Vakanties 2014

Loes en Chiel zijn weer terug van een korte vakantie. Hieronder hun verslag:

Vakantie 2014

9-06-2014
Eindelijk weg, na een winter van klussen aan de boot en daarna de sleutel krijgen van je nieuwe huis. Op 2 April zijn we er wel aan toe om er een paar weken tussen uit te gaan. We blijven in de buurt. En zoals gewoonlijk bij korte vakanties gaan we naar het Haringvliet, dwz. eerst naar Goudswaard en als het weer het toelaat gaan we verder. Maar morgen een waterketel kopen ,er is altijd wel wat vergeten.
De foto hiernaast is van afgelopen winter
dat zag ik omdat de bomen kaal zijn.
In Goudswaard is altijd plaats, en als je
van rust houdt dan is het de ideale plaats
om de vakantie te beginnen.
Ook hebben we vandaag (10-6) de
tandem gebruikt om naar een winkel te
gaan voor de fluitketel ! Het is voor het
eerst dat we een ander vervoermiddel
dan de benenwagen hebben, een hele
verandering om zonder hond op
vakantie te zijn. We missen de hond erg
maar we hoeven nu niet meer alles
lopend te doen en Loes kan nu ook mee de winkels in. Het is de bedoeling dat we morgen naar buiten gaan dwz. voor anker. Aan het einde van het Spui is een natuurgebied, de Korendijkse
Slikken. Aan de rand van dat gebied kan je voor anker ,als we geluk
hebben zien we tegen de schemering wat reeën en misschien zijn de
bevers er ook wel.

De reeën hebben zich de afgelopen dagen niet laten zien, de bevers wel en ook een kolonie lepelaars, het is bijzonder dat zo vlak bij Rotterdam nog zoveel natuur is te aanschouwen. In de verte ligt Middelharnis en als je je omdraait zie je de schoorstenen van de petrochemische industrie in de Botlek.
Na drie dagen voor anker (of is het achter het anker?) te hebben gelegen zijn we richting de Biesbosch gegaan, na een tussenstop bij de Volkeraksluizen op Zondag, in de Biesbosch aangekomen.
De Biesbosch is een nationaal park en we vragen ons af hoe lang dit op deze manier door kan gaan, hard varende bootjes en overal mensen op de kant die aan het barbecueën zijn. 
Maar gelukkig, als je even uit de zone van de officiële aanleg- plaatsen bent dan lig je heerlijk rustig maar wel achter je anker.
Ik geloof dat sinds het verbod om het

toiletwater in het oppervlakte water te
lozen, heel veel mensen hun behoefte
op de kant doen. Dat mag ik wel
aannemen dat het mensen zijn want
honden gebruiken geen wc papier !
Maar goed, de zeearenden zitten op een
afstand van ongeveer 300 meter te
kijken hoe we de rietplaat onderpoepen.
U bent gewaarschuwd .
Het is niet helemaal eerlijk om alleen
maar negatief te doen maar als je van
de generatie bent die de Biesbosch nog
heeft meegemaakt van voor 1970 dwz.
Met nog een eb en vloed beweging dan is het misschien niet helemaal onterecht om wat bedenkingen te hebben.
Morgen naar Geertruidenberg voor het noodzakelijke drinkwater en de boodschappen. Geertruidenberg achter ons gelaten en via de Mark en de Rozendaalsevliet bij de Bovensluis aangekomen. Als je denkt dat het een alternatieve route is om weer op het Haringvliet te komen klopt dat, maar het is zeker niet korter. Vandaag 6 uur gevaren en het is zeker nog 3 uur tot de Volkeraksluizen. 
Nog even een kleine opmerking, de spoorbrug bij Zevenbergen was gestremd, niemand vertelt het je, gelukkig konden we er onderdoor, maar het is een slechte service van de havenmeester van Geertruidenberg en van de sluismeester bij Oosterhout om het niet te melden. Loes zag vanmorgen nog twee vreemde vogels aan de waterkant zitten maar toen ze de verrekijker er bij pakte bleken het konijnen te zijn.
De Bovensluis is een overblijfsel van de eb en vloed beweging maar wel in 2012 gerestaureerd en met een paar leuke plekjes om te overnachten. Het stadje Steenbergen ligt op ongeveer 5 km en op
de fiets is dat prima te doen. De zondag naar het Volkerak, via de Heen, het wat ruimere water weer op. Op zondag mag je denken dat het wat rustiger is met de beroepsvaart, maar dat viel vies tegen: drie oplopers, een stuk of vier tegenliggers om te beginnen, al uitluisterend via de marifoon hebben we de drukte afgewacht en zijn toen overgestoken naar Goeree. Bij de Volkeraksluizen hebben we overnacht. Op maandag morgen vroeg naar het eiland Tiengemeten gevaren en daar op de tandem het eiland verkend. Tiengemeten is zeker de moeite waard om te bezoeken super rustig en leuk om de hele historie van het eiland te leren kennen. Daarna weer naar de Beningen dat is voor ons toch altijd een stukje thuiskomen,'s middags gezwommen en de boot weer eens schoongemaakt.
De andere dag naar Middelharnis voor de nodige boodschappen en



drinkwater want we hebben besloten om de resterende dagen
in deze omgeving te blijven. Het weer heeft zes dagen meegezeten en zodoende zijn we al die nachten buiten gebleven en hebben heerlijk rustig achter het anker gelegen. Op 29 Juni naar Rotterdam terug gevaren in een super snelle tijd, we lagen van uit Goudswaard in drie uur in de Parksluis .


Loes en Chiel,
Dankjewel voor dit mooie verslag!


Ook in september zijn Loes en Chiel nog even de verhuizing ontvlucht. Het verslag van dit korte tripje vind je hieronder

Effe weg

Na een zomer van klussen hebben we besloten om een paar dagen naar de Rottemeren te gaan. Normaal gaan we altijd in deze periode met vakantie, maar omdat de verhuizing voor de deur staat kiezen we voor deze optie.
Na het voorhellingen zijn we naar de Rotte vertrokken. Het is voor WSVO-ers gesneden koek, maar het blijft toch leuk om te doen, een praatje bij de sluismeester. Een of twee keer per jaar moet dat wel kunnen
Ook de roeiers blijven een hindernis: als je een stel tegenkomt en aan de andere oever zitten een paar vissers met hengels van plus minus 11 meter, dan is het moeilijk om iedereen te vriend te houden. Maar goed, na ongeveer 2 en half uur zijn we op de meren aangekomen en we willen voor anker omdat we deze ervaring op de Rotte nog niet hebben meegemaakt.
Een stukje voorbij rest. De Roerdomp zijn we voor anker gegaan en hebben de nacht daar doorgebracht. En de volgende morgen naar het steiger bij het restaurant om met de fiets de omgeving te verkennen.
Kaalslag is er gepleegd: alle bomen aan de oostkant van het meer zijn verdwenen, dit ivm. de olympische roeibaan die er is gekomen. Ook de locatie van de Unie van Watertoeristen is overgenomen door restaurant de Roerdomp.

Toen we in de middag terug kwamen op de boot kwam een wandelaar langs om een praatje te maken, van hem vernamen we van dat het hele project van de roeilocatie zijn doel aardig voorbij is geschoten, het spul is opgezet zonder overleg met de KNRB.
De bond boos en nu worden er geen wedstrijden gehouden, Nederland op zijn smalst!! De wandelaar liep er elke dag en had er nog nooit een roeier gezien.
Aan de overkant van het meer was inmiddels een tragische gebeurtenis aan de hand. Vier politieauto's een brandweerauto en een wagen van het recreatieschap waren gearriveerd bij een motorboot. De schipper is waarschijnlijk in zijn slaap overleden. De man was al twee dagen niet gezien door zijn achterbuurman en die had de politie gebeld. Dit alles hoorden we pas en dag later natuurlijk.
De volgende dag schoot ik in de stres: ze waren aan het elektrisch vissen! Nu moet ik eerlijk bekennen dat de manier waar op ik zelf vis ook niet altijd door de beugel kan, maar elektrisch vissen kan volgens mij echt niet! Later bleek dat deze mensen de visstand aan het inventariseren waren en alle gevangen vis weer terug gooiden nadat ze de lengte en de soort hadden opgeschreven. Rook uit mijn oren voor niets!
Tijdens het fietsen ook even langs de kinderboerderij geweest, leuk om te zien.
Voor mensen die kleine kinderen of kleinkinderen aan boord hebben is het zeker de moeite waard.


Zoals ik al in het begin van dit verhaaltje al schreef gaan we normaal in deze periode op najaars-vakantie, maar aan het einde van het vaarseizoen naar de Rotte blijft altijd in onze agenda staan. Misschien is het wel eens leuk om het met de club te organiseren, of het voor of na het barbecuen plaats vindt zien we dan wel weer.

Wij hebben in ieder geval ons uitstekend 4 dagen vermaakt.

Loes en Chiel

Sjaak en Dik hebben dit jaar een lange tocht gemaakt naar het land van onze zuiderburen. Hier heeft u alvast de eerste aflevering van het journaal dat Sjaak over deze reis heeft bijgehouden.

Woensdag 28-5-2014
We vertrekken om 9.00 uur samen met de Liesbeth uit onze jachthaven WSV Overschie met wat miezelregen. Hoever we vandaag komen hangt af van het weer.
Dat verslechtert niet en we varen via de Beneden Merwede naar Werkendam en zo verder naar de jachthaven den Oudesluis in Oosterhout.
We hebben het tij tot de splitsing Boven-Beneden Merwede tegen gehad maar gaan nog wel 8,5 km.
7 uur gevaren en 2 sluizen
Jachthaven Oosterhout

Sluis 1
                 
                                                                                                                       
Donderdag 29-5-2014.
Vertrekken om 8.30 uur, het is bewolkt en aan de frisse kant. We willen vandaag naar Oirschot. Normaal is dit makkelijk te doen maar er zijn storingen met de bediening op afstand: er zijn maar 2 bedieningsschermen beschikbaar.
We komen om 17.10 uur aan in Oirschot. In de passantenhaven is een zeilboot afgemeerd, maar wat verder liggen wel veel jachten waar we bij aan sluiten
8.40 uur gevaren en 4 sluizen.
Passantenhaven Oirschot

en het uitzicht!






Vrijdag 30-5-2014.
Vertrekken om 9.00 uur er staat wat wind en het is bewolkt later komt de zon.
Op naar Aarle Rixtel waar we afmeren op de passanten plaatsen het is hier niet druk met de jachten, er zijn nieuwe steigers gemaakt met stroom voorzieningen.
Fietsen naar Helmond het is voor ons heel lang geleden dat we hier zijn geweest want toen moesten we nog door Helmond heen varen.
Zaterdag 31-5-2014.
Blijven hier nog een dag en fietsen wat door de omgeving en komen langs het kasteel Croy.

Zondag 1-6-2014.
Gaan om 8.00 uur varen zodat we de eerste schutting hebben, de zon schijnt met wat bewolking maar later komt de zon weer.
Waar we stoppen weten we nog niet: Nederweert of Weert. Het wordt het laatste, je meert hier af in de passantenkom.
5 uur gevaren en 6 sluizen.
Passantenhaven Weert
Maandag 2-6-2014.
Om 9.00 uur varen we op weg naar België, zonnig met sluier bewolking.
We tanken eerst nog diesel na Weert, want we weten niet waar en wanneer we weer kunnen tanken.
In de sluizen pakt de sluiswachter onze lijnen met een lange haak omhoog.
In de sluis 17 Bochelt moeten we het vignet kopen. Dit kost  € 40,- maar dit jaar is er nog een korting van 25 %, dus hebben we € 30,- betaald met een sigaar als toegift.
Vignet kopen in Bochelt
Bochelt
                                                                                                                                                                          

                              
We zijn nu in Belgie en varen door tot Neerpelt waar het niet druk is, alles is hier nu nog gratis en het ziet er allemaal goed uit.
Onderweg komt er een geladen beroeps ons tegemoet. Als deze naast ons vaart gaan we met de Waterman over de bodem van het kanaal!

Passantenhaven Neerpelt 
Het centrum is hier op loopafstand, maar wij gaan met de fiets en we worden getrakteerd op een ijsje door Dik en Betty.
Jeannette en Betty zien dat de buurman aan het zwemmen is en gaan dan ook gelijk het water in.
3 uur gevaren en 3 sluizen.





Zwemmen in het kanaal

Dinsdag 3-6-2014.
We blijven hier nog een dag. De zon schijnt en in de avond valt er een  regenbui.
Gaan met de fiets boodschappen doen.
Ook nu wordt er weer gezwommen

                                       



Woensdag 4-6-2014.
Vertrekken om 8.55 uur met erg  wisselvallig weer met regen en zon.
Vandaag is het niet zo ver naar de Lommelse Jachthaven, het is een bosrijke omgeving en een grote zandwinningsplas.
We kunnen  hier de was doen en de douche ruimte is zo groot met 3 sproeikoppen.
45 minuten gevaren.
Jachthaven Lommel
Even de benen strekken




Donderdag 5-6-2014.
De Blauwe Kei
Vertrekken om 9.95 uur. Regen en af en toe de zon.
Ook nu gaan we niet veel verder. We meren af bij de Blauwe Kei aan de wat vervallen steigers maar het is wel prima voor een nacht.
Lopen naar de sluis waar we morgen door moeten en kijken gelijk even naar de brasserie. Deze wordt goedgekeurd dus gaan we hier van avond uit eten.
Sluis Lommel
1.15 uur gevaren.
    
Bediening van de oude sluis
                                                       







Vrijdag 6-6-2014.
Vertrekken om 8.00 uur. Volop zon en het is warm.
Voor ons gaat er net een beroeps de sluis in, dus even wachten, maar het schutten gaat hier erg snel maar ook gemakkelijk.
De sluizen zijn niet zo ver uit elkaar, bij de kruising na sluis 3 gaan we richting Herentals en niet naar Turnhout zoals we oorspronkelijk wilden. Belgen hebben ons het advies gegeven om dit te doen i.v.m de toegenomen beroepsvaart op het kanaal.
Sluis 4 Dessel geeft eerst geen gehoor op de marifoon en telefoon, maar uiteindelijk is er toch contact met de sluiswachter en deze vertelt ons dat er een stemming is bij sluis 6 tot 16.00 uur.
Even overleg tussen de Waterman en de Liesbeth wat te doen, we beslissen dat we toch wel door de sluis willen.
Afgemeerd in Dessel
Sluiswachter komt ons dan ook gelijk ophalen, hij bedient meerdere sluizen.
Meren af aan de kade bij Dessel, gaan op de fiets boodschappen doen. Daarna op ons gemak naar sluis 6 waar we nog even moeten wachten.
Na sluis 8 Geel is gelijk de jachthaven waar we afmeren, ook hier wordt er weer gezwommen door de dames. Het water is al de gehele weg erg helder, maar hier zien we dan ook de karpers om de boot zwemmen.
8.50 uur gevaren en 8 sluizen.



Zaterdag 7-6-2014.
Jachthaven Geel
Blijven vandaag in Geel, erg warm met in de avond onweer en regen (in Brussel nood weer geweest met  hagel stenen zo groot als een pingpongbal)
Fietsen naar Geel waar het gezellig druk is want er is een rommel markt.Verder fietsen doen we niet, het is veel te warm!




Herentals


Zondag 8-6-2014.
Vertrekken om 9.15 uur eerst regen daarna erg warm.
Eerst aan de overkant water tanken en dan op naar Herentals we moeten dan nog door 1 sluis.
Meren af in de jachthaven deze is net van eigenaar veranderd en word nu helemaal opgeknapt, moet nog veel aan gedaan worden.
Fietsen naar het centrum wat er wel leuk uit ziet maar alles is gesloten 1e’pinksterdag fietsen ook gelijk nog even naar de sluis waar een groot verval is.
1.45 uur gevaren en 1 sluis.

Maandag 9-6-2014.
Vertrekken om 9.30 uur eerst zon en dan onweer met veel regen en zonnige momenten.
Albertkanaal
Het verval in de sluis is 7.50m dus lange lijnen gebruiken, varen hier het Albertkanaal op waar het erg rustig is.
Dan gaan we de sluis van Viersel in en zakken hier weer 5.00 m de lucht gaat hier dicht trekken.
Als we 15 min hebben gevaren moeten we afmeren want we vinden het niet meer verantwoord om verder te varen in de stortregen en onweer.
Daarna varen we door naar Lier waar we afmeren aan het lange steiger dicht bij de stad.
Lier
Het is hier erg stil. We worden ontvangen door een vriendelijke vrouwelijke havenmeester die ons alles vertelt over de omgeving.
We blijven hier 2 nachten.
3.15 uur gevaren 2 sluizen.
    
Dinsdag 10-6-2014.
Zonnig, maar in de avond gaat het regenen.
Fietsen naar Lier. We willen hier voor 12.00 uur zijn en dan ook nog bij de toren met een heel bijzonder uurwerk met 12 wijzerplaten.

Dan fietsen we naar sluis Duffel maar we kunnen niet bij de sluiswachter komen voor informatie ivm hoog water stand voor morgen.
Dit vragen we dan aan onze havenmeesteres en die begint te lachen als ze ons verteld dat we morgen de eerste sluis moeten nemen en dat is om 06.00 uur.

Woensdag 11-6-2014.
Vertrekken om 5.40 uur, warm en wat wind.
De wekker erg vroeg gezet. Eerst nog de boot droog maken en dan vertrekken we. De sluiswachter is er al en laat ons gelijk binnenvaren .
Hij vraagt waar we naar toe gaan en gaat dan gelijk naar klein Willebroek bellen ivm een mogelijke stremming, maar dat is gelukkig niet zo.
Het water is al flink aan het zakken dus stroomt  het al lekker je moet hier goed op letten want het kan er ondiep zijn.
Tunnelviaduct Willebroek
Onder het tunnel viaduct staat er veel neer en stroom.
Bij de sluis van Klein Willebroek worden we via de marifoon opgeroepen dat we gelijk binnen moeten varen. Dit heeft te maken met de waterstand en de drempel van de sluis.

Klein Willebroek
We meren net na de sluis af om 7.45 uur en dat was het dan voor vandaag, de waterstand gaat hier behoorlijk omhoog en omlaag: 25 cm minimaal zonder dat je hier wat van merkt.
Er zijn hier geen winkels of je moet overvaren met de pont naar Boon, maar wij gaan fietsend naar Willebroek. Als we daar aankomen blijkt dat er een grote markt is en er staat een mega gebraden kippenkraam. We weten dan ook gelijk wat we vandaag eten!

2.00 uur gevaren en 2 sluizen.

Hier begint deel twee van het verslag!

Donderdag 12-6-2014.
Vertrekken om 9.00 uur zonnig met wat wind.
Op het kanaal is het erg rustig met de beroepsvaart in tegenstelling van wat we gisteren hebben gezien toen er 3 beroepsvaarders met veel snelheid door de brug heen vaarden en veel deining veroorzaakten.
Bij sluis Zemst moeten we wachten, er zijn hier geen afmeer mogelijkheden voor jachten dus afmeren op een bolderpaal in een voor en achterspring. Dit moeten we blijkt later regelmatig doen ook in de sluizen. We gaan hier bijna 9.00 m omhoog maar wel met drijvende potten.
We weten nu ook wel waarom al die jachten zoveel stootwlillen hebben. Wij hebben er maar 2 aan iedere kant en deze hebben het dan ook niet makkelijk, ze worden behoorlijk op de proef gesteld.
Wat vertraging bij de Afgebrandebrug. Deze heet gewoon zo.
Verder gaat alles vlot en meren we af in Brussel bij de Bruxelles Royal Yacht Club, voor ons doen een dure haven met € 2,00 p/m. We blijven hier 2 nachten.
Informeren waar we boodschappen kunnen doen, Dik en ik fietsen hier al vast naar toe en dat is maar goed ook want deze is gesloten: men is aan het staken bij de Delhaize omdat er heel veel mensen worden ontslagen.
Dus moeten we de boodschappen morgen in Brussel centrum doen.

4.45 min gevaren en 1 sluis.
Voor sluis Zemst
Jachthaven Brussel
Vrijdag 13-6-2014.
Erg mooi weer en wat wind.
We gaan nu met tram 3 naar het centrum van Brussel. Deze stopt recht  voor de jachthaven en je stapt midden in het centrum uit, kaartjes in de tram gekocht.
Het is een mooi centrum met mooie gebouwen, winkels en heeeeel veel lekkers.
Zoeken naar manneke pies is geen probleem, dan gaan we wat drinken en eten voor dat we de boodschappen gaan doen.
Het welbekende manneke
Brussel
Zaterdag 14-6-2014.
Het miezelt en regent, dan weer zon en de wind is er ook weer.
Vertrekken 8.00 uur uit Brussel want we moeten door veel sluizen.
Het is nu net of je door een goot met water vaart het oppervlakte water is erg vuil.
Bij sluis 11 wordt het wat droger, in de sluis worden onze lijnen aangepakt door de sluiswachter met een haak, dit gaat ook in sluis 10 zo.
De sluizen 6-7-8 en 9 worden op afstand bedient dus moeten we het hier zelf oplossen 3 x verval van 3.7 m en sluis 6 met een verval van 7.25 m. 
Bij sluis 6 moeten we lang wachten en ook als we in de sluis zijn moeten we nog op een naderend jacht wachten.
Bij sluis Ittre weer wachten want er is een beroeps vaarder voor ons deze sluis heeft en verval van 14.00 m maar met vlottende bolders.
Beneden de sluis ziet alles er oud en vervallen uit maar boven de sluis ziet alles er weer netjes uit, wat een verschillen.
Hier moeten we ons weer aanmelden op de sluis maar hier zijn geen kosten aan verbonden.
Meren gelijk achter de sluis af bij de jachthaven.
7.30 uur gevaren en 7 sluizen
Sluis 6
Sluis Ittre
Jachthaven Ittre
Zondag 15-6-2014.
Wisselvallig weer: zon, koud, wind en dan toch weer de zon.
Vertrekken om 8.45 uur zodat we op tijd bij het hellend vlak zijn. Deze moet volgens zeggen om 9.45 uur open gaan, maar helaas als Dik ons aanmeldt horen we na veel aanhouden dat het pas om 12.00 uur gaat gebeuren.
Het is imposant als je naar het hellend vlak vaart.
Om 12.00 uur gaan we inderdaad de bak in en er komt ook een rondvaartboot bij.
Jeannette komt ook even van de boot, maar vindt het maar niks, het hoogte verschil en de diepte naast de bak en gaat weer op de boot zitten.
Ik ben onder de indruk van de techniek die dit mogelijk maakt: je kan alles op je gemak bekijken, het grote contragewicht, de staalkabels, de railzen waar de bak over heen rijdt, super!
Naar het hellend vlak van Ronquières
De twee rijdende bakken
Contragewicht

Daar komen we vandaan!

Bijna boven
We willen afmeren nadat we uit de bak varen, maar helaas is dit niet mogelijk met de Waterman zonder schade op te lopen aan het jacht.
Even overleg en we beslissen om verder te varen. Jammer, maar het is niet anders.
We stoppen dan in de jachthaven van Seneffe waar plaats genoeg is.
We zien hier nog een wedstrijdje kano polo.
5.30 uur gevaren en 1 sluis.    
Jachthaven Seneffe

Maandag 16-6-2014.
Erg wisselvallig, bewolkt met een frisse wind met later weer de zon.
Vertrekken om 8.00 uur, en ook vandaag weer veel sluizen.
Bij sluis 3 (in het Frans Ecluse 3) zijn we weer afvarend en schutten we in een volle sluis met jachten. Wij moeten zelfs dubbelen.
De Belgen varen als gekken ons voorbij om eerder bij de volgende sluis te zijn, 20 min verder met gevolg dat het in de sluis een rommeltje wordt, dit gaat ook weer zo in de volgende sluis.
Gelukkig gaat alles bij Charleroi  richting Frankrijk en wij gaan naar Namen.
Als je bij Charleroi aankomt is het mooi van lelijkheid, althans dat vinden wij: veel roestige oude gebouwen.
Staalindustrie bij Charleroi
We willen afmeren na sluis 14 maar er komt net een beroepsvaarder aan en deze veroorzaakt zoveel deining dat het ons niet verstandig lijkt om hier te overnachten.
Dan maar verder naar Namen, maar we komen langs Floreffe waar een steiger is waar 1 jacht is afgemeerd en er is plaats voor 3 jachten. Hier stoppen we. 
Het is maar een klein plaatsje met een groot kasteel boven op een berg.
8.30 uur gevaren en 8 sluizen.
Floreffe
Dinsdag 17-6-2014.
Het is bewolkt met wind.
Vertrekken om 9.00 uur.Het is nu niet ver meer naar Namen.
We vinden het mooi varen als je zo Namen binnen komt, meren af bij Jambers.
Gaan hier onze boodschappen doen. De winkels zijn op loopafstand maar wij gaan op de fiets.
In de middag gaan we fietsen naar het centrum van Namen, het is een mooie stad.
Hier een heerlijk ijsje gegeten. Een bolletje geldt voor twee.
Het wordt weer tijd om diesel te tanken, maar er staan bijna geen pompen meer aan het water, We informeren bij de havenmeester naar een pomp en hij vertelt ons dat als er genoeg diesel besteld is dat er morgen ochtend een auto komt met een tank diesel.
2.00 uur gevaren en 2 sluizen.
Jachthaven Namen
Woensdag 18-6-2014.
Wisselend zon en bewolking met wind.
Blijven in Namen wachten op de auto met diesel. Deze moet tussen 9.00 en 10.00 uur komen maar helaas: hij komt pas om 14.00 uur, dus blijven we een nacht langer in Namen.
Weer naar Namen gefietst voor een heerlijk ijsje.

