Vakanties 2016

Als eerste het verslag van de familie Klein

Wat waren we eraan toe......
Maar helaas bleef het maar bewolkt en regenachtig de dagen voordat we op vakantie gingen.

Met goede hoop op zonnig weer was onze eerste tussenstop in Lisse. En daar aankomend begon de zon te schijnen en konden we de Barbecue tevoorschijn halen...

Dit was het begin van een mooie zonnige vakantie... :-)
We hadden besloten het rustig aan te doen en overal een paar dagen te gaan liggen. Zo zijn we vanuit Lissen doorgevaren naar de Woude in een recordtempo. Alle bruggen hadden we mee en de sluis bij het Noordzeekanaal deed zelfs de deuren al voor ons open toen hij ons aan zag komen varen.
Eenmaal aangekomen bij de Woude, waar we een heerlijke plek hadden, was het niet alleen zonnig maar werd het ook nog eens bijzonder warm. Wat waren we blij met het windje vanuit het Alkmaardermeer.
Frans van der Reep zag ons voorbij varen en kwam nog even langs met zijn volgbootje. Wat is dat toch leuk dat je onderweg bekenden tegen komt.
Ons volgbootje werd inmiddels weer gereed gemaakt en de kids konden weer uitproberen of ze het varen een beetje onder de knie kregen . Ook werd er volop gezwommen, het was tenslotte 30 grd.
Na een paar daagjes aan de Woude werd de reis voorgezet richting het veel beloofde Purmerend. Nu maar hopen dat er plek is, want Purmerend blijkt heel populair te zijn. De reis richting Purmerend verliep wederom soepel en we werden verblijd met 2 heerlijke plekjes vlakbij de douche en we hadden schaduw van een boom. Enige minpuntje voor de kids was dat de gratis Wifi in Purmerend eruit gegooid was. Ondanks dat hadden we het prima naar ons zin.
De beroemde wok werd gelijk geboekt en wat hebben we daar gesmikkeld zeg. Met het vouwfietsje gingen de kids naar het nabijgelegen zwembad en zo zijn we ook nog een dagje gaan shoppen in Amsterdam. Ook Tino en Coby kwamen een paar daagjes kijken in Purmerend. Wat dat aangaat is Purmerend een geweldige vakantie bestemming alles bij de hand en hele vriendelijke mensen en alle mogelijkheden tot een uitstapje.
Op het moment dat we wilden vertrekken richting Haarlem en we nog even in het ruim keken voor vertrek werden we wat minder vrolijk. Er bleek bij de Syanna allemaal olie in het ruim te liggen, na een dag knutselen werd het lek van de keerkoppelingslang gevonden. Met het vouwfietsje zijn we op zoek gegaan naar nieuwe koppelingen voor de slang. Maar tot overmaat van ramp had het bedrijf er een verkeerde koppeling opgezet. Wat waren we blij dat pa een voorraad spullen mee heeft in zijn boot, daardoor kon het probleem toch worden opgelost en zijn we een dagje later dan gepland toch vertrokken naar Haarlem.
Haarlem is ook een prachtige stad om te liggen en je komt ogen tekort met alles wat voorbij vaart. Van enorme binnenvaart tot kleine sloepjes of een bootje met een kratje Heineken aan z’n davits.. Ergggg leuk allemaal. Helaas werden de kids weer opgehaald om de vakantie bij hun vader verder voort te zetten. Als verassing kwamen de ROJO en de BEAGLE2 ook nog aanmeren en konden we gezellig onze vakantie belevenissen uitwisselen.
Richting Leiden varend werd het weer wat minder en dat was te merken, want het lag propvol in Leiden, we zijn dan ook uitgeweken naar het parkje, wat wederom een prachtige plek is om aan te doen. De vakantie begon voor de Syanna nu langzaamaan het einde te raken en na een paar daagjes Leiden zijn we terug gevaren naar de thuishaven.
De Lajara heeft er nog heerlijk nog een weekje aan vast geplakt en konden saampjes genieten van de plaatsjes Leidschendam en Voorburg.

Gelukkig is het varen voor iedereen weer goed verlopen en hebben we vooral genoten van een rustige en ongedwongen vakantie. Waarbij er nieuwe ervaringen zijn opgedaan en onderweg oude bekenden zijn tegen gekomen. Zie de foto's voor een kleine impressie.

P.S. De foto's staan misschien niet echt op de goede plaats in het verhaal, maar ze geven wel een goede indruk van een heel geslaagde vakantie.

En dan nu het verslag van Wil en Frans Blom

Vakantie met de Bonaventura 2016.

Dinsdag 19 juli: zonnig, 29 graden.
We vertrokken met mooi weer om 7.45 uur uit de haven naar de Parksluizen. Na vele weken koud en vooral nat weer was er een ommekeer gekomen en zomerde het sinds het weekend.
Om kwart voor negen voeren we door de sluis en op de Maas. Het was erg rustig op het water. Later op de dag was er wel veel beroepsvaart en door het warme weer ook veel speedboten. Met of zonder waterskiërs.
Kwart over drie meerden we  in Vianen aan na 7,5 uur varen. Parasol opgezet en heerlijk onderuit met een drankje.

Woensdag 20 juli: zonnig, 33 graden.
Om 8 uur vertrokken we. Het was al warm, maar er stond gelukkig ook een frisse wind. Als enigen gingen we de Hagesteinsluis in.  Daarna weer heerlijk varen op de Lek. Wat een prachtige rivier!
Via de oversteek van het  Amsterdam-Rijnkanaal van de Lek naar de Nederrijn bij Wijk bij Duurstede konden we om drie uur aanmeren bij Jachthaven Vada in Wageningen. Intussen was de 33 graden bereikt. Meteen gedoucht en daarna heerlijk een koud drankje. Nadat we bijgekomen waren zijn we op de fiets naar het centrum gegaan waar we heerlijk hebben gewandeld en bij de Hema koffie met gebak  hebben genomen. Intussen regende het, wat natuurlijk heerlijk was na die warmte, en in de verte was er zelfs onweer. De temperatuur was intussen omlaag gegaan tot 28 graden. De wifi van de Vada deed het niet. Nog meer tijd om te lezen dus. Heerlijk.

Donderdag 21 juli:  zonnig 32 graden.
Om 8 uur vertrokken en om 10.15 uur waren we de sluis Te Driel uit. Daarin hebben we heerlijk even in de schaduw kunnen staan, want het was intussen al erg warm geworden.
12.05 uur: “overstap” van de Neder Rijn naar de Gelderse IJssel. Van 6 naar 15km per uur! De boot staat flink te stampen maar het schiet wel lekker op.
Om half twee kwamen we aan in de passantenhaven van Doesburg. Alles moet je hier zelf doen. Aankoop vignet voor overnachting € 14,25, aankoop van pasje in de automaat waar je geld via je Pinpas op kunt zetten voor elektriciteit en/of douchen (€ 0,18 per minuut!). Het ziet er wel erg mooi uit. We kregen buren uit België met zeer snelle boten. Eén boot had twee buitenboordmotoren van elk 300pk. In totaal kwamen er zes van die “Snelle Jelles”. Ze zagen er prachtig uit.  De eigenaars hebben in een hotel overnacht.
In het nog steeds prachtige weer zijn we nog een paar uur gaan wandelen door Doesburg en hebben het Streekmuseum De Roode Toren bezocht. Erg de moeite waard. Daar was nu ook een speciale tentoonstelling van Theo Colenbrander. Een architect en ontwerper van tapijten, maar vooral bekend door zijn ontwerpen voor plateelbeschilderingen.

Vrijdag 22 juli:  regen en zon, 24 graden.
Om 8.20 vertrokken we en konden net tussen de ribboten uitkomen. Na een poosje begon het te miezelen, daarna te regenen en op een gegeven moment regende en onweerde het zo erg dat we binnen hebben gestuurd. We bereikten nog zo’n 13 km per uur.
Kwart over tien passeerden we Zutphen waar we veel sirenes hoorden. Via NL Alert kreeg ik op mijn telefoon bericht dat er brand was op de Houtmarkt en dat iedereen in de omgeving de ramen en deuren dicht moesten doen.
14.05 uur: de Jachthaven van Hattem binnengevaren. We kregen een mooie plek langs de meldsteiger.  Het weer was intussen opgeknapt. Vorig jaar waren we hier en wilden het Anton Pieck-  en het Bakkerijmuseum bezoeken. Het eerste was tussen de middag gesloten en het laatste was op die dag dicht. Nu was alles open en we hadden met onze Museumkaart “gratis” entree. Er was een speciale tentoonstelling van Jan Kruis in het A.P. museum. Erg leuk.
Het bakkerijmuseum is ontzettend leuk. Ook voor kinderen. Zij mogen ook zelf een broodje bakken. Bij de Boni supermarkt boodschappen gehaald en tot ’s avonds half elf op het achterdek heerlijk ontspannen gezeten.

Zaterdag 23 juli: zonnig, 29 graden.
Om 8.00 uur vertrokken. De zon scheen nog niet en het was heerlijk fris. Aan de kade in Hasselt zijn we even aangemeerd om de benen te strekken. Het was marktdag. Een kraam met groente, één met kaas en één met brood, dus we waren er snel overheen. Na drie kwartier waren we weer op het water. Via het Zwarte Water, het was nog steeds rustig op het water, zijn we in Zwartsluis door de openstaande sluis het Meppelerdiep opgegaan. Hier werd het al drukker op het water. Het weer knapte ook op.
Nadat we Meppel voorbij waren en op de Hoogeveensevaart zaten waren we op zoek naar een aanmeerplek.
Om 12.45 uur: aangemeerd vóór de Rogatsluis aan het graskantje. We hadden de fietsen van de boot afgehaald en zijn naar Meppel gegaan. Boodschappen gehaald en een ijsje gegeten. Intussen was de temperatuur opgelopen tot 31 graden en geen zuchtje wind. Hotdogs met Doesburgse mosterd gegeten en weer heerlijk op het achterdek gezeten.
Zondag 24 juli:  28graden
9.30 uur: door de sluis. Intussen is het al 20 graden met zon. Op weg naar de volgende drie sluizen voor vandaag: Rond half elf door de Ossesluis en om kwart voor twaalf door de  Nieuwebrugsluis waar we van de sluiswachter het boekje “Grenzeloos varen door Drenthe” kregen. Dit boekje hadden we van Sjaak te leen meegekregen. We hebben er ontzettend veel aan gehad tijdens het varen.
12.30 uur: lunchtijd van de brugwachter. Wij maakten daar ook maar meteen gebruik van.  In deze pauze hebben we meteen met het oog op een ligplaats een strategisch plan gemaakt  voor onze geplande bezoeken aan het Veenmuseum in Barger-Compascum en Wildlands. De beste plek leek Nieuw-Amsterdam. 14 Km van Emmen en 16,5 km van Barger-C.
Om 13.30 uur door de  Noorderschutsluis. Bij Nieuweroord vroeg de brugwachter of wij even wilden stoppen want er was een visser aan stuurboord die zijn hengel zover had uitgeworpen dat de haak aan bakboord in het gras vastzat. Die moest er dus even uitgehaald worden. Intussen was de tempertuur opgelopen tot 28 graden.
Om tien over half drie mochten we bij Geesbrug dubbel liggen aan een boot uit Venlo om water te tanken. Volgens de eigenaar zou het nog zo’n 2,5 uur varen zijn naar Veenoord/Nieuw-Amsterdam. Dat zou nijpend worden in verband met de openingstijden van de bruggen. Die sloten om vijf uur. Nog acht bruggen te gaan! Om 16.50 uur kwamen we bij de laatste twee bruggen te gaan. Dubbel rood en geen brugwachter te bekennen. Dat wil zeggen dat wij hem niet zagen, maar hij ons wel. Toen is hij toch maar teruggekomen en mochten wij er alsnog door.
17.05 uur: gearriveerd aan de kade van Veenoord met tegenover ons een weelde aan winkels. Intussen is het 33 graden en gutst het zweet van onze voorhoofden.

Maandag 25 juli: 24 graden
’s Morgens eerst  naar AH en Aldi. Weer vocht ingekocht. Daarna naar Wildlands in Emmen. 50 Minuten fietsen. Na de entree was het een beetje saai allemaal. Nog erg nieuw en niet alle dieren zijn aanwezig. De 3D film over Antarctica was wel leuk en de bavianenkolonie en de vlindertuin zijn zeker de moeite waard. Wij gingen over de touwbrug met het idee dat dat er wel leuk uitzag. Bleken het allemaal soorten touwbruggen te zijn. Wij zijn over zes exemplaren gegaan en konden er toen uitpiepen, maar er waren er nog meer. Alleen al om op de eerste brug te komen had je een behoorlijke lenigheid nodig.
Het was in ieder geval verrassend. Daarna zij we gaan eten bij Su Sardu. Een Italiaans restaurant waar we met de AH spaarkaart voor de helft van de prijs mochten eten. Heerlijk. Daarna weer op de fiets en om 19.45 uur op de boot terug.

Dinsdag 26 juli: 23 graden
9.00 uur: op weg naar het veenmuseum. In eerste instantie wilden we de makkelijkste weg langs het water fietsen naar Barger-Compascum maar dan hadden we aan de overkant van het water moeten beginnen. Daardoor moesten we weer terug en opnieuw beginnen en fietsten we totaal ruim 40 km.
In het veenmuseum aangekomen konden we meteen het treintje nemen dat rond het terrein reed zodat we de boel konden verkennen. Teruggekomen stapten we over op een treintje dat naar het veen ging. Daar kregen we een rondleiding en uitleg over het turf steken, scheppen, drogen en vervoeren. De turven werden op stapels van 10 gelegd omdat de mensen vroeger in ieder geval tot 10 (vingers) konden tellen. Vóór elk stapeltje van 10 turven werd één turf gelegd, zodat de opzichter de enkele kon “turven”. Eén branduur per turf. Dat verbaasde me. Verder in het dorp stonden plaggehutten,
allerlei stenen huisjes, winkels (waarvan de bakker nog dienst deed) een school en een noodkerk. Bij de bakker hebben we een vers brood met rozijnen, kaneel en suiker gekocht. Heerlijk.
“Thuisgekomen” kochten we bij de slager spareribs die we ’s avonds hebben gegeten. ’s  Avonds hebben we de boot gedraaid met de hand  zodat we morgen meteen goed liggen voor de brug.

Woensdag 27 juli: 22 graden.
9.20 uur: intussen door twee bruggen en de spoorbrug en om kwart over elf al door zo’n 7 bruggen! We varen met 6 boten in colonne. Om kwart voor één lagen we met z’n allen vóór de Trambrug aangemeerd i.v.m. lunchpauze van de brugwachter. Daarna weer door Noordseschutsluis en Nieuwebrugsluis om om tien over drie te arriveren in Echten. Er was nog één plekje tussen twee andere boten waar we net in pasten. We liggen bij de Molenhoeve. ’s Avonds begon het te regenen. Tijdens een wandeling zagen we restaurant Boschzicht waar we heerlijke mosselen hebben gegeten. Met uitzicht op het druilerige Echten.

Donderdag 28 juli: 20 graden.
7.00 uur. De dag begon met mist. Daardoor zagen we de prachtige spinnenwebben wel beter.
Wederom door de Ossesluis en door de Rogatsluis. Het sluizen gaat niet erg snel. In de sluis lagen we met een mooie Barkas met de naam Dubbel B. Die waren we al eerder tegen gekomen. Omdat we niet wisten waar dat voor stond konden we er fijn naar raden: Bob & Betsy of Boudewijn & Brunhilde? Alles was mogelijk. Uiteindelijk hebben we het in de sluis gevraagd. Bleek de boot naar hun dochters vernoemd te zijn. Welke namen hebben ze niet gezegd maar het waren uiteindelijk twee meisjesnamen.
12.10 uur: aan één van de Kaapse bruggen. Lunchpauze. Het bleek mee te vallen want de brugwachter was om 12.30 uur al terug.
Door de Paradijssluis en een tegen half één meerden we aan. Voor ons lag Dubbel B al.
16.45 uur: terug van de Meppeldonderdag. Af en toe regen. Wij zochten en vonden uiteindelijk het drukkerijmuseum. Een paar dagen ervoor konden we het niet vinden. Ook een interessant museum. Tijdens de rondleiding begon het buiten te stortregenen. We hadden gelukkig nog maar een beetje miezel toen we uiteindelijk weer buiten waren. Na een oliebol, een Drents “turfje”en wederom een ijsje van Huberts gegeten te hebben gingen we naar de Aldi en daarna naar de boot. Intussen scheen de zon weer en konden we eten op het achterdek.

Vrijdag 27 juli: 20 graden.
Kwart over negen waren we door de Spoorbrug.
10.10 uur: door de Haveltersluis alwaar mijn touw vast kwam te zitten aan de bolder op de boot. Gelukkig kwam-ie op tijd los want de sluiswachter(es?) stond al klaar met een mes.
Gelukkig waren we de enigen in de sluis, want de boot lag even bijna dwars.
11.00 uur: de Uffeltersluis. Voor ons ligt Dubbel B weer die vanmorgen vroeger dan wij waren vertrokken.
11.55 uur: nog net op tijd door de Oldendieverbrug. Nu kunnen we doorvaren tot de sluis in Dieverbrug waar we vóór de sluis aanmeerden. Prachtige nieuwe haven met insteekplekken en met water, wasgelegenheid en elektriciteit.
De zon schijnt nog steeds.
Om half zes kwamen we terug van een fietstochtje naar Appelscha. Totaal 38 km. Op de terugweg begon het halverwege te regenen en hebben we onze meegebrachte regenjassen  aangedaan. In de haven aangekomen bleek dat de haven bijna vol lag. Toen wij aanmeerden waren er maar een paar.
Naar de groenteman geweest en een heerlijk ambachtelijk boerenijsje gekocht bij IJssalon Smaak.

Gisteren had ik gereserveerd voor vanavond bij Hui Mao. Een Chinees buffet.  Heerlijk gegeten.
We besloten om nog een extra nacht in de haven door te brengen.

Zaterdag 30 juli: 21 graden.
Voor het eerst in de vakantie uitgeslapen. Om 8.30 uur op! Vandaag besloten we om een fietstocht te maken naar het Dwingelderveld. Een prachtig natuurgebied met heidevelden en schaapskudde. In Ruinen maakten we eerst een uitstapje. De museumboerderij zou pas 45 minuten later opengaan. Daar hebben we niet op gewacht. Het was wel leuk om een standbeeldje van Lammechien, de zus van Bartje uit het boek, te zien.
Kwart voor vier waren we weer terug van de fietstocht, 41 km, door het Dwingelderveld. Tijdens ons bezoek aan het bezoekerscentrum heeft het even geregend, maar verder is het vandaag droog gebleven. Mooie fietstocht.
Terug bij de boot hebben we ons getrakteerd op vers stokbrood, zalm met mosterd/dillesaus uit het bezoekerscentrum en een ijsje toe van IJssalon Smaak.
Koffie op het achterdek. Intussen is het toch zo’n 25 graden.

Zondag 31 juli: 19 graden
De dag begint droog en niet zonnig. Heerlijk weer om te varen dus. We willen na de sluis diesel tanken en hopen dat de Schiedamse boot Riverdance, die ook vandaag weggaat, niet vóór ons door de sluis gaat. We schatten dat daar zo’n 1000 liter diesel in past!
9.50 uur: door de sluis én getankt! Zo’n 128 liter totaal erbij. Nu kunnen we uitrekenen hoeveel de nieuwe motor verbruikt.
Na de Haarsluis voeren wij op met een boot uit Drachten met Duitsers. Zij zijn niet zo jong meer en “moeder”moet steeds de boot van de kant duwen omdat de boegschroef stuk is. Op naar de Veenesluis en Damsluis. Heel wat bruggen moesten onderweg open. De Duitsers zijn intussen aangemeerd na de Pieter Hummelenbrug in Hoogersmilde.
12.05uur: we liggen vóór de Wittewijksbrug. Lunchtijd!
In de Damsluis hadden we intussen een vignet aangeschaft van € 20,00 voor de Turfroute. Officieel nu in Friesland.
Tien over drie lagen we in de Stolkersverlaatsluis te wachten op een boot. Het zou ongeveer 10 minuten duren, maar na een half uur gingen de sluisdeuren toch maar dicht. Waarschijnlijk had de boot bij een supermarkt aangemeerd. Voor het eerst drie bruggen zelf bediend.
16.15 uur: Fochterlo’s Verlaat (sluis) verlaten. Nu nog vijf bruggen tot de sluis bij Oosterwolde. Die gaan we vandaag niet halen. Raar weer is het. Nu en dan regen, dan weer zon, soms onweer. Zo’n 19 graden.
16.45 Aangemeerd in Oosterwolde. We hebben de sluis vóór vijf uur niet gered. We lagen t.o. Restaurant De Zon. Nog een wandeling van 45 minuten na het eten gemaakt.

Maandag 1 augustus: 19 graden
9.30 uur: vertrokken. De dag begon met miezelregen. We voeren door de fietsbrug naar de eerste sluis van vandaag.
In de Nanningasluis begon het vreselijk  te regenen. Waarschijnlijk omdat we de enigen waren die buiten stonden mochten we als eersten de sluis uit.
10.30 uur: door Sluis III. We gingen er met regen en onweer in en kwamen er met zon uit. Een alleraardigste oude baas met kromme benen nam als enige sluiswachter tot nu toe ons touw aan en trok het door de reling op de kant.
10.40 uur: de regenjassen uit en de Zuidwesters af. Tijd voor koffie en dan op weg naar Sluis II.
11.10 uur: de Prikkedambrug onderdoor. Onderweg kwamen we aardig wat borden tegen die ons erop wezen dat we op de Tjonger aan het varen waren.
11.50 uur: we lagen in Sluis II te wachten op een boot die er in de verte aankwam. Omdat alle sluizen met de hand bediend werden begreep ik de sluiswachter wel. Intussen werd ons verteld dat deze sluiswachter naar Sluis III moest omdat de sluiswachter aldaar (ons mannetje met de kromme benen) door zijn enkel was gegaan. De sluiswachter werd vervangen door een “reserve”, zodat hijzelf naar Sluis III kon.
12.10 uur: door Sluis II.
13.20 uur: gegeten en door sluis I op het Tjongerkanaal. In de sluis begon het weer te regenen. Intussen had ik mijn Zuidwester en regenjas aan mijn fietsstuur voorop de boot gehangen zodat alles in de sluis steeds standby was. Toen Frans de kaartenbak binnen wilde leggen viel die open. Gelukkig viel alles op het dek en niet in het water in de sluis.
Na tweeën werd het droog en zonnig weer. Na de Tjongervaart de Engelenvaart in en om drie uur aangemeerd in de Engelenvaart in Nieuweschoot. Bij Heerenveen.
We besloten op de fiets naar Heerenveen te gaan om boodschappen te halen en we kwamen rond zeven uur weer terug. Fietsende buurkinderen (broer en zus, 5 a 6 jaar) kwamen af en toe hun fietsen of schoenen laten zien.

Dinsdag 2 augustus: 21 graden
Uitgeslapen of verslapen? We kwamen pas om kwart over negen uit bed. Om zes uur waren we al wakker maar zijn toch weer in slaap gevallen. Uiteindelijk fietsten we om 10 uur weg. Langs het Heidemeer (een mooi natuurgebied met mooie woningen eromheen) onze route van gisteren naar Heerenveen, daarna door naar Oranjewoud/Oudeschoot. Daar namen we een kijkje aan de buitenkant van het moderne museum Belvedere. Achter het museum hebben we een wandeling(etje) gemaakt naar de villa aan het eind van het park.
Toen we om kwart over drie terug bij de boot kwamen bleek dat er van de drie twee stalen pennen (2cm dik) uit het gras waren “gevaren”. Frans heeft ze weer recht geslagen en er opnieuw in gejast in de hoop dat ze er in blijven. ’s Avonds draaiden we de boot wederom zodat we de volgende dag zonder gebruik van boegschroef konden vertrekken.

Woensdag 3 augustus: 19 graden.
8.00 uur: de lucht zit potdicht.
Binnen een uur begon het te miezelen en daarna te regenen. We hadden de regenpakken maar weer aangetrokken.
10.10 uur: door de Dr M.H.P  Linthorst Homansluis op weg naar Ossenzijl.
Bij de brug in Ossenzijl  mochten er maar vier boten door en toen ging de brug voor onze neus weer dicht zodat we nog langer moesten wachten.
We waren voor het eerst op de route: Kalenbergergracht-Heuvengracht-Wetering: prachtige vaarroute. Intussen scheen de zon alweer een poosje.
13.00 uur: door de sluis in Blokzijl. Een grote rondvaartboot kwam eerst uit de sluis en passeerde ons net. Alles paste precies.
Even na twee uur meerden we aan in Vollenhove. Op een prachtig plekje bij het havenkantoor waar de havenmeester pas rond drie uur zal verschijnen. Heerlijk gewandeld door Vollenhove. ’s Avonds aten we een afgehaalde pizza. Lekker en makkelijk.

Donderdag 4 augustus: 18 graden.
8.15 uur: vertrokken
9.30 uur: we zitten op het Zwarte Meer en het weer is redelijk heftig. We hebben onze reddingsvesten voor het eerst deze vakantie aangedaan.
10.25 uur: de Ramspolbrug onderdoor. Intussen hadden we de korte broek vervangen door een spijkerbroek. Vest en/of jas aan. Het zag ernaar uit dat het zou gaan regenen.
11.20 uur: aankomst bij de Ketelsluis. Omdat er een aakje vóór ons de sluis inging pasten wij er niet meer bij. Wachten dus.
12.25 uur: jawel, we waren door de Ketelsluis. Op het Ketelmeer hebben we toch maar uit voorzorg de tafel “vastgezet”.
Kwart over twee kwamen we aan in Biddinghuizen vlak na de Jachthaven.
Bij het afrekenen konden we de havenmeester vertellen dat de toestand van Dik na zijn operatie goed was.
In Biddinghuizen  allerlei boodschappen ingeslagen.

Vrijdag 5 augustus: 20 graden.
8.05 uur: vertrokken. Het is erg rustig op het water.
De zon kwam goed door en de temperatuur stijgt en er vloog een ijsvogel langs.
Kwart voor één aangehaakt: in een kommetje vlakbij Almere Haven aan het gras met uitzicht op “Het kasteel”. 20 Jaar geleden begonnen met bouwen zonder vergunning. Daarna bouw stilgelegd en sinds kort is er een vergunning afgegeven dus kan de bouw weer verder.
15.45 uur: terug van een fiets- en wandeltochtje naar/in  Almere .

Zaterdag 6 augustus: 22 graden
We lagen als vierde vóór de sluis en konden met de tweede “schut” mee. Op weg naar de sluis een bever gezien. Dat moet daar schoon water zijn.
Om elf uur waren we al een eind op weg over het Gooimeer en het Markermeer. In de Muidersluis lag een boot vóór ons waarvan de vrouw bij het binnenhalen van het touw zover over de boot hing dat ze bijna geplet werd. Het ging net goed. Volgende keer maar op de punt blijven tot de boot de sluis uit is!
Voor twaalf uur arriveerden we in Weesp. Bij de brug en t.o. Café De Natte Krant. Alles op stroom gezet. Gas was bijna op. We hoopten dat we de fles ergens konden omwisselen. De zon scheen sinds een uurtje uitbundig.
Tijdens onze wandeling door Weesp kochten we in de kerk vier boeken . Eén ervan ging over de geschiedenis van Van Houten Chocoladefabriek. Toen bleek dat het Van Houten Museum vlakbij was hebben we de kans om die te bezoeken meteen benut.
Om kwart over zeven kwamen we terug van een wandeling naar de douche en terug (2 x 25 minuten!). ’s Middags hadden we dat stuk ook al gelopen om te kijken of we iemand van de Vereniging zouden zien. ’s Avonds keken we nog even op onze televisie naar de Olympische Spelen.

Zondag 7 augustus:
Vandaag zouden we een alternatieve route varen via de Kager Plassen.
9.30 uur: door drie bruggen in Weesp. Het Amsterdam-Rijnkanaal over.
Om half elf lagen we een half uur in konvooi vóór twee bruggen op het smalle kanaal met éénrichtingverkeer.
11.20 uur: we voeren nu rustig op de Amstel. Volgens het weerbericht zou het de warmste dag van de week worden, maar bij ons gingen er steeds meer kledingstukken aan. Uiteindelijk had ik vijf lagen! aan..
14.10 uur: door de brug in Bilderdam de Drecht op. Een nieuwe vaarweg voor ons. Mooie vaarroute.
15.20 uur: we wachtten met ruim 10 boten voor de Meerbrug die maar niet open gaat. Het waaide behoorlijk dus het was chaos. Een bootje met buitenboordmotor botste al tegen ons.
15.30 uur: we hebben dus met z’n allen gewacht op een beroepsvaartuig (rondvaartboot) die we niet zagen, zover was hij nog verwijderd. Die mocht er wel door. Nog 10 minuten gedobberd en toen mochten we er met intussen 16 boten ook door.
Verder richting Leiden. De bruggen draaien daar zondags tot 20.00 uur. Op de Kager Plassen kon Frans achter een boot met als thuishaven Leiden aanvaren. Makkie dus.
Omdat we in de eerste drie jachthavens niet (meer) terecht konden zijn we aangemeerd  in Leiden bij de watertoren. Een vrij nieuwe jachthaven van een particulier die 8 jaar geleden alles heeft verkocht en deze grond/water heeft aangekocht. Nieuw huis gebouwd, nieuwe steigers en 100 aanmeerplekken voor hoofdzakelijk sloepen. Maar ook een paar grotere plekken. Het was er erg gezellig.

Maandag 8 augustus:
Nog steeds veel wind. Frans heeft de touwen gisteravond nagelopen en er één bijgezet.
9.35 uur: de fietsen van boord gehaald en naar Leiden gefietst. Vijf uur door Leiden gewandeld met een bezoek aan het Museum voor Oudheden. Een Italiaans ijsje gegeten en weer terug naar de boot.
17.15 uur: Olympische Spelen opgezet. Judo. Het ging niet goed. Nog een overnachting in deze haven geboekt.

Dinsdag 9 augustus:
 Vannacht had het ontzettend geregend en geonweerd.
Om kwart over tien voeren we door de sluis in Leidschendam. Na de sluis aangemeerd. In de sluis regende het pijpenstelen. Omdat we dat in bijna elke sluis hadden gehad trokken we bij voorbaat al regenkleding aan voordat we een sluis ingingen.
12.50 uur: we hadden Jannie en Arie gezien en gingen even gedag zeggen. Wel na een ijsje van Fanielje.
17.05 uur: terug van een wandeling naar het winkelcentrum Leidschenhave. Daar waren we nog nooit geweest dus we waren erg verrast door de omvang. Ondanks dat het ’s middags prachtig weer werd begon het toch tussendoor nog eventjes te regenen en konden we in de winkels even schuilen. Boodschappen bij Hoogvliet gehaald. Op de boot bleek dat het gas echt op was. Morgen naar huis dus het is geen probleem geweest.

Woensdag 10 augustus:
Zonder oponthoud kwamen we om 12.30 in de haven aan. Onderweg had ik alles al ingepakt en met tassen achterop en aan sturen (dat tweemaal) hebben we alles weer thuisgebracht. We kunnen op een geslaagde reis terugkijken.

34 sluizen. 85 draaiuren.

Voor alle foto's van deze reis, klik op de Hanzestad hieronder

Het volgende verslag komt van Sjaak en Jeannette

Vakantie 2016 met de Waterman.

Maandag 13-6-2016
Veel bewolking met regen maar geen wind.
We vertrekken om 11.00 uur dit is voor ons wel wat aan de late kant.
Vanwege de hoge waterstand op de Lek gaan we niet de rivier op maar via Delft op vakantie.
Sluiten op de Schie aan bij 3 stuks Rijnlandvletten t/m Leidschendam.
Meren na de sluis af aan de nieuwe steiger, er is nu nog plaats maar het raakt al weer snel vol.

Dinsdag 14-6-2016
Heel veel regen op de dag, in de avond komt de zon nog even.
Vertrekken nu wel vroeg om 7.20 uur, met de gedachte om voor Weesp nog ergens te overnachten.
Maar het blijft maar regenen dus varen we maar door naar Weesp waar we dicht bij het douche gebouw afmeren om 14.15 uur.

Woensdag 15-6-2016
Het is nu redelijk weer met af en toe een spatje regen verder is het zonnig.
Blijven vandaag in Weesp. Op de fiets gaan we eerst de boodschappen doen.
S’ middags fietsen we naar het centrum en gaan uiteraard weer ijs eten bij Nelis dit kunnen we niet overslaan.

Donderdag 16-6-2016
Mooi weer en geen wind, in de avond een hevige regenbui.
Tanken eerst nog even water en gaan dan alvast naar de brug deze gaat om 9.00 uur weer beginnen.
In de sluis van Muiden zet ik de motor uit maar als we weg willen varen start deze niet meer, sluiswachter roept dat we de sluis uit mogen ik vertelt hem dat de motor geen teken van leven geeft.
Na een paar keer aanhoudend starten start de motor.
Ik stel voor om in Almerehaven te stoppen maar Jeannette wil liever naar Zeewolde door varen want hier wilden we toch al naar toe.
Meren af in de aanloophaven van Zeewolde om 14.10 uur, hierover contact gehad met Frans v d Reep kan wel onrustig zijn als de wind recht in de haven staat.
Het winkelcentrum is hier op loopafstand.
Dan ga ik de motor controleren maar kan niets anders vinden dan een brandstofslang die misschien wat los zit, dus vervang ik de slangenklem.

Vrijdag 17-6-2016
Vannacht heeft het flink geregend verder is het redelijk goed weer.
De motor start nu wel maar nog niet zoals het moet.
Vertrekken om 9.50 uur en varen nu naar Biddinghuizen melden ons bij de sluis de Blauwe dromer met de marifoon, maar dit werkt hier niet: we moeten ons toch telefonisch of via de drukknop melden, wordt ons verteld door de dame aan de andere kant van de marifoon.
Dit werkt prima: de sluis gaat gelijk voor ons in werking.
In de polder is het erg stil en de passantenplaatsen zijn dan ook helemaal leeg.
Meren af in Biddinghuizen om 12.20 uur in het kanaal aan het steiger.

Zaterdag 18-6-2016
Redelijk weer met wat zon en regen.
Blijven in Biddinghuizen.
In de ochtend gaan we op de fiets boodschappen doen.
Daarna op de fiets diesel tanken.
De motor div keren gestart geen probleem meer.
Gaan vanavond uit eten bij JADE CITY nemen het All you can eat menu en het smaakt ons weer prima.

Zondag 19-6-2016
Het is bewolkt, eerst regent het daarna wordt het wat beter met wat zon.
Tanken eerst weer water en vertrekken dan om 8.15 uur richting Ketelhaven.
Voorbij de grote loods begint de motor te halen (loopt dan wat harder en weer zachter) dan is het weer goed maar niet veel later komt het weer terug en begint de motor ook nog te roken.
Varen rustig verder naar het passanten steiger waar we afmeren.
Bellen naar de Nedima (Huib en Manna van Hengel) deze denkt dat het een brandstof probleem is maar misschien ook wel een lekke koppakking?
Varen nu terug naar Biddinghuizen meren af in de jacht haven, vervang hier de brandstoffilters en de slangen morgen nieuwe brandstof slangklemmen kopen.

Maandag 20-6-2016
Het is rotweer: regen en als maar regen.
's Morgens vroeg met haven meester Ton alles weer even bij gepraat, Ton is bij velen van onze vereniging wel bekend.
Dan met Jaap slangklemmen gaan kopen daarna alles verder af gemonteerd.
Proef gaan varen en alles draait weer normaal.
Jeannette heeft in de tussen tijd 2 wassen gedraaid.

Dinsdag 21-6-2016
Het is mooi weer en bijna geen wind.
Als we de motor willen starten werkt deze weer niet.
Ik fiets nu naar een auto garage voor koperen ringen en vervang deze ook nog maar.
Na een paar keer de opvoerpomp te gebruiken start hij wel.
Ik wil zo niet verder varen Jeannette stelt voor om CF te bellen (hier komt de motor vandaan) deze vertellen ons het zelfde als Huib lucht in de brandstof toevoer en is moeilijk te vinden.
We beslissen dat we gewoon verdergaan, en vertrekken om 9.40 uur.
Bij de sluis van Ketelhaven moeten we lang wachten, hier reageert niemand op de marifoon of intercom en bellen helpt ook niet. Dit is erg vervelend.
Steken recht over naar Schokkerhaven en dan het Ramsdiep in, dit is een erg recht kanaal naar het Zwarte Meer maar het schiet wel op. Nergens oponthoud.
Bij het Vogeleiland gaan we stuurbord uit en bellen naar de Nedima. Deze zijn in Zwartsluis dus varen wij ook daarheen, als we ze niet kunnen vinden gaan wij naar de Arembergergracht waar we om 15.45 af meren.
Later op de dag komt de Nedima hier ook naar toe.

Woensdag 22-6-2016
Mooi weer.
Als Huib er bij is gaan we de motor starten maar dit lukt weer niet. Een paar keer de opvoerpomp gebruikt en dan start hij wel. Huib blijft verder zoeken en we komen uit bij de retourleiding hij ziet dat er lucht in het peilglas komt dit kan dan ook verder naar de motor gaan.
Ik heb dit van de winter veranderd eerst kwam de retour via het peilglas in de onderste aansluiting uit dus kon de lucht niet naar de motor, maar zit nu in de aansluiting naar de brandstof filters.
Ik maak nu een aansluiting rechtstreeks in het deksel van de diesel standpijp en moet volgens ons het probleem opgelost zijn maar dat zien we morgen wel.
Dan gaan we op de fiets naar Zwartsluis voor de boodschappen komen langs een visboer waar we gelijk stoppen want de nieuwe haring is er en deze smaken weer verrukkelijk.
Het is vandaag warm dus gaat Jeannette zwemmen.

Donderdag 23-6-2016
Het is benauwd weer in de middag lichte regen in de avond regen en onweer.
Blijven vandaag hier liggen, fietsen met Huib naar Zwartsluis voor wat boodschappen.

Vrijdag 24-6-2016
Bewolking met miezelregen, wind in de namiddag komt de zon.
We starten de motor en deze draait in een keer.
Nemen afscheid van de Nedima en vertrekken dan om 9.00 uur
Varen over de Beulakerwijde, Giethoornschemeer door de Weerribben en Ossenzijl naar de passantenhaven van de Driewegsluis.
Hier is alles aanwezig want onderweg zijn er bv geen afval containers meer, deze staan nu in de jachthavens en bij sluizen.
Meren af om 12.15 uur.

Zaterdag 25-6-2016
Wisselvallig weer eerst is het droog in de middag gaat het regenen, geen wind.
Ook hier tanken we eerst water en vertrekken dan om 8.30 uur.
Varen sinds heel lang weer over de Lende naar Kuinre, wij vinden het leuk om weer hier te varen.
Ook hier is het niet druk dus meren we af aan de paaltjes en het tegelpad.
Er is niet veel veranderd maar er wel weer een mooie nieuwe supermarkt gekomen en de slager zit nu in deze supermarkt met heel lekkere dingen dus is Jeannette in haar element.
Na het eten fietsen we naar het Kuinderbos en zien hier div houten beelden.
Helaas gaat het regenen en besluiten we om niet verder te gaan jammer maar het is niet anders.

Zondag 26-6-2016
Het is bewolkt lichte regen en de wind is er ook weer, in de middag wordt het droog.
Het plan is om naar de Orchideeën Hoeve in Luttelgeest te fietsen (dit hebben we gehoord van de Nedima) maar wachten eerst nog even het weer af.
Ondanks de wind besluiten we om toch maar weg te gaan we doen er 20 min over.
Maar het is meer dan de moeite waard mooie bloemen, vissen, schildpadden, vogels, vlinders en er zijn ook kleine loslopende aapjes en een grote winkel.
We eten en drinken hier nog wat en dan fietsen we weer terug.
Het is gelukkig heen en terug droog gebleven.

Maandag 27-6-2016
Bewolking met regen en wind 's avonds komt het zonnetje.
De sluis in Kuinre gaat om 9.00 uur beginnen, we schutten met nog 2 andere jachten.
We varen nu over de Tsjonger of Kuunder een mooi riviertje ook kan je in Schottenzijl in de jachthaven het sluisje mooi afmeren.
Het is de bedoeling om na Heerenveen af te meren maar er staat hier zoveel wind dus varen we verder en komen om 13.45 uur in Oldeberkoop aan.
Voordat we kunnen afmeren moeten we even wachten want er is een onderwater maaier bezig dus ook hier hebben ze last van waterplanten.
Dit is voor ons een nieuwe jachthaven, de oude is helemaal vervallen en was een stuk kleiner dan in onze gedachte.

Dinsdag 28-6-2016
Redelijk weer, veel bewolking.
Fietsen eerst door Oldeberkoop en daarna willen we de bossen in maar dat is inmiddels allemaal veranderd in wandel paden.
Dan blijven we maar op de fietspaden tot Nijeholtpade en dan terug naar de Waterman.
Onderweg komen we een zelfbedienings-automaat tegen met daar in div kazen, groente en andere levensmiddelen.

Woensdag 29-6-2016
Bewolking met veel wind.
Varen op ons gemak om 8.45 uur naar de sluis nr 2 hier moet je een vignet kopen voor € 20,00 maar dan kan je haast overal gratis afmeren.
Onderweg zijn ze ook bezig met het weghalen van de waterplanten.
Op dit stuk zijn geen afmeermogelijkheden, na sluis 3 gaan we eerst naar Oosterwolde waar om 12.00 uur afmeren na de fiets brug.
Het winkel centrum is hier aan de overkant dus boodschappen doen is hier geen probleem.
Donderdag 30-6-2016
Het is rot weer: regen en wind.
Doen eerst onze boodschappen, dan vertrekken we om 10.10 uur niet naar Gorredijke maar naar Dieverbrug dit van wege het weer, we beginnen het zat te worden.
Meren af om 14.25 uur voor de Veenesluis we hadden gelijk de sluis in kunnen varen maar we gaan morgen verder.
Spreken met de sluiswachter dat we om 9.00 uur verder gaan.

Vrijdag 1-7-2016
Het is koud met regen en wind.
De sluiswachter is er eerder dus gaan we om 8.50 uur al de sluis in.
Gaan diesel en water tanken voor de brug van Diever dit gaat hier gemakkelijk pomp is aan het water.
Meren om 10.15 uur af aan de straat kant, er zijn nu tussen de brug en de sluis stroompalen aan beide kanten.
Lopen naar de nieuwe passantenhaven beneden de sluis dit  ziet er mooi uit ook zijn er nieuwe doucheruimtes gemaakt
Er is ook een bezoekerscentrum bij de sluis gekomen waar ook de sluiswachter in zit.
Dit alles ziet er goed uit.
Het is hier alweer drukker aan het worden, zowel boven als beneden de sluis is het zo goed als vol.
Er zit een mooie winkel aan de overkant van de weg met heel veel spullen en kleding.
Om 18.00 uur gaan we eten bij Hui Mao Chinees restaurant hier gaan we voor het lopende buffet.

Zaterdag 2-7-2016
Bewolking regen en winden een avond zon.
Het heeft vannacht behoorlijk hard geregend.
Gaan om 8.15 uur al vast voor de sluis afmeren en gaan om 9.00 uur als enige de sluis in.
Bij de Uffelte brug moeten we een ½ uur wachten en als we verder gaan zijn er 2 jachten bij gekomen.
Bij de Paradijssluis gaan we eten want het is spertijd hier liggen normaal redelijk wat jachten maar het is er nu maar 1.
De brug in Meppel opgeroepen en deze gaat gelijk voor ons open.
Dan komen we weer op wat ruimer water en kunnen we er wat meer  gas op zetten.
Ik wil Genemuiden naar binnen varen maar Jeannette was van mening dat we naar de passantenhaven de Belt zouden gaan. Spraakverwarring dus varen we verder.
Er is nog wel plek maar dan moeten we pennen slaan gaan waar we geen zin in hebben dus varen we verder naar de passantenplek het Monument, meren af om 15.35 uur.

Zondag 3-7-2016
Wisselvallige dag: zon, regen daarna weer zonnig en bijna geen wind.
Als we om 7.55 uur vertrekken blijkt het water zeker 20 cm lager te zijn dan toe we afmeerden de wind richting is anders geworden.
Dit is gunstig voor ons  anders hadden we niet onder de Mantjesbrug door gekund.
Komen om 9.00 uur aan bij de Druppelsluis bij Kampen deze gaat net beginnen.
Ook bij de sluis van Ketelhaven gaat het nu een stuk sneller, meren om 12.20 uur af in Biddinghuizen.
De Roggebotsluis is in het weekeinde gestremd dus komen er veel boten door de Hoogevaart en is het ook drukker bij de jachthaven in Biddinghuizen.

Maandag 4-7-2016
Mooi weer
In de ochtend doen we onze boodschappen.
Brendina komt hier Lola brengen.

Dinsdag 5-7-2016
Het is rot weer, miezelregen en veel wind.
Tanken eerst weer water en nemen dan afscheid van Ton en varen weg om 9.00 uur.
De ruitenwissers maken weer overuren, een voordeel er zijn geen vissers te zien.
Meren om 13.40 uur af in de kom tegenover het kasteel. Vroeger werd het hier goed onderhouden maar dat is nu niet meer er wordt niet meer gemaaid waardoor er veel minder plekken zijn om af te meren.
We willen hier 2 nachten blijven i.v.m. de voorspelde wind.

Woensdag 6-7-2016
Het zonnig met bewolking en WNW 4.
Als Jeannette op is kijkt ze op het internet en leest dat de wind gaat afnemen maakt mij wakker zodat we vandaag verder gaan.
Varen om 8.20 uur weg naar de sluis die om 9.00 uur gaat draaien.
We gaan met z’n tweeën de sluis in.
We krijgen wel wat water over ons heen, maar zeker niet hinderlijk. Achter de eilanden vandaan is het wat heviger maar we hoeven niet op te steken om het dragelijker te maken.
Meren om 12.00 uur in Weesp weer bij de douches af.
We varen nu het zelfde stuk weer terug naar WSV Overschie alleen hebben nu de sluis wachters in Leidschendam alle tijd en dat geldt ook voor de Abwoudesebrug deze kan ook de knoppen niet meer vinden en antwoord geven op de marifoon vinden ze niet nodig.
Het is het niet de vakantie geworden die we vooraf in gedachten hadden, maar we hebben hele oude en nieuwe dingen gezien en hopen dat het volgend jaar beter weer is.

En het laatste verslag neemt ons mee........

Met de Walkabout naar de Biesbosch
Ed (of Willem?)

Zondag 10 juli vertrokken we om half elf uit de haven. Het was prachtig weer en aan de Wilhelminapier konden we de Koningsdam nog bewonderen en even later de ingepakte Hef. Er was heel weinig vaart en dat we tegen stroom hadden was niet zo’n ramp, want we zouden die dag naar de Dordtse Biesbosch varen, niet zo heel ver dus. Na de Noord voeren we via het Wantij tot voorbij de Ottersluis. Daar aan de Dode Kikvorskil onze eerste bever gezien. Die kwam zowaar twee keer voorbijzwemmen!

Daarna geen bevers meer gezien. Heel mooi rustig plekje op nog geen 2 uur varen van Rotterdam. Waarom gaan we daar niet vaker naartoe? Hier zijn we een paar dagen blijven liggen. Ook nog ijsvogeltjes en lepelaars gezien.
Toen we daar een beetje uitgekeken waren, zijn we de Nieuwe Merwede overgestoken en via de Spieringsluis in de Brabantse Biesbosch terecht gekomen. Eerst een paar dagen aan de Deneplaat gelegen in een soort werkhaventje. Uitstekende, heel rustige ligplaats. Hier kun je echt uren struinen, met of zonder hond. Mensen zie je nauwelijks, maar des te meer planten en dieren. We verrasten ’s morgens zelfs een ree die een meter of 20 bij ons vandaan aan een struik stond te knabbelen.
Omdat we boodschappen moesten hebben daarna naar Lage Zwaluwe gevaren, waar Havenmeester Riet de scepter zwaait. Een gezellige kwebbel, die houdt je wel aan de praat!

Op zaterdag de Biesbosch maar weer opgezocht. In verband met de hond zijn we aangewezen op ligplaatsen met een walletje of een steiger en zodoende zijn we in een soort haventje in het Noordergat van de Plomp terechtgekomen. Ook hier viel volop te struinen, maar het is er niet zo stil en verlaten als aan de Deneplaat.
We lagen middenin een enclave weekendvierende Brabo’s en we werden de hele zondag onthaald op de ene Brabantse volkszanger na de andere. Voor de verandering best wel een keertje heel leuk! Ook hier een paar dagen gelegen en daarna naar de Aakvlaai, want de kinderen kwamen een dagje langs. Toen die eenmaal aan boord waren snel een strandje opgezocht (het was bloedheet) en de Walkabout met z’n kop op het zand gevaren. Lekker gespeeld, “gezwommen” en genoten. De volgende dag zijn we over de Bergse Maas naar Heusden gevaren, waar we een heel mooi plaatsje vonden aan het buitensteiger. Lekker kijken naar de langskomende schepen en jachten, zwemmen, beetje rommelen met de nieuwe rubberboot, enz.
Na Heusden over de Andelse Maas, de Afgedamde Maas en de Merwede naar Gorinchem gevaren en de volgende dag naar de Linge, waar we in Heukelum een plaatsje vonden aan de Galgenwaard bij het fietsveer. In het stalletje boven aan de dijk natuurlijk fruit gekocht en niet te vergeten huisgemaakte jam. De appel-rozijnenjam maakte de boerin zelfs speciaal voor ons!
Omdat de Linge verderop gestremd was in verband met baggerwerkzaamheden, zijn we ook hier een paar dagen blijven liggen. Op woensdag de boot weer losgemaakt en naar Asperen gevaren, een halfuurtje verderop. De volgende dag eerst boodschappen gedaan in het dorp en daarna nog even naar de boer voor heerlijke pruimen en kersen. Je zit tenslotte in de Betuwe, nietwaar? Eigenlijk was hij op donderdag niet open, maar mensen wegsturen doen ze daar gelukkig niet.
Op vrijdag de Linge weer afgevaren en daarna over het
Merwedekanaal naar Meerkerk, maar daar lag het hele kantje al vol, dus verder naar Vianen. Naar buiten geschut en tot grote vreugde van Saar bij de Peiler een plekje gevonden. Hier kan ze in de uiterwaard heerlijk achter de konijnen aan en dat doet ze graag! ’s Avonds met de rubberboot op zoek gegaan naar de flater van Rijkswaterstaat, het passantensteiger in de geul in de Middelwaard. De geul ligt er, compleet met brug, maar van het steiger is ieder spoor verwijderd, alsof er nooit een steiger is geweest!
De volgende dag naar Schoonhoven gevaren en voor het eerst in de gloednieuwe haven het Wilgerak gelegen. Ook voor het eerst in jaren de stad weer eens bekeken. Nog steeds een heel leuk stadje om doorheen te slenteren.

De volgende morgen met een klein beetje stroom mee over de Lek en de Nieuwe Maas naar de Parksluis gevaren, waar we deze keer behoorlijk lang moesten wachten voordat we geschut werden. Een goed halfuur later lagen we weer in onze box bij WSV Overschie.

Wil je alle foto's zien (deze keer zonder muziek want anders hoor je de vogeltjes niet), klik dan op de foto hieronder