Vakanties 2012

Beknopt verslag van de Waterman.

We gaan samen met de Liesbeth op vakantie.
20-5-2012 Vertrekken om 10.00 uur bij WSVO, varen om 14.00 uur Schoonhoven voorbij en meren om 15.45 uur af in de jachthaven van de Peiler nabij Vianen, dit is een steunpunt van de Unie van Watertoerisme
5,9 draaiuren en 55 km.
21-5-2012 Om 9.30 uur vertrekken we eindbestemming vandaag is Wageningen, om 10.10 uur bij sluis Hagenstein,12.55 uur bij sluis Amerongen, meren af bij watersportvereniging VADA in Wageningen.
5,9 draaiuren en 48 km.
22-5-2012 Vertrekken om 8.00 uur uit Wageningen, om 9.40 uur bij sluis Driel, 11.15 bij de kop van de IJssel, meren af om 12.30 uur in de passantenhaven van Doesburg.
Dit is een gezellig stadje kopen hier onze Doesburger mosterd.
4,2 draaiuren en 45 km.
23-5-2012 Om 8.20 uur vertrekken we en gaan nu naar Zutphen waar we afmeren bij WV de Mars ook dit is een steunpunt.
Jeannette gaat hier gelijk even zwemmen.
1,8 draaiuren en 24 km.
Blijven hier 3 overnachtingen, fietsen naar de stad voor de boodschappen en laten onze fietsen hier gelijk maken, verder vermaken we ons wel op de jachthaven.
25-5-2012 Vertrekken om 8.10 uur varen het Twente kanaal in en zijn om 8.40 uur bij sluis Eefde.
Als we de sluis uit varen zien we dat er plaats is aan het steiger in het uitwaterings kanaal, we roepen de Liesbeth op voor overleg om hier af te meren i.p.v. Lochem, dit is geen probleem dus doen we dat.
Melden dit wel bij de sluis.
0,9 draaiuren en 6 km.
Ook hier blijven 2 nachten, fietsen naar Eefde en doen hier ook onze boodschappen.

27-5-2012 Vertrekken om 8.45 uur we zien wel waar we stoppen vandaag Lochem of Almelo.
Melden ons met de marifoon af bij de sluis.
Bij Lochem zitten vissers bij de ingang te vissen en het ziet er naaruit dat het elk moment gaat regenen erg donker dus varen we verder naar Almelo waar we bij WSA om 12.45 uur afmeren, dit is ook weer een steunpunt.
Meren aan de buitenkant af op eigen verantwoording want de beschoeiing is niet zo best meer.
4,0 draaiuren en 43 km
Fietsen naar Wierden hier zijn div supermarkten voor de boodschappen.
Ook fietsen we naar Almelo en we gaan ook even op zoek naar een gasvulstation.
Dik en ik gaan in de rubberboot met de gas fles en fiets naar de sluis Aadorp het vul station is hier vlak bij.
30-5-2012 Vertrekken om 7.45 uur sluis Aadorp 8.05 uur Gramsbergen 11.40 uur.
Onderweg zijn ze bezig met het uitbaggeren van het kanaal en het vervangen van 2 bruggen maar wij hebben hier totaal geen hinder van.
3,7 draaiuren en 32 km
Dit is altijd wel een mooie plek om te overnachten ook voor een paar dagen kan je hier goed vermaken zeker als je van fietsen houd
.
31-5-2012 Via de telefoon af gesproken dat we om 8.00 uur bij de brug zijn.
We zijn om 9.00 uur in Coevorden en komen om 10.05 uur in de stromende regen bij de sluis voor Nieuw-Amsterdam aan. 
Nu varen we voor het eerst met 4 jachten waarvan er eentje is uitgerust met kruipolie.
Stoppen voor de sluis van Noordse schut hier blijven we een paar dagen.
6,3 draaiuren en 44 km.
Fietsen naar Hollandscheveld en Hoogenveen.
4-6-2012 Gaan om 8.15 uur naar de sluis waar we water tanken, en varen er om 8.45 uur uit.
Om 9.35 uur bij de nieuwe Burgsluis,10.35 uur bij de Ossesluis, 11.25 uur bij de Rogatsluis.
Via de marifoon beslissen we om in Meppel te stoppen meren om 13.00 uur af aan de achterkant bij de brug.
3,6 draaiuren en 32 km.
5-6-2012 Vertrekken om 8.30 uur dan zijn we voor 9.00 uur bij de Galgenkamp brug deze draait om het halve uur.
Bij de Paradijssluis om 9.15 uur en meren af in Havelte voor de brug om 10.30 uur.
1,9 draaiuren en 8 km.
Hier doen we weer de nodige bood schappen en fietsen ook naar de hunebedden.
8-6-2012 Verterkken om 7.45 uur Havelte sluis 8.05 uur, Uffelte sluis 8.45 uur, Diever sluis 9.50 uur afgemeerd na de Diever brug 10.15 uur.
2.0 draaiuren en 12 km.
Blijven hier, om te fietsen naar Dwingelo en Diever
In de bossen van Diever is een onderduikershol van uit de oorlog dit is altijd weer indrukwekkend als je er  bent  en naar binnen gaat.
We gaan hier ook naar de chinees waar we gaan voor het lopende buffet. Wat heel erg lekker was.
Je kunt hier makkelijk diesel en water tanken, pomp aan het water en normale prijs.
11-6-2012 Vertrekken om 7.30 uur naar de Haarsluis 7.55 uur, Veenen sluis 8.35 uur varen Assen in en meren af om 11.40 uur.
3,6 draaiuren en 24 km.
Het oude haven kantoor is vervangen door een nieuw dit is nu aan het einde van de haven, alles is nieuw en je kunt hier ook je was doen en dat was nu ook nog gratis.
Assen is een gezellige stad.
We willen hier een kunstofgasfles kopen en volgens de gegevens moet dit kunnen vlak bij de haven maar bij navragen bij de haven meester blijkt deze net opgehouden te zijn met de winkel dus moeten Dik en ik naar de andere kant van Assen fietsen naar een caravan handel.

14-6-2012 Kunnen nu niet vroeg gaan varen want de brug wachter begint pas om 9.00 uur.
Sluis Peelo 10.00 uur, sluis de Vries 11.25 uur, sluis de Punt 11.55 uur.
Na deze sluis zijn er afmeerplaatsen maar dat is al helemaal vol, dus varen we verder tot na de Oosterbroeksebrug  bij Glimmen.
Dit is ook een mooie plek om te overnachten.
3,6 draaiuren en 21 km.
15-6-2012 vertrekken om 8.15 uur richting Groningen en komen om 9.05 uur aan bij de Ketwich Verschuurbrug, spoorbrug 9.40 uur.
We meren af bij de GMC (Groninger motorboot club)dit is een fijne jachthaven je boot ligt hier ook achter een hek, en het zijn erg vriendelijke mensen.
1,8 draaiuren en 12 km

17-6-2012 Vertrekken om 9.00 uur en varen nu voor het eerst naar het Zuidlaren meer.
We willen voor de brug in het Kieldiep  overnachten maar dat ligt al vol dus meren we af onder de uitkijk toren van het Zuidlaren meer dit is eigenlijk niet toegestaan maar nood breekt wetten en we liggen hier prima.
1,9 draaiuren en 15 km
18-6-2012 Vertrekken om 7.45 uur naar de brug, je moet hier op een knop drukken zodat de brug wachters met hun scooters je komen op halen.
Als ze er zijn krijgen we te horen dat er een sluis niet werkt en dat we moeten wachten tot dat deze gemaakt is, dit doen we dus niet en varen dan maar terug naar het Winschoterdiep en dan gaan we verder naar Veendam.
Onderweg gaat het wel erg hard regenen en onweren, maar we kunnen nu nergens stoppen.
Meren af in de passanten haven van Veendam om 13.30 uur.
Deze haven is totaal veranderd en vernieuwd er staan nu 2 flats met appartementen.
4,2 draaiuren en 33 km.
Je wordt hier zeer vriendelijk ontvangen door de haven meester die morgen ook alle bruggen en sluizen moet bedienen met zijn collega’s.
19-6-2012 Wij varen om 8.30 uur als eerste weg zodat we voorop varen als we door alle bruggen en sluizen gaan, dit al meer gedaan maar altijd ergens in het midden van een convooivaart.
Het is voor de mensen die ons moeten begeleiden hard werken en fietsen en het regent  tot overmaat ook nog maar ze blijven gewoon door gaan
We doen vandaag erg veel bruggen en 8 sluizen.
Tussen door ga ik nog met een brug/sluis wachter onze gas fles vullen niets was deze mensen teveel gevraagd.
We varen  van af Veendam naar  Bareveld , Stadskanaal, Musselkanaal  naar Ter Apel waar we in de passanten haven afmeren.
5,3 draaiuren en 32 km.
20-6-2012 Eerst nog boodschappen doen dan gaan we om 10.15 op weg naar Bourtange.
Op deze route moet je met een sleutel de bruggen en sluizen zelf bedienen.
De eerste brug doen Betty en Jeannette samen hier gaat best wel veel verkeer over dus wel goed opletten.
Bij de tweede brug worden we opgewacht door een storings monteur deze meneer vertelt alles over de bruggen en sluizen en waar op gelet moet worden.
Hij gaat nog even mee naar de volgende brug met sluis.
Daar aan gekomen vertelt hij ons dat de sluis niet werkt en dat we moeten wachten op een andere monteur, maar als dit te lang gaat deuren gaat hij  even bellen  en  vraagt toestemming  om ons met hand bediening verder te helpen.
Dit is geen probleem dus kunnen wij weer verder.
Hij heeft ook verteld dat er een brug is die half automatisch is maar dat zijn we alweer vergeten als we bij deze brug staan te tobben, gelukkig komt de bewoner van het naast gelegen woonhuis ons vertellen dat we op de knop moeten drukken.
Er komt nu een jacht ons tegemoet wat gunstig is voor ons want dan staan de sluizen onze kant op, helaas is dat maar voor even want er blijkt toch nog een boot voor ons te varen.
Het laatste stukje naar Boertange varen we stationair maar het blijkt hier diep genoeg te zijn.
