Vakanties 2015

Zoals ieder jaar ook nu alle vakantieverslagen van 2015 op één (heel lange) pagina.

Hieronder het verslag van de eerste vakantie van de BRUINVIS

Vakantie 2015
Zaterdag 23 mei

We gaan weg, de weersvoorspelling is niet al te best, maar als je in Nederland thuis blijft voor het weer kan je eigenlijk nooit meer weg.
We gaan richting Schoonhoven, om 7 uur uit de haven vertrokken om bijtijds op de rivier te zijn ivm het tij we zijn eigenlijk 2 uur te laat maar ons bed had ernstige bezwaren om ons om 5 uur uit te
zwaaien.  Dus we waren op klokslag 8 uur onder de Euromast, rustig op de rivier, en met het
laatste van de vloedstroom richting het oosten.
 Alles gaat voorspoedig en met 3 kilometer stroom mee schiet het lekker op. Bij hotel New York ligt de Eendracht afgemeerd, het blijft een imposant gezicht maar als we onder de Brienenoordbrug door zijn zien we bij de IJsselwerf en nog veel groter zeiljacht liggen. Ongeveer bij Ammerstol begint het te regenen en we maken ons al zorgen of het bij sluis Hagestein wel droog zal zijn. Bij Schoonhoven is de vloedstroom er uit en krijgen we stroom tegen.
Jachthaven de Peiler is om 12.30 dwars van ons, mensen die lid zijn van de Unie van Watertoeristen maken hier vaak een stop, maar wij gaan door naar het Eiland van Maurik. Het is gelukkig droog geworden als we sluis Hagestein aanlopen.
We kunnen gelijk door, het is opvallend rustig, alleen in de sluis, dat maak je niet veel mee. Het weer knapt langzaam op en als we op de plas van Maurik gearriveerd zijn schijnt de zon en het is 4 uur geworden, genoeg voor vandaag. Morgen familie bezoeken. Mijn zus en zwager hebben een stacaravan in het plaatsje Ingen, als we bij hun koffie in de morgen en zij in de middag wat fris bij ons hebben gedronken zijn we blij dat we weer los kunnen maken en voor anker kunnen.
Het is de eerste Pinksterdag en prachtig weer. Pinksteren is een uitgelezen weekend om een openingstocht te houden,en dat was duidelijk te merken in de jachthaven. Na een prima nachtrust de volgende morgen bijtijds door de sluis bij Amerongen, op naar Giesbeek. Het gaat allemaal zeer voorspoedig ook bij Sluis Driel geen wachttijden. Het gaat wel steeds harder stromen, uiteraard tegen en als we Arnhem voorbij zijn kruipen we naar de Gelderse
IJssel. Als we de IJssel opdraaien zucht de Bruinvis van verlichting, over de grond gemeten een verschil van 10 kilometer!
Op de Rhederlaag voor anker, het zijn lange dagen, morgen richting Zwolle. Het eerste stuk op de IJssel is vrij smal en onoverzichtelijk de beroepsvaart die je tegenkomt toont een blauwbord als ze de binnenbocht willen nemen. De eerste keer even uitkijken maar het went snel. We weten nog van de vorige reis naar het noorden dat er vlak voor Deventer en zandwinnings put is waar we evt. kunnen overnachten. Helaas afgesloten dan maar door naar Wijhe, daar is volgens de kaart een passantenhaven. En ja wel hoor, prima steigers maar verder niets te zien of te beleven. Maar je komt hier dan ook alleen maar om te slapen. De andere morgen naar Hasselt, via Zwolle, de sluis draaide vlak voor ons voor een rondvaartboot uit Hattem en na overleg met de sluismeester kunnen we gelijk mee. Tot nu toe hebben wij bij niet een sluis hoeven te wachten, komt het door het slechte weer of omdat we zo vroeg in het jaar zijn? We houden het maar op het eerste want medewatersporters zijn
sporadisch gesignaleerd. In Hasselt is er voldoende ruimte in de jachthaven "De Nadorst ". Een beetje vreemde naam maar na enig navragen blijkt er een kroeg geweest te zijn met deze naam. Het is maar
dat je het weet! Naast de haven heb je de mogelijkheid om brandstof te kopen en de supermarkt zit daar weer naast, van alle gemakken voorzien! en we kunnen gelijk familie bezoeken, heel gezellig en s'avonds nog wat bezoek aan boord.
Na twee overnachtingen losgemaakt, en een stukje terug gevaren naar de Overijsselse Vecht.
Het eerste sluisje dat je tegenkomt is een heel aparte belevenis niet zozeer de sluis maar de sluismeester! De man praat 5 kwartier in een uur over echt van alles, je krijgt van hem alle informatie over je verdere reis. De volgende sluismeester of havenmeesters in Dalfsen en Ommen kunnen je niets
nieuws meer vertellen. In Dalfsen zijn de steigers vervangen en de half gezonken roeibootjes zijn allemaal verwijderd, maar dat hadden we al gehoord van de sluismeester. Appie Hein op de hoek en douches in het gemeentehuis. Het weer is niet zo geweldig om uitgebreid de omgeving te verkennen, dus we besluiten om de andere ochtend verder te gaan. Als we de volgende sluis uit zijn zien we een ooievaar op z'n nest met jongen terwijl ik er en foto van probeer te maken zie ik in de verte twee bruine beesten aan de bosrand staan,reeën denk ik, maar ze zijn wel erg groot. Als ik wat langer kijk blijken het twee herten te zijn, hier zal het we normaal zijn maar voor ons als randstedelingen wel bijzonder.
Als we Ommen naderen is het nog vrij vroeg en we besluiten om door te varen, op naar de stuw. Bij de laatste bocht staan er borden aan de kant dat doorvaren alleen voor kano's is, dat geldt niet voor ons denk ik Loes heeft daar duidelijk een heel andere mening over. En ja hoor na een paar honderd meter lopen we vast. Gelukkig niets aan de hand, we zijn zo weer los en draaien om, we merken nu pas hoe hard het waait, wind tegen; buiswater over de boot het moet niet veel gekker worden. De ligplaatsen in Ommen zijn nieuw, het ziet er allemaal heel netjes en kaal uit, we besluiten om maar voor anker te gaan op de Vecht. Super rustig, zo voor anker midden in de natuur, twee nachten hebben we hier gelegen en als we besluiten om naar Ommen terug te varen weten we eigenlijk al dat we het niet naar ons zin zullen hebben. Maar boodschappen moeten er nu eenmaal gehaald worden en we gaan ook nog naar Junnen,
maar nu op de fiets,we moeten de stuw nu eenmaal zien.
De havenmeester in Ommen vertelde ons dat je in 2016 weer door kunt varen naar Hardenberg, ze zijn volop bezig met de sluizen. De fietstocht was in ieder geval de moeite waard. De jachthaven is nieuw en kaal en toen we en uurtje aan boord hadden gezeten na de fietstocht, hadden we het eigenlijk wel weer gezien. Los maken en alvast naar de Vilsteren sluis varen, het is geen officiële afmeer plaats maar na overleg met de sluismeester krijgen we toestemming om te overnachten. Het weer was vandaag redelijk, maar wat ze voor morgen opgeven lijkt meer op het weerbericht van eind oktober. Morgen naar Hasselt terug en daarna zien we wel verder.
Na twee overnachtingen in Hasselt en wat gefietst te hebben in de omgeving vinden we het tijd om verder te gaan, via Zwartsluis, Beltschutsloot, Beulakerwiede, Kalenberg, de Weerribben en Ossenzijl zijn we in Friesland beland.
Over dit stuk varen kan ik kort zijn: het ene huis, boerderij of landhuis is nog mooier dan de vorige en op de grasvelden om de stulpjes zou menig voetbalvereniging jaloers kunnen zijn. Maar bij de Driewegsluis zijn we weer in ons element, midden in de natuur, zonder enige poes pas.
De dag erop zijn we de Linde opgevaren langs leuke plekjes en zelfs een zwerfkei langs het water (de hunebedbouwers zijn hem zeker vergeten).
De Linde wordt op een gegeven moment wel heel erg smal en ondiep dus op een plaats waar we nog in de rondte kunnen besluiten we terug te gaan.
Ik moet zeker niet vergeten te vermelden dat we voor het eerst van de vakantie buiten kunnen varen 29 graden is het en zoals gewoonlijk in ons landje moeten we dat s'avonds met een paar onweersbuien bekopen, maar dan liggen we alweer bij de Driewegsluis. Het weer valt de gelukkig de volgende dag mee maar er staat wel een stevige wind, op verder naar de Tjongert.
De eerste brug die we tegenkomen kunnen we onderdoor, volgens de kaart is de doorvaart hoogte 2.55 als je maximaal 2.45 hoog bent moet dat lukken. Maar als door de harde wind de marifoonantenne zwiept en je komt onder de brug een spant tegen dan is het zonde van de antenne.
Jammer, volgende week maar een nieuwe kopen.
Via de Tjongert willen we naar Assen en dan omhoog naar Groningen maar voordat we daar zijn moeten we nog heel wat bruggen en sluizen passeren,bij de eerste brug die voor ons moet draaien lagen we al stil bij een bord met en telefoonnummer, dit gebeld en de brugwachter annex
sluiswachter vertelt ons dat hij er over een half uur is en als we de brug passeren vertelt hij ons dat hij de sluis alvast klaar gaat zetten en ja hoor sluis 1 staat open en daar horen we tegelijk dat we niet verder kunnen als Oosterwolde dus na sluis 2. 3. en de sluis bij Oosterwolde houdt het op voor vandaag en ook morgen kunnen we niet verder want op Zondag draaien ze nog niet. Niet getreurd, prima plek in de passantenhaven, we liggen er alleen en gratis. Als we de zondag gaan fietsen vallen we bijna van onze fiets van verbazing als blijkt dat de winkels los zijn (zoals ze dat hier zeggen) dus gelijk maar wat inkopen gedaan. De volgende morgen als eerste boot door de brug richting Assen na vele bruggen en een aantal sluizen s'middags op de bedoelde plaats aangekomen. We verwachten
dat de IJsmeesters bijeen geroepen zullen worden, wat een temperatuur, 12 graden overdag. Het is dat ik de webasto nog niet heb geïnstalleerd anders was er meer gasolie door de kachel gegaan dan door de motor. We hebben als verwarming een foetsie dat is een petroleum kachel die voldoet prima,
maar die vinden we tijdens het varen te gevaarlijk.
Van Assen naar Groningen.
De stad Groningen was heel leuk om door te varen, maar voordat we het weten zijn we er al weer doorheen. Stuurboord uit het Winschoterdiep op, langzamerhand worden we het een beetje zat en vinden een hele leuke ankerplaats op het Drentschediep. Aldaar hebben we overnacht.
Van het Drentschediep naar Nieuweschans. Het is weer eens wat anders dan we de laatste dagen gewend zijn het eerste gedeelte onder marifoon begeleiding van post Winschoterdiep (werkt super we konden doorvaren zonder ook maar bij een brug gas terug te nemen en na Scheemda waar we een sleutel voor de zelfbedienings bruggen hebben opgehaald) rijdt er weer een brugwachter mee.
Na Winschoten rechtdoor naar Nieuweschans, Daar krijgen we de eerste zelfbedieningssluis en een stuk verder de eerste brug die we zelf moeten bedienen.
In Nieuweschans zijn we gestopt. De laatste brug is wat problematisch: we moeten een brugwachter van huis bellen, dus maar niet, en we besluiten om morgen de laatste 6 kilometer op de fiets te  doen, want het doel is Statenzijl, het meest noordoostelijke plaatsje met een sluis in Nederland. Het is maar een paar kilometer fietsen maar door het grenzeloos lijkende landschap (tot aan de horizon landerijen ) zijn we toch blij dat we er zijn.
Statenzijl is niet meer dan een gehucht 5 huizen en een sluis, aan de
ene kant Nederland en steek je de sluis over dan sta je in Duitsland en via Duitsland zijn we terug gefietst naar de boot.
's Avonds zagen we nog een bever overzwemmen en ik heb zelfs nog een paling gevangen.
De volgende morgen naar Bourtange alle bruggen en sluizen zijn zelfbediening nog nooit gedaan maar hartstikke leuk om te doen je krijgt er een bepaalde handigheid in we lagen vaak al te wachten voor de brug voordat hij helemaal open was. Dwz. afmeren, de kant op, brug bedienen, en weer terug aan boord, los maken, door de brug heen,afmeren ,brug laten zakken en weer aan boord. En dat zo een keer of 9, en 3 sluizen. De sluizen gaan een stuk makkelijker je vaart de sluis in meert af bij een trap, trekt aan een koord en het circus gaat beginnen, je moet alleen niet vergeten voor de sluis de
sleutel in het kontakt te steken, want anders kan het wel een tijd duren voordat je er doorheen bent, een tel. naar de storingsdienst brengt helderheid. Het is maar een weet.
Bourtange is een leuke vriendelijke haven bij een leuke camping. Bourtange zelf is prima om rond te lopen en wat te
eten of te drinken het is een stukje historie wat zeker behouden moet blijven. S'avonds hebben wat gegeten op de camping en dat is zeker de aanbeveling waard. De volgende dag via het Ruiten
Aakanaal naar het zuiden alle bruggen en sluizen zijn zelf bediening. Het is goed te doen,maar als de op twee na laatste brug voor Ter Apel er de brui aan geeft worden we een beetje lacherig, de man van de ANWB wegenwacht die voor de brug staat heeft geen verstand van bruggen. Ook de ruiter ter paard heeft de grootste moeite om te keren, paard wil per se de brug over. Na een half uur is de gebelde monteur gearriveerd en kunnen we snel verder. De hele dag varen we alleen, geen tegenliggers en ook geen boten die de zelfde kant heen willen. Om ongeveer half 5 liggen we in Ter Apel, 8 uur bezig geweest en de motor heeft maar drie en half uur gedraaid.
Prima jachthaven in Ter Apel, maar we zijn de andere morgen toch weer vertrokken naar Barger-Compascuum waar we half om half hebben afgesproken met de moustaches oftewel Dick , Sjaak plus echtgenoten.
Het varen naar het Veenpark is wel wat leuker, je kunt hier wat van het landschap zien. In het
Veenpark afgemeerd en inderdaad meren ook de Liesbeth en de Waterman na een half uur af.
De rest
van de dag in het park doorgebracht, zeer de moeite waard, ook omdat de Liesbeth en de Waterman hier al eerder zijn geweest dat spaart ons een hoop uitzoekerij. Het was in ieder geval heel erg leuk en gezellig, na deze dag gaan onze wegen weer uiteen. Zij gaan verder naar het Noorden en wij gaan via
Klazienaveen richting Meppel. Niet veel bijzonders te vermelden behalve dat we tegelijk geschut zijn met 5 eenden, en een eind verder een kudde lama's in een wei zagen. Ongeveer 6 kilometer voor Hoogeveen een plekje langs de kant gezocht, het is genoeg geweest voor vandaag.
De volgende morgen bijtijds de reis naar het westen vervolgd en na vele bruggen en nog een aantal sluizen zijn we weer in Hasselt aangekomen. Het lijkt wel of het een thuis haven is geworden maar het komt toevallig zo uit aan de ene kant omdat Loes haar familie er woont en omdat je er zo
makkelijk boodschappen kan doen, maar als we dit hebben gedaan, gaan we verder richting Kampen, via het Ganzendiep.We stoppen bij het steiger Kampereiland, en genieten van het uitzicht rondom. Het is weer heel wat anders dan al die smalle slootjes. Morgen naar Kampen en dan zien we wel weer verder.
In Kampen aangekomen staat de havenmeester al op ons te wachten, hij helpt met het afmeren en vertelt ons als de boot achter ons vertrekt we op kunnen schuiven, dat is goed vinden wij, maar
naar enig navragen bij wat andere watersporters blijkt dat ze de haven helemaal vol proppen. En dat is nu net wat wij niet willen. Dus na wat uitleg bij de havenmeester hebben we weer losgemaakt en zijn we naar Ketelhaven gevaren,daar door de sluis heen en heerlijk rustig gelegen, nu de temperatuur met 10 graden omhoog dan zou het helemaal perfect zijn.
Na twee overnachtingen zijn we de kant van Dronten op gegaan de Lage Vaart hebben we nog nooit gevaren en we vinden alle twee dat het stukken afwisselender is als de Hoge Vaart en als we langs de Reigerplas komen besluiten we hier te overnachten, erg rustig als de rijksweg er niet zou zijn, de wind staat verkeerd en we beseffen dat we de laatste weken wel erg verwend zijn wat betreft geluidshinder, maar ja we komen weer dichter bij de randstad. s'Avonds eindelijk een vis gevangen die panwaardig is, die zit voorlopig in de vriezer. De ander morgen richting Almere en na een paar uur en leuk plekje tussen wat andere kleumende watersporters gevonden.
Het weer is opgeknapt eindelijk weer eens buiten kunnen zitten zonder truien aan en zelfs de fiets van dek afgehaald om wat boodschappen te doen, prima vertoeven in Almere en een dag later de eerste schutting genomen naar het Gooimeer, op naar Muiden. De wind viel toch nog wel een beetje tegen, windkracht 4 tot 5 maar het was geen probleem en na ongeveer anderhalf uur lagen we in de sluis van
Muiden.
Naar Weesp is ook maar een stukje en de bruggen draaiden ook gelijk, echt alles zat mee, We hadden gehoord dat je prima kunt liggen bij de toiletten maar dan moet er wel plaats zijn! Dus niet , terug gevaren en afgemeerd voor een paar huizen vlak bij de molen.
Toen we terug kwamen van boodschappen doen lag de fam. Mulrain vlak achter ons, erg leuk om bij te praten, en de belevenissen uit te wisselen.
De volgende morgen zijn we bijtijds vertrokken richting Amstel a/d Nes we konden ons herinneren dat je daar paar leuke steigers hebt. Je hebt daar  een fort dat stamt nog uit de tijd dat we dachten dat de waterlinie de vijand kon tegen houden (inmiddels nationaal erfgoed) maar jammer genoeg niet te bezoeken. 's Middags kwamen Frans en Marjolein nog even buurten, ze waren onderweg naar Weesp. Doe Tino en Coby de groeten riepen we ze nog na.
Het is hartstikke rustig op de Kaag, zei Frans, en hij bedoelde het eiland van de Unie van Watertoeristen. Niet dus, het waaide stevig en alle plekjes met en beetje beschutting waren bezet. Dan maar naar de Kever en niet in de kom maar in het smalle slootje ernaast was nog een plaatsje
uit de wind en uitzicht op het molentje. Op maandag maar eens verder gekeken op de Kaag
en uiteindelijk een leuke ankerplaats gevonden op het t'Joppe en we merken dat tegen de schemering een aantal boten naar de jachthaven terug gaan en daarbij produceren ze golven waar mensen aan het
strand hartstikke blij mee zouden zijn, wij wat minder. We zijn er achter dat het meest rustige
plekje het eiland van de Unie is.
Oké we gaan naar huis en vanaf de Kaag is dat niet zo'n hele toer maar het is wel aan te raden achter de beroepsvaart aan te varen het scheelt een hoop gezeur met brugwachters die het heel erg druk hebben.
Wij zien niets varen, maar ze laten je rustig een uur wachten voor een brug in een temperatuur van ruim 30 graden. Dit soort onzin hebben we in het noorden van het land gelukkig nooit meegemaakt, zeker de temperatuur niet, dat was wel even wennen, maar goed we varen
achter een zandhaas aan richting Rotterdam.
We zijn op drie dagen na 6 weken weggeweest heel veel gevaren en de motor heeft 110 uur gedraaid en we hebben 200 honderd liter brandstof verstookt. Dit voor de rekenaars onder ons.
Het was een prima vakantie alleen het weer zat in het begin een beetje tegen. We doen het in het naseizoen nog een keer maar dan gaan we naar Zeeland.


Dan nu het vakantieverslag van de Walkabout.

Vrijdag 17 juli. Na de boodschappen, koffie enzovoort om kwart voor elf gaan varen. Tijdstip maakte niet zo veel uit, want we hadden toch tegen stroom.
De Parksluis schutte vlot en om 11.40 staken we voor de eerste keer dit seizoen de neus buiten de Parkhaven. Het stroomde lekker maar we konden gelukkig door de Koningshaven. Er was behoorlijk veel vaart, maar we liepen toch tot aan de Noord zo’n 9 kilometer. Bij de “Grote Loods” nog een mooie foto gemaakt van de Majesteit met op de achtergrond een supermodern schip.
Bij het kruisen van de Noord (om 13.00 u) was het even lekker druk, maar eenmaal daar voorbij liepen we met een kilometer of 11 naar boven. Dat bleef zo totdat we bij Nieuwpoort besloten dat Saars beproeving voor vandaag wel lang genoeg geduurd had.
In het haventje van WSV Nova Portus een mooi plekje gevonden met uitzicht op de rivier en alles wat daar vaart. Dat was heel wat, want het was heel druk met beroepsvaart. Jachten kwamen er niet zo veel langs.


Zaterdag 18 juli. Mooi weer bij het ontwaken. Meteen het besluit genomen om vandaag te blijven onthaasten in Nieuwpoort. Voor het ontbijt met Saar het buitendijkse land verkend en in de ochtend met z’n drieën Nieuwpoort doorkruist en over de wallen “helemaal” om het stadje heen gelopen. Heerlijke broodjes gekocht bij de Zorgbakkerij en de rest van de dag gelezen, geluierd, genoten van het weer en aan het welbevinden van scheepshond Saar gewerkt.

Zondag 19 juli. Na een nacht met veel regen was het vanochtend toch droog toen we wakker werden. We wilden na de koffie rustig naar Vianen varen, maar dat koffie zetten ging wat moeilijk: de Senseo stopte ermee omdat de omvormer uitschakelde. Te weinig spanning in de accu’s ondanks het zonnepaneel: accu's naar de gallemiezen! Toch de motor aan de praat gekregen en in een steeds heviger wordende (mot)regen naar Vianen gevaren. Daar waren we om een uur of 12, maar een plekje aan de buitenkant zat er dit keer niet in, dus we hebben niet zo’n riant uitzicht als vorig jaar. De dag verder doorgebracht met uitzoeken welke accu’s we gaan nemen, luieren en lezen.

Maandag 20 juli. Mooi weer bij het opstaan. Eerst samen met Saar een heleboel Viaanse konijnen laten schrikken en na het ontbijt Daveco gebeld voor twee nieuwe accu’s van 140 Ah. Die waren voorradig en konden wel aan boord afgeleverd worden. Anderhalf uur later stonden ze al in de boot en dronken we een bakkie koffie, gezet met stroom uit de nieuwe accu’s. Over snelle service gesproken! En dat voor een prijs waar je ze in Rotterdam niet voor koopt.
Na de koffie lekker blijven liggen en wederom gelezen, geluierd en met Saar gewandeld. Een behoorlijk deel van de middag motregen, maar een hele mooie avond met een mooie zonsondergang.

Dinsdag 21 juli. Na een droge nacht eerst met Saar maar weer de konijnen met een bezoek vereerd. Watertank afgetopt en na de koffie en een praatje met de buren om een uur of half tien losgemaakt en naar de sluis gevaren. Daar behoorlijk lang liggen drijven, maar uiteindelijk toch geschut en naar de passantenhaven van Vianen gevaren. Daar vastgemaakt, boodschappen gedaan, een lekker broodje gegeten en daarna weer verder. Met een paar andere boten opgevaren naar Meerkerk, waar we een plekje gevonden hebben. Niet helemaal legaal, maar zolang er geen beroepsschip komt is er niks aan het handje.

Woensdag 22 juli. Toen we wakker werden scheen de zon gelukkig. Samen met Saar het natuurgebied Quakernaak verkend en en passant een paar fazanten gewekt. Het had flink gedauwd, dus zeiknatte schoenen, maar wel een erg mooie ochtendwandeling. Na het ontbijt nog even brood gehaald, (het walnoten-brood had mooie groene plekjes gekregen) en gaan varen. Toen ik koffie wilde zetten, bleek de Senseo er na één bakkie geen zin meer in te hebben. De bruggen draaiden vlot en ook bij de spoor-brug hoefden we maar eventjes te wachten. Het licht op de Arkelsedamsluis liet zo lang op zich wachten dat ik de centrale post maar opgeroepen heb. Die vertelde dat we gerust door rood mochten varen, als er maar niets aan kwam.
Op de Linge is het zoals altijd weer mooi, zeker met zo’n zonnige lucht erboven als vandaag.
In Heukelum lag het graskantje echt helemaal vol, dus zijn we doorgevaren naar Leerdam. Mooi plekje gekregen met uitzicht op de langsvarende boten op de Linge. ’s Middags de stad verkend, een sponsorcontract met de Stichting Hulphond afgesloten (met als beloning Flip) en een nieuwe Senseo gekocht. In de avond werd het toch wat fris.

Donderdag 23 juli. Mooi weer bij het wakker worden. Wandeling gemaakt over de stadswal van
Leerdam en na het ontbijt vertrokken richting Asperen dat op een afstand van wel drie-en-een-halve kilometer ligt. We verwachtten dat het walletje wel vol zou liggen, maar dat viel goed mee: er was nog een plekje open. Gauw vastgemaakt en na pakweg een uurtje weer verhaald want alle andere boten waren in de tussentijd vertrokken (lag dat aan ons?) richting Geldermalsen. Saar vindt het hier het einde, lekker de hele dag los in het gras en op z’n tijd even badderen. Asperen verkend en ’s avonds met Saar een "klompenpaadje” aan de overkant van de Linge bekeken.De havenmeester hier kweekt heerlijke aalbessen die hij graag uitdeelt.

Vrijdag 24 juli. Nog steeds mooi weer, althans in de ochtend. Na de koffie maar eens op het fietsje op zoek gegaan naar de supermarkt, die in het nieuwe deel van het stadje blijkt te liggen. Op de terugweg bij de viskar op de “markt” (visboer, kaasboer, bakker en groentekraam) heerlijke kibbeling meegenomen die we tussen de middag soldaat gemaakt hebben.
Na de middag gewandeld en een eindje voorbij Fort Asperen kersen, pruimen en sperzieboontjes gekocht op de boerderij. Toen we weer terug waren op de Walkabout kwam de havenmeester ook nog met bramen en kruisbessen, dus vandaag komen we wel aan het quotum van 2 stuks fruit. Lek-ker hoor! In de middag regelmatig een buitje.

Zaterdag 25 juli. Er was slecht weer voorspeld voor vanmiddag/avond, dus vroeg boodschappen gedaan met het fietsje. Even gekeken in een winkeltje met allemaal leuke spulletjes. Samen met Rita daar het nodige ingeslagen en daarna nog snel even naar de fruitboer. Net voor de buien terug in een aanschietende wind. Later in de middag werd het inderdaad slecht weer met een heleboel wind en regen, hoewel het bij ons nogal meeviel in vergelijking met andere delen van het land. Hier bleef de schade beperkt tot een grote afgewaaide tak van een notenboom. De temperatuur is vandaag fors gedaald en ik heb mijn korte broek verlengd en ’s avonds ook sokken en een vest aangetrokken.

Zondag 26 juli.
Het weer is weer opgeknapt.
Met Saar de stormschade geïnspecteerd. Viel allemaal mee, gelukkig.
Om een uur of 10 kwamen de kinderen. Eva vond het prachtig in het gras en heeft heel wat madeliefjes geplukt en aan opa en Saar gegeven. Er staan er gelukkig nóg een heleboel. Toen ze om een uur of vier weer naar Rotterdam gingen was het mooie weer kennelijk ook op, want daarna heeft het eigenlijk de rest van de dag geregend.

Maandag 27 juli. Toen we wakker werden was het nog droog, maar dat werd al snel anders. We wilden naar Geldermalsen, maar daar was het –hadden we gehoord- heel erg druk. Dus eerst maar even de havenmeester van WSV Achter ’t Veer gebeld. Die zou een plaatsje voor ons vrij houden.
Zodoende vertrokken we om een uur of tien (in de stromende regen). Bij de keersluis van Asperen hadden we geluk: toen we kwamen aanvaren sprong het licht spontaan op groen. Het is jammer van het mooie landschap waar we doorheen voeren, maar we hebben er door de regen niet echt veel van meegekregen.
Vrijwel het hele eind buien en dikke buien. De ruitenwissers hebben echt moeten werken. Of de duvel er mee speelde kwamen we natuurlijk precies midden in een hele dikke bui in Geldermalsen aan. Het regende zo hard, dat we maar even zijn blijven drijven totdat de ergste regen over was. Daarna de Walkabout achteruit in een mooie box gepield en even snel voor de volgende bui met Saar het park bij de haven verkend.
Na de middag boodschappen gedaan (supermarkt aan de haven) en met z’n drieën nog een mooie wandeling langs de Linge gemaakt. Ook ’s avonds nog regelmatig een bui.

Dinsdag 28 juli. Die buien gingen vannacht gewoon door en ook toen ik vanmorgen Saar uitliet langs de Linge kregen we een flinke bui op onze capuchon. Na de koffie was het inmiddels droog geworden en zijn we op weg gegaan naar Leerdam.
molen bij Spijk
Nu zag alles er veel mooier uit en onderweg hadden we maar een klein beetje regen. Wel waaide het dat het rookte toen we in Leerdam aankwamen. Het afmeren aan de water/meldsteiger lukte pas de tweede keer omdat de boegschroef even haperde. Eerst water getankt en toen de boot in de haven op een lastige plek achteruit in een box gelegd. Krantje gehaald, gekuierd en geluierd. ’s Middags zag ik dat er water onder de motor stond: de warmwaterleiding naar de douche stond een beetje te druppelen. De wind ging pas in de avond een beetje liggen.

Woensdag 29 juli. Na een bezoek aan de levensmiddelenleverancier om kwart over tien gaan varen. We wilden naar Gorinchem, maar toen we na een half uur bij Heukelum (of liever bij Oosterwijk) kwamen, zagen we een heel mooi plekje aan het graskantje. Dat was mazzel en we hoefden er niet over na te denken. Even later lag Saar lekker in het gras te kwispelen. We hadden zo kort gevaren dat de boiler nog niet eens opgewarmd was, dus de motor nog maar een tijdje laten lopen. In het stalletje aan de dijk heerlijke aardbeitjes, rode bessen en jam gekocht voor een leuk prijsje.
Later op de dag kwamen er felle buien en steeds meer wind, maar er kwam toch een rustige avond achteraan.
Veel beroepsvaart is er niet op de Linge, maar deze Wilma hebben we wel een aantal keren langs zien komen. Die was bij Leerdam aan het baggeren en ging iedere keer een eindje voorbij Heukelum het slib lossen.

Donderdag 30 juli. Ondanks de belofte van de weerman werd het weer vanmorgen steeds slechter i.p.v. beter. Daarom pas laat gaan varen toen we dachten dat het even droog zou blijven. Dat bleef het dus niet en om een uur of één meerden we nog steeds in de regen af in Gorinchem op het laatste plekje voor de Visbrug. Nu eens niet bij de bioscoop of de koffieshop. Deel van de middag besteed aan een praatje met Karol en Carla, die een klein eindje verder op lagen, de was en een wandelingetje langs de rivier. ’s Avonds even nieuwe T shirts gekocht en een ijsje. Het beloofde betere weer was toch nog gekomen, zij het wat laat en we kregen een mooie, rustige avond.

Vrijdag 31 juli. Inderdaad: vandaag is het beter weer: ontwaken met een zonnetje is toch veel leuker dan met prutweer. Lekkere wandeling gemaakt over de stadswal van Gorinchem om echt wakker te worden. Na het ontbijt naar de Lingesluis waar we weer werden getrakteerd op een gedicht.
Toen we op de Merwede kwamen was het daar erg rustig, helemaal geen beroepsvaart en maar een paar jachten. Wel lekker tegen stroom, maar dat heb je hier nu eenmaal altijd. Daarna via de Afgedamde Maas naar de Wilhelminasluis. Ook die draaide vlot. We hebben ons weer staan verbazen over het heldere water in de sluis. Je kunt niet alleen de visjes die aan de algen op de palen knabbelen zien, maar zelfs de bodem in het midden van de sluis. Net een aquarium! Toen de sluisdeuren zich tergend langzaam geopend hadden, gingen we weer verder. Om een uur of half een waren we in Heusden waar we tot onze verbazing een bijna lege boodschappensteiger vonden. De steiger is tegenwoordig uitgerust met vingerpieren. Deze keer met de kont naar de rivier afgemeerd. ’s Middags –toen we weer wat bijgekomen waren van de hoogte van het havengeld- Heusden in de rondte gewandeld en daarna een rustige avond.

Zaterdag 1 augustus. Net als gisteren begonnen met een wandeling over de vestingwerken. Nu alleen niet in Gorinchem, maar in Heusden, maar ook met een zonnetje erboven. Op de terugweg meteen langs Bakkertje Deeg voor verse pistoletjes en lekker bruin brood. Nog voor half tien voeren we Heusden uit en de Bergse Maas op. Er was weinig vaart, heel af en toe een vrachtschip en een paar jachten.
Voor de sluis bij Lith moesten we een tijdje wachten en het invaren ging ook niet echt vlot, mede dankzij een grote hobbysleepboot met een “kapitein” die er nog niet zo veel kaas van gegeten had. Na de sluis was het toch wel eens tijd om Saar te laten plassen, dus maar even aan de remming vastgemaakt. Daarna was het nog een goed half uur naar Maasbommel. Toen we aankwamen bij het Lange Land was er nog precies een plekje voor ons helemaal in het hoekje, maar na een paar uur ging er een boot weg en toen hebben we maar snel dat plekje ingepikt. Daar was wat meer ruimte om te zwemmen, wat ik dan ook prompt gedaan heb.
We hebben Saar ook even in het water laten zakken, maar die vindt dat toch niet echt een succes, ook al frist ze er wel van op. Het werd weer een lekkere rustige avond met zo af en toe een speedboot die niet kon wachten met gasgeven totdat hij op de rivier was. De zon weer langzaam zien ondergaan.
Bij het laatste rondje  maakte Saar een nieuwe kennis: slechts het schrikdraad scheidde twee nieuwsgierige neuzen van elkaar

Zondag 2 augustus. Vanmorgen schitterend weer met hele mooie uitzichten over de rivier.
Vandaag niet gevaren, maar zondag gehouden. Dat houdt in: zonnetent bouwen, luieren, wandelen met de hond, fietsje in elkaar zetten, kijken naar de boten en de schepen die langs varen (dat zijn er heel veel vandaag). ’s Middags de hele plas in de rondte gefietst en met het pontje weer terug.
Een uurtje fietsen, maar dan heb je ook wel weer iets moois gezien!

Maandag 3 augustus. Het was inderdaad heel mooi weer vandaag: de hele dag stralend zonnig, een graad of 30, maar gelukkig wel een lekker windje waardoor we niet echt gesmolten zijn.
Na een kleine omweg via Megen en een overtocht met de pont arriveerden Marije, Linda en Eva om ongeveer half elf bij de slagboom die het weggetje naar het Lange Land afsluit. Ik had gisteren met de beheerder geregeld dat ze doorgelaten zou worden en na een telefoontje kwam hij al snel en konden de dames verder rijden naar de boot.
Eva ging meteen gras plukken en opa mocht op het fietsje naar de nieuwe supermarkt in Maas-bommel om daar lekkere broodjes en zo meer te gaan kopen.
’s Middags lekker gezwommen met de kleine dame, die inmiddels al loopt aan één hand ook.
Oma is voor het eten .......
....... en opa voor het spelen








Om een uur of vier vertrokken de dames weer richting Rotterdam en konden opa en oma bijkomen van een vermoeiende, maar vreselijk leuke dag. Terwijl ik dit zit te typen, loopt de lucht langzamerhand een beetje dicht. Voor vannacht worden onweersbuien voorspeld, dus we wachten maar af. Morgen is het in ieder geval niet zo’n mooie dag als vandaag.

Dinsdag 4 augustus. Het werd dus niet zulk mooi weer vandaag: 10 graden kouder en veel natter dan gisteren! Behalve boodschappen en koperpoetsen niet veel gedaan. Ook niet gevaren, alleen even de motor laten draaien voor de boiler.

Woensdag 5 augustus. Het weer heeft zich hersteld: de zon doet het weer en de temperatuur is ook veel beter. Na de koffie gaan varen. Met een kilometer of 11 over een rustige rivier naar Lith, waar we geluk hadden: we konden als laatste boot invaren en achter ons zakte de deur. Het schutten duurde alles bij elkaar nog geen kwartier.
Na de sluis in hetzelfde tempo doorgevaren en geleidelijk aan heel wat boten opgelopen. Dat was maar goed ook, want toen we eenmaal in Heusden waren, waren er nog maar twee plaatsen aan ons favoriete steiger. De boten die na ons kwamen, moesten in het kommetje of in de haven. We hadden live muziek op de haven, want een paar boten verderop zat een man in de kuip niet onverdienstelijk keyboard te spelen. Het was alleen jammer dat zijn vrouw het nodig vond om zijn spel aan te vullen met zang! In de Heusdense speelgoedwinkel een hele leuke houten sleepboot gekocht voor de kleinkinderen (nou ja, voor opa dan). Na het eten en de afwas nog even lekker gezwommen.

Donderdag 6 augustus. Schitterend zonnetje, dus met Saar de wallen onveilig gemaakt en op de terugweg lekkere broodjes meegenomen voor het ontbijt. Daarna via de Andelse Maas naar de Wilhelminasluis met het heldere water. Het schutten duurde weer zoals gebruikelijk lekker lang. Verder langs Woudrichem naar de Merwede. Hier kregen we voor stroom, maar het was wel behoorlijk woelig. Saar had het in ieder geval niet erg naar haar zin. Dat werd pas wat beter toen Rita een natte handdoek over haar heen legde en haar lekker afdouchte. Ze kreeg het pas weer echt naar haar zin toen we op het Wantij kwamen, want daar schommelt de boot niet meer zo.
Toen we eenmaal bij de Westergoot een plekje hadden gekregen onze schoondochter gebeld, die met Tygo even op de boot kwam kijken. Tygo vermaakte zich best met de pas aangeschafte sleepboot.



Vrijdag 7 augustus. Om een uur of 11 gaan varen en eerst even een koel plekje in de wind gezocht in de Zwijndrechtse Biesbosch. Dat was er niet, dus toen maar meteen door naar huis. Op de Noord was het vrij rustig met de vaart. We werden daar opgelopen door een megajacht en een Viking passagiersschip en nog een paar andere schepen.

Op de Nieuwe Maas was het wat woeliger en het laatste stukje voor de stad kregen we natuurlijk te maken met een paar watertaxi’s. Dan ben ik erg blij dat we niet meer op de Viva zitten, maar op de Walkabout. Die gaat heel wat minder tekeer in achteropkomende golven.
We werden vlot geschut door de kleine sluis (de grote Parksluis is buiten gebruik) en maakten om half vier vast in onze box bij WSVO na een –zowel qua afgelegde kilometers als qua tijd- korte, maar geslaagde vakantie.

Hier eindigt het verslag van de Walkabout en volgt dat van de

Waterman

Dit  jaar geen uitgebreid verslag van de Waterman.

Vertrekken met wat vertraging uit WSVO: we zijn de reddingsvesten vergeten, dus eerst even naar huis om deze alsnog op te halen.
Dan varen via de Lek met tegen stroom naar Wijk bij Duurstede. We  zijn hier allang niet meer geweest, het binnenvaartschip is vervangen voor een mooi en modern drijvend havenkantoor met kantine en was/douche ruimte.
Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede








Dan gaan we naar Wageningen. Jeannette is nog nooit naar het plaatsje geweest dus gaan de fietsen van boord. Fietsen door het stadje en doen nog wat boodschappen en daarna eten we een lekker ijsje.
Dit zal wel de laatste keer zijn dat we hier stoppen want de mensen zijn hier in de haven alles behalve vriendelijk. Gedag zeggen kost schijnbaar erg veel energie!
Op naar Doesburg, de passanten haven is veranderd er is een groot steiger bij gekomen.

We verlaten nu de Gelderse IJssel en gaan bij Eefde het Twentekanaal in.
Boven de sluis komen we bij de Liesbeth en we gaan vanaf nu weer samen verder. Helaas mag je hier nog maar 1 x 24 uur overnachten.
Varen Lochem voorbij en stoppen in Almelo, hier doen we onze boodschappen in Wierden.
Nu gaan we verder naar Vroomshoop. Normaal varen we hier altijd voorbij want voor ons doen varen we nog maar net.
Vullen hier onze dieseltank en in de middag fietsen we door het plaatsje.
We gaan verder naar Coevorden maar bij de laatste brug voor Gramsbergen meldt de brugwachter dat de spoorbrug in Coevorden niet werkt. Dus meren we af in het kanaal bij Gramsbergen. Ook geen straf hoor!
We gaan weer de Veenroute doen dus bij Nieuw Amsterdam stuurboord uit via Erica naar Klazienaveen waar we afmeren voor de Spaarsluis. We blijven hier twee nachten.
Inmiddels contact gehad met de Bruinvis (Loes & Chiel), die gaan ook naar het Veendorp.
Dus ontmoeten we elkaar hier en maken er een gezellige dag van.
Na het afscheid van de Bruinvis gaan we naar Ter Apel.

Nu gaan we naar Bourtange. Jeannette en Betty moeten nu zelf alle bruggen en sluizen bedienen.



idem
Vanuit Bourtange naar Bellingwolde waar we afmeren aan het lange steiger, ik wil naar de passantenkom in het Veendiep dus fietsen we hier naar toe.
Passantenkom Veendiep
De kom ziet er nog heel verzorgd uit, alleen zijn er geen boten afgemeerd. Ook de doucheruimte staat er nog maar is wel op slot.
Dan via Winschoten naar Zuidbroek, Briltil, Eernewoude, Akkrum, Heerenveen, Driewegsluis naar het Koggeschip bij Kampen.
Hier nemen we afscheid van de Liesbeth en varen over de Hoge vaart naar Biddinghuizen. Hier tanken we weer diesel met de jerrycan. Hier ontmoeten we Frans en Marjolein en daarna Coby en Tino.

Gaan via de Blauwedromer sluis de Randmeren op om naar Nijkerk te gaan. We willen hier twee nachten blijven, maar helaas: ze zijn de walkant aan het vervangen! Dit kan zeker niet buiten het vaarseizoen.
Dus gaan we verder naar de Eem, er is hier nog plaats genoeg, maar erg rustig liggen we hier niet met al die rubber en speed boten die langs komen of ze de laatste bus nog moeten halen.
We hebben dan ook besloten om hier maar een nacht te blijven en varen nu naar Weesp, meren af in het Smalweesp tegenover de Molen onder de bomen lekker in de schaduw.
Doen ons weer te goed aan een lekker ijsje.


Dan weer een stukje verder naar huis en stoppen bij de Jan Ploegensluis, daarna stoppen we in Leimuiden, het remmingswerk is hier nu doorgetrokken.
Het is nu een stuk minder geworden met het weer, we gaan paling kopen bij Evelings en besluiten dan dat we doorvaren naar huis.
Op de Kagerplassen  staat veel wind, dus buizen we behoorlijk.
In Leidschendam kunnen we gelijk de sluis invaren, maar in Delft gaat het minder goed: we hebben nu ongeveer 90 uur gevaren en nergens problemen gehad met de marifoon, maar op de post Leidschendam zit iemand die er kennelijk geen zin in heeft om ons te woord te staan. Bij de Oostpoortbrug 3x opgeroepen en dan eindelijk antwoord en ook bij de Hambrug laat hij ons weer wachten. Er blijkt een beroeps aan te komen dus moeten wij aan de kant zodat deze uiteraard er eerst door kan .
Wij hebben nog nooit problemen gehad in Delft maar deze meneer heeft niet zo veel op met jachten, maar ook voor hun geldt: Varen doe je samen.

Totaal hebben we  740 km gevaren, 90,6 draaiuren en  €  13,54 toeristenbelasting en dat in je eigen land, maar ja het is niet anders.

We kijken terug op een geslaagde vaarvakantie met koude dagen, veel wind en erg mooie dagen, dus erg Nederlands, zullen we maar denken.

Nu gaan we weer plannen maken voor 2016.

Tot zover het verslag van Sjaak. Nu volgt het verslag dat Petra maakte van de tocht van de Lajara III en de Oliver.

Vakantie Lajara 3 en de Oliver

Het leek er even op dat de Lajara 3 dit jaar zijn thuishaven niet zou verlaten.... maar na een bewogen jaar voor mijn ouders besloten we hen te vragen om met ons mee te varen op vakantie.
Ze hebben ons de eerste jaren vaak meegenomen en daarmee ook geholpen dus dit was een kleine moeite om nu wat terug te doen!
Daarmee stelden we ons voornemen om wat andere plaatsjes te gaan bezoeken ook een jaartje uit.
We hebben een heerlijke relax vakantie gehad, waarin vooral rekening werd gehouden met de conditie van mijn vader.
Dit betekende bij voorkeur niet langer varen dan 3 uurtjes, dankzij de zomerstorm hebben we dit wel een keertje overschreden.
We zijn van de thuishaven naar Leidschendam gevaren, daarna naar het eiland van de Unie van Watertoeristen op de Kaag en van daaruit naar Lisse.
I
n Lisse was mijn zus Carla zo lief om ons een nieuwe rubberboot te komen brengen, daar hebben we de rest van de vakantie nog veel plezier van gehad.

In de nieuwe rubberboot
Sluis Nauerna
Van Lisse naar Heemstede  en door naar Purmerend, want de welbekende zomerstorm werd voorspeld en wat ons betreft kan je met slecht weer nog het beste in Purmerend liggen! Daar zijn we een week blijven liggen en hebben ons prima vermaakt en zijn uiteraard ook weer gaan wokken!


Na Purmerend zijn we naar Nieuwe Niedorp gevaren, ook daar zijn we enkele dagen gebleven. Ditmaal niet vanwege het weer, maar in het motoren en grootmoederstijd museum zouden de eerste zondag van de maand de motoren draaien. En ik kan zeggen.... het was zeker de moeite waard om daar een paar daagjes langer voor te blijven.
 

Na Nieuwe Niedorp vaarden we naar Broek op Langedijk, waar Mark, ik en de kinderen de Broekerveiling hebben bezocht.



We keerden terug naar de boot met het één en ander aan groente en fruit en 2 zeer tevreden kinderen.
De volgende stop was Haarlem, door naar Kagerplassen waar we ons hadden voorgenomen bij Warmond te gaan liggen.
Binnen een half uur hadden we al besloten dat we hier niet wilden overnachten en vaarden we toch weer naar het eiland van de Unie.



Mega-snoep in Leidschendam
Als laatste stop voor de thuishaven overnachtten we weer in Leidschendam en zijn we naar Leidschenhage geweest. Op Mark zijn verjaardag (en tevens onze trouwdag) kwamen we weer terug in de thuishaven!
's Avonds nog even lekker uit eten met elkaar en toen was zondag 9 augustus toch echt onze vakantie ten einde gekomen.
Het was een heerlijke vakantie, waarin gelukkig geen gekke dingen zijn gebeurd (met mijn vader weet je het maar nooit )
Wat betreft het weer hadden we ook geen klagen, op een kort weekje regen en wind na was het heel mooi weer!

Groetjes Petra Klein
Kleinste Klein heeft het voor elkaar!
Lekker makkelijk


Openbaar vervoer

Gooi de wagen maar vol
Mooie luchten


Wat een klein autootje



Deze kraai lust wel een hapje

Lekker zwemmen

Leona heeft haar eigen badje
Loes en Chiel konden er geen genoeg van krijgen en vertrokken zoals ze al aangekondigd hadden, voor de tweede maal dit jaar voor een trip met de BRUINVIS.

We zijn weer op weg, vertrokken op zondagmiddag, eigenlijk tegen onze gewoonte in omdat we altijd zo vroeg mogelijk vertrekken ivm. de drukte op de Waterweg. Maar helaas draait de sluis in wereldhaven Rotterdam pas om elf uur.
Bij de Parkhaven aangekomen werden we verrast op een konvooi Woerkommers of misschien wel beter bekend als Zalmschouwen. Dit zijn historische vissersbootjes waar in het verleden op zalm mee werd gevist. Het waren er ongeveer 35, plus een aantal platbodems en kleine sleepbootjes die de boel
begeleidden en dat alles op weg naar 020 waar de komende week Sail wordt georganiseerd. Maar dit alles terzijde.
Wij waren om 1 uur op de Waterweg en hadden het laatste beetje stroom mee richting Oude Maas. Via de sector Waalhaven krijgen we te horen dat er zeevaart de IJsselhaven in moet en dat betekent dat wij uit moeten wijken dwz. naar het midden van de rivier en wat schetst onze verbazing, als we eenmaal om dit schip heen zijn en op de hoogte van de Merwedehaven aankomen krijgen we de politie langszij die ons vertelt dat we te veel in het midden varen. Ik leg hem de situatie uit en dat we dit hebben gedaan op aanwijzing van de sector -rest hem alleen om zich te excuseren -en binnen 30 seconden was hij alweer uit zicht. Dit is het gevolg van het verscherpte toezicht op de recreatievaart. Verder weinig te melden, alleen dat het erg druk was. Diverse zeevaart en heel veel binnenvaart tot aan het Spui, daarna weer rustig zoals we het gewend zijn. Alleen stroom tegen zodat we er een uurtje langer over hebben gedaan. Voor anker gegaan in de monding van de Bernisse. Dit is een oud riviertje dat jaren geleden is afgesloten maar nu gaan er weer stemmen op om hem weer te ontsluiten ivm. het steeds drukker worden van de scheepvaart op de Oude Maas. Je kan dan via het Spui en de Bernisse op het Brielse Meer uitkomen.
De volgende dag Goudswaard binnen gevaren en de hele dag naar buiten zitten gluren of het misschien nog droog zal worden -niet dus- maar de berichten van Radio Rijnmond zijn veelbelovend voor de komende dagen, we zullen zien.
De volgende dag wat inkopen gedaan en langs het huttendorp gefietst wat de jeugd aan het timmeren is op de kop van de haven. Daar kregen we de opmerking van een ventje van een jaar of 5 dat we op een tweelingfiets zitten. Zijn vader vond het nodig om uit leggen dat zoiets een tandem heet -ik vind het wel leuk gevonden- Na de fiets weer aan boord gezet te hebben zijn we naar de Beningen gevaren en daar aan een afmeer boei vast gemaakt.
De wind stond niet erg gunstig om aan die boei te blijven overnachten dus tegen de avond een stukje het Spui opgevaren en voor anker gegaan. Met de schemering zwommen er een paar bevers voorbij en de ijsvogels waren ook present. Prima geslapen en de andere morgen bijtijds naar de Volkeraksluizen gevaren. Geen bijzonderheden en ook in de sluis was het rustig. Een paar jaar
geleden, toen je na de Volkeraksluizen op zout water kwam, had je in de breedte van de sluis een

bellenbaan. Dat was om het zoute en het zoete water te scheiden. En dat gaf nog wel eens problemen bij het invaren van de sluis. Nadat de Philipsdam is gebouwd met de Krammersluizen is het gedeelte tot aan de Krammer zoet met alle gevolgen van dien: plantengroei en blauwalg. De Krammersluizen hebben nu de functie om het zoete en het zoute water te scheiden. Dit gebeurt ook door een bellenbaan, maar niet meer zo heftig als vroeger bij de Volkerak. Als je van zoet naar zout gaat merk je er niets van maar andersom duurt het wel even. Maar dat is van later zorg.
Na de Krammer naar Bruinisse, dat is maar een halfuurtje varen en je komt vaak de zelfde boten tegen waar je mee in de Krammersluizen hebt gelegen. Maar alles gaat voorspoedig en we varen
zonder al te veel oponthoud de Grevelingen op. We besluiten om naar de Mosselbank te gaan voor de eerste overnachting. De 7 dagenkaart halen we wel in Scharendijke, dat vertellen we tegen "de dame van de recreatie"die de volgende morgen kwam informeren waar onze kaart is.
De bedoeling was inderdaad dat we gelijk naar Scharendijke zouden varen maar onderweg kwamen we langs het eiland Archipel waar een prachtig plekje vrij was, dus hebben we daar eerst maar een
overnachting gedaan op het eiland. Ideaal voor gezinnen met kinderen: in het eiland een strandje zonder de hinderlijke scherpe oesters dus prima zwem mogelijkheden. Wij zelf gaan met het volgbootje naar een strekdam waar volgens mij wel mosselen zijn te vinden en dat klopte ook.
Meeuwen vinden het ook wel leuk dat we er zijn en ze zijn zo tam dat ze uit de hand eten. Loes vindt het leuk om vogels een naam te geven en deze meeuw heeft de eer om Karel genoemd te worden. Uiteraard alleen de vogels die in de buurt blijven. En dat blijven ze echt wel als je ze af en toe een stukje brood geeft!
De andere morgen bijtijds naar de Brouwersdam. We hopen op de Kabbelaarsbank een plekje te vinden, maar het blijkt dat de planning van onze vakantie niet helemaal goed is gegaan, Zeeland heeft nog een week vakantie. Dat is goed te merken op alle afmeerplaatsen.
De weersvoorspelling voor de komende dagen is bijzonder goed. Maar we hebben geluk: op de
Kabbelaarsbank vinden we een plekje helemaal naar onze zin, snel de fiets op de wal gezet en daarna naar de fietsenmaker in Scharendijke, niet voor de fiets maar om daar een ligplaatskaart te halen, want belofte maakt schuld. De prijs van een 7 dagen kaart is 12,50 en daar ben je snel overheen als je 's avonds op je achterdek naar drie spelende zeehonden zit te kijken. Dit zijn momenten die je
niet snel zal vergeten.
De drie dagen die volgden waren prachtig we hebben veel gefietst, gezwommen en genoten van het schitterende weer. Ook zijn we even wezen kijken in het pretpark Port Zeelande. De geur opgesnoven van dennenbomen en frituurvet: het lijkt wel of we in Zuid Frankrijk zijn. Normaal moet je na drie dagen verkassen. Maar als de windkracht harder is dan 5 Beaufort dan komt de handhaving niet meer langs. En wat gebeurt er op de dag dat we moeten vertrekken? Juist: windkracht 5! Dus we blijven liggen en het wordt steeds gekker 6-7 en tijdens een onweersbui 8 met uitschieters 9! Dat was wel wat veel, we liggen goed vast, maar het is wel onrustig aan boord.
Overdag landt er een postduif op ons achterdek en die heeft geen zin meer om verder te vliegen "dorst". Dat hebben we zelf ook wel eens, dus een bakje water en een paar uur rust deed wonderen.
We hopen dat de duivenmelker niet erg teleurgesteld zal zijn. Oh dat zou ik bijna vergeten: de duif heeft de twijfelachtige eer om door Loes " Gerrit " gedoopt te worden.
De wind blijft 4 dagen lang doorstaan en als het wat minder wordt zijn we snel van de Grevelingen vertrokken. Noord-Brabant in via de Steenbergse Vliet naar de beneden Sas. Alle ruimte bij de sluis en prachtig weer. We blijven er 3 nachten liggen en gaan dan naar Geertruidenberg. We mogen van de havenmeester aan de binnenkant van het meldsteiger blijven liggen. Na een nacht in Geertruidenberg vertrekken we naar de Biesbosch, we varen door tot aan de Rietplaat.
Ook hier voldoende ruimte: het lijkt wel of het vaarseizoen voor de meeste watersporters al over is. Voor ons alleen maar gunstig. Maar het weerbericht geeft niet heel veel goeds op: de komende dagen veel regen en wind en de afgelopen nacht heeft het ook weer stevig geonweerd met bijzonder veel regen. Dus we besluiten om maar naar Goudswaard te gaan via het Hollands Diep, vinden we alle twee niet erg prettig om te varen een smalle recreatiegeul en aan de overkant Shell-Moerdijk, maar van de Moerdijkbrug naar de Haringvlietbrug is het maar 1 1/2 uur varen en dan nog 2 uur via de Korendijksegeul naar de Beningen. Maar voor we eiland Tiengemeten voorbij zijn zien we een behoorlijke onweersbui op ons afkomen. We twijfelen nog even of we de bui moeten afwachten maar de berichten via Buienradar geeft aan dat dat het een smalle band met buien is. En ja hoor, aan de horizon wordt het al weer wat lichter. We besluiten om door te varen en op de hoogte van Middelharnis gaan we rond het Spui in. Even schommelen, maar dan de wind van achteren stroom en wind mee dus van de golven hebben voorlopig geen last meer.
Normaal blijven we in het begin van het Spui -dat stuk heet de Beningen- liggen, maar de weersvooruitzichten zijn niet zo best dus we besluiten om bij Goudswaard naar binnen te gaan. De passantenplaats is helemaal vrij en we meren af aan het begin van de jachthaven. Het is een goede keus een we hebben een vrij uitzicht op het Spui en ook op de af en aan vliegende ijsvogels. Dit zijn zeer bijzondere vogeltjes die kleuren hebben die eigenlijk niet bij de Hollandse fauna horen. Het weer blijft slecht de volgende 4 dagen. We doen tussen de buien door boodschappen en lezen veel. Maar zoals deze hele zomer knapt het weer na 4 dagen op en kunnen we weer naar buiten. De afstand die we moeten varen stelt niets voor: het is maar een kilometer of 2 en dan liggen we weer op ons
favoriete plekje aan het einde van het Spui met uitzicht op Middelharnis, Hellevoetsluis en aan de horizon de Haringvlietdam. Ook hier weer volop ijsvogels, zilverreigers en lepelaars en natuurlijk de bevers.
Bevers hebben de irritante gewoonte om, als ze denken dat er gevaar dreigt, met hun staart op het water te slaan. Als ze dat dan doen op het moment dat jij in je volgbootje probeert te stappen- in het hartstikke donker -dan gieren de zenuwen door je keel. Eigen schuld dikke bult, moet je maar niet in het donker in je bootje gaan zitten.( de meeste mensen weten wel waarom ik dat doe maar dat
even terzijde). De vangst was in ieder geval goed.
Na drie dagen besluiten we dat het wel mooi genoeg is en gaan op weg naar huis. Het Spui en de Oude Maas was geen probleem, zelfs de Botlekbrug was niet gestremd. Maar de Waterweg was irritant druk, veel golven van alle kanten, dus het was niet erg leuk. In het vervolg maar weer in het weekend terug komen.
Al met al was deze trip ( in ons geval kan je niet meer van vakantie spreken) prima: het weerbericht goed in de gaten houden en daar dan je vaarplan op aanpassen. Over een paar weken nog een paar dagen naar de Rotte en dan hebben we 2015 als vaarseizoen weer gehad.

Ook Sjaak en Jeannette zijn er nog een keer vandoor gegaan. Hier het verslag van hun tweede tocht met de WATERMAN.

Toch nog even 11 dagen weg met de Waterman .

Woensdag 12-8-2015 Wisselvallig weer, af en toe wat regen, bewolking en uiteraard is ook de wind er. Later op de avond komt de zon tevoorschijn.
Het is al weer een hele tijd geleden dat we naar Noord-Holland zijn geweest dus gaan we dit maar weer eens doen.
Vertrekken om 8.30 uur bij WSV Overschie maar we gaan nu SB uit want we varen binnendoor i.p.v. dat we over de Maas gaan.
Zijn om 11.15 bij de sluis van Leidschendam, moeten even wachten en varen er om 11.40 weer uit.
Het is nu wel drukker met jachten als dat we de laatste tijd gewend zijn.
Gaan over de Kaag en dan de Ringvaart op. We stoppen uiteraard weer bij Evelings om paling te kopen, we kunnen hier moeilijk voorbij varen.
Meren af om 15.50 uur op de vrije passanten plaats voor de Bosrandbrug, je ligt hier tegen Schiphol aan maar van de vele vliegtuigen die hier landen, ondervinden we totaal geen hinder.
61 km en 6.8 uur gevaren.

Donderdag 13-8-2015 Het is fris, te veel wind maar wel met de zon, in de nacht gaat het regenen en onweren.
Varen om 8.00 uur weg, ik zie dan op de navigatie dat de Bosrandbrug voor de pleziervaart gesperd is tot 9.00 uur, dus meren we af voor de brug.
Gaan over het Nieuwemeer naar de Nieuwemeersluis komen hier om 9.30 uur aan en varen weer verder om 9.50 uur.
Het is voor ons de eerste keer dat we door Amsterdam varen over de Kostverlorenvaart, dan zien we zowaar dat ze hier ook molens hebben in de stad.
Dan een klein stukje het Noordzeekanaal op en gaan we naar de Willemsluis, zijn hier om 10.55 uur en varen weer verder om 11.10 uur.
We varen nu op het Noordhollands kanaal en we willen naar Edam.
Maar op de splitsing bij het Schouw staat aangegeven dat de Broekervaart nog maar 75 cm diep is dus moeten we nu naar Purmerend.
Komen om 12.45 uur bij de sluis in Purmerend en gaan hier om 13.15 uur uit.
We hadden niet verwacht van deze kant af te komen dus niet op de bedieningstijden van de brug gelet, deze is gesperd tot 14.00 uur.
Maar deze brugwachter is niet zo moeilijk en gaat al eerder beginnen zodat we om 13.50 uur af meren en zien dan aan de stadkant de Cotica (Tino en Coby) liggen.
Je komt ze ook overal tegen!


Het is hier nu behoorlijk vol, maar dan zien we dat het jachtje voor Tino weg gaat dus snel weer los maken en naar de overkant varen.
Dit is prettiger want zo als velen weten dicht bij de douche en de winkels.
32 km en 4.2 uur gevaren.

Vrijdag 14-8-2015 De temperatuur is goed maar met bewolking later op de dag komt de zon door maar in de avond wat onweer.
We fietsen naar Edam ±9 km met de wind tegen redelijk te doen, we gaan hier kijken naar een elektrische vouwfiets.
Ruilen de Brompton fiets in en nemen hiervoor de Eco Traveler 7 versnellingen, krijgen 2 koffie tegoedbonnen voor in het nabij gelegen hotel, later drinken we hier ook nog een biertje.
Als we de fiets opgehaald hebben gaan we naar de bakker om wat te eten te halen.Deze is schijnbaar zo goed dat je al buiten aan moet sluiten.
Dan weer terug naar de boot. Dit fietst een stuk gemakkelijker.
Dankzij spudpalen zonder problemen gepasseerd

Zaterdag 15-8-2015 De temperatuur is goed maar bewolkt, in de nacht gaat het regenen.
In de ochtend gaan we boodschappen doen, ook hier is het bij de bakker erg druk dus ook weer buiten aansluiten.
Even haring halen voor op het brood.
Fietsen dan weer naar Edam. Gaat nu een stuk makkelijker. Nog even langs de fietsenwinkel en zien dan de fietsen van Coby en Tino staan.
Sfeervol plaatje in Edam

Het is nu erg druk in Edam er is braderie, op het terras bij het hotel zitten Coby en Tino koffie te drinken. Nu horen we dat ze ook elektrische fietsen gekocht hebben.
Drinken nog een biertje en gaan dan weer terug naar de boot.
Houden ons verder rustig: we hebben zadelpijn.

Zondag 16-8-2015, bewolking met een frisse wind, later op de avond gaat het regenen.
Voor dat we vertrekken eerst nog even water tanken.
Vertrekken dan om 9.15 uur, en meren af in Alkmaar om 12.00 uur.
Onderweg komen we veel boten tegen die naar Sail Amsterdam gaan, meren af in de passantenhaven bij het politie bureau .
Tino komt wat later hier ook, fietsen wat door de stad .
25 km en 2.8 uur gevaren.

Maandag 17-8-2015, het heeft de gehele nacht geregend en op de dag is het niet veel minder.
We vertrekken toch ondanks de regen, we vinden het maar niets hier.
Gaan nu naar de Hargervaart al veel over gehoord en gezegd nu zelf maar eens kijken .
Varen de vaart helemaal uit tot het haven kantoor draaien hier en meren dan af.
Het is hier nu erg stil, als we moeten afrekenen weten we al dat er toeristen belasting betaald moet worden a’€ 1,75 pp wat een waanzin is dit maar daar kan de haven meester niets aan doen, dus niet zeuren maar betalen.
Het heeft nu de gehele dag geregend en als we naar bed gaan zien we het toiletwater groen licht geven. Het zullen wel algen zijn ???
15 km en 2 uur gevaren.

Dinsdag 18-8-2015 Lichte regen maar grotendeels is het droog, harde wind.
Fietsen naar het strand, ondanks de harde wind geeft dat nu geen problemen meer.
Op het strand is het erg stil, geen mens te zien.
Dan nog even brood kopen en gaan we terug naar de boot.
Gaan nu naar Schagen, vertrekken om 10.40 uur en meren af om 12.35 uur. Ook hier is het niet druk meer.
We fietsen door het stadje.
17 km en 2 uur gevaren.

Woensdag 19-8-2015 Het weer is opgeknapt: bewolking met zon.
Fietsen eerst weer wat rond en doen daarna onze boodschappen.
Als we terug komen op de jachthaven horen we dat er morgen folklore markt is, dus blijven we een nacht langer.
Donderdag 20-8-2015, mooi weer geworden.
Fietsen naar het centrum zoeken een plaatsje voor de fietsen, lopen over de markt naar de kerk waar we blijven staan voor de optocht.
Dit is echt de moeite waard paarden met oude wagens er achter klederdracht.

Lopen verder over de markt en Jeannette koopt hier nog wat spullen. Gaan dan op een terras wat eten.
Dan weer even kijken naar het ringsteken maar dit gaat ons te lang duren dus gaan we terug naar de boot.
Later lezen we dat het na ons helemaal is mis gegaan met het ringsteken paard op hol geslagen op de plek waar wij hadden gestaan.
Het evenement is gelijk af gelast wat begon als een mooie dag eindigde als een klein drama met ± 8 gewonden.

Vrijdag 21-8-2015, bewolking, frisse wind, en erg benauwd, en ook nog wat regen.
Het vaarplan is veranderd we gaan niet verder over Kolhorn maar terug over het NH Kanaal. Dit gaat een stuk sneller want we willen voor zaterdag  het Noordzee Kanaal oversteken, dit in verband met Sail.
Vertrekken om 7.45 uur en komen bij de sluis van Nauerna aan om 13.15 uur. Het schutten gaat snel 13.25 uur gaan we weer verder.
Op het Noordzee Kanaal is het drukker met jachten dan de beroepsvaart.
Alles verloopt soepel tot Spaarndam hier gaat het schutten tergend langzaam, 14.00 uur tot 14.45 uur.
In Haarlem een doorvaart kaart kopen en dan maar hopen dat we voor 16.00 uur door de stad heen zijn. Het geluk is met ons en we meren om 16.30 af in de kleine havenkom van Heemstede.
Jeannette ziet dat er hier wordt  gezwommen dus gaat ze ook even zwemmen.
67 km en 7-8 uur gevaren.             

Zaterdag 22-8-2015, mooi weer.
Gaan met de fiets boodschappen doen, Jeannette gaat weer zwemmen, en ik fiets nog even naar de stad.
Vanavond gaan we eten bij de chinees, deze grenst aan de haven en je mag er door de achterdeur naar binnen. Wel zo makkelijk.

Zondag 23-8-2015, het waait behoorlijk maar de zon is er ook.
De bruggen draaien pas om 9.00 uur dus varen we op ons gemak om 8.30 uur weg.
Het plan is om voor de sluis van Leidschendam te overnachten maar als we hier om 12.25 uur aan komen is het al vol .
Dus in overleg varen we door naar WSV Overschie.
Ook voor de sluis is het druk dus is het in de sluis passen en meten.
Haast alle schepen varen naar Rotterdam, dus best wel druk maar ook weer makkelijk want deze zorgen er voor dat de bruggen voor ons gaan draaien.
60 km en 6.8 uur gevaren.
Wat nou vouwfiets, wij zetten gewoon de auto op het zwemplateau!

We hebben 277 km en 32.4 uur gevaren en € 9.50 toeristen belasting betaald.

En nu gaan we op naar het winter seizoen en op naar het volgend jaar.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten