Walkabout 2022

Hemelvaart 2022

Donderdag 26 mei 2022

Tegen elven vertrokken vanaf de vereniging en om 11.40 voor de Parksluis vastgemaakt omdat we even moesten wachten. De sluiswachter zei dat het druk was, maar ik denk dat hij bedoelde dat hij het druk had (eenmansbediening), want er schutte maar één boot naar binnen en wij gingen samen met nog één andere boot naar buiten. Om twaalf uur voeren we vanuit de Parkhaven de Nieuwe Maas op. Daar werden we verwelkomd door wel 3 Spido-boten en nog de nodige andere schepen. Ook de Maastaxi’s ontbraken niet. Het was dus lekker woelig. De Walkabout en de schipper konden dat wel waarderen, maar Saar had er wat meer moeite mee. We hadden behoorlijk voor stroom en ook nog eens de wind in de poeperd, dus we schoten lekker op. Gelukkig scheen er de meeste tijd ook een zonnetje waardoor het in de kuip draaglijk was.

Het bleef lekker druk tot aan de Noord (12.55) en we gingen steeds harder. De meeste tijd tussen de 7½  en de 8 knopen volgens de nieuwe plotter, die ik langzaamaan een beetje begin door te krijgen. Hoogst gemeten snelheid was 8.3 knoop. (Plotter staat nu inmiddels ingesteld op km/u).

We wilden eigenlijk naar Nieuwpoort of Schoonhoven, maar het ging zo lekker dat we maar meteen doorgevaren zijn naar De Peiler in Vianen, waar we om 15.40 vastmaakten in box D40. Eerst maar even gaan wandelen en zwemmen met Saar, zodat die weer wat kon ontstressen. Daarna hadden we weer een blije hond.

Onderweg heel veel schepen, vooral lege tankers, tegengekomen en ook door aardig wat, meest geladen, containerschepen opgelopen. Er waren maar weinig jachten op het water. Geleidelijk aan is het harder gaan waaien, zodat we in de avond de tent maar dicht gemaakt hebben.

Vrijdag 27 mei 2022

Gelukkig scheen de zon bij het wakker worden. Na de ochtendwandeling en het ontbijt de passantenkaart ingeleverd en om 9.00 gaan varen. Een klein beetje tegenstroom, maar om half tien lagen we voor de Koninginnesluis in Vreeswijk te wachten. Zou die wel schutten of zou die gestremd zijn zoals wel vaker gebeurt. Omdat je je daar niet kunt melden het telefoonnummer maar opgezocht en de sluiswachter gebeld. Hij draaide gewoon en na een poosje gingen de deuren open en het licht op groen. Heel bijzonder: in de buitenste helft van de sluis gingen we een stukje omhoog, waarna de deuren open gingen we de tweede helft van de sluis konden invaren. Deuren achter ons weer dicht en vervolgens de rest naar boven. Al met al duurde dat wel eventjes. Trek voor het schutten hier maar gewoon 3 kwartier uit.

Net na de sluis in Vreeswijk lag een heel bijzonder schip: een varende burcht.

Alle bruggen op het Merwedekanaal draaiden vlot, maar voor de eerste brug bij IJsselstein moesten we even wachten. Verder was de service van de brugwachters uitstekend! Om 13.00 meerden we af in Montfoort langs het zwembad. Eerst even geluncht en daarna een stukje gaan wandelen in het stadje. Een lekker ijsje hoort daar natuurlijk bij

Vandaag veel wind, maar gelukkig ook een zonnetje. Wel aan de frisse kant. ’s Avonds de finale van de Verraders op de tablet bekeken. Gaat uitstekend.

Zaterdag 28 mei

Aangename verrassing deze morgen bij het ontwaken (pas om half acht!): het was in de kuip al aangenaam warm doordat de zon de tent al heerlijk opgewarmd had. Na het ontbijt nog even terug naar de Hema om een shirt te ruilen en meteen bij de viskar lekkere kibbeling meegenomen voor de lunch. Al met al pas om 11.15 gaan varen en meteen al wachten voor de brug. Na een minuut of 10 met een klein konvooitje door de brug. Eén van de boten waar we mee op voeren, was een Franse luxe motor, die tegelijk met ons uit Montfoort vertrokken was. Een behoorlijk groot schip voor dit water. De schipper had niet zo’n haast en we konden hem na een poosje probleemloos voorbij varen. Mooi landschap, mooie luchten, mooie vergezichten.

Om 12.30 voeren we door de eerste brug in Oudewater, waar we in het eerste jaar met de Walkabout een keer een noodstop hebben moeten maken.

Bij de tweede brug de rituele 2 Euro in het klompje geofferd en net na de brug vastgemaakt voor de lunch. Het plekje was zo mooi (uit de wind en in de zon) dat we er de rest van de dag maar zijn blijven liggen. De middag doorgebracht met een luie stoel en een boek in het gras en af en toe een kletspraatje met boot- en hondenbezitters die langs kwamen lopen. Saar had het erg naar haar zin in het koele gras. Voor haar mogen we hier wel blijven. ’s Avonds een stevige bui met een mooie regenboog

Zondag 29 mei

’s Nachts een paar buien gehad, maar daar heb je in bed niet zo veel last van gelukkig. Alweer om half acht wakker geworden en na de ochtenddouche samen met Saar Oudewater bekeken. Het juiste tijdstip hiervoor is zondagochtend vroeg: de enige mensen die we tegenkomen, zijn net als wij de hond aan het uitlaten. De toeristen zijn kennelijk nog niet wakker. Om half 11 gaan varen onder een dreigende lucht. Nou, het bleef niet bij dreigen, de buien kwamen al snel en toen we om een uur of twaalf bij de Waaierschutsluis kwamen, regende het lekker. Even Saar laten plassen en toen samen met nog 3 ! andere bootjes in het kleine sluisje naar buiten geschut. In de stromende regen naar de Julianasluis gevaren, die al groen stond toen we kwamen aan varen. Om 13.00 waren we geschut en voeren we op de Gouwe. Daar kwamen we een paar scouting-vloten tegen met kouwe, natte pubers in Lelievletten en ook nog een schip van de Zeekadetten. Die zullen wel ergens een meeting gehad hebben. Onder het varen een kom lekkere warme tomatensoep naar binnen geslobberd.

Om kwart voor drie maakten we vast aan de jachtensteiger in het Aarkanaal. Het was inmiddels droog en Saar moest toen wel even naar buiten, dus hebben we een heel stuk gewandeld langs de Zegerplas? En ook nog in het natuurgebied een eindje verderop. Lekker rustig, behalve dan die lawaaierige koekoek die zijn naam maar blééf roepen!

De middag/avond verder doorgebracht met de tent dicht wegens de wind en temperatuur.

Maandag 30 mei

Om 10.20 gaan varen nadat ik een praatje gemaakt had met de bemanning van het hele mooie “sleep”bootje dat voor ons lag. Het was wel een Amsterdammertje, maar in 1919 gebouwd als de RP 14, een politieboot dus. Hij was te koop wegens gezondheidsperikelen. Jammer voor die mensen.

We hadden even de bui afgewacht, maar dat bleek toch niet de laatste bui van vandaag te zijn. Eenmaal op de Oude Rijn, voeren we met drie boten, waaronder ook de RP 14, die naar Leiden wilde. Bij Hazerswoude voeren we het varend erfgoed voorbij, want we hadden er aardig de sokken in.

Om half twee waren we in Leidschendam, waar ik eerst een rondje gemaakt heb met Saar en toen weer los. Even wachten voor de sluis en daarna weer verder. Gelukkig kunnen wij onder alle bruggen over de Vliet door, de eerste brug die moest draaien was de Oostpoortbrug in Delft. Die draaide meteen na een oproepje en ook de Ham- en de Abstwoudsebrug draaiden meteen. De Hoogebrug in Overschie deed het zelfde en zodoende lagen we om half vijf weer in onze box bij WSV Overschie na een -ondanks het koude en winderige weer- geslaagd tripje van alles bij elkaar 19 draaiuren. De techniek heeft zich weer bewezen in de aanloop naar de openingstocht met Pinksteren.

Dubbelklik voor alle beelden van dit tochtje op de regenboog of  op deze link

Door medische omstandigheden hebben we deze zomer maar een heel korte, maar wel heel relaxte vakantie gehouden. Hieronder het verslag van ons fruit-haal-reisje naar de Linge.

Naar de Linge

Zaterdag 16 juli 2022

Vanmorgen kwamen eerst de (klein)kinderen nog even langs om koffie te drinken en afscheid te nemen.

Om 13.00 uur gaan varen met tellerstand 3166.1.

Het was heel druk op het Noorderkanaal met allerlei sloepjes en motorboten, maar uiteindelijk lagen we met 4 boten in de kleine Parksluis. Voor ons lag een stel jonge knapen die kennelijk nèt een boot gekocht hadden en die nu naar Dordrecht gingen varen. Veel vaarervaring hadden ze nog niet, vertelden ze. Alles was nieuw voor ze, maar ze hebben iig de Noord gehaald.

Om 14.00 voeren we de Nieuwe Maas op. We hadden zoals verwacht stroom tegen, maar liepen toch nog aardig door. Net voor de Brienenoordbrug kwamen we een transportje tegen: speelgoed in wording voor een rijke wereldburger!

Eenmaal boven de Noord was de stroom een stukje minder en liepen we met 2500 toeren eerst 10 km en later ruim 11 km!

Vanaf de Kinderdijk draaiden alle molens, maar waren alle lantaarnpalen langs de Lekdijken “versierd” met blauw-wit-rode vlaggen. Hier zijn de boeren het dus ook niet eens met de Haagse stikstofplannen!

Om 17.00 waren we in het Wilgenrak. Er was gelukkig nog plaats aan de passantensteiger, eerst zelfs nog met uitzicht op de rivier, maar dat werd minder toen er nog een boot achter ons het laatste plekje kwam bezetten.

Na het geschommel was Saar weer hoognodig aan een bad toe. Ze genoot er met volle teugen van.

Zondag 17 juli

Stralend weer bij het wakker worden. Na het ochtendrondje met Saar, ontbijt en koffie om een uur of half elf gaan varen over een stille rivier. Tegenstroom natuurlijk, maar met 2000 toeren liepen we toch nog ruim 9 km. Wel behoorlijk wat beroepsvaart, maar weinig jachten. Waar zijn al die vakantievierders?

Na een uur of twee varen waren we bij de Peiler in Vianen, waar we na wat onderhandelen met de havenmeester het mooiste plekje konden bezetten. Helemaal op het eind van het aanloopsteiger, met de kont naar de rivier. Mijn favoriete plekje en ook nog mijn favoriete weer! ’s Middags zitten lezen en ook nog even naar de groene ton gezwommen. Aan het eind van de middag kwam de Res Nova de haven in varen. Gezellig zitten kletsen en ’s avonds samen met Aad naar z’n trillende motor gekeken. Die liep daarna een stuk rustiger.

Maandag en dinsdag 18 en 19 juli

Omdat we zo’n mooi plekje hebben en het dinsdag bloedheet zou worden, zijn we lekker blijven liggen bij de Peiler. Beetje zwemmen, beetje lezen, véél boten en bootjes kijken. Maandagmiddag ging het hier een beetje op Monaco of Saint Tropez lijken, toen er een paar superjachten aanmeerden. Eén ervan, de June van 22 meter, was aan z’n eerste reis bezig. De eigenaar had hem net opgehaald bij Mulder in Alphen aan de Rijn.

Saar had het dinsdag zo warm, dat ik haar met haar tuig om vanaf de steiger heb laten zwemmen. Daarna was ze als herboren. Er ging een oude hond het water in en ze kwam als een jolige hond weer op het droge. Dat het ècht warm was, bleek toen Rita een zwempartijtje op z'n tijd ook wel kon waarderen.

Woensdag 20 juli

Zoals ik de havenmeester beloofd had zijn we vandaag vertrokken uit de haven van de Peiler. Om een uur of half elf voeren we de rivier op op weg naar de Grote Sluis in Vianen. De sluismeester meldde over de marifoon dat het wel een kwartietje ging duren. Toch maar even vastgemaakt. Na een goed half uur kregen we groen licht en werden we met nog een flink aantal jachten het Merwedekanaal op geschut. We voeren lekker door, tot aan de eerste brug: de Bolgerijensebrug lag in storing! Gelukkig kwam de monteur al snel en stelde de storing kennelijk niet veel voor, want al heel snel gingen de lichten van dubbel rood weer op rood/groen en de bomen naar beneden. Verder werden de bruggen heel vlot bediend en rond half twee vonden we een heel mooi plekje aan het gratis kantje bij de molen in Meerkerk. We konden zelfs kiezen, er was plek genoeg!

In de middag een flinke onweersbui met behoorlijk wat regen. Toen die voorbij was even naar de supermarkt gefietst voor wat drankjes. Die hoeven we dan morgen niet meer te sjouwen!

Donderdag 21 juli

Prutweer, alleen aan het eind van de middag boodschappen gedaan en de motor even laten lopen ivm de warme douche morgenochtend.

Vrijdag 22 juli

Gelukkig weer droog. Na een bezoekje aan de bakker en koffie om half tien gaan varen. We maakten los toen er twee jachten door de brug kwamen en voeren dus met z’n drieën op. We kwamen precies op tijd bij de spoorbrug in Arkel en ook de Schotdeurensebrug in Arkel ging meteen open toen we er aan kwamen. De boten voor ons gingen richting Gorinchem en wij voeren alleen over de stille Linge in het zonnetje naar Heukelum, waar aan het weitje nog plek genoeg was. Even later naar de overkant gevaren, want Rita moest even naar de dokter (die in Meerkerk had geen tijd!) om haar oren te laten uitspuiten. Toen ze weer goed kon horen zijn we weer op ons “oude” plekje gaan liggen tot vreugde van Saar, die het in het gras uitstekend naar haar zin had. De dag verder in ledigheid doorgebracht.

Zaterdag 23 juli

Mooi weer. De ledigheid van gistermiddag beviel zo goed dat we de zaterdag lekker zijn blijven liggen in Oosterwijk. Lezen, af en toe een stukje kuieren met Saar, hier en daar een praatje maken en verder geen drukte. Het kantje lag al snel vol.

Zondag 24 juli

Alweer mooi weer bij het wakker worden. Omdat we bijtijds een plekje wilden zoeken in Asperen zijn we na het ontbijt om een uur of tien gaan varen. Er kwamen een paar andere jachten aan en stel je voor dat die daar het laatste plekje wilden inpikken! Toen we net onderweg waren, kwamen we de Modoc tegen met Wil en Frans. Na pakweg 3 kwartier varen waren we bij Asperen en daar konden we kiezen uit wel 3 plekjes. Helemaal vooraan het kantje gaan liggen. Algauw kwamen er nog wat andere boten bij liggen, de meeste met hond, dus dat was wel gezellig voor Saar. Die heeft de hele dag lekker in de schaduw onder de notenboom in het gras gelegen. Af en toe wilde ze wel even zwemmen, wat aan het strandje op de hoek wel erg makkelijk is. ’s Middags werd het lekker druk op het water met vooral (huur) sloepjes. We worden onderhand knap bedreven in het lezen en zalig nietsdoen.

Maandag 25 juli

Vanmorgen eerst een rondje door het dorp gemaakt maar met lege handen terug aan boord, want de bakker is hier op maandag gesloten. Geen ramp, want we hebben nog brood genoeg. Na het ontbijt naar de fruitboer voor kersen. Toch ook nog maar 2 soorten pruimen en een grote bak aardbeien meegenomen.

Om half 11 heel rustig gaan varen. We waren zowat de enige boot op het water, dus alle tijd om om ons heen te kijken. Om half één maakten we vast in de Lingehaven in Gorinchem aan een van de laatste plekjes aan de lange steiger, een paar boten voorbij Martin en Diana op hun pas geschilderde Mardi die er heel fraai bijlag. Daar moest even bijgekletst worden.

In de loop van de middag kwam er, zoals Ed Aldus had aangekondigd, steeds meer wind zodat we nu (21.00) met de tent dicht zitten. Een heel verschil met de wat plakkerige zondagavond.

Dinsdag 26 juli

Vannacht een stevige bui gehad, dus de boot was lekker schoon vanmorgen.

Na nog een miezerbui en een uitgebreid kletspraatje met Martin en Diana zijn we om een uur of elf naar de Lingesluis gevaren. Die schutte net naar binnen, dus we konden met nog een boot meteen de sluis invaren. Nadat we een klein stukje gezakt waren, voeren we om 11.20 de Merwede op. Zoals te verwachten was hadden we vóór stroom, dus we schoten behoorlijk op onder de dreigende luchten.

Het was lekker druk met aardig wat jachten en vooral beroepsvaart, dus er stond aardig wat deining. Saar was er niet blij mee.

Ecoliner met stuurhut helemaal voorop

Behalve veel beroepsvaart kwamen we ook nog wat bijzondere schepen tegen die wel een fotootje waard waren

Nadat we ons onder de Baanhoekse brug netjes aangemeld hadden bij Post Dordrecht, konden we even later achter een afvarig schip langs het Wantij invaren. Daarna waren we al snel in de Vlijhaven, waar we een mooi plekje kregen met uitzicht op de beverroute, dus wie weet, zien we Ed of Willem nog.

’s Middags kwamen Joyce en Tygo met twee buurkinderen even langs. Gezellig.

Woensdag 27 juli

Tijdens de ochtendwandeling met de hond meteen even de Parksluis gebeld, want die schut alleen met lage waterstand i.v.m. de op de loer liggende verzilting door de lage rivierafvoer. Vandaag van 9.00 tot 15.00, dus geen probleem. Na het ontbijt gaan varen. Om 10.00 voeren we vanaf het wantij de Noord op. Daar was het erg rustig met de vaart, een paar hobby-sleepboten, een paar jachten en een cruiseschip voeren met ons mee. Tegenliggers waren er ook niet veel.

Om 10.50 voeren we de Nieuwe Maas op. Ook hier hadden we de stroom mee, zodat we al snel de Hollandse IJssel op konden draaien, want we wilden bij Terlouw nog even de dieseltank vol laten lopen met GTL. Dat ging heel vlotjes, want de vorige klant voer net weg. Een paar minuten later en € 354,20 armer konden we onze weg vervolgen.

Toen we weer terug waren op de Nieuwe Maas opnieuw aangemeld op kanaal 81. Er was nog steeds weinig vaart en dat bleef ook zo tot in de Parkhaven. Toen we de hoek om kwamen ging de kleine sluis net weer dicht, maar na een oproepje ging de deur weer open en werden we alsnog vlot geschut. Om 13.00 precies lagen we weer in onze eigen box met ruim 19 draaiuren op de teller.

Ook van deze "reis" weer een filmpje met de beelden: dubbelklik op deze link of op de Walkabout hieronder.