Donderdag 18-6-2014.
Het blijft wisselvallig weer en in de middag komt ook de wind weer opzetten.
Vertrekken om 7.30 uur.De eerste sluis is gelijk aan de overkant. Als we in de sluis liggen gaan de deuren nog twee keer open voor jachten die na ons komen, de sluiswachter kan ver weg kijken .
Het gaat nu niet snel, want het laatste jacht vaart erg rustig dus moeten we daar steeds op wachten.
De steigers van Dinant zijn goed vol: één plekje nog, dus meren wij naast de Liesbeth af. Even overleggen en we maken weer los om naar de overkant te gaan waar nog plaats genoeg is.
Nadeel: ze zijn hier met de weg bezig wat veel stof veroorzaakt maar de wind staat gunstig.
Voordeel: het uitzicht hier vandaan is heel veel mooier want ik vond Dinant erg tegenvallen waar we eerst afgemeerd lagen.
Lopen door het stadje, ook hier is de hoofdstraat opengebroken.
5.45 uur gevaren en 6 sluizen.

Dinant


Vrijdag 19-6-2014.
Wisselend bewolkt en de wind.
We moeten boodschappen doen, dus varen we naar de overkant waar nu plaats genoeg is. Dat scheelt wel een stuk fietsen.
Als we wegvaren zien we dat er nog een steiger achter de brug is waar het rustiger is.
Vertrekken om 9.50 uur.
De planning is dat we naar Anseremme gaan: dit is net achter de sluis met twee afmeermogelijk- heden: 1e onder de bomen 2e is een kom naast het kanaal. We varen toch maar verder. Het wordt steeds mooier met de bergen om je heen. We stoppen dan in Waulsort.
Dit is een jachthaven met een lang steiger dat in de lengte van de Maas ligt onder aan de bergen.
Het is maar een heel klein plaatsje waar geen winkels zijn, alleen een restaurant. Om hier te komen moet je met de pont overvaren dit is de enige nog handbediende pont in de Maas.
De dames doen hier de was maar omdat we aan het eind van het steiger afgemeerd zijn moeten ze regelmatig een aardig stukje lopen.
Blijven hier drie nachten want we vinden het hier leuk liggen.
2.45 uur gevaren en1 sluis.
Onderweg
Aan de steiger in Waulsort
Zaterdag 20-6-2014.
Als we wakker worden is het mistig, maar dan komt de zon en later ook weer de wind.
Maken vandaag de boot aan de binnen en buitenkant schoon.
Wandeling
's Middags gaan we wandelen in het bos maar het is gelijk al klimmen geblazen en Jeannette wil al meteen weer terug. Maar volgens Betty en Dik wordt het vlakker....... Maar het is meer een vals plat! Toch door gegaan tot het eerste uitkijkpunt: niets te zien, alleen maar een weide! Maar verder gaan was voor ons geen optie.
Even uitgerust en dan weer berg afwaarts. Petje af voor Jeannette dat ze heeft volgehouden!


Uitrusten!
Zondag 21-6-2014.
De zon schijnt volop maar later komt de wind weer opzetten.
Gaan met de pont naar de overkant lopen hier wat rond en gaan dan weer terug naar de boot.


Maandag 22-6-2014.
Mooi weer, eerst nog windstil maar 's middags staat er veel wind.
Dit is het einde van onze tocht: nu gaan we op de terugtocht en dus zijn we vanaf nu afvarend.
Vertrekken om 8.00 uur naar Namen. Nu gaat alles een stuk sneller dan op de heenweg.
Meren weer af bij Jambers (Charlie’s Capitainerie). Het is nu wel drukker aan het worden met jachten.
Blijven nu ook weer twee nachten.
Doen hier weer onze boodschappen en fietsen ook weer naar het centrum en kopen hier de laatste spulletjes en een ijsje.
6.00 uur gevaren en 7 sluizen.
Werkzaamheden in de sluis

Dinsdag 22-6-2014.
Zonnige dag.

Woensdag 25-6-2014.
Vertrekken om 8.00 uur met veel wind, maar wel met de zon.
Het zijn vanaf nu grote sluizen met beroepsvaart, de Maas is eigenlijk een lange laad- en loshaven waar van alles gebeurt .
Ook in deze sluizen werken we met de voor- en achterspring.
We stoppen in de Yacht Club Huy, we blijven op de boot.
4.15 uur gevaren en 2 sluizen.
Jachthaven Huy




En dan hier deel 3, het eind van de reis!

Donderdag 26-6-2014.
Blijven in Huy want we hebben voor twee nachten betaald, mooi weer.
Fietsen naar de oude stad, hier is ook een kabelbaan naar het fort boven op de heuvel, maar deze werkt (nog ) niet.
Doen wat inkopen bij C&A ( hebben we zeker niet in R’dam), het is een mooie stad.
Dan weer terug naar de jachthaven waar we om 11.30 uur aankomen. Ik denk dat het misschien beter is om nu nog richting Luik te varen, we overleggen met de Liesbeth en die vinden het ook goed.
Vertrekken dus voor ons doen wel erg laat, om 11.45 uur.
Bij de sluizen is het  in de opvaart erg druk en als de schepen uit de sluis komen varen ze gelijk als gekken en gaan wij behoorlijk te keer.
Ook dit stuk is best wel mooi , ook hier weer een oude staalfabriek die er niet uit ziet en als klapstuk ligt er ook nog een gezonken binnenvaarder waar van je nog net de stuurhut ziet.
Staalfabriek

Gezonken vrachtvaarder

Belgische oplossing: Dan leggen we er toch gewoon een boei bij!
Doordat de Waterman in de sluis achter een beroeps heeft vast gemaakt varen we als laatste uit de sluis, hierdoor zijn er twee jachten voor ons gekomen.
Deze twee varen ook de jachthaven van Luik in. Die is al aardig vol gelopen en wij meren af op de eerste vrije boxen. Die zijn vóór in de jachthaven. Het is inmiddels 16.40 uur geworden.
Het is hier erg onrustig door de golven die naar binnen komen. De beroepsvaart gaat hier volgens mij dan ook gewoon volle sjars voorbij.
Zo nu en dan is het niet mogelijk om te lopen in de boot maar ik heb desondanks wel goed geslapen.
4 uur gevaren en 2 sluizen.
Onrustige plek in Jachthaven Luik


Vrijdag 27-6-2014.
Vertrekken om 7.30 uur met regen. Later komt de zon en in de avond weer regen.
Dit is dan het laatste stukje België, wat tevens ook het minst mooie is: veel rechte wallekanten waardoor het erg onrustig varen is.
Sluis Lanaye is net aan het afschutten, dus moeten we even wachten.  De sluis komt weer naar boven met een beroeps.
Als deze uitgevaren is, gaat de sluis weer dicht! Wij roepen de sluis weer op en deze gaat dan ook weer gelijk open.
We gaan de nieuwe sluis in die inmiddels alweer een oude sluis is  geworden want veel vlottende bolders werken niet meer.
Naast deze sluis is men hard bezig met het aanleggen van een nieuwe, nog grotere sluis.
Meren af in de jachthaven Treech 42  in Maastricht. Ook hier liggen we weer naast elkaar.
Blijven hier 3 nachten.
2.45 uur gevaren en 1 sluis.
Treech 42


Zaterdag 28-6-2014.
In de ochtend droog, later gaat het regenen.
Eerst met de fiets boodschappen doen, deze op de boot gebracht en dan met de fiets naar het centrum van Maastricht. Op de markt staan een paar viskramen waar we gelijk haring eten want dat hebben we zeker gemist.
Het begint weer te regenen en zoeken een droog plekje waar we wat gaan drinken, daarna gaan Jeannette en ik terug naar de boot.

Zondag 29-6-2014.
Eerst nog droog maar later op de dag gaat het weer regenen.
We fietsen weer naar het centrum en drinken op een terrasje koffie met gebak. Lopen dan nog even rond door het centrum waar het altijd druk is.

Maandag 30-6-2014.
Vertrekken om 8.30 uur met wisselvallig weer, van alles wat.
De Liesbeth gaat eerst even langs bij de bunkerboot voor een gasfles. Als we dan verder gaan varen komen we achter een beroeps maar dit heeft wel het voordeel dat we gelijk met hem de sluizen in kunnen.
Meren af op de Zuidplas aan een steiger.
5.30 uur gevaren en 3 sluizen.
Zuidplas bij Roermond

Dinsdag 1-7-2014.
Vertrekken om 9.00 uur met zonnig weer.
Meren in Roermond af, voor het haven kantoor mogen we  blijven liggen als we naast elkaar gaan dus doen we dat.
Fietsen naar de stad, lopen hier wat in het rond komen dan op het een plein wat naar ons is vernoemd, dan moeten we uiteraard weer de boodschappen doen.
0.30 uur gevaren.

Jachthaven Roermond


Woensdag 2-7-2014.
Vertrekken om 7.30 uur, het is zonnig met een frisse wind.
Bij de sluizen Roermond en Belfeld moeten we even wachten voordat er geschut wordt maar we hebben de tijd.
Op het Leukermeer zien we twee jachthavens. Wij nemen de jachthaven over Bakboord, deze haven is zo te zien nog niet zo heel oud.
Blijven hier twee nachten moeten € 20,00 betalen. Dat valt ons erg mee, maar in de middag komt de receptioniste langs om te zeggen dat ze het niet goed had gedaan met het afrekenen, het  moest
 € 30,00 zijn.
Maar daarbij zijn wel div.  activiteiten inbegrepen zoals binnenzwembad, douche en het strand.
Mooie haven met camping en supermarkt.
We gaan hier eten in het restaurant wat ons weer goed smaakt.
6.15 uur gevaren en 2 sluizen.
Leukermeer

Donderdag 3-7-2014.
Zonnige dag met wind.
We houden een rustdag, lopen nog wel over de camping.

Vrijdag 4-7-2014.
Vertrekken om 9.20 uur met zon.In de avond gaat het waaien en regenen.
Eerst doen we de boodschappen in de supermarkt en vertrekken dan maar we weten nog niet waar we stoppen. Dit wordt de Gouden Ham waar nog net twee plekjes  vrij zijn. Het is voor het eerst dat wij niet bij elkaar liggen.
Blijven hier drie nachten.
5.45 uur gevaren en 2 sluizen.
Hier vaart het Pontje Ham

Zaterdag 5-7-2014.
Erg wisselvallig weer, temperatuur is wel goed.
Gaan met de Waterman verhalen zodat we weer bij de Liesbeth afgemeerd zijn.
Ik ga fietsend naar het stadje maar wel langs de kortste weg en dat is met het  veerpontje, bijna geen winkels maar wel een Spar supermarkt.

Zondag 6-7-2014.
Redelijk weer maar in de avond gaat het hard regenen met een erg harde wind (stoten).
We liggen  hier best wel mooi maar wel erg onrustig want de meeste sloepen, speedboten maar ook de jachten houden het gas er flink op.
Het mooiste plekje van Maasbommel

Maandag 7-7-2014.
Vertrekken om 8.00 uur met mooi weer.
Gaan diesel en water tanken bij bunkerboot Legerstee, daarna meren we af bij Watersportvereniging Heusden.
3.45 uur gevaren en 1 sluis.
Havenkantoor Heusden. Zo'n mooi kantoor wil Arie ook wel!

Jachthaven Heusden

Dinsdag 8-7-2014.
Vertrekken om 8.40 uur met regen en het blijft de hele dag regenen.
We varen naar Gorinchem waar we afmeren aan het lange steiger na de sluis.
Trekken onze regenjassen aan en lopen door het centrum.
2.15 uur gevaren en 2 sluizen.

Woensdag 9-7-2014.
Vertrekken om 8.30 uur, de sluis start om 9.00 uur het is rot weer.
Vandaag nemen we afscheid van de Liesbeth en wij gaan nu naar de thuishaven.
In Gorinchem valt het weer wel mee: wel lichte regen maar bijna geen wind.
Maar als we eenmaal buiten de sluis zijn gaat het harder regenen en waaien. Het is opkomend water,  we gaan nu aardig op en neer en de wind komt ook van voren.
Op de splitsing Boven en Beneden Merwede is het druk met op- en afvaart, we kunnen geen koffie zetten, dit doen we bij Hardinxveld, want dan is het even wat rustiger.
Als we de Noord opdraaien horen we de ene na de andere beroeps  zich melden voor de afvaart naar Rotterdam.
Het wordt dan ook steeds drukker en het gaat nog harder regenen en waaien, we hebben soms de indruk dat we meer onder dan boven water zitten.
Na de Van Brienenoordbrug  wordt het rustiger met de vaart en gaat het minder regenen en waaien.
We schutten in de kleine Parksluis en varen dan naar WSVOverschie waar we om 13.50 uur afmeren.
4.45 uur gevaren en 2 sluizen.

Dit is dan het einde van onze zes weken vakantie. Het is zeer zeker de moeite waard geweest en we denken vaak terug aan wat we allemaal hebben gezien en meegemaakt.
Totaal hebben we 78 sluizen gehad, 110 motor draaiuren en 1066 km gevaren.
Deze vakantietocht hebben we in zes weken gedaan, maar dat is eigenlijk nog veel te kort geweest om alles te kunnen zien.

We hebben natuurlijk veel meer foto’s maar dit is teveel om ze allemaal te tonen, maar wil je deze zien, dan kan dit,  want alles staat natuurlijk ook op een USB stick.


Vaarverslag van Liesbeth 2014.

Wij willen nog even aansluiten op het vakantieverhaal van de Waterman en de Liesbeth.
Na 6 mooie weken met Sjaak en Jaennette besluiten wij met de Liesbeth nog niet terug te varen naar de thuishaven, maar varen nog een paar weken rond in ons eigen landje.

Ziehier het vaarverslag.
Nadat wij woensdag 9 juli Sjaak en Jaennette hebben uitgezwaaid zijn we blijven liggen in Gorinchem. Het is slecht weer, morgen misschien verder.
Donderdag 10 juli: Het is mooi weer geworden, warm zelfs, de trossen los. Wij besluiten de Linge op te varen, dit is de langste Nederlandse rivier. We gaan naar Leerdam, de glas-stad. Daar aangekomen meren we af bij de jachthaven Oude Horn waar we een paar dagen blijven.

Het is een gastvrije haven met alle voorzieningen en met twee keer vallen ben je midden in de stad. Wij gaan wat familie bezoeken, Dik heeft nog een neef die hij wil zien. Wij hebben een mooi plekje aan de buitenkant van de haven en betalen bij t/m maandag want de kleinkinderen komen twee nachtjes. Het was erg gezellig en het was mooi weer.
Dinsdag 15juli: Wij varen richting Beest waar kennissen van ons liggen met de boot. We blijven een nachtje en varen morgen terug.

Woensdag 16 juli: Wij staan vroeg op en varen terug de Linge af en gaan bij Arkel het Merwedekanaal op. De spoorbrug bij Arkel staat open dus konden we nog op tijd voor de sluiting passeren.
Vianen is onze bestemming. In de passantenhaven binnen de sluis is nog plaats. Meren aan op een mooi steiger met stroom en water. Havengeld betalen bij de betaalautomaat, je krijgt een ticket met je nummer. We gaan boodschappen doen en er is ook markt en een haringkraam. Terug aan boord  lekker op het achterdek uitrusten met een heerlijk glas??????????.
Donderdag 17 juli: half 9 motor starten en richting de sluis. Eenmaal door de sluis van Vianen steken we de Lek over en nemen de oude sluis van Vreeswijk (Julianasluis) naar Nieuwegein. Daar liggen Carla en Karol Broos. Wij gaan even een praatje maken en varen weer verder door naar de Zuidersluis. Nu steken we het Amsterdam Rijnkanaal over naar de Noordersluis maar het is erg druk op het kanaal en we moeten wachten. Eenmaal aan de overkant varen we de sluis in en na het schutten gaan we richting Utrecht. Utrecht is een leuke stad om door te varen met al die poortbruggen dwars door de stad en je moet wel goed opletten met elkaar passeren. Nu zijn we bij de Weersluis aangekomen en eenmaal er door varen wij op de Vecht. Wij gaan richting Maarsen waar we vast maken aan een mooie graskant. Het was een lange dag en erg warm.
Vrijdag 18 juli: We zijn weer wakker, ik ga boodschappen doen en Dik gaat de motor verzorgen. Eenmaal terug van de supermarkt varen we verder. Loosdrecht is de bedoeling, we komen bij de Mijndensesluis aan. Eenmaal er door zijn wij op de Loosdrechtseplassen. Wij gaan naar het eiland van de Unie “Anderhalve morgen”, zo heet het eiland. Het is warm en we vinden een mooi plekje en worden gastvrij ontvangen. Wij liggen vlakbij een boom, dus stoelen er onder, lekker in de schaduw.

De volgende dag besluiten Dik en ik om wat langer te blijven, het is mooi weer en kunnen lekker zwemmen. We gaan lekker uitrusten van de 6 weken vaarvakantie.
Maandag 28 juli komen de kleinkinderen, die varen een paar dagen mee maar jammer genoeg is het de avond er voor gaan regenen heel hard zelfs tot de volgende avond.
Dinsdag 29 juli. Wij hebben lang genoeg gelegen. Wij gaan de plas af en de sluis weer door. We gaan SB uit en varen nu weer op de Vecht. Het is mooi weer geworden, dus een mooi plekje gezocht bij de camping van Nederhorst den Berg. Nu lekker vissen en zwemmen.
Woensdag 30 juli. Het is lekker weer, bijtijds varen we richting Weesp. Eenmaal daar aangekomen varen we de bruggen door en zoeken een plekje in Smal Weesp. Je kunt daar aan beide kanten afmeren. Het is erg druk dus wij maken aan de andere kant vast, maar aan de kant van de stad zijn alle voorzieningen. Eenmaal vast gemaakt komen Tino en Cobie aanvaren en die meren achter ons af. Gezellig even bijkletsen maar wij gaan met de kleinkinderen Weesp in een heerlijk ijsje eten bij Neelis want dat is traditie.
Donderdag 31 juli: Niels en Lois worden vandaag opgehaald. Jammer, het was erg gezellig. Het is lekker weer dus wij blijven vandaag nog liggen. Weesp is tenslotte een leuk stadje. Even winkelen en toen wij terug kwamen zagen wij dat Diane en Martin Luisman ook in Smal Weesp lagen en even later kwamen Jan en Mar Kamper ook aanvaren. Het was leuk even een praatje maken, je weet hoe dat gaat.
Vrijdag 1 augustus: Het is mooi vaarweer, wij gaan verder en Jan en Mar Kamper varen een stukje met ons op want die gaan naar Vinkeveen en wij gaan richting Jachthaven Jan v Ploegensluis op de Amstel. Wij steken het Amsterdam Rijnkanaal over en zijn zo op de Gaas. Het is ook erg leuk varen. Een stukje verder begint de Weespertrekvaart. Na een aantal bruggen te hebben gehad varen wij langs de Bijlmerbajes en zijn we zo op de Amstel.
Bij Koudekerk a/d Amstel gaan Jan en Mar BB af richting Vinkeveen en wij varen door richting Uithoorn en Vrouwenakker. In een diepe bocht heb je de Jachthaven Jan van Ploegensluis: niet groot, maar je ligt er wel lekker. Dik heeft daar nog een snoekbaars van 85 cm gevangen.

Zaterdag 2 augustus: Het is lekker weer maar er wordt regen en onweer met harde wind voorspeld dus wij gaan vroeg varen de Amstel af richting Tolhuissluis. Eenmaal de sluis door gaan we naar SB de Grecht in. Het is leuk landelijk varen en we komen zo op de Oude Wetering terecht, gaan naar SB en even later zijn we op de splitsing Oude Wetering / Ringvaart. Wij gaan SB de Ringvaart op, een stukje verder varen is de palingrokerij van Eveleens. Daar gaan wij paling halen heerlijk dat wordt smullen. Zo, de paling is binnen en we varen terug richting Kaag en daar gaan we naar het eiland van de Unie. Het weer viel gelukkig mee maar wel veel wind. Wij hebben een fijn plekje uit de wind gevonden en blijven het weekend liggen.
Zondag 3 augustus: Rustdag, het is heel erg onrustig door de grote aantallen sloepen die graag bij een ander binnen kijken: de Liesbeth staat haast in het gras.
Maandag 4 augustus: We zouden vroeg gaan varen, om 7uur, maar het is mistig dus nog maar even wachten. Na een uurtje is de mist opgetrokken en zijn we gaan varen. Toen kwam de zon door. We gaan naar huis, het is mooi geweest!
Via de Kaag, Leidschendam, Voorburg en Delft zijn we weer in Rotterdam, de thuishaven.

Het waren nog vier mooie weken! 

Een week weg met de Walkabout.

Wegens de aanstaande geboorte van onze kleinzoon zouden we dit jaar wat korter met vakantie gaan dan anders. Op woensdag 30 juli gingen we dan toch op weg naar de Kaag, waar we een nachtje langs een wallekantje hebben gelegen op 't Joppe. Een lekker plekje, vooral voor Saar, die weer behoorlijk achter de hazen aan kon rennen. De volgende dag voeren we via de Ringvaart, de Braassem en de Oude Rijn naar de Gouwe. Hier zaten we vanaf de containerterminal achter een een groot containerschip, dus de bruggen gingen vanzelf omhoog. In Gouda werden we geschut door de nieuwe Julianasluis,
De Julianasluizen
die nog maar heel kort geleden in dienst is gesteld. Vandaar bakboord uit de Hollandse IJssel op richting de Waaierschutsluis. Daar hadden we geluk, want we konden er zo invaren. De sluiswachter daar wist te vertellen dat een deel van de kosten van de nieuwe Julianasluis betaald is door jachtwerf Van Lent, die daardoor nog grotere luxe jachten kan gaan bouwen. Die pasten namelijk niet meer in de oude sluis! In Haastrecht eerst een lekker ijsje gekocht en aan het graskantje de nacht doorgebracht.
Vrijdag 1 aug. eerst in Haastrecht boodschappen gedaan en daarna verder, want we wilden die dag nog in Vianen komen. Onderweg is op het IJsseltje veel moois te zien en dankzij de niet zo snelle brugbediening hadden we alle tijd om daar van te genieten. Je zit tenslotte op het water om te onthaasten, nietwaar? Uiteindelijk toch in Vreeswijk gekomen en door de Koninginnesluis, die gewoontegetrouw niet reageerde op mijn marifoonoproep, de Lek op geschut. Vandaar een stukje voor stroom de Lek af naar de Peiler, waar we een heel mooi plekje kregen met uitzicht op de langsvarende schepen op de Lek.
Ons uitzicht bij De Peiler
Daar hebben we twee dagen gelegen, want de (klein)kinderen wilden een dagje op de boot komen. Het is absoluut geen straf om daar een paar dagen in de haven door te brengen, want je kunt er wandelen en ook lekker zwemmen en het stikt er werkelijk van de konijnen, dus Saar vond het ook wel leuk daar.
De uiterwaard bij De Peiler
Op maandag was het nog steeds lekker weer en zijn we via het Merwedekanaal naar Meerkerk gevaren, waar we het laatste plekje langs het walletje konden bezetten. Puur geluk, want meestal ligt het hier vol!
Meerkerk
's Middags kwam er een Belgisch koppelverband voorbijvaren van bij elkaar 190 meter lang! Gelukkig voeren allebei de schepen los van elkaar, want anders hadden ze de bocht echt niet gehaald zonder brokken.
Koppelverband
We zijn hier de volgende dag ook maar blijven liggen, want het was heerlijk weer om te luieren en te zwemmen. Op woensdag was het mooie weer kennelijk op en zijn we een stukje de Linge opgevaren en in de regen aan het walkantje in Heukelum blijven liggen. Je ligt hier best, maar met mooi weer is het toch leuker. Langs de dijk appeltjes gekocht die er heel fris uitzagen en heerlijk roken, maar niet te vr.... waren.
De volgende morgen weer terug over de Linge en rustig naar Gorinchem getuft. Daar lekker gewandeld en de middenstand verkend. De watersportwinkel bij de sluis is gesloten en de ramsjwinkel langs de kade ook al. Jammer hoor, want je kon er zo lekker rondneuzen. Toen we 's avonds aan de koffie zaten, hoorden we een aanzwellend gebonk en even later kwam inderdaad de drakenboot op volle snelheid voorbij. De heren werkten zich weer in het zweet, opgezweept door de dame aan de trommel!
De volgende dag voor het ontbijt met Saar een mooie wandeling gemaakt over de wallen van de stad en het buitendijkse land, waar ze nog even lekker kon zwemmen. Daarna naar de sluis en om half tien voeren we de Merwede op, waar we flink voor stroom hadden. We liepen een kilometer of 16 per uur en er was maar weinig beroepsvaart. Zodoende waren we na drie uur varen in de Parkhaven, waar we even moesten wachten voordat we naar binnen konden schutten.
Om kwart over één lagen we weer in onze box en waren dochter en kleindochter bij ons aan boord.

Bootvakantie Bonaventura 2014

Woensdag 16 juli vertrokken we met als eerste aanlegplek in Jachthaven ’t Wilgerak in Schoonhoven. Onderweg kwamen we veel beroeps- en recreatievaart tegen. Tijdens een stadswandeling bezochten we het Zilvermuseum. Het was inmiddels al 4 uur, maar omdat we een Museumkaart hebben zijn we toch maar naar binnen gegaan. Op vertoon van de kaart kregen we een servetring als kado. Erg leuk was om te zien dat er voor MBO afgestudeerde dames een plek gecreëerd was waar ze hun creativiteit kwijt konden in het maken en verkopen van sieraden. Terug op de boot is Frans weer op zijn knieën gegaan, want het roer was stuk. ’s Avonds hebben we heerlijk op het achterdek gezeten.



Donderdag 17 juli
Na het ontbijt vertrokken we en zijn we via de Lek en de Neder Rijn naar het Eiland van Maurik gevaren. Hier waren wij nog nooit geweest. We hebben in de warmte 7 uur gevaren. Frans wilde een keer voor anker gaan. Omdat er aan de kant al een boot lag dachten wij dat we daar ook terecht konden. Het gevolg was dat we vastliepen. De dieptemeter bleek niet te vertrouwen. Nadat een jongeman aan de kant bereid was om het water in te duiken heeft hij met Frans de boeg losgewrikt waarna ik achteruit kon varen.  Na in de haven aangemeerd te zijn besloten we meteen om twee nachten te blijven. ’s Avonds hoorden we op de radio van vlucht MH17. Toen dachten ze nog dat er zeker 25 Nederlanders in zaten! 
Eigen maaksel
Ons uitzicht was op een zelfgemaakte boot in een tuin van iemand. De masten waren in een vorig leven lantarenpalen geweest. Wel origineel.

Vrijdag 18 juli
Vanmorgen zijn we met de fiets naar Tiel gegaan waar we op de trein zijn gestapt naar Elst. Vervolgens hebben we daar de trein naar Nijmegen genomen. Het is de laatste dag van de 4-daagse en wij zijn daar nog nooit bij geweest. Het is ong. 33 graden dus voor de lopers wel erg warm. Vanuit het station, waar we een paraplu!! kregen die we natuurlijk als parasol hebben gebruikt, liepen we met de meute mee. We hebben 2 uur langs de kant gestaan, waar het wel erg gezellig was. Door het vliegtuigdrama (intussen hoorden we dat er 189 Nederlanders in zaten) was er geen muziek. Wij spraken met iemand van een fanfare die het wel erg jammer vond na maanden repeteren, maar het wel begreep. In plaats daarvan kwamen er wagens langs die allerlei spullen tussen het publiek gooiden zoals snoep, maar ook waaiers. Daar hadden we wel wat aan.



Terug via Tiel zijn we naar het Flipje museum geweest. Heerlijk op een terras een koud biertje genomen en weer op ons gemak terug naar de boot gefietst.
Zaterdag 19 juli
Om 9 uur vertrokken we richting Arnhem. De sluis konden we al zien, maar het duurde tot 10 uur voordat we erdoor waren. Intussen was het alweer 31 graden. In de sluis kon Frans de motor eerst niet uitzetten. Deze reis zat vol verrassingen. Er waren veel speedbootjes onderweg. Dat heb je natuurlijk in het weekend. De laden heb ik maar weer verankerd. Tegen één uur lagen we in een heel smalle box in Wageningen Na een half uur lopen kwamen we op de markt in Wageningen. De haringen die we daar gehapt hebben waren heerlijk. Om 17.15 waren we weer op de boot. 33 Graden is toch eigenlijk te warm om zulke wandelingen te maken. Frans heeft nog wel even met de roeiboot gevaren.

Zondag 20 juli
9.15 vertrokken. Over een mooie route over de Neder Rijn langs Renkum en Doorwerth zijn we door Sluis Driel over de Oude IJssel via de sluis bij Doesburg om 15.45 uur in Jachthaven de Oude IJssel gevaren. In de sluis begaf het roer het zodat we de sluis bakboord uit zijn gevaren met onze boegschroef. Blij dat we die hadden. Het regent nu af en toe. We besloten om met onze paraplu’s van de 4-daagse naar de Chinees te gaan. Bij Xiang Man hebben we het maandmenu besteld en heerlijk op de boot gegeten. Het was zoveel dat we morgen weer hebben.

Maandag 21 juli
Vandaag was het 20 graden. Wat een verademing. We zijn Doesburg ingegaan en hebben een stadswandeling van zo’n 4 uur gemaakt. 

Dinsdag 22 juli
28 graden. Een fietsroute van 45 km gemaakt via Bronkhorst, Dieren, Rheden en weer in Doesburg.
Een prachtige route. In Bronkhorst, de kleinste stad van Nederland, genoten we van een kopje koffie op het terras van herberg De Gouden Leeuw, met uitzicht op het Dickens museum en de Anton Piecktuin.
Bronkhorst

Zwemparadijs
Bij de Oude Schuur een rum-rozijnenwegge gekocht die we als lunch in Rheden met melk of karnemelk van AH hebben weggespoeld. Om 14.15 waren we weer in Doesburg. Frans had met twee jerrycans op de fiets diesel gehaald. In twee ritjes 114 liter bijgevuld zodat we weer een poosje voort kunnen.

Woensdag 23 juli
Vandaag sinds 1962 een nationale rouwdag. Vandaag kwamen de eerste kisten met lichamen uit de Oekraïne.
Om 9.15 uur kwamen we door de sluis. Richting Zwolle. Om 15.30 uur lagen we in Jachthaven De Hanze. We meerden aan bij een meldsteiger dachten we, maar we mochten er blijven. Het was intussen zo’n 30 graden. We lagen pal in de zon. Uiteindelijk ben ik met een boek op het parkeerterrein in de schaduw gaan zitten.

Donderdag 24 juli
Op de fiets naar het centrum. Eerst bij het Zwolse Balletjeshuis een “boerinnetje”gekocht. Een boerenroomijsje met een fluitje. Meer voor kinderen dus, maar erg lekker. Daarna naar de Fundatie. Ik  loop al jaren te mekkeren dat ik daar naartoe wil en vandaag was het dus zover. We hebben ook een bezoek gebracht aan Waanders in de Broeren. Een paradijs van boeken en accessoires ondergebracht in een kerk uit 1466. Prachtige tentoonstelling van schilderijen van Jan Voerman (veelal geschonken door Henk van Ulsen). ’s Avonds bij de boot kregen we een miniconcert van een gitarist en zangeres die in een sloepje bij ons lagen.

Vrijdag 25 juli
Om 9.25 uur, na een ontbijt met de rozijnen/cranberrybol van de stadsbakker in Zwolle togen we 
naar de sluis om daar pas om 10.45 uit te komen! Geen opschietertje dus. Onderweg naar Kampen heeft het volop geregend. Zodanig dat Frans binnen is gaan sturen en ik buiten onze nieuwe poncho’s kon uitproberen. Om 12.15 kwamen we door de sluis in het Ganzediep bij Jachthaven ’t Koggeschip aan. Hier hadden we veel verhalen over gehoord, maar nu konden we zelf ondervinden dat het er erg leuk was. Het regende nog steeds. Voor het eerst de korte broek uit en spijkerbroek aangetrokken. Alles gewassen en gedroogd. Koffie in de koffiehoek gedronken met de havenmeesters voor het bedrag van € 0,50 per kopje inclusief koekje. Frans heeft op de fiets kibbeling gehaald.

Zaterdag 26 juli
Vandaag hebben we naar Hasselt gefietst. Met omrijden 42 km. In Hasselt kregen we een rondleiding bij de kalkovens die er nog zijn. 


Zondag 27 juli
Vannacht heeft het gehoosd. Alle ramen moesten dicht, zodat het wel erg warm werd. Gelukkig was het overdag droog en zo’n 25 graden. We zijn op de fiets naar het centrum gegaan en hebben daar nog een tijd gewandeld. Nadat we terug waren op de boot werden we benaderd door een patrouilleboot van de politie. Niets aan de hand. Het bleek dat een van hen onze roeiboot wilde bewonderen.                                         We hebben weer in de koffiehoek gezeten met wat leden van de vereniging. En natuurlijk Gré en Gait die als “havenmeesterstel” weer aanwezig waren. 

Maandag 28 juli
Wwater en diesel getankt bij de vereniging en  door de sluis naar Harderwijk. Om 14.00 uur waren we aangemeerd bij Jachthaven De Knar. Het viel nog niet mee om met de sterke wind in een box te varen, maar gelukkig kregen we hulp van de kant. Wij hebben in het clubhuis patat en bitterballen of frikandel gegeten. Dat was lang geleden, maar ik had geen zin meer om te koken. ’s Avonds begon het weer te regenen. Gelukkig hebben we onze tv met Nederland 1,2 en 3 en een lokale zender!

Dinsdag 29 juli
Frans had niet goed gekeken waar de vaargeul precies liep zodat de kans op vastlopen weer aanwezig was. Gelukkig liep het goed af en konden we in Spakenburg bij WV De Eendracht aanmeren. Het zijn weer Spakenburgse dagen dus erg druk en gezellig. Onze fietsen konden we weer kwijt op de kant aan een paal zodat we er makkelijker mee weg konden.
Spakenburgse Dagen
Dutje doen
Klederdracht

Woensdag 30 juli
Vandaag zijn we door Spakenburg gegaan. Broodjes met zalm  gegeten. ’s Avonds een heerlijk pizza Calzone genuttigd. Dat hadden we twee jaar geleden ook gedaan en we hoopten dat dezelfde pizzeria er nog zou zijn. En dat was dus zo.

