dinsdag 10 mei 2016

Voorjaarsvakantie Beagle 2, Bolide II en Syanna

Het volgende verslag werd ingestuurd door Jacqueline Hugo. De foto's zijn van Carla Klein.

Allebei heel erg bedankt. Nu maar hopen dat jullie voorbeeld door veel leden nagevolgd wordt!

Verslag van een weekje weg.

Vrijdagmiddag en -avond 29 april werden de laatste spullen in de boot gelegd, alles nagekeken en het genieten kon beginnen! 's Nachts op de boot geslapen voor het eerst dit seizoen en zaterdagochtend om 7.45 uur een bakkie op de Beagle 2 gedronken zodat we om 8 uur konden vertrekken, was de planning.
Om 8.35 uur vertrokken de Bolide met Edwin, Patricia, Lars en Fenna, de Syanna met Carlo en Carla en de Beagle 2 met Marco, Jacqueline en Niek voor een weekje weg. We werden op de brug uitgezwaaid door Gerrit die langs reed met de brommer en Emiel die vanaf zijn balkon zwaaide.
De bruggen draaiden snel maar daarentegen moest we lang wachten in de sluis. Rond 15 uur kwamen we aan in Leiden. Er was plek zat! Tevreden, opgelucht en nagenietend van de eerste reis van het seizoen ( alles werkte, het aanwennen van het varen) hebben we weer een bakkie gedaan en zijn de kinderen op zoek gegaan naar een speeltuin die echt heel dicht in de buurt was. De nieuwe broodjeszaak aan de haven werd goedgekeurd want de broodjes waren heerlijk. Het werd druk op de steiger van mannen die heen en weer reden en uitkeken over het water en daarna weer wegreden............. Bij navraag bleken we een buurman te krijgen op de steiger uit Stadskanaal van 86 jaar die hier voor vier maanden kwam liggen. Het aanmeren ging hem goed af en maakte een indruk van iemand die ook makkelijk 66 had kunnen zijn. Er is voor onze generatie dus nog hoop (daar de pensioengerechtigde leeftijd steeds wordt verlegd). De pizzeria 'O sole mio' maakte lekkere pizza's maar de pasta leek wel opwarmspaghetti van Dirk ( volgens een betrouwbare bron).
Ook in Leiden hebben ze koopzondag dus zijn we wezen shoppen. De Syanna heeft nu ook een kachel!
's Avonds zijn we gaan eten bij een Vietnamees restaurant, het was een leuke ervaring, het eten was lekker maar de prijs-krijg verhouding was wel minder.

Maandag 2 mei voeren we om 13.15 uur richting de Kaag. Onze eerste bewolkte dag na zonnige dagen te hebben gehad. Helaas hebben ze nog geen beheerder gevonden dus....... lagen we gratis maar waren de toiletten, doucheruimtes en de wasmachineruimte op slot. (Elk voordeel heeft zijn nadeel).

Dinsdag 3 mei kwam het zonnetje weer en konden we weer buiten zitten. Heerlijk! De kinderen zijn hout gaan sprokkelen en ’s avonds hebben we een vuur gemaakt op de vuurplaats. Heel gezellig en leuk voor de kinderen en de grote kinderen………..

Woensdag 4 mei gingen we rond half acht richting Katwijk. De weersvoorspellingen gingen weer de goede kant op; de temperatuur ging omhoog en de bewolking verdween. Na wat oponthoud bij de spoorbrug en onverwacht aanmeren vanwege een losgelaten lasnaad op de Bolide kwamen we om half twaalf aan. Plek was er genoeg! De mannendouche stond op zeer heet wat nadat we dit aangaven op de jachthaven een bekend probleem bleek te zijn dus wees op uw hoede mannen! Zoals elk jaar ging het tarief voor 2016 weer omhoog. Dit was met tabellen aangegeven. Omgerekend kwam het uit op ongeveer 1,50 per meter per nacht.
Op 5 mei, Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag, stond er op de site van Katwijk dat er vanaf tien uur activiteiten waren georganiseerd in het kader van de bevrijding. Er zouden parachutisten uit vliegtuigen komen, bij de kerk stonden er voertuigen vanuit de oorlog en een aantal optredens. Helemaal leuk natuurlijk dus daar stonden we bij het strand, ter hoogte van de kerk maar nergens actie te zien. Er waren meer toeristen die zich ook afvroegen wanneer het spektakel nou begon. Zelfs een jongen uit Katwijk zelf snapte er niks van en opeens was de aankondiging van de site af! Carla deed navraag bij een strandtent die vertelde dat Katwijk elke vijf jaar zo'n feest organiseert. Vorig jaar was er zo'n feest en dit is niet van de site afgehaald....... Of dit het echte verhaal was of dat het een stunt was om de strandtenten vol klanten te krijgen is nog steeds niet duidelijk want vollopen met klanten deed het! Wij zijn het centrum ingegaan voor koffie en iets lekkers. Terug naar het strand hebben we wat gedronken en de kinderen speelden in het zand. We moesten maar een uur wachten op onze bestelling en na dat uur hadden we nog niet alles. 's Avonds bij de boten aan de graskant zijn we gaan barbecueën.
Op 6 mei vroeg uit bed om Carlo en Carla uit te zwaaien om 7 uur. Ze vertrokken naar Rotterdam om de meiden op te halen. Ook die avond hebben we de barbecue aangedaan. Lars werd opgehaald door zijn nichten omdat hij zaterdagochtend een voetbalwedstrijd had. De nachten werden minder koud en hoger van temperatuur dan rond het vriespunt van de nachten van daarvoor.

Zaterdag 7 mei begonnen we de ochtend op het strand met een ontbijt in een strandtent en hebben de kinderen nog even gespeeld voordat we richting Leidschendam gingen varen. Om kwart over 3 vertrokken we naar Leidschendam en hebben we heerlijk gegeten bij de Griek. Echt een aanrader! Je krijgt heel veel bij het hoofdgerecht dus een voorgerecht is echt niet nodig, weten we uit ervaring. Om al het eten te laten zakken liepen we een rondje Leidschendam en wat was er weer veel veranderd en bijgebouwd. Nog even bij Fanielje een ijsje gehaald want dat moet volgens ons als je in Leidschendam bent geweest.
Zondag 8 mei was het dan zover; Moederdag en terug naar de haven. In Delft zijn we nog even gestopt voor een drankje en een hapje en daarna toch echt naar de haven. Wil en Frans voeren voorbij en natuurlijk werden we ook door Emiel verwelkomd vanaf zijn balkon.
Opvallend was dat we onderweg veel gebieden tegenkwamen met of nieuwe kademuren of waar ze bezig waren met nieuwe kademuren te maken. Ook de sluis van Leidschendam krijgt onderhoud tot en met 2 juli en is op sommige dagen zelfs gesloten.
De eerste reis van het seizoen 2016 is een zeer geslaagde geweest. Op die grote windvlaag die opeens opkwam en een lekkende auto na.......................
 -------------------------------------- Einde verslag------------------------------------------
Het leek mij leuk om ook eens een kind aan het woord te laten dus heeft Niek ook wat opgeschreven. Dat staat hieronder.
Ik ben Niek en ben 10 jaar met mijn Mama en Papa heb ik de Beagle II waarmee ik op vakantie ga.
Ik wil jullie daar heel graag wat over vertellen. Ik vond het heel leuk want toen wij in Leiden waren was ik met Fenna bij een speeltuin maar daar hadden ze geen schommels en ik en Fenna vinden schommelen heel leuk dus gingen wij op zoek naar een andere speelplaats en die hebben wij gevonden! Het was jammer dat we geen WEEK WIFI hadden :(
Ik ben ook naar Katwijk geweest en dat was ook heel leuk want we gingen naar het strand en daar had ik ook een leuk vriendje gevonden Pepijn en Fenna ook en die heette Shakira en de reis met de boot vond ik ook heel leuk.