Beagle 2023

Reisverslag zomer 2023

Op zaterdag 29 juli vertrokken de Bolide 2 met Patricia en Edwin aan boord en de Beagle 2 met Jacqueline en Marco aan boord om 8 uur uit de jachthaven.

Er stond 1 ding vast, we gingen richting Friesland.

Er kwam niet echt mooi weer aan dus beter veel varen ipv aan de plassen liggen, paar daagjes daar of daar, bbqen, zwemmen etc.

Het zou dus een andere vakantie worden dan de voorgaande jaren met prachtig weer of hittegolf!

Om 8.45 uur waren we bij de Parksluis en konden we na even wat drijven gelijk schutten.

Op de Maas was het vrij rustig en omdat de Beagle 2 nu een zwemplateau heeft en voor en achter flinke kilo's ballast genoten we van wat meer stabiliteit.

Op de IJssel was het drukker dus genoeg te zien, zelfs mensen/boten uit Friesland.

Vijf jaar geleden voeren we hier ook dus genoeg plekken met herinneringen die we dan ook ophaalden tijdens het varen.

De sluiswachter van Gouda liet ons alleen schutten want, zo zei hij: Die achter ons zou een huurboot kunnen zijn en dat is altijd oppassen. We bedankten hem zodat we geen onnodige schade aan onze boot kregen. In Haastrecht hebben we aan een gemaal een lunchpauze genomen en daarna weer door.

We hebben veel Hollands Glorie gezien zoals de brug betalen via de aangezwiepte klomp, een vloot getrokken door 2 paarden en koeien die met hun poten in het water stonden.

Om 17 uur kwamen we aan in IJsselstein en lagen we voor een nachtje aan de IJsselkade. We zijn daar lekker gaan eten in een restaurant die een 3 gangen menu voor 16,95 had. Heerlijk gegeten daar en zeker aan aanrader, restaurant BP!

Op zondag 30 juli vertrokken we om 9 uur richting Muiden en dan keken we wel waar we gingen overnachten. We zijn om Utrecht gaan varen en dan ga je onderlangs bij Hoog Caterijne. Op sommige plekken van is de brug van glas dus kan je naar boven kijken en de mensen daarboven kijken naar beneden, hele leuke gewaarwording.

We hebben voor de grote sluis lunchpauze gehouden en gingen nadat de sluiswachters ook hadden gelunched, schutten.

Rond een uur of vijf vonden we het tijd om ergens aan te meren maar er was nergens plek. Er zijn zo weinig plekken in verhouding met wat wij in Zuid Holland hebben of je moet je haringen bij je hebben.

De brugwachters zijn fysiek aanwezig en bedienden snel de bruggen, alsof ze blij waren dat ze wat konden doen. Sluizen gingen al open dus hoefde we ons niet aan te melden.

Rond 18.30 kwamen we op één van de Vechtplassen, de Nes bij Vreeland en daar konden we na 9 uur varen eindelijk aanmeren.

Op maandag 31 juli om 9 uur vertrokken we vanaf de vechtplas en  meerden we aan bij de wsv de Vecht. De lange vechtbrug in Weesp had problemen dus konden we niet door en zijn we nog een nachtje gebleven.

Op woensdagochtend 2 augustus, heel vroeg in de ochtend, moesten we de boten even omdraaien want we hadden aan elkaar gelegen met de Bolide aan de steiger. De Bolide met Edwin en Patricia voer richting Rotterdam naar de thuishaven en de Beagle 2 verliet later de haven om richting Muiden te gaan.

We zijn tot de sluis gevaren en we meerden aan om 10.45 uur bij de jachthaven Fort H. Tijd om de toerist uit te hangen. We zijn met de veerpont naar het eiland Pampus gegaan. We waren er weleens langs gevaren maar nog nooit op het eiland geweest maar het is zeker de moeite waard!

De diesel en het water aangevuld dus klaar om door de zeesluis van Muiden door te gaan.

Helaas gooide de wind roet in het eten en zijn we nog een dagje extra in Muiden geweest. We hebben overnacht op een gratis plek midden op het water.

Op vrijdag 4 augustus zijn we om 8 uur vertrokken. Even wachten voor de Zeesluis en om 8.55 gingen we met het net gekregen vlaggetje van de sluis het IJmeer, het Gooimeer, Eemmeer op. Daarna het Nuldernauw op langs Zeewolde en Harderwijk, het Wolderwijd op. Bij eiland De Kluut aan het Veluwemeer hebben we gelunched en zijn we weer door gegaan naar Elburg en waren daar om 16.45 uur.

Nadat we op zaterdag 5 augustus de toeristische plekjes, de watersportzaak die erg uitgebreid was qua assortiment en we daar het één en het ander hebben gekocht en de Jumbo hadden bezocht gingen we om 12.30 uur weg richting Giethoorn. We vertrokken met heerlijke zon maar in de middag hebben we veel regen gehad.

Ook bij deze vaart leken de sluis- en brugwachters blij te zijn dat ze werk hadden want we waren nog niet in de buurt of de sluisdeuren gingen onze kant al open. De sluiswachter van de Arembergersluis merkte op dat we veel vlaggetjes hadden maar die van Overijssel nog niet hadden. We kregen van de beste man een vlaggetje van Overijssel.

Op de IJssel voeren we 14 km per uur dus dat ging lekker.

We vonden het mooi geweest en zijn we om 17.30 uur aan het kanaal van Belt-Schuitsloot aangaan meren.

Rond 9.45 gingen we los naar Giethoorn. Zowiezo een plek waar we heen wilden, het ook even tijd was voor een jachthaven en omdat we toch al in de buurt waren besloten we heen Giethoorn aan te doen zodat we ook verzekerd waren van een plekje in een jachthaven.

Even na 11 uur waren we in de jachthaven De Zuidercluft in Giethoorn. Ruime jachthaven met veel en ruime sanitair die je alleen met de jachthavenbetaalkaart ingang geeft.

Maandag 7 augustus verlieten we de jachthaven om 9 uur en hebben de tank en de twee jerrycans volgetankt. Je kan wel ver willen............

Om 12.00 waren we bij de Osserzijlerbrug en dat was mooi want om 12.30 had hij schafttijd. We konden dus net nog door voordat hij ging lunchen. Maar helaas, het lag vol met boten en hij bleek  een stremming te hebben. We zochten een plekje op om aan te meren en hebben daar gelunched.

De brug was nog niet in orde dus het gas aan en even de afwas gedaan en toen was het gas op, dus die ook maar meteen vervangen. Om 13.30 hoorden we dat hij weer geopend was, dus los en richting de brug gegaan. Om 13.50 had hij weer een opening waar we zijn mee gegaan.

Om 14.30 waren we bij de Driewegsluis en veranderde de windkracht naar 6. Het aanmeren verliep lastig en zelfs het vloerkleed op het achterdek ging los en lag tegen de andere kant van de railing. Om 15 uur waren we door de sluis en gingen we Friesland in! Wat een mijlpaal!

Om 16 uur waren we bij de Pier Christiaanbrug, veel boten meerden daar aan maar de boot die voor ons voer ging ook het Tjeukemeer op. We bekeken de voorspelling van de wind, hoe het water en dan vooral de koppen van de golven eruit zagen en als die boot voor ons dezelfde route ging doen wij daar achter zouden blijven. De boot ging

niet onze kant op, de golven werden ruiger en de windkracht werd sterker.

We besloten terug te gaan en de volgende dag vroeg het meer over te gaan. Toen we achter ons keken zagen we witte koppen op de golven en kwamen er meer boten terug.

Om 7 uur staken we het Tjeukemeer over en we deden er een half uur over. Om 8.05 lagen we voor de Schartsterbrug. Om iets voor 9 ging hij naar enkel rood en om 9 uur drukten we op het knopje wat je bij ons ziet bij stoplichten als je voetganger of met de fiets bent. Nadat je op het knopje drukt gaan de lichtjes branden.

We sliepen op een eiland van De Marrekrite net voor Joure en op 9 augustus gingen we Joure zelf in. De Marrekrite maar even steun gegeven door een vlag te kopen van deze recreatieschap.

Om 10.30 uur waren we in Joure. Heel leuk centrum en we hebben bij de bushalte gewacht want Niek kwam voor een paar dagen langs! Die dag alles gewassen en door de zon en wind was het al snel droog.

Op donderdag 10 augustus verlieten we om 10 uur Joure om de laatste dag van de Sneekweek in Sneek me te maken. Toen we in het centrum liepen waren we erg blij dat we niet zijn gaan aanmeren in het centrum, wat een drukte van de Sneekweek tot in de late uurtjes. De kermis beviel de mannen het beste.

Op vrijdag 11 augustus verlieten we om 9.30 Sneek, erg leuk om door Sneek zelf te varen.

We gingen  achterom door IJlst ipv helemaal om het plaatsje heen te varen en we kwamen in smal water terecht waarvan we dachten: Kunnen we wel onder die brug door?

Redden we het wel met het smalle water en de breedte van onze boot? Maar rustig aan ging het prima, het ken net!

Onwijze drukte voor Hellinbruge voor Woudsend.

Het was de eerste dag met de hele dag zon, 26 graden en geen regen dus we zijn bij Lemmer aan een eiland van de Marrekrite gaan liggen en hebben gezwommen en met de volgboot gaan varen.

Op zaterdag 12 augustus voeren we naar de jachthaven van Lemmer want Jacqueline haar zus kwam op visite en weer waren we blij dat we niet in het centrum gingen liggen vanwege de drukte. We hebben Lemmer bezocht en zijn lekker op terrassen gaan zitten en die dag liepen en voeren de Lemster Skourre Blazers door Lemmer.

Op zondag 13 augustus verlieten we de jachthaven om door Lemmer naar de Friese sluis te gaan waardoor we automatisch in Flevoland waren. Om 13.30 uur kwamen we aan in Emmeloord. In dit plaatsje is weinig te doen op zondag en gedurende deze vakantie komen we er achter dat de 'gecreëerde' plaatsen niet onze voorkeur hebben om te zijn. Geen uitstraling, geen geschiedenis anders dan dit eerst de Zuiderzee was en veel plaatsen lijken op elkaar. Onderweg kwamen we nog een imker tegen die de honing aan het binnen halen was.

Op 14 augustus hebben we Niek op de bus gezet, die ging weer naar Rotterdam en wij gingen om 10 uur richting Kampen en we keken wel hoe ver we kwamen.

Bij het gat van Ens even gestopt om de jerrycans te vullen met diesel en voor de Kadoelerbrug even pauze gehouden en gelunchet.

Om 16.15 kwamen aan bij Kampen en was er geen plaats meer om aan te meren. Gezien de weersvoorspellingen besloten we toch de oversteek te nemen op de IJssel en voor de Reevesluis bij het gebied van Gastvrije Randmeren meerden we aan om 17.45 uur. In tegenstelling tot Friesland was dit niet gratis en kwam er en jongedame liggeld ophalen.

Op 15 augustus vertrokken we van het gebied van de Gastvrije Randmeren en kwamen we in Zeewolde aan. We lagen in het centrum, in de aanloophaven, maar bij navraag en het bekijken van reviews bleek het sanitairgebouw een tijdelijke unit en erg gebrekkig te zijn. Voor het vaarseizoen van 2024 hadden ze mooie plannen voor een santairgebouw maar zo lang konden we niet wachten en we wilden  lekker douchen. De jachthaven naast de aanloophaven had nog plek en we voeren daar heen. Onze buurman was druk bezig om een bootje schoon te maken en met een praatje kwamen we er achter dat ze met het bootje het IJsselmeer langs wilden en dan bij Urk naar binnen. Het was een platbodem van 7 meter met buitenboordmotor en we hebben ze verteld beter een andere en welke route te nemen als ze heel in Groningen wilden komen met de boot.

Die jachthaven had op het terrein een Grieks restaurant dus na een heerlijke douche naar die Griek geweest en heerlijk gegeten.

Op 16 augustus wilden we naar Almere om daar te overnachten en dan 's ochtends vroeg over te gaan naar Muiden. Rond 12.30 waren we bij Almere en zagen we de weersvoorspellingen en hadden we op dat moment minder wind dan de voorspelling voor morgenochtend vroeg zou zijn. Dus besloten we door te gaan naar Muiden.

Voor de eilanden ging het prima maar zonder de eilanden ging het minder en vingen we veel wind. We waren dus blij dat we in de monding van Muiden waren. We besloten op dezelfde plek te gaan liggen als op de heenreis en we hebben  lekker gezwommen en Marco gevist.

Het mooie weer blijft aan ( eindelijk) en Marco wilde graag de nieuwe ankelrier uitproberen dus besloten we richting de Kaag te gaan.

Op 17 augustus kwamen we aan in Uithoorn vanwege hun geweldige sanitaire voorzieningen en leuke jachthaven.

Op 18 augustus kwamen we aan op de Kaag en zochten we een mooi plekje uit om voor anker te gaan liggen en de nacht door te brengen. Eindelijk lekker weer om te BBQen wat de vakantie compleet maakte!

Op 19 augustus kwamen we aan in Leidschendam waar Helma en Arjan ook lagen. Bij de kerk was er nog plek maar al snel kwam de sluiswachter vragen of we weg wilden gaan omdat er een colonne van ruim 30 boten met kinderen aankwam vanwege een festival en om 16.30 konden we weer terug. We zijn langszij bij Arjan en Helma gaan liggen en konden de colonne bekijken. De buurman ging weg en wij zijn op het vrije plekje gaan liggen.

Als afsluiter van de vakantie lekker bij Fratelli gegeten waar de scropinno echt een aanrader is. We hebben hem nog nooit zo lekker gedronken.

En dan komt 20 augustus eraan en gaan we terug naar de thuishaven en is het gedaan met onze vakantie.

We kijken terug op een leuke vakantie met nieuwe avonturen, uitdagingen en veel moois. Enthousiast begint Jacqueline over volgend jaar weer naar Friesland waarop Marco zegt: "Maar niet met deze boot" en is hij het internet gaan bekijken welke boten ( geen platbodems!) er te koop staan.

Op vrijdag 1 september belt Martin Luisman en vertelt dat ze de boot gaan verkopen en wat er toen allemaal gebeurde is bekend, WE HEBBEN HUN BOOT GEKOCHT!!

Dit was het verslag dat Jacqueline optekende van hun (laatste) reis naar Friesland met de Bolide II. Ik ben nu al benieuwd naar haar verslag van hun eerste reis met hun nieuwe boot, waarvan we de naam nu nog weten.

Misschien een beetje laat, maar niet minder gemeend:

Jacqueline en Marco, Van Harte Gefeliciteerd met jullie nieuwe schip !

Voor meer beelden van deze reis, klik maar op deze link of op het smikkelende stel hieronder

Het is mogelijk dat sommige beelden niet helemaal chronologisch correct in het filmpje terecht gekomen zijn, maar het geeft toch een leuk beeld van hun trip van dit jaar.

1. Ontzettend leuk gedaan en bedankt voor de genomen moeite Aad!
    Ik ben ook erg benieuwd naar het verslag van volgend jaar😄

2. Jacqueline, ik kan jou beter bedanken, jij hebt tenslotte gezorgd voor het verhaal en de beelden.
    Ik reken natuurlijk ook volgend jaar weer op je verslag. Ik ben ook wel benieuwd hoe de Valk dan heet!