Walkabout 2024

 Met de Walkabout naar de IJssel en de Vecht.

Op zondag 14 juli voeren we om kwart over 11 vanuit de Parkhaven de Nieuwe Maas op. Er liep nog een klein beetje vloedstroom waar we tot aan de Noord van geprofiteerd hebben. Toen we overgestoken waren naar onze goede wal, kwam er uit de Maashaven een bus van Splashtours, maar die kon ons niet bijhouden. Wij hebben dus gewonnen van een bus!
Toen we eenmaal op de Lek waren, kregen we de stroom tegen, maar rustig varend liepen we toch nog aardig door. Om 15.00 maakten we vast in het haventje van Nieuwpoort, schuin tegenover Schoonhoven. Een heel leuk klein stadje dat deel uitmaakte van de Hollandse Waterlinie met bijbehorende vestingwerken, enz. Een soort Heusden in het klein.
    De volgende dag hadden we alweer schitterend weer en tot Vianen stroom mee. Het schutten in Hagestein ging, nadat we even hadden moeten wachten, lekker vlot en toen verder naar Culemborg waar we eigenlijk naar toe wilden, maar we zijn toch maar meteen doorgevaren naar Wijk bij Duurstede. Omdat we inmiddels zo'n kilometer of 3 tegenstroom hadden, loonde het wel de moeite om de binnenbochten te pakken en hier en daar "kribbetje te varen" en zodoende uit de ergste stroming te blijven.
    Dinsdag eerst even Wijk verkend en vrij vroeg gaan varen naar sluis Amerongen. Hier konden we meteen meeschutten met een vrachtschip. Na de stuw stroomde het nog wat harder en liepen we in het midden van de rivier nog maar zo'n 7,5 kilometer en bij de kribben 9, soms 10. We wilden eigenlijk aan de drijvende steiger bij Rhenen gaan liggen,
maar die is tot onze spijt weggehaald. Dus moesten we wel door naar Wageningen, waar we om 12.30 aanlegden bij VADA waar we goed ontvangen werden (was wel eens anders) en behalve het havengeld € 2,03 toeristenbelasting pp. mochten aftikken. De havenmeester schaamde zich hier wel een beetje voor, maar ja ... de burgemeester heeft zeker geld nodig! 's Avonds wat stevige buien.
    We dachten de volgende dag eindelijk eens onder de stuw bij Driel door te kunnen varen, maar dat viel tegen: die werd nèt afgesloten en we moesten gewoon schutten in de sluis. Hierna lagen we al snel bij de Jason in Arnhem op een mooi plekje naast het clubhuis/schip.
    Donderdag begon een beetje anders dan we gedacht hadden. Na de koffie wilden we vertrekken, maar de Somtrans 7, een lege tanker die achteruit de haven uitvoer, gooide roet in het eten door naast het clubschip even een flinke klap vooruit te geven, waardoor een kajakker die naast het clubschip bij de vlonder lag, met kajak en al onder die vlonder gespoeld werd. Paniek dus, waar is ie gebleven? Maar gelukkig hoorde ik al snel geproest onder het loopdek en dat bleek Bram, een man van achter in de 70 te zijn. Even later hadden we hem weer op het droge. Hij had alleen een wond aan zijn arm en een flinke kras op z'n hoofd. Hoeveel geluk kun je hebben! Ik heb nog geprobeerd om over de marifoon contact met de schipper van de tanker te krijgen, maar die zweeg in alle talen!
Hierdoor vertrokken we pas om 12 uur, maar het is maar een klein stukje tot de IJsselkop en een klein half uur later voeren we op de Gelderse IJssel met een gangetje van 16 kilometer richting De Steeg, waar we bij De Engel de rest van de dag doorgebracht hebben.
    De volgende dag verder op de IJssel, waar het water zó hoog staat dat we nu eens over de uiterwaarden kunnen uitkijken. We genieten dan ook volop van de landschappen die aan ons voorbijtrekken. Er varen maar weinig vrachtschepen en ook maar weinig jachten. Om één uur leggen we aan in de gemeentehaven van Zutphen. We wilden boodschappen gaan doen, maar hebben dat in verband met de middaghitte maar even uitgesteld tot morgenochtend. Wel even op de fiets deze mooie oude stad verkend.
    Zaterdag 20 juli. Vóórdat het echt warm werd waren we alweer aan boord met boodschappen voor een kleine week en om half 11 gaan varen. Onderweg volop genoten van de mooie rivier en terecht gekomen in het piepkleine passantenhaventje van Wijhe, waar nog een plekje leeg was. 
Er is daar ook een camperplaats en een trailerhelling, dus vertier genoeg.
Daar zijn we ook de volgende dag blijven liggen. In de ochtend kregen we een gigantische regenbui te verwerken, maar 's middags was het weer droog en heb ik Wijhe onveilig gemaakt.
    Maandag weer verder. Bij Zwolle door de Spooldersluis de IJssel verlaten en via het Zwarte Water naar de Noorderkolk. We wilden naar de Vecht, maar daar waren de sluizen weer gestremd i.v.m. de regenval in Duitsland van de afgelopen dagen. 
    Dat bleek terecht toen we de volgende dag bij de monding van de Vecht kwamen: het stroomde behoorlijk en er kwamen ook veel takken enz. mee. Toen zijn we verder gevaren naar Hasselt, waar we bij De Nadorst een heel mooi plekje vonden. 's Middags Hasselt verkend op de fiets.
    Woensdag eerst boodschappen gedaan en vernomen dat op de Vecht de komende dagen niet geschut zou worden. Toen hebben we besloten om maar weer eens op de Turfroute te gaan kijken. We waren al zeker 20 jaar niet meer in Akkrum geweest, dus dat werd wel weer eens tijd. Om 12 uur gaan varen en een uur of twee later lagen we weer vast in Meppel, waar het heel rustig was in de passantenhaven. 
    Vanuit Meppel zijn we de volgende dag de Drentsche Hoofdvaart op gevaren waar alle bruggen en sluizen vlot bediend worden. In Dieverbrug ligt het eigenlijk vol, maar we mogen bij de vuilwaterpomp liggen ("die wordt toch nooit gebruikt")
    Vrijdagochtend nog twee sluizen op de Drentsche Hoofdvaart en toen draaiden we bij Hijkersmilde de Witte Wijk op. Behoorlijk smal en sneller dan 6 - 7 kilometer moet je hier niet varen. Na de Damsluis (die nog ècht met de hand wordt bediend) komen we in Friesland op de Opsterlandse Compagnonsvaart. Dit is het begin van de Turfroute. We komen de eerste zelfbedieningsbruggen tegen: boot aanleggen aan het steigertje, brug open duwen, weer op de boot stappen, door de brug varen, boot weer aanleggen, brug weer dicht en op de grendel, op de boot stappen en doorrr. Gelukkig worden veel van deze bruggetjes bediend door de plaatselijke jeugd in ruil voor wat munten! Die dag gestopt in het "centrum" van Appelscha, waar nog plaats genoeg is. Waar zijn toch al die boten?
    De volgende dag eerst even iets lekkers voor bij de koffie gehaald en daarna ons door de brug laten helpen door een illuster duo onder toeziend oog van papa. Ze hadden vandaag al € 3,50 verdiend en ze hoopten de 5 Euro te halen. Dat zal wel gelukt zijn.
De rest van de bruggen en sluizen (verlaten) worden gewoon bediend door een werkstudent. Na Oosterwolde (waar we bij de Flippobrug Kees en Gerdien op de Vrijheid tegenkomen) gaan we niet de Tjonger op, maar blijven we op de Opsterlandse Compagnonsvaart, die daar nog smaller en ondieper wordt, maar ook nòg mooier.
Uiteindelijk blijven we liggen in Wijnjewoud, waar we inderdaad een wandelingetje in de schaduw van de bomen konden maken.
    Zondag met de buren mee al om half tien gaan varen. We varen de hele dag door een ansichtkaart met een stralende zon en prachtige wolkenhemel. Aan het eind van de Compagnonsvaart draaien we eerst de Lange Wijk en daarna de Nije Feart op: verschrikkelijk mooie watertjes.

Alleen jammer dat je er niet mag blijven liggen. Dus langs Oosterboarn en Aldeboarn, waar een hele serie mooie bruggetjes bediend worden door meefietsende brugwachters verder naar Akkrum, waar we in een heel mooi passantenhaventje het laatste plekje langs het graskantje innemen. Dat we precies tussen de snelweg en de spoorlijn liggen, nemen we maar voor lief. We liggen hier gratis: geen havenmeester gezien, wel een bordje met de mededeling dat die op 15 min. loopafstand woont. 
    De volgende morgen laten we Akkrum weer achter ons en varen via de Meinesleat en It Deel naar de Engelenfeart, waar we zo'n mooi graskantje zien dat we besluiten om daar maar aan te leggen. Daar blijkt ook nog eens een strook bos en een grote recreatieplas te liggen.
    Dinsdag 30 juli zijn we de Engelenfeart verder afgevaren en via de Tjonger en de Helomavaart bij de Driewegsluis terechtgekomen. Een heel mooi plekje helemaal op het puntje van het eiland. Normaal is het hier knetterdruk, maar nu is er volop plaats. We blijven ook de volgende dag liggen. Dolce far niente!
    Donderdag zijn we naar Oldemarkt gevaren, want we moesten boodschappen doen en water tanken. Toen dat allemaal aan boord was, zijn we gaan kijken hoever we konden komen op de Lende. Een heel mooi kronkelend riviertje, maar op een bepaald moment konden we echt niet meer verder en zijn we met de nodige moeite gedraaid en terug gegaan. Toen we weer terug waren bij de Driewegsluis moest ik wel even overboord om een halve kruiwagen taaie waterplanten van de schroefas af te halen. Die kreeg ik er met achteruitslaan niet meer uit!
    De volgende morgen kregen we het bewijs dat Saar ècht geen jachthond is: op een paar meter van haar vandaan zat een jonge aalscholver uitgebreid zijn veren te drogen in de zon. Een mooi begin van de dag!
Hierna zijn we op weg gegaan over de Linde en de Ossenzijlersloot. Na de brug in Ossenzijl gingen we bakboord uit het Kanaal Steenwijk - Ossenzijl op. De bruggen springen spontaan op rood - groen als we er aan komen en zo varen we rustig tot de laatste aanlegplek voor het Steenwijkerdiep.
    Na een wat onrustige nacht dankzij terugkerende festivalgangers zijn we na de koffie naar Steenwijk gevaren voor wat vloeibare boodschapjes. Na de lunch weer verder tot bijna aan het eind van het Steenwijkerdiep. Hier was een mooi aanlegkantje langs een doodlopend fietspad. Lekker rustig dus.
    De volgende dag zijn we via de Wetering, het Giethoornse Meer, de Walengracht, de Beulakerwijde en de Arembergergracht naar een kantje net voor Zwartsluis gevaren. De hele middag en avond varen hier boten en bootjes langs. We hoeven ons dus niet te vervelen.
    Maandag 5 augustus varen we via de Arembergergracht naar Zwartsluis, waar de sluis al open gaat als we komen aanvaren. Na de sluis naar de tankboot van Leusink in Meppel. Hier tanken we 175 liter GTL voor € 1,85 per liter. De laatste keer betaalde ik € 2,06 !
Hierna "met volle bunkers" het Meppelerdiep weer terug en via het Zwarte Water naar de Overijsselse Vecht, waar inmiddels het water en de stroomsnelheid weer flink gezakt waren. We konden nu dus toch naar Ommen! De Vecht is ook een heel mooi riviertje om op te varen en er loopt nu nog 1 à 2 km stroom. Volop tijd om te genieten van het landschap. We schutten in sluis Vechterweerd met nog een boot naar boven en in de passantenhaven van Dalfsen is nog genoeg plek.
    De volgende morgen zijn we na een bezoekje aan de bakker rustig gaan varen richting sluis Vilsteren. De Vecht is hier nog mooier dan daarvoor met afgekalfde oevers, strandjes, mooie bomen en koeien die met hun poten in het water staan.

Voorbij sluis Vilsteren werd het landschap wat minder idyllisch: campings, camperplaatsen en ook het aantal huursloepjes nam respectabele vormen aan. In Ommen was er genoeg plek in de haven en Saar kon al snel gaan liggen op een mooi grasveldje naast de boot.
    Woensdag begon wat druilerig. Er was braderie in Ommen en toen het in de middag droog werd zijn we daar een half uurtje gaan kuieren, maar we vonden niets van onze gading.
    Donderdag om half 11 vertrokken uit Ommen. We hebben nu stroom mee en lopen bij 1700 toeren een kilometer of 10. Onderweg besluiten we om Dalfsen voorbij te varen en meteen door te varen naar Hasselt, zodat we daar weer victualiën konden inslaan. 
Na de middagpauze werden we met nog 4 andere boten geschut in Vechterweerd. De mensen die op de peperdure "sloep" achter ons lagen snapten er nog nog niet zoveel van, maar konden na de sluis wel het hardst varen van allemaal. Dat van die maximumsnelheid van 9 km hadden ze kennelijk ook niet meegekregen. In Hasselt vonden we weer een mooi plekje bij De Nadorst.
    Vrijdagmiddag werd het gelukkig droog en konden we zoals we gepland hadden boodschappen doen. Niet zoveel te sjouwen deze keer, want ik had gisteren al de drankjes aan boord gehaald.
    Zaterdag weigerde de boegschroef bij het wegvaren alle dienst. Lastig, maar niet onoverkomelijk. Was al een keer eerder gebeurd. Wel even kijken naar het bedieningspaneel, want daar zit de storing.
Het is nu drukker op het water en we varen over het Zwarte Water en daarna via het Scheepvaartgat (zoals altijd aan lagerwal), de Goot en het Ganzendiep naar WSV Het Koggeschip. Daar kregen we een heel mooi plekje aan de binnenkant van het tanksteiger. De boegschroef is het spontaan weer gaan doen!
    Om 10 uur voeren we zondag de IJssel op vanuit de Ganzensluis. Een klein stukje IJssel tegenstroom en daarna het Reevediep in. De Scheeresluis konden we zo invaren en in de Reevesluis pasten we er nog precies bij. Na de sluis gingen we een beetje meer dóórvaren.
Het was aanmerkelijk drukker dan de laatste dagen, maar het was natuurlijk wel zondag, heel mooi weer en voor sommige mensen het begin of juist het eind van hun vaarvakantie. Veel speedboten en ook veel suppers.

Vroeg in de middag waren we bij de Ral waar zowaar nog een plekje aan de graskant vrij was. 
    Maandag vroeg vertrokken en stevig doorgevaren over het Veluwemeer, het Wolderwijd en het Nuldernauw. Rond 12 uur waren we bij de "L" waar we met het oog op de hitte maar zijn blijven liggen.
    Dinsdag 13 augustus waren we om 7.40 al onderweg. Er stond nog geen zuchtje wind en de zon en wat kleine wolkjes zorgden voor heel mooie verstilde foto's.

Bij de sluis van Nijkerk hoefden we niet te wachten, maar we werden samen met nog een boot meteen geschut. In het Nijkerkernauw kwam er wat meer wind, maar hier dreef ook een laag smerige groene algen op het water. Gelukkig was die na de Stichtse brug weer verdwenen. Het laatste stukje op het Gooimeer was deze keer heel rustig. De sluis in Muiden ging net dicht, maar dat gaf mij de gelegenheid om Saar even te laten plassen. Daarna werden we vlot geschut in de Groote Zeesluis en voeren we de tweede Vecht van deze vakantie op. In Weesp vonden we een plaatsje voor de witte brug en zijn we eerst maar eens een ijsje gaan eten bij Nelis. In de avond kregen we een flinke hoeveelheid regen.
    Woensdag werden we gewoon weer wakker met de zon en zijn we om 9.45 gaan varen over de Vecht. Echt opschieten doet het hier niet, maar dat hoeft ook niet: er is genoeg te zien. Bij Loenen en later bij  Nieuwersluis moeten we behoorlijk lang wachten voor de brug. Samen drijven! We stoppen net voor Maarssen bij Doornburgh, een landgoed met een heel mooi vrij toegankelijk park.
    Donderdag gaan we even voor tienen varen. Het mooiste stuk Vecht ligt achter ons en het tempo van 6 km/u begint ook wat te vervelen. De bruggen worden redelijk vlot bediend, totdat we in Utrecht komen. Daar duurt het allemaal wat langer. Toch zijn we tegen twaalven bij de Weerdsluis. Na de sluis gaan we meteen SB uit om onder Hoog Catharijne door te varen en daarna over de Vaartsche Rijn en een klein stukje Merwedekanaal naar de Noordersluis. Daar maakten we mee dat een heel irritante man op een Doerak zijn boot ophing toen hij niet oplette en zijn lijn klem liep bij het zakken. Hij moest zijn touwtje doorsnijden. Wij gingen als enig boot bij Jutphaas de Hollandse IJssel (onze 2e IJssel van deze vakantie) op en meerden om kwart over 4 in Montfoort af bij het zwembad, waar ook al weer verbazend weinig andere boten lagen. Het ijsje bij de brug hadden we wel verdiend, vonden we.
    Vrijdag heeft het bijna de hele dag geregend en zijn we blijven liggen.
    Zaterdag hebben we eerst boodschappen gedaan en water getankt. Daarna lekker kibbeling gehaald bij de viskraam. Na de lunch vertrokken richting Oudewater. Net na Oudewater kwamen we de trekschuit tegen, die ons een heus blauw bord toonde. Wel een beetje een anachronisme! We zijn gestopt na de brug in Haastrecht aan het aanlegkantje. Hier bleek dat we niet via Braassem en Kaag naar huis kunnen, want de spoorbrug bij Alphen ligt er uit voor onderhoud! 
    Zondag. Na een deels doorwaakte nacht door een groot aantal muggen kwam een rustdag wel goed uit. Op mijn ochtendrondje met Saar kreeg ik door de openstaande kerkdeur nog een deel van de preek en een psalm mee. Echt de "dag des Heeren" dus. 's Avonds wierook gebrand en inderdaad: geen mug te bekennen en lekker geslapen.
    Maandag 19 augustus om half 11 gaan varen en om 11.15 uur waren we al geschut in de Waaiersluis. Op de IJssel hadden we een klein beetje stroom mee en toen we eenmaal op de Nieuwe Maas waren, kregen we flink voor stroom.

Onze schoonzoon werkt in het World Port Center en die heeft een serie hele mooie foto's van de Walkabout gemaakt vanuit zijn kantoor. Een uurtje later lagen we weer in onze box bij WSV Overschie na een leuke trip van 102 draaiuren en 1080 km.

    
Voor een volledig beeldverslag van deze trip kun je dubbelklikken op de koppies hieronder 

of op DEZE LINK


Geen opmerkingen:

Een reactie posten