Het verbaast ons dat we de enige passanten zijn.
Vandaag 5 sluizen en diverse bruggen zelf bediend.
4,6 draaiuren en 20 km.
De passanten haven word beheerd door de naast gelegen camping  waar je ook lekker kan eten, douchen en wassen, alles ziet er zeer verzorgd uit.
Alleen kunnen we hier geen digitenne ontvangen hier kan Dik je alles over vertellen, wij hebben ons kostelijk geamuseerd tijdens het afstellen van zijn antenne.
Wij zijn nu voor de derde keer hier maar vinden het steeds weer boeiend om door Bourtange te lopen.
Om 20.00 uur komt er een jachtje bij, ik vraag waar deze vandaan komt hij vertelt ons dat ze uit Ter Apel komen, dit is voor ons gunstig want wij gaan morgen terug naar Musselkanaal.
Dus alle sluizen staan onze kant op, scheelt zeker 15 minuten per sluis.
22-6-2012 Vertrekken om 7.10 uur zodat we op zeker de eerste boten bij de sluis zijn.
Varen nu ook weer alleen naar Ter Apel, we varen nu door naar het Spoordok, de  passantenhaven  van Musselkanaal.
We willen morgen naar Oude en Nieuwe Pekela, maar dit gaat niet lukken, vertelt de sluiswachter ons. We zijn te laat bij de brug en moeten dan wachten tot maandag dus dan maar niet.
Spreken af dat we morgen verder gaan en worden dan om 9.30 uur bij de brug verwacht.
Je kunt hier goed over nachten is mooi aangelegd en dicht bij de winkels.
5,6 draaiuren en 28 km.
23-6-2012 Vertrekken om 9.20 uur we worden op gehaald.
Alles verloopt goed tot het 2ẻ verlaat hier moeten we lang wachten op tegenvaart,  pauze en het schutten en stunten in de sluis.
Bij de laatste sluis word er gevraagd hoe laat we maandag weer verder gaan. Ik zeg om 7.00 uur dit belt hij gelijk door en zegt dat ze er zullen zijn.
Meren af aan het steiger in Bareveld om 14.30 uur.
2,6 draaiuren en 18 km.
25-6-2012 Maken vroeg los en zijn om 7.00 uur bij de brug waar niemand te zien is maar voor ons geldt: afspraak is afspraak.
Varen nu weer door Veendam en zijn net op tijd bij de brug van Zuidbroek, i.v.m. spertijd.
Hier meren we af in de passantenhaven die ook zo goed als leeg is.
Bij het vast maken valt de marifoon van Dik in het water maar wonder boven wonder na 3 x scheppen is deze weer boven water en werkt nog.
2,2 draaiuren en 16 km.
Ook hier weer eens boodschappen doen.
Tussen de buien door fietsen Dik en ik naar de Pedro verkoop haven.
26-6-2012 Vertrekken om 8.50 uur helaas ben ik vergeten de bakboord voorlijn los te maken dus is achteruit varen erg moeilijk even los maken en dan gaat het een stuk beter, maar ook het beste paard stuikelt wel eens.
Varen nu weer naar de GMC in Groningen waar we 3 nachten blijven.
2,5 draaiuren en 20 km.
28-6-2012 Vandaag gaan we heen en weer  met de trein naar Rotterdam voor een bezoekje aan de familie.
29-6-2012 Vertrekken om 9.00 uur we varen nu in konvooi door de stad Groningen.
Als we de sluis uit varen komen we achter een beroepsvaarder, we blijven hier achter varen .
We moeten door een brug die je met een druk op de knop moet activeren.
Meren af in de jachthaven van Briltil ( steunpunt) aan de lange graskant.
3,6 draaiuren en 20 km.
2-7-2012 Vertrekken om 8.15 uur We zijn nu echt op de terugweg.
Gaan in Grouw boodschappen doen en gaan dan verder naar Sneekerhof (steunpunt) en meren af om 15.30 uur.
5,6 draaiuren en 53 km.
We varen nu via Driewegsluis-Giethoorn-Koggeschip(steunpunt)-Biddinghuizen(steunpunt)-Weesp ijsje gaan eten-Leimuiden-Kaag eiland van de Unie VW naar WSVOverschie.
Totaal 119,4 draaiuren en 936 km.
Voor het eerst zijn we zolang weg geweest en ook al was het weer niet je van het, wij hebben  het prima naar ons zin gehad!




Vakantie Lajara 3 en de Oliver.

Donderdagmiddag was de planning om te vertrekken, maar door een kleine diesellekkage in onze boot (Oliver) liep dat wat vertraging op.
Gelukkig hadden mijn vader en Mark dat snel verholpen.
Voor de avond werd er noodweer voorspeld, we twijfelde wat we gingen doen.
We keken naar buienradar en besloten toch te gaan varen zodat we de volgende ochtend geen last zouden hebben van beroepsvaart.
Onderweg hielden we ook buienradar in de gaten…
We hadden berekend dat we Leidschendam zouden halen en dan zou het een uurtje later losbarsten.
Nou Leidschendam hadden we gered, we haalde nog even wat te eten en net terug in de boot begon het keihard te regenen en te onweren, poeh net op tijd.

De volgende dag vertrokken we naar Haarlem, het regende flink iedere keer en wij maar denken dat de zomer was begonnen.
Na Haarlem besloten we naar Purmerend te varen, daar hadden we weer een mooi plekje vlak bij de douches en aan een graskantje.
Helaas was me vader met zijn boot op iets gevaren wat onder water lag, bij de wachtplek voor de brug.
Dat gaf een flinke klap via de inspectiekoker hadden mijn vader en Mark al ontdekt dat de schroef flink beschadigd was.
Dat is flink balen!
Mark had via marktplaats contact gehad met een man over een brandstofpomp, die man kwam dat in Purmerend brengen naar onze boot.
Die man had zelf ook een boot, dus dan is er toch even een praatje.
Hij vertelde ons dat er in Purmerend een wokrestaurant zit wat als beste van Noord-Holland wordt beschouwd en adviseerde ons er zeker te gaan eten, maar dan wel te reserveren.
Diezelfde middag hebben we gereserveerd en zaten we ’s avonds, het was een mega groot restaurant.
We waren het totaal met die man eens, wat een lekker eten zeg en een hele ruime keuze, dus als er iemand in Purmerend komt: wokrestaurant de Doele is zeker de moeite waard.
Kleine tip is wel om vroeg te gaan, want het is anders wel heel druk bij het wokken.
Vanuit Purmerend zijn we ook nog een dagje met de bus naar Volendam gegaan.
Joanie genoot volop van de busrit en vond het ook in Volendam zelf allemaal reuze interessant.
We zagen daar ook nog een mooi ‘bootje’ (zie foto’s)

Vanuit Purmerend, zijn we naar de Woude gevaren, het weer werd gelukkig ook al wat beter dus daar konden we lekker buiten zitten.
En zelfs zo warm dat ik keek of ik kon zwemmen, maar het water was nog erg koud, voor Joanie hadden we een badje dus die kon alsnog zwemmen.
Vanaf de Woude terug naar Haarlem, al was het daar deze keer geen succes..
Het was weekend en mooi weer, alle kleine bootjes zaten op het water en vaarde bepaald niet zachtjes!
Onze boten werden tegen de kant aan geslagen en besloten daar niet te overnachten.
Om 8 uur belde we de brugwachter voor een extra brugopening en die kregen we, we wisten nog niet waar we dan naartoe zouden gaan!
We besloten te stoppen bij een heel klein haventje in Heemstede.
Daar werden we zeer gastvrij ontvangen door de havenmeester die ook direct helemaal weg was van Joanie.
Het was zo een leuk haventje dat we besloten er een dagje te blijven en even naar het dorpje te gaan.

Vanuit Heemstede vaarde we naar Uithoorn en de volgende dag door naar de haven van Woerden.
Leuke rustige haven en steeds mooier weer, we besloten daar wel een paar dagen te blijven.
En op een mooie zomeravond zagen we opeens een ballonlanding voor onze neus gebeuren.
Wat voor Mark en mij wel  extra leuk was, aangezien wij 2 jaar geleden zelf ook een ballonvaart hebben gemaakt.
En het bleek nog dezelfde maatschappij te zijn ook!
Na een paar heerlijke dagen in Woerden vaarde we naar Bodegraven en een dag later weer naar de Hem.
Het regende veel, dus vanaf de Hem zijn we een dag later doorgevaren naar Katwijk aan Zee.
Ook de zon begon meer te schijnen.
Joanie zag voor het eerst de zee en vond het geweldig.
In Katwijk zijn we ook een paar dagen gebleven en toen nog een paar daagjes in Leiden.
Na Leiden zijn we naar de thuishaven gevaren.

Het was een heerlijke vakantie, we zijn dan wel niet ver gevaren, maar hebben wel genoten.
En wat betreft het weer was het veel beter dan het jaar ervoor in onze vakantie, dus wij waren tevreden!

Groetjes Petra Klein



Rustig naar het noorden met de Walkabout.



Dinsdag 10 juli vertrokken we tegen stroom naar Vianen, waar we bij de Peiler een mooi plekje kregen met uitzicht op de langsvarende schepen. Jammer alleen dat het hard waaide en de temperatuur maar net de 17 graden haalde. Het zal toch niet weer zulk slecht weer worden als vorig jaar?
De volgende morgen bezorgt Saartje twee Viaanse konijntjes een rolberoerte, maar ze passen gelukkig wel in een holletje waar Saar niet in past.
De volgende dag varen we naar Wijk bij Duurstede, waar jammer genoeg het clubschip opgedoekt blijkt te zijn. Er zijn wel mooie nieuwe steigers voor in de plaats gekomen. De dag daarop komen we in Rhenen terecht aan de drijvende steiger in de rivier. Nu is er gelukkig geen kermis!
Op vrijdag de 13e moest Saar voordat we vertrokken natuurlijk nog een keertje uit en die nam de gelegenheid te baat om even snel door een modderig weiland te rennen en en passant ook even languit te gaan liggen in een modderpoel. Dat werd dus douchen in de kuip, want ze stonk als een oordeel. Had ik die douche toch niet voor niets aangelegd! We varen die dag tot Arnhem en het weer van die dag heb ik in mijn verslag omschreven als: “buien, afgewisseld met buien.” Dan weet je het dus wel.
Als we de volgende dag de IJsselkop gerond hebben krijgen we vóór stroom en laat ik de Mercedes lekker hollen. Volgens de GPS halen we nèt geen 20 kilometer. Zo hard heb ik nog nooit gevaren!
We besluiten weer eens een kijkje te gaan nemen op de Oude IJssel, dus we schutten in Doesburg naar binnen en vinden een plekje bij de WSV meteen achter de sluis. In Doesburg was het feest, maar Saar vond de herrie van de dweilorkesten maar niks en op de terugweg naar de boot verdronken we bijna in een gigantische hoosbui. De volgende dag zijn we de Oude IJssel tot aan Doetinchem opgevaren, maar de ligplaatsen daar waren vol en we zijn weer teruggevaren naar Laag Keppel, waar we een heel mooi plekje vonden bij Bommen Berend. De volgende dag de Oude IJssel weer afgeschut en via Eefde naar Lochem gevaren, waar we in de stromende regen vastmaakten aan een verder volkomen verlaten passantensteiger.
Op dinsdag 17-7  voeren we naar Almelo, waar we nu eens niet bij de AWV wilden liggen, maar in de passantenhaven in het centrum. Dat viel even tegen, want de laatste brug werd gerenoveerd, dus die draaide niet. Toch naar het centrum gaan lopen, maar ik weet nu dat Herman Finkers gelijk heeft: “Het stoplicht springt op rood, het stoplicht springt op groen: in Almelo is altijd wat te doen!” Na Almelo varen we via het Kanaal Almelo -  de Haandrik (een mooi kanaal waar de bruggen gerenoveerd worden) verder naar Gramsbergen, waar we twee dagen blijven liggen. Tijdens een fietstocht naar De Krim krijg ik een lekke band, die met een magisch spuitbusje niet te repareren blijkt te zijn. Dat werd dus een dikke anderhalf uur terug lopen. Maakt niet uit, dan zie je nog meer van de omgeving.
Na Gramsbergen varen we via Coevorden naar de Verlengde Hoogeveense Vaart, waar we de zondag doorbrengen aan een heel mooi walletje voor de Oosterhesselerbrug. Op zondag draaien de bruggen hier niet. Hier hebben we voor het eerst de tent helemaal opgevouwen zodat we lekker in de zon konden zitten. Op maandag via de Noordseschutsluis op de Hoogeveense Vaart terecht gekomen. Hier konden we weer wat harder draaien, wat wel weer eens leuk was. Gestopt bij een soort museumboerderij (die gesloten bleek te zijn) voor de Ossesluis. Hier heb ik even gezwommen om de schroef te inspecteren (en ook een beetje omdat het lekker weer was).
De volgende dag hebben we vanaf de Ossesluis een knul op sleeptouw genomen die met een pas gekocht opduwertje onderweg was van Nieuw-Amsterdam naar het grote Amsterdam. Zijn motor moest afkoelen en hij wilde wel tot Meppel achter de Walkabout blijven hangen. In Meppel eerst naar het bunkerstation voor twee ronde fenders, die we nog misten en daarna boodschappen gedaan. Vervolgens op weg naar de Drentse Hoofdvaart. We hadden geluk, want we waren (voor het eerst!) precies op tijd voor de Galgenkampsbrug. Anders moet je daar een half uur wachten.
Bij Pro Aqua zagen we Frans en Wil liggen, met wie we de volgende dag een aantal sluizen opgevaren zijn.
In Diever water en 200 liter diesel getankt en boven de Veenesluis een plekje gezocht. De volgende ochtend kwam daar een knalrode landbouwtrekker met daarachter een soort Pipo-wagen. Dat bleek de groenteboer te zijn en hij bleek heel lekkere kersen en perziken te verkopen.
Net voorbij Hijkersmilde verlaten we de Hoofdvaart, gaan de Witte Wijk op en komen we op de Opsterlandse Compagnonsvaart, waar de zelfbedieningsbruggetjes toch bediend worden: de schooljeugd heeft een leuke bijverdienste ontdekt. We stoppen in Oosterwolde.
De volgende dag eerst boodschappen doen (o.a. een nieuwe band voor de fiets) en daarna verder. We komen op de Tjonger terecht, die hier met zijn mooi gemaaide kanten een beetje saai overkomt. ’s Avonds in Oldeberkoop proberen we de digitenne aan de praat te krijgen, want Rita wil de openingsceremonie van de O.S. zien, maar er schijnt iets niet in orde te zijn met ons abonnement: we krijgen geen enkele zender te zien! De volgende dag varen we naar Schoterzijl, een heel mooie, rustige haven even voor Kuinre. Dat laatste dorp ga ik de volgende dag op de fiets verkennen. Heel leuk, maar we blijven toch maar in Schoterzijl liggen. Kuinre is een heel vreemd dorp: ingeklemd tussen twee riviertjes, kilometers lang en maar 100 meter breed! Helemaal aan het eind ligt het sluisje dat de Tjonger met de Linde verbindt. Als je daar door bent, vaar je dus weer terug naar het noorden. Na de Linthorst-Homansluis zijn we de Linde verder opgevaren naar Oldemarkt, een leuk dorp waar we nog nooit geweest waren. Veel winkels, goed boodschappen doen. De volgende dag varen we de Linde verder op. Het is hier heel rustig, want de Linde loopt dood. Je moet dus hetzelfde stuk ook weer terug. Helemaal niet erg, want het is heel mooi. We varen tot voorbij de laatste aanlegplaats op de kaart (wat niet ècht de laatste blijkt te zijn) en maken vast aan een eenzaam steigertje langs het hoogveen. Aan de overkant van de Linde lopen reeën te grazen!
De volgende dag terug naar de sluis en na Ossenzijl het kanaal naar Steenwijk op. Hier zijn enorm veel vrije ligplaatsen, maar we varen door want we willen naar het Steenwijkerdiep. Dat valt tegen, want ze zijn daar nèt de oevers aan het renoveren. Eén grote blubberbende dus.
Op 3 aug. komen we via de Beukerssluis, het Meppelerdiep en het Zwarte Water op de Overijsselse Vecht. Een heel mooie rivier om te bevaren. Hier zien we een soort oer-runderen lekker in het water staan afkoelen. We varen naar de passantenhaven van Dalfsen, die flink onderhanden genomen is. Diep genoeg, mooie steigers en stroom inbegrepen. Saar vindt het zwemmen in de trailerhelling fantastisch! We blijven dan ook een extra dagje liggen.
Na de Vecht varen we in een paar uurtjes naar het vluchthaventje bij Genemuiden, één van onze favoriete plekjes in die buurt. Hier hebben we ’s avonds alweer een stevige onweersbui met veel regen. De volgende dag varen we niet.
Dinsdag 7 aug. varen we via Scheepvaartgat en Ganzendiep naar de IJssel en daarna het Vossemeer op. Dan vaar je eigenlijk een heel stuk terug. Er zijn plannen om hier een doorsteek te maken, maar wanneer maken ze die nou eens? We varen die dag tot het eiland Ral in het Veluwemeer. We kunnen hier weer genieten van een mooie avond met indrukwekkende wolkenpartijen in de lucht. De volgende dag varen we maar 2 uurtjes naar de “L”, waar we gaan genieten van het nu mooie weer en waar we ’s avonds getuige zijn van het op de stenen lopen van een tjalkje met een zeer eigenwijze schipperes aan het roer. Ze wist toch zeker dat ze daar buiten de boeien naar dat plekje kon varen. Helaas! Ik ben benieuwd of ze nog bij elkaar zijn.
Hierna liggen we nog een dag of drie op de Eem, waarna we via Muiden, Weesp (waar we Frans v.d. Reep tegenkomen) en de Amstel naar het Aarkanaal varen. Op de laatste dag willen we via de Oude Rijn “binnendoor” naar huis, maar na zo’n anderhalf uur flink doorvaren blijkt de brug bij Leiderdorp gestremd te zijn tot 6 uur  die avond. Dus de Oude Rijn weer teruggevaren en via de Hollandse IJssel en de Nieuwe Maas (weer tegen de stroom in) naar de Parksluis. Daar kunnen we meteen invaren en zodoende zijn we om 5 uur weer terug bij WSV Overschie na een trip van precies 110 draaiuren.

Reisverslag met de Bonaventura 2012


Voor de sluis van Vianen
Op zaterdag 21 juli vertrokken we om 9.30 uur vanuit de haven met als doel Wijk bij Duurstede. We wilden namelijk in zo’n kort mogelijke tijd Groningen bereiken. We hebben daar mijn zussen en Frans zijn broer wonen en wilden daar dus nog enkele nachten verblijven. Voor ons doen dus veel draaiuren maken. Doordat we wind en stroming tegen hadden kwamen we niet verder dan Vianen waar we om 16.30 uur arriveerden. We lagen vóór de sluis aangemeerd met uiteindelijk nog drie boten. De volgende dag staken we om half 12 het Amsterdam-Rijnkanaal over bij Wijk bij Duurstede. Dat viel erg mee. Geen beroepsvaart . De zon scheen af en toe. Om 12 uur arriveerden we bij de sluis van Amerongen waar we meteen te horen kregen dat de sluisdeuren niet werkten. Er werd intussen aan gewerkt en nadat het euvel verholpen was lagen we intussen met zo’n 25 boten te wachten. We konden er dankzij het formaat van de sluis wel met z’n allen in één keer in. Om tien voor twee waren we de sluis uit. Het leek wel een openingstocht van een watersportvereniging! Martinus van de Union met broer zagen wij ook in de sluis. Zij zouden de Turfroute gaan volgen. Om tien over zes verlieten we de sluis bij Driel. Na een zonnige dag bereikten we Jachthaven Valkenburg in Arnhem om 19.30 uur. Eén plaats aan de steiger, twee stappen lopen en we zaten aan een tafeltje bij het restaurant waar we heerlijk gegeten hebben.
Maandag 23 juli. Voorbij Arnhem zijn we bakboord de Gelderse IJssel opgegaan. Met zo’n 15 km per uur op weg naar Deventer. Na op een gevaarlijke manier aangemeerd te hebben zijn we boodschappen gaan halen en hebben we verder een rustdag gehouden. De volgende dag zijn we via Zwolle, Zwartsluis naar Meppel gevaren waar de Aad en Rita tegenkwamen. De temperatuur is intussen in de loop van de week van 26 naar 32 graden opgelopen! Zeer zonnig dus. Frans zijn rechtervoet en zijn lippen zijn verbrand. Dat zou nog ruim twee weken duren voordat alles genezen zou zijn. Intussen is de kabel van de gashendel al tweemaal losgeraakt. Dat betekende eerst 50 minuten en toen 10 minuten vertraging. Aad en Rita kwamen met de Walkabout nog langs. Zij gingen de Turfroute volgen. Met z’n allen door de Uffelter- en Dieversluis.
Vandaag veel bruggen en vijf sluizen.Alle bruggen gingen meteen open als we aankwamen. Fantastisch! Voor het eerst met een parasol op de boot, maar dat was i.v.m. de wind snel afgelopen. Om 17.15 uur lagen we voor de Grietmansbrug in Smilde. De volgende dag om 8 uur draaide-ie weer. In Smilde hebben we ons weer getrakteerd op een “diner”. Aangekomen bij eetcafé “De Polakkerbrug” bleek dat ze zonder gas zaten. Na toen maar een hotdog (uit de magnetron) en een tosti besteld te hebben kwam ineens een auto van het energiebedrijf. Binnen 10 minuten gas en dus toch nog een heerlijke schnitzel waarvan ons van te voren was aangeraden om die te delen. Wat nou, delen! Helemaal op en dus een compliment van de eigenaresse.
Donderdag 26 juli. Vandaag veel vaaruren gemaakt. In Assen door de sluis richting Groningen. Aldaar door alle bruggen. Om 16.10 waren we door de stad Groningen waar we deze muzikant tegenkwamen.Om 17.15 lagen we letterlijk aan de Kinderverlaten-brug in Hoogkerk met het idee dat we de volgende morgen om 8 uur verder konden naar Leek. Om 17.40 hoorden we ineens iemand uit het brugwachtershuisje roepen dat we door de laatste drie bruggen konden. De brugwachter had blijkbaar alleen maar even gegeten. Uiteindelijk lagen we aan een prachtige steiger bij “De Poffert”. Eén bushalte en 14 inwoners!

Nadat mijn zwager op de fiets naar ons was toegekomen hebben we toch nog maar onze laatste krachten gebruikt om via het Leekstermeer
uiteindelijk om 22.00 uur in de Jachthaven van Leek aan te meren. Nog steeds prachtig weer. Frans heeft de dagen met het schoonmaken van de machinekamer etc. doorgebracht en ik ben met één van mijn zussen op de fiets naar het Gevangenismuseum van Veenhuizen geweest. Indrukwekkend. Nog een dag gevaren met de andere zus over het Leekstermeer, maar doordat het meer zo ondiep is was dat geen succes. Wel genoten van het weer en de visites.
Maandag 30 juli. De dag begon met regen. We zijn op de terugweg. Bij de Dorkwerdersluis moesten we een poosje wachten. Het weer werd steeds slechter. We hadden al een poosje regenpakken aan (wij prefereren het “buitenstaan”) en uiteindelijk waaide het behoorlijk. Alle bruggen in Groningen weer door. Het kostte veel tijd. Net na Groningen hebben we een boot op sleeptouw genomen en naar een jachthaven gebracht. Intussen scheen de zon weer. Na de sluis bij De Punt hebben we aangemeerd.
De volgende dag liep de temperatuur op van 12 naar 16 graden. Wat een verschil met voorgaande dagen. Via Assen naar de Dieversluis waar we aanmeerden. Daar hebben we bij Chinees restaurant Hui Mao heerlijk gegeten. ’s Avonds keken we nog een stukje Olympische Spelen op onze pas aangeschafte minitelevisie.
Woensdag 1 augustus. 28 Graden. We hebben overwegend goed weer gehad. Een rustdag. We lagen om 11.05 uur al in Meppel. Op de fiets door de stad.
Donderdag 2 augustus. Vannacht heeft het ruim een half uur geweerlicht en later geonweerd, gepaard gaand met stevige windvlagen. Frans had de boot gelukkig stevig verankerd in het gras. Door de Paradijssluis, het Meppelerdiep naar Zwartsluis en dan de meren op.


Heftige regenbuien onderweg gehad. We moesten een heel stuk omvaren van het Zwartemeer naar Elburg omdat er een groenpartij in het water is gezet. Uiteindelijk arriveerden we met prachtig weer om 15.55 uur op het laatste vrije plekje aan de kant in Elburg. Daar kwamen we Martinus en Jan weer tegen.Toen we boodschappen gingen halen bij Jumbo mochten we in een tent eerst een “reis door de tijd”maken. We hebben met nog wat gezinnen de slag om Grollo meegemaakt op een scherm, evenals de Bataven/Romeinen en de slag bij Nijmegen. Met beelden van acteurs. Daar werd ons ook verteld dat loopjongens de jongens waren die kruit moesten brengen naar de musketiers. Altijd per twee, zodat, als er één werd neergeschoten de volgende het kruit kon brengen. Ze mochten niet groter zijn dat de hoogte van de “loop” van een musket
Vrijdag zijn we op de fiets Kampen gaan bezoeken.
Zaterdag gevaren naar Spakenburg waar we een heerlijke pizza hebben gegeten.
Weesp
Zondag 4 augustus. Via het Eemmeer en het Gooimeer naar de sluis in Muiden, waarna we bij de Lange Vechtbrug zijn aangemeerd. Met onze breedte van 3.20 meter moesten we enkele plekken laten liggen. Intussen was de temperatuur opgelopen naar 27 graden.

Maandag 5 augustus. De weersvoorspellingen waren niet gunstig zodat we geen en fietstocht maakten, maar besloten om met de boot naar Uithoorn te gaan. We wilden nog een paar nachten in Leiden liggen en dan was dit een mooie tussenhaven. We vertrokken pas om 11.45 uur. Het duurde erg lang voordat we de 3 bruggen door waren. Eerst moesten er 5 boten van de andere kant door en toen we uiteindelijk intussen in de stromende regen bij de derde brug waren toonde de brugwachter wel erg veel macht door ons gewoon 10 minuten te laten spartelen. Via de Weesper Trekvaart over de Amstel naar Uithoorn. Regenpakken aan, Zuidwester op en toch maar even naar binnen gegaan alwaar de ruitenwissers tot 2 keer toe afbraken. Die zijn dat ook niet gewend. Na 10 minuten toch maar weer naar buiten.Om 15.25 uur lagen we in Uithoorn. Aan een spekgladde steiger! Boodschappen bij AH gedaan. Kaasje geproefd, koffie gedronken en bij de slager Chili con carne en stamppot andijvie gekocht. Bij de havenmeester die ’s avonds langskwam moest Frans € 4,64 afrekenen. Wat een vreemd bedrag. Buiten de gratis overnachtingen hebben we ook betaalde overnachtingen gehad die varieerden van € 8,50 in Weesp tot € 16,00! in Meppel. Wat een verschillen.
Dinsdag 7 augustus. Het had ’s nachts gehoosd. Met bakken viel de regen uit de hemel. Met de regenpakken standby vertrokken we naar Leiden. Om 13.00 uur meerden we vlak voor Leiden aan de kant in verband met werkzaamheden aan het aquaduct. Om 17.00 uur konden we doorvaren. Om 18.20 uur ging de brug open en konden we in de Passantenhaven aanmeren. Eerst langs de graskant en de volgende ochtend in de haven. Intussen is het weer weer opgeklaard.
Woensdag 8 augustus. Na de verhuizing van de graskant naar de haven zijn we gaan wandelen door Leiden. Bij terugkomst lag er een boot met Ieren die voor ons allemaal een paar liedjes zongen, begeleid door een gitarist. Heel gezellig.
Donderdag 9 augustus. Op de fiets naar Katwijk. Daar hebben we een tijdje met Henk en Els gesproken. Zij lagen daar met de boot en zouden zaterdag weer in de haven liggen.
Vrijdag 10 augustus. Mooie, zonnige dag. Tijd om terug te gaan. Alle tassen zijn ingepakt met wat mee terug naar huis moet. Zo ook 3 vuilniszakken met wasgoed. In Leidschendam hebben we een uur in de sluis gelegen omdat de sluiswachter wegging. Dat was bij ons voor het eerst. Om 13.30 arriveerden we weer met prachtig weer in de haven. Voor het eerst drie weken achter elkaar varen is ons goed bevallen.

Elburg

Koeien langs de Lek

Op sleeptouw.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten