we op een industrieterrein waar tot onze verrassing een winkel van de Action was. Erg verscholen. Na twee uur kwamen we op de boot aan. Pizza gegeten, koffie gedronken en gekaart. Nu achter met 8-7. Het schiet niet erg op.

Vrijdag 22 juli. Zonnig, 23°.

Vertrokken richting Leerdam. In Heukelum komen we Aad, Rita en Saar tegen die daar aangemeerd liggen. Nog even gezellig een praatje gemaakt. In Leerdam aangekomen krijgen we een heel mooie plek aangewezen. Aan de zijkant van de glasblazerij. We hebben maar één boot voor ons. Heerlijk rustig dus met heen en weer geloop. Met uitzicht op het terras en de stadsmuur. ’s Middags tijdens de stadswandeling maken we nog een praatje met Hans van der Hoeven. Hij zit, met de eigenaar van een kunstgalerie met glas, schilderijen etc. op een bankje voor de winkel. Hij verzamelt kunst op allerlei gebied maar is in verband met zijn leeftijd langzaamaan van alles aan het verkopen. We hebben
aangegeven dat we iets kleurrijks aan de muur willen dus komt hij meteen met allerlei suggesties. Abstracte, kleurrijke schilderijen die erg mooi zijn. We krijgen nog een visitekaartje mee. Thuis maar kijken of we er iets mee willen doen. Bij de Primera kan ik mijn, na het invullen van een enquete van het Erasmus bij de bieb in Rotterdam verdiende, VVV-bon inwisselen voor een puzzelboekje en het blad Motorboot. Zo hebben we Frans en ik allebei weer wat “verse” letters aan boord. Bij het clubhuis van de jachthaven hebben wij ons inmiddels aangemeld voor deelname aan de barbecue. Morgen op het terras. Zelf vlees, vis etc. meebrengen. Net als bij onze jaarlijkse bbq. Kosten € 5,00 voor salade, sauzen etc.

Zaterdag 23 juli. Zonnig. 26°.

De fietsen van de boot gehaald en op de pedalen om de kringloopwinkel te bezoeken. We kopen er bijna nooit iets wat prima is, want zoals velen hebben we spullen genoeg. Het blijft leuk om te zien wat er allemaal voor een habbekrats te koop is. Uiteindelijk toch 2 polo’s, 2 leesbrillen en 2 haakjes om de afvalbak binnen het keukenkastje mee op te hangen gekocht. Totaal € 10,00! Zo houden wij de economie draaiende . Daarna naar het glasmuseum. Net als voorgaande keren kijk je je ogen uit met al dat moois. We hebben in de kelder koffie gedronken. Zelf inschenken en een stukje boterkoek pakken waarna je in het spaarvarken je donatie, wat je het waard vind, kunt storten. Tijdens het koffiedrinken praten we een poosje met de floormanager van het museum. Een aardige mevrouw die veel over het glas en de glasblazerij kan vertellen. Zo ook over Henk Verweij (de neef van Dik de Jong!) de meesterglasblazer die we gisteren in de glasblazerij aan het werk zagen. Na het krijgen van de ziekte van Parkinson blaast hij niet meer maar doet belangrijke hand- en spandiensten. Daarna gaan we naar de tuin. Daar zijn we nog niet eerder geweest en we worden verrast door de prachtige objecten en glazen gezandstraalde paneeldeuren. Twee daarvan zijn in 1918 gemaakt voor de Noorder Glashandel in Rotterdam. Na de glazen “kabouters” onder de struiken bewonderd te hebben zijn we vertrokken. ’s Middags doen we een hazenslaapje en we vertrekken met de door ons ’s morgens gekochte vlees, garnalen en vis naar het terras. Gelukkig kunnen we onder een parasol met nog zes anderen aan een tafel. Het is bloedheet vandaag. Het is erg gezellig geworden. En lekker. Eén man aan onze tafel bleek met Frans op hetzelfde karwei gewerkt te hebben zo’n 35 jaar geleden. Veel om te bespreken natuurlijk. We hebben daar van 5 tot 8 uur gezeten en gekletst. Terug op de boot vernemen we van Helma dat het met de sluizen, laag water en slecht onderhoud, niet best is op dit moment. Zij moeten morgen door de sluis bij Grave. Wij door o.a. de sluis bij Vianen. Vrouwenvoetbal gekeken: Nederland-Frankrijk. In de verlenging verloren we door een penalty maar Frankrijk had daarvoor 27! keer op het doel geschoten zonder doelpunt. Verdiend gewonnen.

Zondag 24 juli. Zonnig. 28°.

Na een kort praatje met de buren vertrekken we om 9.30 uur. Onderweg nog gezwaaid naar Aad en Rita. Alle bruggen gaan snel open maar het is wel in of bij de sluizen wachten. Nieuwegein heeft allemaal nieuwbouw waardoor we niet meer kunnen aanmeren dus op naar IJsselstein. Om 16.00 uur meren we aan de straatkant in IJsselstein aan. Intussen is het smoorheet. In de sluis smolten de zolen van mijn “crocs” bijna. Aangemeerd vertrekken we richting AH om boodschappen te doen en op de terugweg halen we bij molen De Windotter een overheerlijk Italiaans ijsje binnen bij de airconditioning. Wat een feest. Hier willen we niet meer weg. Daar maken we een praatje met de eigenaresse over de verhoogde prijzen van de ingrediënten die uiteraard doorberekend moeten worden. Onderweg kwamen we ijsbolletjes tussen 1,50 tot 1,80 per stuk tegen en zij heeft de prijzen verhoogd van 1,25 naar 1,40. Dat vond ze heel erg. Maar is heel betaalbaar dus nog. Na het eten hebben we ons zo rustig mogelijk gehouden, op het achterdek gezeten, maar uiteindelijk door aanwezigheid van muggen naar binnen gejaagd. Gekaart: 12-7. Het wordt gênant.

Maandag 25 juli. 23°.

Het is nog steeds benauwd. Af en toe vallen er wat druppels. De kade loopt al snel leeg. Iedereen wil door de brug. We hebben even gewacht omdat er twee huurboten vóór de brug liggen. Wij denken dat ze door de brug willen maar dat blijkt niet zo te zijn. Na veel geschutter van deze boten en van een boot van de andere kant varen we eindelijk weg op weg naar Oudewater. Het is alweer een poos geleden dat we daar zijn geweest. Om 12.15 uur haken we aan een kant met brandnetels. Voor de variatie. Heerlijk gewandeld. Het touwmuseum blijkt op maandag dicht. Jammer. IJsbolletje € 2,00. Dinsdag 26 juli. Bewolkt/zonnig. 22°. Vannacht zijn we op muggenjacht geweest. Om 05.10 uur is Frans met een bouwlamp aan gaan meppen. Om 10.00 uur gaan we door de Cosijnbrug daarna wachten we tot we door de andere bruggen mogen. Veel stroming. ’s Morgens af en toe wat regen en een frisse wind. Heerlijk. Ik gloei op als een peertje van Philips. Om 11.45 uur zijn we bij de Waaiersluis in Gouda aangekomen. We liggen op een illegale plek vóór de sluis, maar achter de borden tot waar je wel mag aanmeren. Van de boot naar de weg is een uitdaging. Zeker als de fietsen naar “boven” moeten. Na de lunch op de fiets naar Gouda. In Gouda gewandeld en in het Goudse Museum de originele tekeningen van de gebrandschilderde ramen van de St Janskerk gezien. Tijdens de Spaanse bezetting moesten de tekeningen op de rol opgeborgen en verstopt worden. Ze zijn eens in de tien jaar te zien dus we boften. We hebben voor het eerst het stadhuis binnen mogen bezichtigen zonder gids. 4 Etages, inclusief kelder. Echt de moeite waard. De kelder was vroeger een vleeshal. De 2de verdieping is nu trouwzaal. Ook te huur voor bijeenkomsten. Inclusief bar! Om 15.45 uur komen we weer op de boot terug. Na het eten afgewassen, vloer aangeveegd, kleden geklopt en gelezen. Gekaart: 14-7!

Woensdag 27 juli. Bewolkt/zonnig 22°.

’s Morgens op de fiets naar de kunst- en curiosamarkt. Nadat we alle kramen, en dat zijn er veel, bekeken hebben besluit ik om een glazen Ingrid Glashütte Exquisit vaas aan te schaffen. Oranje, dus echt jaren 70. Van twee mannen die al 50! jaar samen zijn. Onze verkoper is geboren in Zürich en daar tot zijn 11de jaar gebleven tot zijn moeder een Nederlandse vriend kreeg. Na een klein half uur kletsen en afpingelen krijg ik 22% van de prijs af. Redelijk goeie aankoop vind ik zelf. We schaffen ook nog een schedel van een schaap aan voor een nichtje dat schedels verzamelt. Daarna gaan we via de VVV een stadswandeling maken onder leiding van een oudere vrouw die als Wilhelmina van Pruisen gekleed is. Zij komt oorspronkelijk uit Rotterdam. De tour duurt ruim 1,5 uur en brengt ons door verschillende straten met panden met bijbehorende verhalen. Met nog vijf anderen was het erg gezellig en leerzaam. Teruggekomen ben ik weer naar de “glaskraam” gegaan om te kijken of ze de vaas in ongekleurd glas nog hadden. Die bleek niet verkocht maar intussen een beetje beschadigd. Omdat het nauwelijks te zien was, twee altijd beter is, en gereduceerd in prijs is in verband met de beschadiging, heb ik hem erbij gekocht. Er staan er nu twee thuis te pronken. We brengen alles naar de boot, kleden ons om en gaan weer terug om de aankopen te vieren door uit eten te gaan bij Gouds Glas. Terug bij de boot laat onze stappenteller overuren zien. Frans heeft de Parksluizen gebeld maar schutten is morgen geen probleem. De muggen vieren nog steeds feest. Frans heeft er zes geraakt.

Donderdag 28 juli. Zonnig. 24°.

Ondanks de muggen hebben we goed geslapen tot 6.30 uur. We zijn de sluis om 10.10 uur ingegaan met achter ons een boot die ook naar Rotterdam gaat maar via Leidschendam. De echtgenote durft niet over de Nieuwe Maas. De zon schijnt al uitbundig. Ik ga alles langzaamaan inpakken. Tussen de Willemsbrug en Parksluizen gaat het water aardig tekeer. Het lijkt wel of de watertaxi’s na het ongeluk vorige week met een Spido, waarbij een gezin met twee kinderen in het water vielen, zich beter gedragen. Ze houden meer afstand van de recreatievaart. Binnen vier uur liggen we in de haven. Om 13.45 komen we de haven in. Door de wind moet Frans een wijde bocht nemen en raakt de bijboot van Dik en Betty. Gelukkig kan die wel wat hebben. Nu alle spullen weer thuis zien te krijgen. Morgen gaan we mijn in de fietsvakantie kapot gegane fiets in Moordrecht ophalen. Er is een nieuwe Boschmotor ingezet dus dat moet goed zijn. Nu de Koga’s weer thuisbrengen.

Dit jaar na aankoop van de Modoc:

Van Lithoyen naar de haven         8 vaaruren

In mei naar Groningen en terug     81

Openingstocht                                 17

Vakantie Biesbosch                         37

Totaal aantal vaaruren dit jaar         143 vaaruren

Wil Blom

Voor meer beelden bij dit verslag: Klik maar op de Zouaven hieronder,