2021 Bonaventura

VAKANTIE MET DE BONAVENTURA 2021

Donderdag 8 juli Het is bijna 10 uur. Alle tassen zijn ingepakt en we gaan weg. Nadat we hadden geconcludeerd dat er wederom in Voorburg geen aanlegplaats vrij was zijn we doorgevaren naar Leidschendam. Vóór de sluis was geen plek meer dus meren we aan bij de kerk. Zo blijven we ook bij de tijd… Het weer is opgeklaard en de zon schijnt volop. We hebben besloten om een klein DAB+-radiootje te kopen in het nieuwe winkelcentrum, omdat we via onze “autoradio” alleen maar de lokale zenders kunnen bereiken. Tevens een stevige wandeling. Het is een mini Sony geworden en we zijn er blij mee. Nu nog een ijsje bij de sluis! Morgen naar Lisse.

Vrijdag 9 juli De kerkklokken hebben wij 5 uur horen slaan. Zo hebben we een heerlijke lange dag te gaan. Om 8.45 uur vertrekken we. Het belooft weer een prachtige dag te worden. Afgelopen dinsdag is Peter R. de Vries neergeschoten en nog steeds voor zijn leven aan het vechten. Gelukkig had de politie binnen een uur de dader en chauffeur van de vluchtauto op de snelweg te pakken. 10.35 uur en we zitten al een poosje op de Kager Plassen. Het is heel rustig op het water. Om 11.30 uur meren we aan bij WSV Lisse. Een kort tochtje. De zon schijnt volop. Om nog even te kunnen bewegen hebben we de fietsen van de boot gehaald. Niet onze elektrische maar de “gewone”. De elektrische waren te zwaar. Het wordt dus misschien een beetje afzien. Na een poosje gefietst te hebben zien de kasteel De Keukenhof. Een prachtig landgoed met veel kassen, dahlia’s, prachtige oude bomen, een grote en kleine kinderboerderij alwaar de kleintjes zich kunnen verkleden als “echte boertjes” met overall, klompjes en zich kunnen verplaatsen op mini-fietsjes met of zonder kiepbak. Erg leuk. Een restaurant met terras zijn ook aanwezig. We lopen nog even door de beeldentuin en langs het LAM-museum dat ook voor kinderen erg leuk lijkt te zijn. Verderop blijkt De Zwarte Tulp te zijn. Een museum over de geschiedenis van de tulp. Gratis met Museumkaart die we eindelijk weer eens kunnen gebruiken. Zeer interessant museum met prachtige tekeningen. Na nog even verdwaald te zijn vonden we de boot weer en hebben we de fietsen weer op de boot gezet na 18 km fietsen en 4 km lopen.

Zaterdag 10 juli 9.00 uur vertrekken we richting Haarlem. Het is erg rustig op het water en het belooft een zonnige dag te worden. Bij Cruquius komen drie zeilboten en twee kruisers aansluiten om met ons door diverse bruggen gaan en om 11.45 uur meren we aan in Haarlem. We liggen tegenover Teylers museum waar we nog nooit in zijn geweest. Dat wordt een traditie want nu zijn we ook niet geweest. ’s Avonds ziet het er prachtig verlicht uit. We hebben bij Too good to go een broodbox bij Gorilla’s besteld die we tussen 10 en 17 uur kunnen ophalen. Dat blijkt een behoorlijke partij brood en broodjes te zijn. Daar kunnen we voorlopig wel mee vooruit. Bij Rataplan (kringloopwinkel) begint een oude man spontaan piano te spelen. Erg gezellig.

Zondag 11 juli 9.00 uur vertrekken we richting Alkmaar. De eerste bewolkte dag. We zijn nog maar net weg of we komen de “Willy” tegen met Daan en Wil. Die ligt aangemeerd. Even gedag gezegd en om 10.10 uur mogen we door de sluis bij Spaarndam voor € 3,50. Bij de Schermersluis aangekomen ziet de sluiswachter ons niet. Frans is toen van de boot naar de sluis gelopen waar de sluiswachter zat. Meteen zijn de deuren toen open gegaan. Intussen is het gaan regenen tot het begin van de middag. Na 5 uur en een kwartier varen haken we bij het politiebureau aan in Alkmaar. Na een stadswandeling luisteren we naar de finale EK (Engeland-Italië) waar Italië met strafschoppen heeft gewonnen.

Maandag 12 juli Vandaag hebben we het Kaasmuseum en de Waag bezocht. Weer een mooie dag. Heerlijk gewandeld en daarna aan mijn derde boek in deze vakantie begonnen.

Dinsdag 13 juli Om 9.00 uur weer weg uit Alkmaar op weg naar Schagen. Om 10.15 door de Schoorldammerbrug, daarna door de Koedijkervlotbrug (wat een namen!) om om 12.15 uur aan te meren in de Stadshaven. De havenmeester komt pas om 14.00 uur. Intussen vernemen we van onze jongste dochter, die de planten verzorgt dat een duif een ei heeft gelegd in een bloempot op ons balkon. Om zoiets te voorkomen in de toekomst kopen we bij Blokker twee kraaien om ze in de toekomst af te schrikken. In het winkelcentrum kopen we heerlijke verse produkten om een Aziatische maaltijd samen te stellen. Op de boot gekomen komen er verscheidene appjes in verband met de Lustrumviering op 25 september. Dat gaat gewoon door.

Woensdag 14 juli
Het heeft geregend. We zijn op de fiets naar het station gegaan om de trein te nemen naar Hoorn via Heerhugowaard. Daar heerlijk gewandeld naar de haven en op een terras gezeten. We wandelen naar het Ooster eiland om per ongeluk in de Krententuin te komen. Een complex met een grote binnenplaats. Gebouwd voor de Admiraliteit in 1662-1668. Later werd het een bedelaarsgesticht, gevangenis en rijkswerkinrichting. Nu bevindt zich er het Museum van de 20ste eeuw. Dat blijkt een ontzettend leuk en uitgebreid museum te zijn met letterlijk alles dat te maken heeft met de 20ste eeuw. Ingerichte kamers, tv-programma’s, spellen, boeken, winkels, computers, televisiesets met originele kleding en attributen. Teveel om op te noemen en zeer de moeite waard. Teruggekomen aan mijn vierde boek begonnen.

Donderdag 15 juli Veel wind. Vandaag marktdag. Kaas en kersen gekocht. Bij de pomp achter de haven heeft Frans tweemaal twee jerrycans diesel gehaald. Het waait nog steeds te hard om op het achterdek te zitten alhoewel de temperatuur prima is. Op de radio is net doorgegeven dat Peter R. de Vries is overleden. Heel triest.

Vrijdag 16 juli Iets minder wind. 9.00 uur vertrekken we naar Heerhugowaard. Vandaag drie sluizen. Molenkolksluis, Braaksluis en Roskamsluis waar de sluiswachter vijf jaar in Crooswijk heeft gewoond en destijds mee heeft gewerkt aan Bureau Halt. Na onenigheid is hij met drie! jaarsalarissen weer teruggegaan naar West-Friesland. Om 13.15 uur tegenover St. Pancras in het kanaal aangemeerd. ‘s Middags fietsen we naar Langendijk. Naar de Broekerveiling. Met de Museumkaart wederom gratis entree. Na de biedingen vertrokken we met een ananas en een bakje aardbeien om om 16.00 uur een rondvaart te maken door een gebied waar oorspronkelijk 15.000! eilandjes waren. Nu nog zo’n 80. Teruggekomen bij de boot hebben we de fietsen aan een paal vastgemaakt.

Zaterdag 17 juli Het belooft een warme dag te worden. In Limburg, België en Duitsland zijn overstromingen. In Nederland zijn nog geen doden te betreuren maar in de andere landen wel. Heftig. We stappen op de fiets richting Alkmaar naar het Stedelijk Museum. Dat was toen we er waren gesloten. Weer een doel. Er is een tentoonstelling van de Bergense School. Weer eens wat anders. Intussen is het erg warm geworden. We hebben daarna een lunch gebruikt bij “De Binnenkomer”. Frans een “Nelisburger” en ik een “bordje met allerlei lekkers”. Mooie namen op de kaart. Met veel ingrediënten en erg lekker. Daarna over de markt gelopen en de 7km weer in de hitte teruggefietst. Fietsen weer op de boot gezet. ’s Avonds horen we aan de overkant een enorme knal. Daar blijken mensen met een bbq in de weer. We horen geen gegil dus het zal wel meevallen. Daarna na 12 uur nog vuurwerk.

Zondag 18 juli 9.15 uur gaan we weer op weg. Dit keer naar Purmerend waar we om 12.30 tegenover de boot van Willem Landmeter aanmeren bij WSV Purmerend. Fietsen meteen afgehaakt en aan een boompje vastgezet. De eerste haven met WiFi!!

Maandag 19 juli Om 9.25 op de fiets naar Volendam. Het is een warme, zonnige dag. Om 12 uur bij restaurant ’t Havengat heerlijke mosselen gegeten, weggespoeld met een Texeler Skumkoppe (Frans) en een Jopen Mooie Nel. Daarna met de boot, en fiets, naar Marken. Eerst een rondwandeling gemaakt en daarna 45 minuten gefietst naar Monnikendam waar we een tijdje rondliepen. Het zijn toch erg charmante dorpen vindik. Tenslotte met de fiets terug naar Purmerend. Totaal 32 km gefietst en 18 km gewandeld. Morgen een Too good to go brood- en groentenbox ophalen.

Dinsdag 20 juli Erg warm. Vandaag marktdag. En voor de rest rustdag.

Woensdag 21 juli Weer een prachtige dag. We willen op tijd weg maar zijn net te laat met water tanken. Vóór ons is een boot die 500! Liter gaat tanken. Dat duurt dus nog even. We moeten daarna ook nog een tijdje voor de brug en voor de sluis wachten. Om 11.40 uur passeren we het pontje in Landsmeer. De kabels boven het water werden goed aangegeven met Matrixborden en knipperlichten. Via het Noord-Hollands kanaal naar Amsterdam. 12.50 uur zijn we op de Nieuwe Vaart op weg naar de Amstel. Om 13.30 net over de Nieuwe Herengracht bakboord uit en meteen links langs de Hermitage om vóór ons de Magere Brug te zien. Wat we ons niet hebben gerealiseerd is dat iedereen vandaag in Carré afscheid kon nemen van Peter R. de Vries. We zien dus rijen mensen vóór het theater en een grote foto op de gevel. Kippenvel. Om 14.45 door Ouderkerk aan de Amstel. Hier mag je nergens aanmeren. Een gemiste kans voor de Gemeente vind ik. Erg jammer. Om 16.00 uur hebben we mazzel door de laatste plek te hebben aan de kade van Uithoorn. We besluiten om hier twee nachten te blijven in verband met de rugpijn van Frans.

Donderdag 22 juli Bewolkt met wind. Vandaag aan het vijfde boek begonnen. Een dwarsligger met 704! pagina’s. Na een korte wandeling en een ijsje zijn we verder op de boot gebleven.

Vrijdag 23 juli We gaan weer verder. Na het vertrek om 8.45 zien we Gerrit en Nel onderweg. Zij komen van richting Vrouwenakker. Om 10.30 uur wachten we tot de brug draait in Bilderdam. We zijn net uit de Tolhuissluis. Verderop komen we in Leimuiden langs de boot van Jan en Mar Kamper. Noord-Holland is geliefd bij de leden van de vereniging. Over de Kager Plassen wederom uiteindelijk aangemeerd in Warmond vóór de Jan Dekkerbrug. De zon komt langzaam door en we gaan een stukje wandelen. Bij een apotheek medicijnen gekocht voor Frans. Op een terras bij de “oude school” kan Frans met een slokje zijn pijnstillers innemen. Het tweemaal verstappen onderweg naar de boot helpt ook niet echt mee. Bij de boot komt er elke twee minuten wel een vliegtuig over. Ook dat neemt na de beginperiode van Corona weer toe. Op het achterdek is het gezellig kijken naar de boten die langskomen.

Zaterdag 24 juli Om 9 uur weggevaren richting Katwijk om een uurtje later aan te meren bij het havenkantoor. De pijnstillers schijnen te werken. Heel fijn. We boeken meteen voor twee nachten. Meteen een pasje gekocht voor water, stroom en de douche. We hadden er één die hier niet werkte. Het is nog steeds geen goed systeem vind ik met die verschillende pasjes. ’s Middags na een stadswandeling bij het restaurant in de haven gereserveerd voor morgenavond. We hebben hier WiFi!! ’s Avonds vuurwerk.

Zondag 25 juli Zonnig tot 16.00 uur. Daarna regen. Vandaag ramen gelapt. Daarna over de boulevard gewandeld en terug via allerlei kleine straatjes. Frans zijn rug speelt weer op. De regenbui was kort maar heftig. ’s Avonds heerlijk gegeten en gedronken en bij aankomst op de boot geen of slechte WiFi.

Maandag 26 juli Het regent. Met wat droge periodes ertussendoor. Om 10.00 vertrekken we naar Leidschendam. Kijken waar we kunnen “parkeren”. Om 12.10 uur op onze vertrouwde plek bij de kerk aangemeerd. We hebben de klok om 12.30 uur weer horen slaan en voelen ons thuis. Onderweg heb ik een Too good to go magic box besteld bij EKO Plaza die we tussen 17.00 en 17.45 kunnen ophalen. Vanavond eten we sushi. Nadat we naar het winkelcentrum zijn gewandeld zijn we mooi op tijd terug bij de boot als de bui losbarst.

Dinsdag 27 juli Wederom een heerlijke 21 graden vandaag. Om 5 uur zijn we opnieuw door klokgelui wakker geworden. Om half tien varen we door de sluis richting huis. Wat schetst onze verbazing als er bij Voorburg een plek vrij is aan de kant. Na aangemeerd te hebben gaan we naar de overkant bij de Sligro shoppen. We zijn nog maar net buiten of het regent pijpenstelen. Na een wandeling van 4 km door Voorburg komen we weer op de boot. Vandaag was het 25 graden. ’s Avonds begint het te regenen.

Woensdag 28 juli Om 9 uur vertrekken we naar Rotterdam. Onderweg pak ik alle tassen zoveel mogelijk weer in, inclusief vuilniszakken met vuil wasgoed, zodat we alles weer in de auto kunnen zetten om naar huis te brengen. We moeten wel wachten tot de nijlganzen over een brug in Delft zijn gewandeld voordat de brug voor ons open kan. Om 12 uur liggen we weer in de box. Twee karretjes op de steiger gevuld met alle tassen en zakken en weer op huis aan. Het is dit jaar een vaartochtje door Noord- en Zuidholland geworden. Dat was voor ons alweer een poosje terug. Ondanks het wisselende weer is het een fijne vakantie geworden. Vaaruren: 37 Gewandeld: 111 km Gefietst: 132 km.

Voor alle foto's: dubbelklik op de mosselpan of op deze link