Donderdag 31 juli
8.50 uur vetrokken naar Amersfoort. De haven van Spakenburg loopt nu langzaam leeg. Om 10.05 lagen we al aan de kant op de Eem. Het stukje naar Amersfoort loopt dood dus zijn we halverwege aangemeerd zodat we morgen niet meer zo ver terug hoeven. Met de fiets over hekken en prikkeldraad probeerden we op de weg te komen. Dat bleek simpeler te gaan, en wel door een hek aan de andere kant. Dus weer de fietsen over alles teruggetild en zo naar Amersfoort.
Amersfoort
Muurhuizen in A'foort
Het was 26graden, dus heerlijk. We zijn door Amersfoort langs(of door?) Muurhuizen gewandeld. Bijna niemand gezien. In het centrum was het wel erg druk. We hebben bij Hof heerlijk gegeten. Biefpuntjes met donkerbruine boterhammen en veel sla en paddenstoelen.

Vrijdag 1 augustus
Vandaag gingen we het Eemmeer op. Dat ligt vol met blauwalg. Alsof je door een bord spinaziesoep vaart. Onderweg kwamen we de Mardi tegen. Zij kwamen uit Weesp (of Muiden) terwijl wij er naartoe gingen. Aangemeerd hebben we natuurlijk een ijsje bij Nelis gekocht. Een rustige dag waarop
we weer heerlijk hebben gelezen.

                                          
Zaterdag 2 augustus
De havenmeester was vergeten havengeld op te halen. Waarvoor dank. We vertrokken met het idee in de jachthaven bij Amsterdam aan te meren, maar die bestond niet meer. Na een stuk doorgevaren te hebben zijn we zo’n 8 km van het centrum vandaan op de Amstel aangemeerd. Het is de dag van de Gay Pride.
Gay Pride

Retour Gay Pride

Alles ziet er erg kleurrijk uit. Ontzettend veel toeristen (waaronder wij). Het zou gaan regenen, waaien en hagelen dus hadden we de boot stevig met vijf touwen vastgelegd. Achteraf viel het alleszins mee. We zijn op de fiets naar het Rijksmuseum gegaan. Indrukwekkend na de verbouwing.
Bibliotheek Rijksmuseum



Heel in de verte: de Nachtwacht
Zondag 3 augustus
De koelkast deed het niet meer. Het vlees is ontdooid, maar de rest is nog koel. Frans heeft er even aandacht aan besteed en toen deed-ie het gelukkig weer. Om 10.20 uur fietsten we weer naar Amsterdam. Eerst zijn we naar begraafplaats Zorgvliet gegaan. In vakanties bezoek ik graag kerkhoven en begraafplaatsen. Frans is daar intussen aan gewend en gaat “vrolijk” mee. Daarna hebben we onze fietsen op de Herengracht aan een brug geketend en zijn we te voet verder gegaan. Uiteindelijk hebben we de hele dag door Amsterdam gelopen en waren we om een uur of zes weer bij de boot. De Hermitage bezocht en Nemo. Daar zijn we op het dak geweest met een prachtig uitzicht over de stad. Via de trappen(!) weer naar de begane grond.

Maandag 4 augustus
Om 8.50 uur vertrokken we naar Alphen aan de Rijn. Aan het Aarkanaal meerden we aan in een bord kroossoep. Op de fiets naar het centrum, daar wat gewandeld en boodschappen gedaan. De temperatuur was aangenaam, zo’n 21 graden.


Dinsdag 5 augustus
Om 9.25 uur vertrokken we naar Leiden. Prachtig weer. De spertijden zijn vanaf vandaag veranderd voor de Schrijvers- en Sumatrabrug.  In de passantenhaven aangekomen kwamen we de Queens tegen, een boot uit Rhoon die we al voor de derde keer tegenkwamen. De laatste keer in Spakenburg. Op de fiets naar Naturalis en daarna sushi gehaald bij Sushi Bento in de Haarlemmerstraat. Heerlijk!

Woensdag 6 augustus
Op de fiets naar Katwijk. Wij waren in de veronderstelling dat daar een zomer- of toeristenmarkt op woensdag was, maar we konden niets vinden. Aan het strand was ook alles opgebroken zodat het er een beetje armoedig uitzag. Op de terugweg zijn we door Oegstgeest en Rijnsburg gefietst. ’s Middags hebben we een paar uur door Leiden gewandeld. Boodschappen gehaald en morgen weer naar Rotterdam.

Donderdag 7 augustus 
Weer terug in de haven. Nog wel een overnachting voordat we vrijdag naar huis gaan.

13 overnachtingsplekken/55 draaiuren/245 km gefietst
Wat een zonsondergang!


Syanna, Bolide en Rojo samen op reis.

De herfst is nu officieel begonnen.
Afgelopen zaterdag hadden we een super gezellige barbecue op de haven, waar we met z'n allen onze vakantie verhalen nog eens konden doornemen..

Dat bracht me ook tot de ontdekking dat er nog geen vakantieverhaal is geschreven van onze vakantie.
Het viel ook niet mee om me door al de vakantiefoto's heen te worstelen en daar een zo klein mogelijke impressie van te maken.

Onze vakantie begon op de Kaagse plassen, waar we met 3 boten, de Rojo. Bolide en de Syanna onze start maakten.
Zoals iedere beginnende vaarder, ging dit ook gepaard met wat hindernissen.
Zo had de Syanna motorpech ( kapotte dynamo), maar wat een geluk dat op de Kaagse plassen twee monteurs van de vereniging te hulp schoten. Mark en Gerrit hebben de dynamo die mijn vader met de Lajara in een turbotempo is komen brengen erop kunnen zetten. Wat een opluchting!
Echt een super warm gevoel dat de mensen van de haven je zo bijstaan in nood, ook al is het hun vakantie.




De havenmeester van de Kaagse Plassen kwam de Bolide te hulp met het stroomprobleem.  Dit was super!

Van daaruit zijn we richting Hoorn gevaren. Het varen zelf was geweldig, we hebben het getroffen met het weer en de kinderen genoten van de indrukken om hun heen, ook al is het best wennen om jezelf te vermaken in een boot. En dat zonder stroom …

Na een tussenstop in Hoorn en de boodschappen weer binnen hebbende, zijn we het gaan wagen richting de Vinkeveense plassen te gaan. Een prachtige route, zoals jullie evt kunnen zien op het filmpje wat is meegezonden.





Enorm helder water, prachtige zonsondergangen en een heerlijk briesje: een toppunt van genieten!

 Zo verbleven we nog een paar daagjes op de Westeinder plassen en voeren we regelmatig over de Amstel, waar Patty Brard ons nog vriendelijk toezwaaide.



Bij de Hem wilden we op een eilandje heerlijk van de zon gaan genieten, en we waren van plan om gezellig met elkaar te barbecueën die avond.
Maar de Syanna had weer probleempjes: er bleek een nippel van het roer niet goed te functioneren, met als gevolg wel 200 liter water in het ruim.. OOOEPsssss!



Met de hulp van de 3 sterke mannen John, Ed en Carlo is het gelukt de boot weer leeg te krijgen en uitgeblust zijn we begonnen aan de barbecue.

Helaas kwam het einde van de vakantie voor de Bolide al in zicht en hebben ze deze afgesloten in Leiden, waar we nog wat cultuur hebben opgedaan in het museum en bij de plaatselijke italiaan heerlijk hebben gegeten.






De laatste week van de Syanna was nog even genieten in Lisse en Katwijk...
Goh, wat gaat zo'n vakantie dan toch snel voorbij en wat hebben we een geluk gehad met het weer..
Ook het opdoen van vaaruren en ervaringen was heel leerzaam, de sluizen die er genomen moesten worden, de onverwachte manoeuvres die we uit moesten halen, maar vooral het buiten zijn en de natuur in je opnemen is het toppunt van ontspanning.

Dit alles was geen geweldige vakantie geweest zonder onze leermeester John die ons een hoop tips heeft gegeven, alleen een springetje plaatsen bij het aanmeren was een succes.
Ook de humor, gekke momenten en jezelf kunnen zijn werd als Top ervaren.
De kids hebben van elkaar genoten en samen kunnen puberen en spelen....
al met al was het voor iedereen een geslaagde vakantie en dit alles werd nog eens gezellig doorgenomen op de barbecue van afgelopen zaterdag..
Een goed moment om met volle moed de winter in te gaan …

Succes met werken aan de boot tijdens de winter

gr Carla






Geen opmerkingen:

Een reactie posten