Symbiose 2020 (2)

In het vorige verslag schrijven wij dat we hopen dit jaar nog enkele vaartochtjes te kunnen maken.

Eerder dan gedacht, is dit bewaarheid.

Onze vaarvakantie van 4 weken was ons zo goed bevallen, dat na 1 weekje thuis, het bij ons allebei weer begon te kriebelen.

Vandaar dat wij maandagmorgen 7 september weer zijn uitgevaren.

Dit keer was ons doel de Nieuwkoopse plassen..

Nadat de watertank en de dieseltank waren vol “getankt” zijn wij om half 1 vertrokken uit Rotterdam.

De bekende route langs Delft, Rijswijk, Voorburg, Leidschendam.

Na Delft kwamen wij Betty en Dik tegen die richting huis gingen

Onze eerste stop was een mooi, vrij plekje langs de graskant aan het begin bij Leiden.

Omdat het dinsdagmorgen bewolkt en druilerig was, zijn wij pas om 12 uur richting Nieuwkoop vertrokken.

In Leiderdorp op de Does hadden wij 20 min vertraging omdat de brugwachter tussen 12 en 13 uur niet draait.

We hebben vlak voor de brug moeten aanleggen. Wat een stilte en serene rust. Zo bijzonder, vlakbij Leiden en de drukke A4 zo'n stukje rust en natuur te ervaren!

De Does voert je langs Hoogmade waar de toren v d  RK kerk in november 2019 is afgebrand. Dit is nu nog steeds heel goed te zien. Van de Does over op de Wijde Aa naar Woubrugge. Over de oude Rijn via Alphen a/d Rijn naar Zwammerdam.

Na Zwammerdam moesten wij een smal slootje, de Ziendevaart in en door een heel smal bruggetje. Voor de zekerheid maar aan beide kanten de fenders uitgehangen.

We keken elkaar aan. Zitten we wel goed?

Nog eens goed op de vaarapp gekeken. Het bleek wel te kloppen.

Na 10 min varen door prachtige natuur, het lijkt wel of wij 100 jaar teruggaan, doemt er een heel klein sluisje op, de Ziendesluis. Een schutsluis met puntdeuren. Deze sluis is 4.40m breed!

Toen wij het sluisje uitvoeren, kwam er een werkschip ons tegemoet.

Gelukkig was er een iets breder stukje waar wij de boot in konden manoeuvreren.

Om 16.15 uur kwamen we aan op de Zuiderplas. Hier hadden een plekje in een kleine jachthaven met 40 leden.

Tijdens het koken raakte het gas op. De pannen v/h vuur gehaald en gelukkig had de jachthaven een café restaurant. We hebben daar heel lekker gegeten en gezellig met de eigenaar gesproken.

De volgende ochtend de fietsen van boord gehaald en de gasfles achterop vastgezet. Gelukkig konden we de gasfles in het dorp omruilen.

In Nieuwkoop waren vroeger veel palingrokerijen. De enige die hier nog rookt is John.

's Middags hebben we een flinke fietstocht van ongeveer 20 km gemaakt rond de plassen. We vertrokken met stralend weer. Helaas begon het na een half uur te miezeren. Na 10 min in de miezelregen gefietst te hebben, begin je lekker nat te worden. Beiden geen regenkleding meegenomen. Bij de eerste mogelijkheid zouden we gaan schuilen. Dit was de buitenplaats de Blauwe Meije.

Wat een verrassing. De geur van vers gebakken appeltaart kwam ons tegemoet. Hier hebben lekker appeltaart met slagroom gegeten en heerlijke koffie gedronken. Een bijzondere plek. Kunstenaars mogen hier exposeren. Schilderijen, sieraden en in de theetuin hun beelden of andere kunstwerken. Je kunt er ook Electro boten en kano’s huren. We hebben zeker anderhalf uur naar de verhalen van de eigenaar geluisterd.

Het werd wel later en maar niet droger. Toch maar weer in de regen op de fiets gestapt. Na anderhalf uur fietsen in de regen, kwamen we drijfnat aan op de boot.

De volgende morgen scheen de zon en hebben we een rondje met de boot over de plassen gevaren.

Daarna de route terug langs het sluisje en het bruggetje de oude Rijn op via Alphen, langs Avifauna, Hazerswoude Rijndijk naar een plekje vlak voor Leiden aan de graskant.

Natuurlijk op de fiets een bezoekje gebracht aan het oude centrum van Leiden. Vrijdagmorgen naar Katwijk gevaren via Warmond en Oestgeest.

In Katwijk bleven wij tot maandagmorgen liggen. We hadden een mooi plekje langs de graskant. Katwijk en het strand hebben we te voet en op de fiets bezocht.

Bijschrift toevoegen

Maandagmorgen zijn we naar de Hemmen aan het Braassemermeer gevaren. De temperatuur was behoorlijk opgelopen. Het was er erg druk.

's Avonds gegeten bij het Kombuis. We hebben daar met 5 andere stellen onze ervaringen gedeeld en uitgewisseld.

Dinsdagmorgen wat rond gevaren en aangelegd in Leimuiden op de Drecht. Omdat het zo warm was hebben we ’s middags geluierd op ons ‘balkonnetje’ lekker in de schaduw onder bimini. 's Avonds toen het wat was afgekoeld nog even gefietst naar het bruggetje in Bilderdam. Wat is Nederland toch mooi!

Woensdagmorgen over de ringvaart naar de Kaag. ‘s Middags in leuke jachthaven, de Spijkerboor, aangelegd. Op de fiets naar Leiderdorp om ons een na laatste vakantie ijsje te nuttigen.

Donderdagmorgen nog 1 laatste rondje Zweiland, Zijpe en Vennemeer gedaan. En met weemoed afscheid genomen van de Kaag. Dit jaar zullen wij er hoogstwaarschijnlijk niet meer komen. Wat is dit toch een mooi vaargebied!

Onze laatste stop was Leidschendam vlak voor het sluisje. We konden net op tijd het laatste plekje bemachtigen. ’s Avonds tijdens onze avondwandelingen zagen we Karel en Carla liggen aan de andere kant van het sluisje. Even gezellig een praatje met Karel gemaakt.

Vrijdagmorgen zijn we eerder dan wij hadden gepland vertrokken uit Leidschendam. Er werd geaasd op onze plek. Twee boten wilden graag op ons plekje liggen.

Om half 3 kwamen aan in de jachthaven en hebben wij de boot op zijn nieuwe plekje aangelegd.

Hopelijk niet voor de laatste keer dit seizoen. Want wij zijn nog lang niet uitgevaren!

Hieronder nog wat mooie plaatjes die  we onderweg verzameld hebben

Groeten en veel boot en vaarplezier