zaterdag 20 mei 2017

Trillende Beagle 2

Marco Hugo stuurde de volgende bijdrage: 

Trillende Beagle 2   
Na de meivakantie en openingstocht van 2017 zijn Jacqueline en ik er een beetje klaar mee.
Het harde stampen van de motor bij lage toeren (van 1000 tot en met 1500 toeren) heeft mij doen besluiten om het een en ander maar weer na te gaan kijken.
Vorig jaar bij de Yanmar dealer nieuwe motorsteunen besteld, Mijnheer Hugo deze motor steunen moet u hebben voor dit type motor. Dus de steunen geplaatst maar het mocht niet baten: de motor blijft trillen en stampen in bepaalde toerentallen.
Ik heb internet weer af lopen struinen, tig internetsites bezocht en forums gelezen. Bij de meeste sites wordt 1 type steun continue genoemd, Yanmar steunen voor 75 gr achter 100 gr.
Weer een prijsopgave aangevraagd bij een Yanmar dealer en ja hoor meneer Hugo, deze zijn wel duur hoor u moet rekenen op een bedrag van ongeveer 800 euro!
Nou, dacht het niet hoor en weer verder internet uitgepluist toen kwam ik bij motorsteunen.nl.
Hier hadden ze copy`s van deze steunen kosten 400 euro, maar je raadt het al, de maatvoering op de vloer is groter dan de bestaande motorsteunen dus moet de motor gelicht worden.
Zucht ... thuis nog niet klaar met verven maar ja, we moeten toch op vakantie met de boot dus aan de slag maar weer.
Huib Hengel had ook nog het idee dat het misschien iets in de brandstofpomp kan zijn dus heb ik als eerste geprobeerd om met een verstuiverreiniger de boel schoon te maken, dit had geen soelaas. Ik was gelukkig een dagje vrij dus heb ik gelijk de stoute schoenen aangetrokken en de brandstofpomp en verstuivers er uit gehaald en weggebracht naar Terlouw dieselservice.
De uitslag was dat de verstuivers en brandstofpomp nog als nieuw waren dus weer een pak van mijn hart. Weer wat uit gesloten.
Afgelopen woensdagavond samen met Edwin en Mitchel de motor eruit gehesen met de takels en stellage van Tino waarvoor nog mijn dank allemaal.
Nu staat de motor op de vloer waar ik er goed bij kan en hem gelijk eens grondig schoon zal maken.
Elk voordeel heeft zijn nadeel: ik  kan nu wel makkelijk bij de motor en kan de verstuivers en brandstofpomp gemakkelijk terug plaatsen en afstellen,  zo leer je toch weer beetje bij beetje je boot en technische installatie kennen en snap je ook de werking van de motor wat meer.

Al met al: als je er eenmaal aan begonnen bent is het toch een leuke klus om uit te voeren en vliegt de tijd voorbij zo in de avond uurtjes.
Hoop dat volgend weekend de motor er weer in zit en hij niet meer staat te stampen .
Met vriendelijke groet

Marco en Jacqueline 
Een mooi verhaal Marco, en nu maar hopen dat het probleem dan verholpen is en jullie de rest van dit seizoen rustig kunnen varen zonder irritant getril.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten