Vakanties 2022

Voor het eerst op weg met de MODOC

Vrijdag 6 mei 2022. Ruim 6 uur gevaren.

Deze reis was vooral bedoeld om de boot te leren kennen. We hebben per dag ook veel vaaruren gemaakt.

Gisteren hebben we in de haven op de boot geslapen zodat we meteen op weg konden. Voor het eerst in onze “slaapkamer” met een hoogte van 1.30 m. Dat zou geen succes blijken te zijn. Om 8.30 uur vertrokken we richting Parksluizen. Op de Aelbrechtskade bleken we, achteraf bezien, gefilmd te zijn door Aad Stuurman. Hij stuurde het filmpje waardoor we meteen konden bekijken hoe de boot voer.

Erg leuk. Eenmaal door de sluis ervoeren we dat het toch heel anders varen is dan met de Bonaventura. Iets meer “power”. Om 10.55 waren we op de Lek en om 13.45 uur constateerden dat het pontje in Ameide een Feyenoordvlag voorop had. Gisteren plaatste Feyenoord zich ten koste van Olympique Marseille voor de finale van de Conference League tegen AS Roma. Blijkbaar was de pontbaas daar blij mee.   Om 14.45 uur onder de brug van Vianen net langs WV De Peiler gevaren. Bij de sluis aangemeerd en door Vianen gewandeld. Later kwam onze buurman uit Rupelmonde (België) nog een praatje maken. Achter ons meerde een boot van de Union aan.

Zaterdag 7 mei . Zonnig. Daardoor wat experimenteren met kap en ramen.

Om 10.00 uur door Sluis Hagestein. We hebben een poos moeten wachten omdat er een beroepsvaartuig mee moest. De Somstroom, een groot schip met chemicaliën. Om 12.20 uur zelfde scenario bij sluis Amerongen: wachten op beroepsvaartuig. Een half uur geleden het Amsterdam-Rijnkanaal overgestoken. Nog nooit zo rustig meegemaakt. Om 13.55 werd het frisser. We voeren langs het prachtig groene gebied over de Neder-Rijn om om 15.30 uur aan te meren bij VADA in Wageningen. En we hebben wifi! Wel weer vele steigers en trappen op om naar de toiletten/douches te gaan maar daar blijven we fit bij zullen we maar zeggen. In het restaurant met zicht op water en koeien en een zeilschooltje in aktie hebben we genoten van een fris biertje.

Zondag 8 mei. Zonnig en veel wind.

Moederdag. Geen ontbijt op bed door de dochters dit jaar. Frans heeft alweer slecht geslapen. Zijn lichte claustrofobie openbaart zich in onze slaapkamer aan boord. Die 1.30 m hoogte en het feit dat hij in de hoek slaapt werken niet mee. Mijn voorstel om samen aan het voeteneind te slapen zodat hij met zijn gezicht bij de ingang zou liggen zal een oplossing blijken te zijn. Om 8.45 uur vertrokken. Door sluis Driel. Het is erg rustig onderweg. Om 10.40 zijn we op de Gelderse IJssel. Van 9 naar 15(!) km per uur. Om 14.15 uur aangemeerd in de Houthaven in Zutphen. Vervelende korte vingerpier. Frans heeft de boot er achteruit ingevaren. Daarna door Zutphen gewandeld. Wat een mooie stad is dat toch. Teruggekomen bij de boot was de havenmeester nog steeds in geen velden of wegen te zien. Uiteindelijk is dat goedgekomen, kwam hij na het eten en moesten we € 18,20 betalen.

Maandag 9 mei. Zonnig.

Frans heeft voor het eerst goed geslapen aan boord. De wijziging heeft dus gelukkig geholpen. Om 8.45 uur vertrokken we. Bij Eesterwaard (Gorssel) zagen we bomen met allemaal ooievaarsnesten. Vreemd om die grote nesten gewoon in bomen te zien. Heel apart. We voeren nog steeds zo’n 14 km per uur. Omdat het zo snel gaat willen we naar Zwartsluis. Om 12.40 uur door de Spooldersluis bij Zwolle. Het

is nog steeds erg rustig op het water en in de sluizen. Om 14.30 een plekje gevonden bij JH De Watergeus in Zwartsluis. De benen gestrekt, op zoek naar een ijsje. Vlakbij was een watersportwinkel. Daar hebben we twee fenders, één bal en vier landvasten gekocht. Teruggekomen met onze aankopen bleek de bal veel groter dan die we hadden, dus hebben we er maar één bijgekocht. ’s Avond hebben we gekaart en ditmaal heb ik gewonnen. Dat gebeurt tegenwoordig niet zoveel.

Dinsdag 10 mei.

De weersvoorspellingen vertellen dat de temperatuur weer omhoog gaat tot wel 27 graden. Smeren dus. Om 8.30 vertrokken zodat we om 10.00 uur door de Galgenkampsebrug in Meppel  voeren. Gisteren over het Zwarte Water en vandaag over het Meppelerdiep de Drentse Hoofdvaart op richting Assen. De nieuwe landvasten zijn inmiddels in gebruik genomen en zijn een stuk soepeler dan wat er aanwezig was toen we de boot kochten. Intussen hebben we gemerkt dat de boot erg windgevoelig is. Dat was natuurlijk al bekend omdat de “diepte” slechts 80cm is en het gewicht ook “slechts” 6 ton. Tijdens het wachten vóór bruggen en sluizen is dat goed waarneembaar. Na de lunch tussen de Havelter- en Uffeltersluis waren we uiteindelijk om 13.30 door de laatste sluis gevaren om met de sluiswachter, die dus ook brugwachter is,  de twee bruggen na de sluis door te varen. Op naar de Dieversluis. In de sluis deed ik een stap achteruit op het voordek waardoor ik over een stuk van een anker viel. De boot is voor mij ook wennen natuurlijk. Ik viel op mijn achterwerk op het stalen dek en heb nog dagen last gehad. Er lag ook een fender in de buurt maar ik moest zonodig op mijn eigen “fender” vallen. Uiteraard hebben de spullen een andere plek gekregen. Zo leren we onderweg. Om 16.15 uur haakten we bij een steiger in Hoogersmilde aan. Bij de Pieter Hummelenbrug.  Het sanitairblok was op slot. Dat was wel jammer. Maar ja, het liggen was gratis. Bij een eetcafé/snackbar/restaurant (ze konden niet kiezen) hebben we lekker gegeten.

Woensdag 11 mei. Zonnig.

De brug die om 9 uur open zou gaan ging om 8.50 uur al open. Dat was fijn want dezelfde brugwachter ging ook mee naar de volgende twee bruggen. Dat schoot lekker op, maar bij de Polakkenbrug moesten we 20 minuten op een zeer oud, slecht lopend dametje wachten . Vandaar zouden we nog vele bruggen tegenkomen. Over het algemeen worden ze snel geopend. Buiten lunchtijd van 12.00 tot 13.00 uur natuurlijk. Maar dan kun je zelf ook op je gemak eten. In Smilde kwamen we langs een bushokje dat zo weinig ruimte op de weg had dat het boven het water hing. Heel apart. Om 11.45 uur door sluis Peelo in Assen. 5 Meter verval! Wel vastmaken langs palen die meegaan. Heel relaxed. Om 14.20 door sluis Vries en sluis De Punt. Allebei zo’n 4,5 meter verval. Op weg naar de volgende sluis nog 10 bruggen. Gaat gesmeerd. Om 15.10 uur aangemeerd net na de Meerwegbrug bij Haren. Aan een graskantje, gratis. Weliswaar met uitzicht op een drukke weg, maar dat is nog een stukje verder. Ondanks dat er nog steeds veel wind staat hebben we de kap omhoog laten staan want dan is de temperatuur beter te verdragen. ’s Avonds heeft het nog even geregend maar dat stelde niet veel voor.

Donderdag 12 mei. Zonnig.

Na de regen gisteren schijnt de zon weer uitbundig. Om 8.40 uur vertrokken we naar Leek. De Jachthaven van Leek was niet bereikbaar dus gaan we op de bonnefooi. De kap en beugel hebben we omlaag gedaan in verband met sommige bruggen die we dan wel onderdoor kunnen. Wel uitkijken met de “hink-stap-sprong” over het achterdek als ik naar het voordek wil. In de stad Groningen zijn we in iets meer dan een uur door alle bruggen geloodst. Dat ging fantastisch. Even een opstopping toen een werkboot vóór ons door de brug ging en een rijnaak/tegenligger aan de andere kant was alsmede een grote zeilboot die rondjes draaide. Alles lag eerst stil maar uiteindelijk heeft de stuurmanskunst het gewonnen en konden we allemaal weer door.  Om 11.35 uur door de Dorkwerdersluis het Van Starkenborgkanaal op . Uiteindelijk toch contact gekregen met Jachthaven Leek.  We mogen aan de mooie steiger vóór het havenkantoortje/restaurantje liggen. Mooie plek. Voor twee nachten geboekt. We moeten wel zorgen dat we er vóór 16.00 uur zijn in verband met de overdracht van de sleutel van het sanitair. Anders wordt het morgenochtend 9.00 uur. Om 12.50 uur draaiden we het Leekstermeer op. Met onze mindere diepgang, vergeleken met de Bonaventura, was de oversteek geen probleem en konden we om 13.35 aanmeren in de jachthaven. Zussen en zwager gebeld en die kwamen meteen gezellig wat drinken en de “nieuwe” boot bewonderen. Om 19.00 uur naar de Dorpskamer gelopen om een etentje met de familie te reserveren. Dat willen wij al jaren maar dat lukte steeds niet. Nu voor morgenavond 18.00 uur geboekt. Met twee zussen en twee zwagers, waaronder Frans zijn broer. We kijken er naar uit. Na het eten zijn we gaan wandelen en kwamen zo weer bij mijn oudste zus en zwager. Daar zijn we gebleven en uiteindelijk met de bus weer naar de boot gegaan waar we om 22.30 arriveerden.

Vrijdag 13 mei.  Af en toe zonnig. Veel wind.

’s Morgens boodschappen bij AH gedaan. Ik had nog een cadeaukaart van de Primera. Daar hebben we een tijdschrift en een puzzelboekje van genomen. Geeft ons weer wat te doen aan boord. De boot aangeharkt want we hebben stroom dus er kon gestofzuigd worden. Vanaf een uur of tien kwam de familie waaronder mijn jongste zus. Gezellig koffie gedronken en daarna gewinkeld. Frans is met zijn broer gaan wandelen richting Nienoord. Een prachtig natuurgebied. Om 12.25 uur heb ik de sleutel ingeleverd en de borg teruggekregen want door omstandigheden (?) wordt het havenkantoor om 13.30 uur gesloten om op zondagmiddag pas weer open te gaan. Van mijn oudste zus hebben we een halve poffert gekregen. Die bakt ze zelf met o.a. advocaat. Heel machtig maar erg lekker. Een verrassing dus. Om 21.05 uur weer op de boot. Heerlijk gegeten en het was ook erg gezellig. De man van mijn jongste zus kwam een half uur later in verband met vastzitten in het verkeer. Sommige mensen werken nog! Dat vergeet ik weleens. Opvallend was dat de drie mannen kozen voor vlees en de drie vrouwen voor vis. Alhoewel…opvallend? Toetjes: Eton mess (verse aardbeien met dubbele slagroom en merengue) voor mij en 2 x kinderijsje voor de andere dames. De heren een Dame Blanche. Daarna zijn we met z’n allen naar de boot gelopen en hebben nog nagekletst.

Zaterdag 14 mei. Zonnig.

9.00 uur vertrokken. Frans heeft vannacht wakker gelegen van de herrie die de kraaien maken. Er zitten er hier honderden in de bomen. Ik heb er geen last van gehad. Alles went denk ik. Via Hoofddiep, Munnikersloot naar het Leekstermeer, de Gave, Zuidwending, het Aduarderdiep, bakboord uit naar het van Starkenborgkanaal. We konden weer heel snel door alle bruggen heen.10.25 uur. Nu de Kinderverlatenbrug en Spoorbrug in Hoogkerk. 10.55 Uur het van Starkenborgkanaal op. 12.55 Uur door sluis Gaarkeuken over het van Starkenborgkanaal via Stroobos op het Prinses Margrietkanaal richting Bergumermeer. Het wordt iets drukker op het water. 14.00 uur het Bergumermeer op. 16.00 uur aangemeerd in Grou. Jachthaven Pikmeer. Weer achteruit aangemeerd. Weliswaar wat wind maar met hulp is het gelukt. Geen wifi, wel stroom en code van de doucheruimtes. Heerlijk gewandeld door Grou, op een terrasje gezeten met een koud biertje en nog een ijsje gegeten. Gonnie appte dat Lizzy is opgehaald. Nieuw tijdperk voor hen dus. Op de boot is het iedere avond afwachten welke zender er op de ingebouwde radio komt. We hebben weliswaar een DAB+ radio bij ons maar het is ook leuk om naar de regionale zenders te luisteren tijdens het kaarten. We hebben/willen  geen televisie aan boord. Songfestival: 11de plaats. We kijken nooit maar op de radio horen we uiteraard elk uur het nieuws.

Zondag 15 mei. Zonnig en warm.

Om 9.15 uur vertrokken. Het is vandaag erg druk op het water en erg warm. Volgens de weerberichten zeker t/m woensdag kortebroekenweer. 10.00 Uur op het Sneekermeer via de Langweerder Wielen om om 11.15 uur op de Nieuwe Rijn te komen. 12.10 Uur en we varen alweer een poosje op het Tjeukemeer. 13.45 Uur door de Mr H.P. Linthorst Homansluis in Nijetrije, waar we “verrast” werden door een huurboot die dwars in de sluis lag.  Frans met pikhaak in de weer want de boot ging alle kanten op. Vervolgens de Linde op. We hebben vandaag als eindbestemming Steenwijk, waar we langs een graskantje plaats namen. Boodschappen gehaald en een ijsje gekocht.

Maandag 16 mei. Bewolkt en veel wind.

Vanmorgen vroeg door dochter gebeld, die uit de nacht kwam, met een verhaal dat een collega in de zorg zich had laten inschrijven bij de voedselbank. Het gaat echt niet goed voor grote groepen mensen in Nederland. De prijzen voor boodschappen, huur, energie rijzen ondertussen de pan uit. Geen gas uit Rusland en geen graan uit Oekraïne doen er geen goed aan. Na 23.000 gedode Russen en ook vele
Oekraïners hoop ik dat het niet al te lang meer gaat duren daar. Wishful thinking denk ik.                   Om 9.15 uur vertrokken we richting Veluwemeer. Veel sluizen onderweg dus ik weet niet of we Elburg vandaag halen. We maken nog wel steeds veel vaaruren per dag. Ondertussen zouden we wel moeten weten hoe de boot zich gedraagt. Onderweg veel beroepsvaart tegengekomen die uiteraard voorrang hadden bij sluizen. Wachten dus!

11.15 uur. Het regent. Fijn voor de boeren maar het duurde slechts 10 minuten. Het kijken tijdens regen door de “voorramen”is nog steeds een dingetje. Slecht zicht. Die moeten duidelijk vervangen worden. Nu moeten we op onze hurken door het windscherm kijken.

14.00 uur door de Ganzensluis naar de Molenbrug en zoeken naar het Reevediep. Dat staat niet op onze oude kaart dus Frans heeft ingetekend waar hij denkt dat de ingang is. De wind is intussen gaan liggen en de zon schijnt niet. Ook bij de Scheeresluis is geen of nauwelijks verval. Bij bruggen moeten we er aan wennen dat wij met beugel 3.80m hoog zijn.

16.00 uur. Toch in Elburg aan kunnen meren. Voor twee nachten geboekt. We hebben hier wifi! Morgen marktdag. ’s Avonds heerlijk gewandeld, boodschappen gedaan, gelezen en gekaart.

Dinsdag 17 mei.

Gewandeld, naar het Orgelmuseum geweest dat in het 14e eeuwse oude stadhuis gevestigd is. Met in de kelder nog de “gaten” waar de gevangenen destijds zaten, die dus letterlijk in de gaten gehouden konden worden. Een ontzettend leuk museum met zowel oude (kerk)orgels als een hypermoderne orgel van Ernst Leeflang en Gerrit Boon. Op de markt een stuk doorzichtig plastic gekocht om onze vaarkaart te beschermen bij regen. We missen de kist van de Bonaventura waardoor dit allemaal niet nodig was. Frans is ’s avonds nog naar de overzijde van het water gewandeld waar een watersportwinkel is. Zijn stappenteller stond vandaag op ruim 17.000! Diesel in jerrycans gekocht en ’s avonds sushi gegeten.

Woensdag 18 mei. Zonnig en warm.

Om 8.30 uur vertrokken over het Veluwemeer en voeren om 12.00 uur door de Nijkerkersluis. Het is nog niet erg warm dankzij sluierbewolking. Verder over de Randmeren naar Muiden. Terwijl wij aan de meldsteiger lagen moest de boot naar Pampus erlangs. Het paste net.  Na een frisse, windloze dag liggen we nu uit de wind en in de zon.

Donderdag 19 mei.

Om 8.15 uur vertrokken we. Daar de zeilboot, die naast ons lag, al  vertrokken was, hadden we meer ruimte om te manoeuvreren. Er was veel beroepsvaart onderweg naar en in Amsterdam. Vannacht heeft het geonweerd en geregend. Nu is het bewolkt en droog. Om 9.30 uur door de Oranjesluizen die al open stond toen we eraan kwamen. Mazzel. Om 11.40 uur waren we bij de sluis naar het Spaarne. Er waren werkzaamheden die ongeveer een half uur zouden duren. Intussen hebben we gegeten en is het 12.50 uur. Het regent en onweert  af en toe.

15.00 uur. Aangemeerd in Haarlem. De sluis ging om 14.40 uur draaien. Daarna € 3,50 betalen en na een bord met “welkom” had ik het wel even gehad. Tijdens de regenbuien kregen we lekkage bij onze schuiframen. De gootjes liepen vol om vervolgens naar binnen over te lopen. Met handdoeken gedept. Dat moet nagekeken worden. Heeft deze reis, met weinig regen,  toch nog nut gehad. We liggen, zoals gewoonlijk, weer op onze vertrouwde plek t.o. Teyler’s Museum. ’s Avonds een wandeling gemaakt om, door mij bij Ristorante Napoli aan het Houtplein heerlijke kalfsmedaillons met gemarineerde groentespaghetti en penne  te eten en door Frans tournedos met groente en gebakken aardappelblokjes. Als toetje werd uiteraard Dame Blanche door Frans besteld. Teruggekomen op de boot de handdoeken uitgewrongen en te drogen gehangen.

Vrijdag 20 mei.

We hebben een rustige dag gepland maar gaan, na er jaren niet naartoe gegaan te zijn, eindelijk Teyler’s Museum (1784) bezoeken. Het museum heeft de oudste Nederlandse museumzaal waarbij het interieur nagenoeg in originele staat is behouden. Vanmorgen stonden er twee brandweerauto’s en een brandweerboot voor het museum, maar er gebeurde vervolgens niets. Oefening? Iets na 11 uur gingen we naar binnen en hebben de prachtige zalen en enorme collecties betreffende kunst en wetenschap bewonderd. Om 12.45 uur kregen we een Lorentz-rondleiding over de Nobelprijswinnaar Hendrik Lorenz, die zijn eigen laboratorium in het museum had, verteld door twee acteurs. Dit kan ik iedereen aanraden. Ook leuk voor kinderen. Het is sowieso een prachtig en indrukwekkend museum waarbij je ook nog door de woning van de heer Pieter Teyler van der Hulst kunt wandelen. Teruggekomen op de boot begon het te regenen. We hoorden dat er in Brabant en Limburg zelfs  hagelstenen zijn gevallen. Opnieuw met handdoeken in de weer. Na 18.00 uur een Too good to go box opgehaald bij de Vomar voor € 2,99. Opbrengst: 2 Brusselse wafels, één brood, eierkoeken, pasteis de nata en 2 aardbeiengebakjes. Dat lopen we er wel weer af hoop ik.

Zaterdag 21 mei.

De ramen kunnen weer open! Het is gestopt met regenen. Wij werden door de brugwachter gewaarschuwd dat er vandaag tussen 12 en 14 uur roeiwedstrijden tussen brug 8 en brug 9 worden gehouden. Doorvaren dus. Dat deden we en kwamen in Leiden aan om 12.45 uur. We werden meteen verwelkomd door de havenmeester. De zon schijnt, maar de wind…. We zijn er een beetje klaar mee. De boot is erg windgevoelig gebleken bij wachttijden voor brug en sluis etc. Het is vandaag marktdag. Gezellig druk en ruim 8500 stappen gezet. Heerlijk haring gehapt. Terug op de boot hoorden we een trompet schallen (?).  We hebben voor het eerst tijdens deze reis  gedownloade Netflixfilms gekeken op de tablet.

Zondag 22 mei. Zonnig.

Vanmorgen lagen we voor de brug die om 10.00 uur zou draaien. De lichten stonden dubbel rood-enkel rood- dubbel rood, zodat we weer moesten dobberen. We voeren met “de jonge Theodoor” op. Een prachtige Barkas die bemand werd door één oude baas van een jaar of 78/80 schat ik. Hij zou tot Delft met ons meevaren. Om 11.45 uur hebben we aangemeerd achter de sluis, zodat we morgen meteen weg kunnen. Naar het winkelcentrum gelopen om boodschappen te halen en 2 “Doppers”. Een verjaardagscadeautje voor Frans. Om tijdens onze aanstaande fietsvakantie te gebruiken. IJsje bij de sluis en Guiness op het achterdek. De dag kan niet meer stuk. Ruim 8750 stappen.

Maandag 23 mei.

Om 8.15 vertrokken. Onderweg heb ik alle tassen met spullen en wasgoed weer ingepakt zodat het meteen de auto in gebonjourd kan worden als we weer in de haven zijn. Onze testtocht zit erop. Overwegend prachtig weer gehad en totaal 82 vaaruren gemaakt. Een goed begin van het vaarseizoen.

Wil Blom

Voor alle foto's: dubbelklik op de foto

'
of op deze link

Op vakantie met de Modoc in juli 2022

Na onze tocht in mei om de boot uit te testen hebben we besloten om deze vakantie rustig aan te doen met het aantal vaaruren per dag. We hoeven ook niet zo ver te gaan. Dat heeft ook met de hoge temperaturen te maken die voorspeld zijn.

Zondag 10 juli. Zonnig.

In verband met de lage waterstand overal en de waarschuwing dat we met hoog water moesten vertrekken door de Parksluizen lagen we er om 9.15 uur al voor. Op zondag schutten de sluizen niet vóór 11.00 uur. Gelukkig liggen we er nog met drie andere boten die dus ook niet goed opgelet hebben. We hebben koffie gezet en gekaart. Ook lekker en gezellig. Om 11.25 konden we de Nieuwe Maas op. Intussen met zes andere boten. Het ging behoorlijk tekeer op het water, mede door het grote aantal watertaxi’s. Om 13.30 uur liggen we vóór de brug naar de jachthaven van WSV Maartensgat. We zijn nog nooit zo snel naar Dordrecht gevaren! We hebben voor twee nachten geboekt. Na aangemeerd te hebben begeven we ons naar het zonnige centrum. Van verre worden we al verwelkomd door gezang. De hele dag wordt er op een podium voor de Nieuwe Kerk gezongen door koren en solisten. Het is er erg druk. Ook de tribune is vol. We gaan weer weg maar worden nog een poos gevolgd door de muziek. Ons eerste ijsje in deze vakantie is een feit en nadat we boodschappen gekocht hebben vervolgen we onze weg terug naar de boot. Toch nog ruim 4 km gelopen in de warmte. We willen overmorgen richting Bruinisse om de mosseldagen daar mee te maken maar moeten nog een route verzinnen.

Maandag 11 juli. Zonnig

We hebben besloten om NIET naar Bruinisse te gaan. De jachthaven aldaar ligt al vol volgens de berichten. Varen naar Steenbergen en daar verder met openbaar vervoer voert ons terug via Zuidplein! Fietsen is 20km maar om dat na een drukke dag weer terug te moeten trekt ons ook niet erg. We houden het dus voor volgend jaar tegoed. Om 12.30 uur zijn we op de fiets gestapt naar Opnieuw & Co. De kringloopwinkel. Leuk om te bezoeken maar (gelukkig) niets gekocht. De temperatuur loopt al aardig op. Om een drankje te nuttigen zijn we naar Villa Augustus, met z’n prachtige moes- en siertuinen, gegaan. Heerlijk tapbiertje gedronken en via het hotel krijgen we toestemming, nadat we het vriendelijk gevraagd hebben, om naar de 6de verdieping te gaan. Vanaf die hoogte heb je een prachtig uitzicht op de fraai aangelegde tuinen. We hebben meteen profijt van het feit dat we op de 7de etage wonen. Veel treden te gaan! Om 15.30 zijn we weer bij de boot en kunnen we de fietsen er meteen weer opzetten. Altijd een gedoe. Het achterdek is intussen gloeiend heet geworden.

Dinsdag 12 juli. Zonnig.

Het belooft een warme dag te worden 26 graden is er voorspeld. Om 11 uur zijn we door de Engelenbrug gevaren. Frans heeft in een kast op de boot een lang zonnedoek gevonden dat over alle ramen gespannen kan worden tegen het zonlicht. Dat zal binnen een paar graden schelen. Je kunt dan niet naar binnen maar wel naar buiten kijken. We hebben flink stroom tegen. Soms komen we niet verder dan 7,8 km per uur bij 2300 toeren per minuut. Via de Oude Maas, Dordtse Kil en het Hollands Diep (erg mooi varen) kwamen we om 13.30 uur aan in Willemstad. Het is intussen smoorheet. We liggen in een box waar we er via de punt af moeten. De fietsen halen we er deze keer niet af dus dat maakt niet uit. Gelukkig zijn we nog lenig genoeg. Na een stadswandeling zijn we weer terug op de boot. Na een verfrissende douche gaan we naar Restaurant de Rosmolen om mosselen te eten. De tafels staan tussen rijen bomen buiten in de schaduw. Heerlijk. Net als de mosselen trouwens. Voor Frans als dessert Dame Blanche en voor mij koffie zoals gebruikelijk. Op de boot hebben we “uitgebuikt”en gelezen.

Woensdag 13 juli. Bewolkt. Warm.

10.45 Uur vertrokken over het Hollands Diep door de Volkerak Sluis. Het is erg druk op het water. Er komen vooral veel beroepsvaartuigen de sluis uit, andere die achter ons varen willen de sluis in. Best spannend. Om 11.55 uur komen we de sluis uit net als zo’n 25 andere boten. Dubbelen in de sluis. Via het Volkerak varen we de rivier de Dinkel op om om 12.40 uur bij de Prinslandsebrug in Dinteloord te komen. De eerste brug weer na tijden. Om 14.15 uur zijn wij voor het eerst in Oudenbosch afgemeerd. Tegenover het havenkantoor, waar ik voor de komende nacht ging boeken. Frans had daardoor alle tijd

om de haven af te struinen en zag daar meteen de Nedima van Huib van Hengel liggen. Die hebben Huib en Manna destijds zelf naar de nieuwe eigenaar in Oudenbosch gevaren. De boot zag er gelukkig goed onderhouden uit. Ik heb Manna er meteen een foto via whatsapp van gestuurd en zij was blij verrast. Voordat we de beroemde basiliek van Oudenbosch een bezoek zouden brengen hebben we eerst het Zouavenmuseum bezocht. Een zouaaf was lid van een Frans legeronderdeel. Zouaven waren een grote groep van 11.000 voornamelijk katholieke mannen, waaronder 3100 Nederlanders(!), die zich rond 1860 als vrijwilliger aanmeldden in Brussel, waar ze een uniform kregen en een leger vormden om een gedeelte van Italië te heroveren voor de katholieke kerk. Na wat veldslagen werd er verloren en heeft de katholieke kerk er uiteindelijk Vaticaanstad aan over gehouden. Klein maar leuk museum. Daarna zijn we de basiliek, naar voorbeeld van de Sint Pieter in Rome, gaan bezoeken. Heel mooi van binnen maar wel een opvallend klein orgel. Twee (waxine)lichtjes gebrand. Door de aanhoudende warmte hebben we het Arboretum en het Natuurhistorisch Museum deze keer overgeslagen. Op de terugweg kibbeling bij de viskraam en twee broodjes bij de warme bakker gekocht. Vis is intussen ook “goudkoop”. Langzaam eten dus. De inflatie is intussen 11%! Vandaag door mijn twee zussen gebeld dat zij met kinderen door mij eind augustus de dierentuin, met mijn abonnement, binnengeloodst wensen te worden. Gezellig. Vanavond gekaart en naar Rijnmond geluisterd. Wij luisteren standaard naar de zender die op dat moment via de FM binnenkomt. We hebben wel een mooie, kleine DAB+ radio maar dit is verrassender.

Donderdag 14 juli. Zonnig.

De dag begint gelukkig bewolkt. Om 9.45 uur vertrekken. Onze buren met hun 15 boot van 15 meter lang en drie honden waren al op pad. Zonder boot! Zij hadden hun huis met 9000 m2 grond verkocht en moesten alles leegruimen, wegdoen of verkopen etc. Zij liever dan wij. Met de boot die voorlopig hun nieuwe woning is en die ze pas gekocht hebben willen ze naar Denemarken. We kregen appjes van Helma die naar Well gaat vandaag en van Gonnie uit Hongarije. Zo blijven we op de hoogte van sommige leden. Om 13.45 uur aangemeerd in de Passantenhaven in Breda. Prachtig zicht op de kerk. We hebben meteen voor twee nachten geboekt. We kunnen geen stroom aanmelden bij aan/uit omdat de vorige booteigenaar zich niet heeft afgemeld. Gratis stroom dus! Nadat we ons bij de dochters hebben “gemeld” zodat zij weten waar we uithangen appt de oudste dat ze op het moment met haar vriend in Breda aan het wandelen is. Hun vakantie brengen ze door op een camping in Oosterhout maar dit is toch toevallig. Zij hebben een lunch besteld en spreken af om die bij ons te nuttigen op het achterdek. Een onverwacht genoegen. Toen ze vertrokken zijn wij met hen opgelopen en hebben een stukje Breda verkend. Daarna door de warmte voortijdig weer naar de boot gegaan.

Vrijdag 15 juli. Bewolkt.

Ontbeten en om 11.30 uur een stadswandeling door Breda gaan maken. Wij liggen tegenover het gebouw waar militairen van de KMA wonen en daar wilden we de andere zijde weleens van bekijken. Maar dat is niet eenvoudig. Goed afgeschermd. Een stukje verder zien we de “koepel van Breda”. Deze voormalige gevangenis is nu een onderkomen voor vluchtelingen uit Oekraïne. Daarna hebben we nog een behoorlijk stuk gewandeld om uiteindelijk bij bijna 8000 stappen, zo’n 5,3 km, uit te komen. Onderweg kunnen we ons hart ophalen bij een ijzerwinkel die opgedoekt wordt. Alles is met 50% korting!! Voor de keuken op de boot, die komende winter verbouwd gaat worden scoren we ladegeleiders voor de helft van de prijs. Bij AH sandwiches en twee bananen gekocht die we opeten op een bankje t.o. het voormalige PTT-gebouw, PostBreda. Het gebouw wordt verbouwd tot een appartementencomplex en er wordt meteen nog een stuk met woningen aangebouwd. Zo doen ze dat in Breda! Zittend op ons achterdek kunnen we genieten van alle waterfietsen, SUP-boarden en huurboten die langskomen. Het is nu gelukkig niet meer zo warm.

Zaterdag 16 juli. Warm en zonnig.

Het belooft een mooie, warme dag te worden. Om 11.00 uur vertrekken we richting Geertruidenberg. Tot aan het vertrek hebben we nog steeds stroom. Blijkbaar is er nog niet duidelijk geworden bij de vorige verbruiker dat het aan/uit-net nog aan staat. Dat wordt een aardige rekening. Nog een uurtje of twee varen. Volgens het weerbericht wordt het maandag t/m woensdag tussen de 30 en 40 graden. We hopen dan in de Biesbosch te liggen. Dan kunnen we het water in en douchen/afsproeien. Er moet dan wel in Geertruidenberg water getankt worden. Om 12.20 uur door de Marksluis. Om 13.30 zijn we in de jachthaven van Geertruidenberg aangekomen maar we kunnen ons nog niet melden want de havenmeester heeft pauze van 12.30 tot 14.00 uur. Dus eerst gegeten en gelezen. Uiteindelijk hebben we een plek toegewezen gekregen. We passen net in de kom. We zijn met de fiets naar Raamsdonkveer gegaan en hebben daar, zoveel mogelijk in de schaduw lopend, boodschappen gedaan bij de Lidl en AH (airconditioning!!). Voor het eerst krekelballetjes. Zal ons benieuwen. ’s Avonds flink doorgelezen want mijn e-book van de bibliotheek verloopt vandaag. De krekelballetjes zijn wel lekker bevonden.

Zondag 17 juli. Zonnig 26°.

Vanochtend heb ik gewassen en gedroogd. Op het display veranderde de € 3,00 spontaan in € 5,00 maar ik was al blij dat alles weer schoon was. Na een verkwikkende douche zijn we daardoor pas om 11.30 uur weggegaan. Onderweg naar de Biesbosch zien we hele “hordes” bootjes die er net zo over denken. We hopen een mooi plekje te vinden met in ieder geval schaduw want vanaf morgen wordt het loeiheet. Om 13.10 uur meren we aan op onze vertrouwde plek. Nadat er een kano was verplaatst passen we er precies in. Met een heerlijk stukje schaduw onder de bomen wordt het perfect. Daar gegeten, gelezen en vooral rustig gehouden.

Maandag 18 juli. Zonnig. 33°.

Het is de eerste hete dag volgens de weersvoorspelling. Code rood. We drinken veel water en blijven
vooral, met boek/puzzelboek, in de schaduw. Zoals Wim Sonneveld al in één van zijn conferences zei over Willem :”Als ik maar niks doe dan kan ik nog alles.” Zo’n gevoel krijgen wij ook. Het is intussen op de boot, en vooral in de toiletruimte, bijna niet te harden van de hitte. ’s Avonds hebben we gekaart in de boot. Het koelt dan toch wel snel af.

Dinsdag 19 juli. Zonnig. 38°.

Vandaag belooft de warmste dag te worden! Puzzelen, lezen en appen dus. Weinig bewegen. Helma en Arjan zitten nu in Treech, bij Maastricht, en hebben een zwembad voor de deur. Bofferts. Vanavond nasi gegeten met pindasaus. Alsof het nog niet warm genoeg was. De temperatuur in de boot is 45°! Vanaf morgen, dan vertrekken we weer, koelt het af. We roesten bijna vast. Tijd voor wat beweging. Om 23.30 uur zie ik dat er om 23.08 uur een bericht is gekomen van onze buurvrouw van 85 jaar in Rotterdam: “Help”. Meer niet. Ik probeer haar te bereiken via whatsapp en telefoon en er wordt wel opgenomen, ik hoor haar en een mannenstem op de achtergrond, maar krijg geen contact. Nadat ik onze dochter in dezelfde flat heb gevraagd of zij wil gaan kijken hoor ik later dat de Huisartsenpost er al is. Achteraf valt het gelukkig mee. Maar je bent wel machteloos op zo’n moment.

Woensdag 20 juli. Zonnig. 28°.

Om 9.30 vertrekken wij. Brood en kaas zijn intussen op dus vandaag wordt het boodschappen halen. Bestemming: Arkel. Na de sluis in Gorinchem vragen en krijgen(!) we de code van de douches. Heerlijk opgefrist komen we om 13.30 uur aan bij een graskantje op de gekanaliseerde Linge. Onze buurvrouw in Rotterdam heeft vanochtend nog gebeld dat het vandaag wel weer goed ging na het innemen van een Paracetamol. Gelukkig maar. We maken onze stappenteller wakker en gaan naar de Co-op om foerage in te slaan. Bij de “buren” van de Co-Op zowel een heel brood (€ 4,20!) en een ijsje gekocht. Heerlijk. Terug naar de boot weer na een stukje lopen: trap op, drukke weg over en trap af door het gras, het dijkje weer af de boot op. Onze gymnastiek zit er voor vandaag weer op.

Donderdag 21 juli.Regen.22°.

Vandaag heeft het tot 15.30 uur geregend. Tot die tijd zijn we aan boord gebleven en daarna Arkel ingegaan. Nu een stukje verder dan gisteren. Er bleek een kapperszaak te zijn! Met mijn intussen tot behoorlijke lengte gegroeide haar werd ik hier heel blij van. Na gevraagd te hebben aan de kapper of hij nu tijd voor me had zat ik binnen no-time in de stoel. Het bleek een herenkapper te zijn, erg breed en met vele tatoeages op zijn armen als kabels, maar een schaar blijft een schaar toch? Er kan veel haar afgehaald worden met zo’n ding. Na verloop van tijd, omdat hij hele verhalen vertelde, werd ik toch een ietwat onzeker en bleef ik heeeel stil zitten. Het viel achteraf gelukkig mee, zelfs de prijs ad € 16,00, en buiten voelde ik de wind weer over mijn uitgedunde kruin gaan. Heerlijk. Verder gewandeld kwamen we op een industrieterrein waar tot onze verrassing een winkel van de Action was. Erg verscholen. Na twee uur kwamen we op de boot aan. Pizza gegeten, koffie gedronken en gekaart. Nu achter met 8-7. Het schiet niet erg op.

Vrijdag 22 juli. Zonnig, 23°.

Vertrokken richting Leerdam. In Heukelum komen we Aad, Rita en Saar tegen die daar aangemeerd liggen. Nog even gezellig een praatje gemaakt. In Leerdam aangekomen krijgen we een heel mooie plek aangewezen. Aan de zijkant van de glasblazerij. We hebben maar één boot voor ons. Heerlijk rustig dus met heen en weer geloop. Met uitzicht op het terras en de stadsmuur. ’s Middags tijdens de stadswandeling maken we nog een praatje met Hans van der Hoeven. Hij zit, met de eigenaar van een kunstgalerie met glas, schilderijen etc. op een bankje voor de winkel. Hij verzamelt kunst op allerlei gebied maar is in verband met zijn leeftijd langzaamaan van alles aan het verkopen. We hebben
aangegeven dat we iets kleurrijks aan de muur willen dus komt hij meteen met allerlei suggesties. Abstracte, kleurrijke schilderijen die erg mooi zijn. We krijgen nog een visitekaartje mee. Thuis maar kijken of we er iets mee willen doen. Bij de Primera kan ik mijn, na het invullen van een enquete van het Erasmus bij de bieb in Rotterdam verdiende, VVV-bon inwisselen voor een puzzelboekje en het blad Motorboot. Zo hebben we Frans en ik allebei weer wat “verse” letters aan boord. Bij het clubhuis van de jachthaven hebben wij ons inmiddels aangemeld voor deelname aan de barbecue. Morgen op het terras. Zelf vlees, vis etc. meebrengen. Net als bij onze jaarlijkse bbq. Kosten € 5,00 voor salade, sauzen etc.

Zaterdag 23 juli. Zonnig. 26°.

De fietsen van de boot gehaald en op de pedalen om de kringloopwinkel te bezoeken. We kopen er bijna nooit iets wat prima is, want zoals velen hebben we spullen genoeg. Het blijft leuk om te zien wat er allemaal voor een habbekrats te koop is. Uiteindelijk toch 2 polo’s, 2 leesbrillen en 2 haakjes om de afvalbak binnen het keukenkastje mee op te hangen gekocht. Totaal € 10,00! Zo houden wij de economie draaiende . Daarna naar het glasmuseum. Net als voorgaande keren kijk je je ogen uit met al dat moois. We hebben in de kelder koffie gedronken. Zelf inschenken en een stukje boterkoek pakken waarna je in het spaarvarken je donatie, wat je het waard vind, kunt storten. Tijdens het koffiedrinken praten we een poosje met de floormanager van het museum. Een aardige mevrouw die veel over het glas en de glasblazerij kan vertellen. Zo ook over Henk Verweij (de neef van Dik de Jong!) de meesterglasblazer die we gisteren in de glasblazerij aan het werk zagen. Na het krijgen van de ziekte van Parkinson blaast hij niet meer maar doet belangrijke hand- en spandiensten. Daarna gaan we naar de tuin. Daar zijn we nog niet eerder geweest en we worden verrast door de prachtige objecten en glazen gezandstraalde paneeldeuren. Twee daarvan zijn in 1918 gemaakt voor de Noorder Glashandel in Rotterdam. Na de glazen “kabouters” onder de struiken bewonderd te hebben zijn we vertrokken. ’s Middags doen we een hazenslaapje en we vertrekken met de door ons ’s morgens gekochte vlees, garnalen en vis naar het terras. Gelukkig kunnen we onder een parasol met nog zes anderen aan een tafel. Het is bloedheet vandaag. Het is erg gezellig geworden. En lekker. Eén man aan onze tafel bleek met Frans op hetzelfde karwei gewerkt te hebben zo’n 35 jaar geleden. Veel om te bespreken natuurlijk. We hebben daar van 5 tot 8 uur gezeten en gekletst. Terug op de boot vernemen we van Helma dat het met de sluizen, laag water en slecht onderhoud, niet best is op dit moment. Zij moeten morgen door de sluis bij Grave. Wij door o.a. de sluis bij Vianen. Vrouwenvoetbal gekeken: Nederland-Frankrijk. In de verlenging verloren we door een penalty maar Frankrijk had daarvoor 27! keer op het doel geschoten zonder doelpunt. Verdiend gewonnen.

Zondag 24 juli. Zonnig. 28°.

Na een kort praatje met de buren vertrekken we om 9.30 uur. Onderweg nog gezwaaid naar Aad en Rita. Alle bruggen gaan snel open maar het is wel in of bij de sluizen wachten. Nieuwegein heeft allemaal nieuwbouw waardoor we niet meer kunnen aanmeren dus op naar IJsselstein. Om 16.00 uur meren we aan de straatkant in IJsselstein aan. Intussen is het smoorheet. In de sluis smolten de zolen van mijn “crocs” bijna. Aangemeerd vertrekken we richting AH om boodschappen te doen en op de terugweg halen we bij molen De Windotter een overheerlijk Italiaans ijsje binnen bij de airconditioning. Wat een feest. Hier willen we niet meer weg. Daar maken we een praatje met de eigenaresse over de verhoogde prijzen van de ingrediënten die uiteraard doorberekend moeten worden. Onderweg kwamen we ijsbolletjes tussen 1,50 tot 1,80 per stuk tegen en zij heeft de prijzen verhoogd van 1,25 naar 1,40. Dat vond ze heel erg. Maar is heel betaalbaar dus nog. Na het eten hebben we ons zo rustig mogelijk gehouden, op het achterdek gezeten, maar uiteindelijk door aanwezigheid van muggen naar binnen gejaagd. Gekaart: 12-7. Het wordt gênant.

Maandag 25 juli. 23°.

Het is nog steeds benauwd. Af en toe vallen er wat druppels. De kade loopt al snel leeg. Iedereen wil door de brug. We hebben even gewacht omdat er twee huurboten vóór de brug liggen. Wij denken dat ze door de brug willen maar dat blijkt niet zo te zijn. Na veel geschutter van deze boten en van een boot van de andere kant varen we eindelijk weg op weg naar Oudewater. Het is alweer een poos geleden dat we daar zijn geweest. Om 12.15 uur haken we aan een kant met brandnetels. Voor de variatie. Heerlijk gewandeld. Het touwmuseum blijkt op maandag dicht. Jammer. IJsbolletje € 2,00. Dinsdag 26 juli. Bewolkt/zonnig. 22°. Vannacht zijn we op muggenjacht geweest. Om 05.10 uur is Frans met een bouwlamp aan gaan meppen. Om 10.00 uur gaan we door de Cosijnbrug daarna wachten we tot we door de andere bruggen mogen. Veel stroming. ’s Morgens af en toe wat regen en een frisse wind. Heerlijk. Ik gloei op als een peertje van Philips. Om 11.45 uur zijn we bij de Waaiersluis in Gouda aangekomen. We liggen op een illegale plek vóór de sluis, maar achter de borden tot waar je wel mag aanmeren. Van de boot naar de weg is een uitdaging. Zeker als de fietsen naar “boven” moeten. Na de lunch op de fiets naar Gouda. In Gouda gewandeld en in het Goudse Museum de originele tekeningen van de gebrandschilderde ramen van de St Janskerk gezien. Tijdens de Spaanse bezetting moesten de tekeningen op de rol opgeborgen en verstopt worden. Ze zijn eens in de tien jaar te zien dus we boften. We hebben voor het eerst het stadhuis binnen mogen bezichtigen zonder gids. 4 Etages, inclusief kelder. Echt de moeite waard. De kelder was vroeger een vleeshal. De 2de verdieping is nu trouwzaal. Ook te huur voor bijeenkomsten. Inclusief bar! Om 15.45 uur komen we weer op de boot terug. Na het eten afgewassen, vloer aangeveegd, kleden geklopt en gelezen. Gekaart: 14-7!

Woensdag 27 juli. Bewolkt/zonnig 22°.

’s Morgens op de fiets naar de kunst- en curiosamarkt. Nadat we alle kramen, en dat zijn er veel, bekeken hebben besluit ik om een glazen Ingrid Glashütte Exquisit vaas aan te schaffen. Oranje, dus echt jaren 70. Van twee mannen die al 50! jaar samen zijn. Onze verkoper is geboren in Zürich en daar tot zijn 11de jaar gebleven tot zijn moeder een Nederlandse vriend kreeg. Na een klein half uur kletsen en afpingelen krijg ik 22% van de prijs af. Redelijk goeie aankoop vind ik zelf. We schaffen ook nog een schedel van een schaap aan voor een nichtje dat schedels verzamelt. Daarna gaan we via de VVV een stadswandeling maken onder leiding van een oudere vrouw die als Wilhelmina van Pruisen gekleed is. Zij komt oorspronkelijk uit Rotterdam. De tour duurt ruim 1,5 uur en brengt ons door verschillende straten met panden met bijbehorende verhalen. Met nog vijf anderen was het erg gezellig en leerzaam. Teruggekomen ben ik weer naar de “glaskraam” gegaan om te kijken of ze de vaas in ongekleurd glas nog hadden. Die bleek niet verkocht maar intussen een beetje beschadigd. Omdat het nauwelijks te zien was, twee altijd beter is, en gereduceerd in prijs is in verband met de beschadiging, heb ik hem erbij gekocht. Er staan er nu twee thuis te pronken. We brengen alles naar de boot, kleden ons om en gaan weer terug om de aankopen te vieren door uit eten te gaan bij Gouds Glas. Terug bij de boot laat onze stappenteller overuren zien. Frans heeft de Parksluizen gebeld maar schutten is morgen geen probleem. De muggen vieren nog steeds feest. Frans heeft er zes geraakt.

Donderdag 28 juli. Zonnig. 24°.

Ondanks de muggen hebben we goed geslapen tot 6.30 uur. We zijn de sluis om 10.10 uur ingegaan met achter ons een boot die ook naar Rotterdam gaat maar via Leidschendam. De echtgenote durft niet over de Nieuwe Maas. De zon schijnt al uitbundig. Ik ga alles langzaamaan inpakken. Tussen de Willemsbrug en Parksluizen gaat het water aardig tekeer. Het lijkt wel of de watertaxi’s na het ongeluk vorige week met een Spido, waarbij een gezin met twee kinderen in het water vielen, zich beter gedragen. Ze houden meer afstand van de recreatievaart. Binnen vier uur liggen we in de haven. Om 13.45 komen we de haven in. Door de wind moet Frans een wijde bocht nemen en raakt de bijboot van Dik en Betty. Gelukkig kan die wel wat hebben. Nu alle spullen weer thuis zien te krijgen. Morgen gaan we mijn in de fietsvakantie kapot gegane fiets in Moordrecht ophalen. Er is een nieuwe Boschmotor ingezet dus dat moet goed zijn. Nu de Koga’s weer thuisbrengen.

Dit jaar na aankoop van de Modoc:

Van Lithoyen naar de haven         8 vaaruren

In mei naar Groningen en terug     81

Openingstocht                                 17

Vakantie Biesbosch                         37

Totaal aantal vaaruren dit jaar         143 vaaruren

Wil Blom

Voor meer beelden bij dit verslag: Klik maar op de Zouaven hieronder,

of op DEZE LINK

Frans en Wil waren niet de enigen die hun belevenissen wilden delen: Hieronder de bijdrage van Rita en Aad met de Walkabout

Hemelvaart 2022

Donderdag 26 mei 2022

Tegen elven vertrokken vanaf de vereniging en om 11.40 voor de Parksluis vastgemaakt omdat we even moesten wachten. De sluiswachter zei dat het druk was, maar ik denk dat hij bedoelde dat hij het druk had (eenmansbediening), want er schutte maar één boot naar binnen en wij gingen samen met nog één andere boot naar buiten. Om twaalf uur voeren we vanuit de Parkhaven de Nieuwe Maas op. Daar werden we verwelkomd door wel 3 Spido-boten en nog de nodige andere schepen. Ook de Maastaxi’s ontbraken niet. Het was dus lekker woelig. De Walkabout en de schipper konden dat wel waarderen, maar Saar had er wat meer moeite mee. We hadden behoorlijk voor stroom en ook nog eens de wind in de poeperd, dus we schoten lekker op. Gelukkig scheen er de meeste tijd ook een zonnetje waardoor het in de kuip draaglijk was.

Het bleef lekker druk tot aan de Noord (12.55) en we gingen steeds harder. De meeste tijd tussen de 7½  en de 8 knopen volgens de nieuwe plotter, die ik langzaamaan een beetje begin door te krijgen. Hoogst gemeten snelheid was 8.3 knoop. (Plotter staat nu inmiddels ingesteld op km/u).

We wilden eigenlijk naar Nieuwpoort of Schoonhoven, maar het ging zo lekker dat we maar meteen doorgevaren zijn naar De Peiler in Vianen, waar we om 15.40 vastmaakten in box D40. Eerst maar even gaan wandelen en zwemmen met Saar, zodat die weer wat kon ontstressen. Daarna hadden we weer een blije hond.

Onderweg heel veel schepen, vooral lege tankers, tegengekomen en ook door aardig wat, meest geladen, containerschepen opgelopen. Er waren maar weinig jachten op het water. Geleidelijk aan is het harder gaan waaien, zodat we in de avond de tent maar dicht gemaakt hebben.

Vrijdag 27 mei 2022

Gelukkig scheen de zon bij het wakker worden. Na de ochtendwandeling en het ontbijt de passantenkaart ingeleverd en om 9.00 gaan varen. Een klein beetje tegenstroom, maar om half tien lagen we voor de Koninginnesluis in Vreeswijk te wachten. Zou die wel schutten of zou die gestremd zijn zoals wel vaker gebeurt. Omdat je je daar niet kunt melden het telefoonnummer maar opgezocht en de sluiswachter gebeld. Hij draaide gewoon en na een poosje gingen de deuren open en het licht op groen. Heel bijzonder: in de buitenste helft van de sluis gingen we een stukje omhoog, waarna de deuren open gingen we de tweede helft van de sluis konden invaren. Deuren achter ons weer dicht en vervolgens de rest naar boven. Al met al duurde dat wel eventjes. Trek voor het schutten hier maar gewoon 3 kwartier uit.

Net na de sluis in Vreeswijk lag een heel bijzonder schip: een varende burcht.

Alle bruggen op het Merwedekanaal draaiden vlot, maar voor de eerste brug bij IJsselstein moesten we even wachten. Verder was de service van de brugwachters uitstekend! Om 13.00 meerden we af in Montfoort langs het zwembad. Eerst even geluncht en daarna een stukje gaan wandelen in het stadje. Een lekker ijsje hoort daar natuurlijk bij

Vandaag veel wind, maar gelukkig ook een zonnetje. Wel aan de frisse kant. ’s Avonds de finale van de Verraders op de tablet bekeken. Gaat uitstekend.

Zaterdag 28 mei

Aangename verrassing deze morgen bij het ontwaken (pas om half acht!): het was in de kuip al aangenaam warm doordat de zon de tent al heerlijk opgewarmd had. Na het ontbijt nog even terug naar de Hema om een shirt te ruilen en meteen bij de viskar lekkere kibbeling meegenomen voor de lunch. Al met al pas om 11.15 gaan varen en meteen al wachten voor de brug. Na een minuut of 10 met een klein konvooitje door de brug. Eén van de boten waar we mee op voeren, was een Franse luxe motor, die tegelijk met ons uit Montfoort vertrokken was. Een behoorlijk groot schip voor dit water. De schipper had niet zo’n haast en we konden hem na een poosje probleemloos voorbij varen. Mooi landschap, mooie luchten, mooie vergezichten.

Om 12.30 voeren we door de eerste brug in Oudewater, waar we in het eerste jaar met de Walkabout een keer een noodstop hebben moeten maken.

Bij de tweede brug de rituele 2 Euro in het klompje geofferd en net na de brug vastgemaakt voor de lunch. Het plekje was zo mooi (uit de wind en in de zon) dat we er de rest van de dag maar zijn blijven liggen. De middag doorgebracht met een luie stoel en een boek in het gras en af en toe een kletspraatje met boot- en hondenbezitters die langs kwamen lopen. Saar had het erg naar haar zin in het koele gras. Voor haar mogen we hier wel blijven. ’s Avonds een stevige bui met een mooie regenboog

Zondag 29 mei

’s Nachts een paar buien gehad, maar daar heb je in bed niet zo veel last van gelukkig. Alweer om half acht wakker geworden en na de ochtenddouche samen met Saar Oudewater bekeken. Het juiste tijdstip hiervoor is zondagochtend vroeg: de enige mensen die we tegenkomen, zijn net als wij de hond aan het uitlaten. De toeristen zijn kennelijk nog niet wakker. Om half 11 gaan varen onder een dreigende lucht. Nou, het bleef niet bij dreigen, de buien kwamen al snel en toen we om een uur of twaalf bij de Waaierschutsluis kwamen, regende het lekker. Even Saar laten plassen en toen samen met nog 3 ! andere bootjes in het kleine sluisje naar buiten geschut. In de stromende regen naar de Julianasluis gevaren, die al groen stond toen we kwamen aan varen. Om 13.00 waren we geschut en voeren we op de Gouwe. Daar kwamen we een paar scouting-vloten tegen met kouwe, natte pubers in Lelievletten en ook nog een schip van de Zeekadetten. Die zullen wel ergens een meeting gehad hebben. Onder het varen een kom lekkere warme tomatensoep naar binnen geslobberd.

Om kwart voor drie maakten we vast aan de jachtensteiger in het Aarkanaal. Het was inmiddels droog en Saar moest toen wel even naar buiten, dus hebben we een heel stuk gewandeld langs de Zegerplas? En ook nog in het natuurgebied een eindje verderop. Lekker rustig, behalve dan die lawaaierige koekoek die zijn naam maar blééf roepen!

De middag/avond verder doorgebracht met de tent dicht wegens de wind en temperatuur.

Maandag 30 mei

Om 10.20 gaan varen nadat ik een praatje gemaakt had met de bemanning van het hele mooie “sleep”bootje dat voor ons lag. Het was wel een Amsterdammertje, maar in 1919 gebouwd als de RP 14, een politieboot dus. Hij was te koop wegens gezondheidsperikelen. Jammer voor die mensen.

We hadden even de bui afgewacht, maar dat bleek toch niet de laatste bui van vandaag te zijn. Eenmaal op de Oude Rijn, voeren we met drie boten, waaronder ook de RP 14, die naar Leiden wilde. Bij Hazerswoude voeren we het varend erfgoed voorbij, want we hadden er aardig de sokken in.

Om half twee waren we in Leidschendam, waar ik eerst een rondje gemaakt heb met Saar en toen weer los. Even wachten voor de sluis en daarna weer verder. Gelukkig kunnen wij onder alle bruggen over de Vliet door, de eerste brug die moest draaien was de Oostpoortbrug in Delft. Die draaide meteen na een oproepje en ook de Ham- en de Abstwoudsebrug draaiden meteen. De Hoogebrug in Overschie deed het zelfde en zodoende lagen we om half vijf weer in onze box bij WSV Overschie na een -ondanks het koude en winderige weer- geslaagd tripje van alles bij elkaar 19 draaiuren. De techniek heeft zich weer bewezen in de aanloop naar de openingstocht met Pinksteren.

Dubbelklik voor alle beelden van dit tochtje op de regenboog of  op deze link

Door medische omstandigheden hebben we deze zomer maar een heel korte, maar wel heel relaxte vakantie gehouden. Hieronder het verslag van ons fruit-haal-reisje naar de Linge.

Naar de Linge met de Walkabout

Zaterdag 16 juli 2022

Vanmorgen kwamen eerst de (klein)kinderen nog even langs om koffie te drinken en afscheid te nemen.

Om 13.00 uur gaan varen met tellerstand 3166.1.

Het was heel druk op het Noorderkanaal met allerlei sloepjes en motorboten, maar uiteindelijk lagen we met 4 boten in de kleine Parksluis. Voor ons lag een stel jonge knapen die kennelijk nèt een boot gekocht hadden en die nu naar Dordrecht gingen varen. Veel vaarervaring hadden ze nog niet, vertelden ze. Alles was nieuw voor ze, maar ze hebben iig de Noord gehaald.

Om 14.00 voeren we de Nieuwe Maas op. We hadden zoals verwacht stroom tegen, maar liepen toch nog aardig door. Net voor de Brienenoordbrug kwamen we een transportje tegen: speelgoed in wording voor een rijke wereldburger!

Eenmaal boven de Noord was de stroom een stukje minder en liepen we met 2500 toeren eerst 10 km en later ruim 11 km!

Vanaf de Kinderdijk draaiden alle molens, maar waren alle lantaarnpalen langs de Lekdijken “versierd” met blauw-wit-rode vlaggen. Hier zijn de boeren het dus ook niet eens met de Haagse stikstofplannen!

Om 17.00 waren we in het Wilgenrak. Er was gelukkig nog plaats aan de passantensteiger, eerst zelfs nog met uitzicht op de rivier, maar dat werd minder toen er nog een boot achter ons het laatste plekje kwam bezetten.

Na het geschommel was Saar weer hoognodig aan een bad toe. Ze genoot er met volle teugen van.

Zondag 17 juli

Stralend weer bij het wakker worden. Na het ochtendrondje met Saar, ontbijt en koffie om een uur of half elf gaan varen over een stille rivier. Tegenstroom natuurlijk, maar met 2000 toeren liepen we toch nog ruim 9 km. Wel behoorlijk wat beroepsvaart, maar weinig jachten. Waar zijn al die vakantievierders?

Na een uur of twee varen waren we bij de Peiler in Vianen, waar we na wat onderhandelen met de havenmeester het mooiste plekje konden bezetten. Helemaal op het eind van het aanloopsteiger, met de kont naar de rivier. Mijn favoriete plekje en ook nog mijn favoriete weer! ’s Middags zitten lezen en ook nog even naar de groene ton gezwommen. Aan het eind van de middag kwam de Res Nova de haven in varen. Gezellig zitten kletsen en ’s avonds samen met Aad naar z’n trillende motor gekeken. Die liep daarna een stuk rustiger.

Maandag en dinsdag 18 en 19 juli

Omdat we zo’n mooi plekje hebben en het dinsdag bloedheet zou worden, zijn we lekker blijven liggen bij de Peiler. Beetje zwemmen, beetje lezen, véél boten en bootjes kijken. Maandagmiddag ging het hier een beetje op Monaco of Saint Tropez lijken, toen er een paar superjachten aanmeerden. Eén ervan, de June van 22 meter, was aan z’n eerste reis bezig. De eigenaar had hem net opgehaald bij Mulder in Alphen aan de Rijn.

Saar had het dinsdag zo warm, dat ik haar met haar tuig om vanaf de steiger heb laten zwemmen. Daarna was ze als herboren. Er ging een oude hond het water in en ze kwam als een jolige hond weer op het droge. Dat het ècht warm was, bleek toen Rita een zwempartijtje op z'n tijd ook wel kon waarderen.

Woensdag 20 juli

Zoals ik de havenmeester beloofd had zijn we vandaag vertrokken uit de haven van de Peiler. Om een uur of half elf voeren we de rivier op, op weg naar de Grote Sluis in Vianen. De sluismeester meldde over de marifoon dat het wel een kwartiertje ging duren. Toch maar even vastgemaakt. Na een goed half uur kregen we groen licht en werden we met nog een flink aantal jachten het Merwedekanaal op geschut. We voeren lekker door, tot aan de eerste brug: de Bolgerijensebrug lag in storing! Gelukkig kwam de monteur al snel en stelde de storing kennelijk niet veel voor, want al heel snel gingen de lichten van dubbel rood weer op rood/groen en de bomen naar beneden. Verder werden de bruggen heel vlot bediend en rond half twee vonden we een heel mooi plekje aan het gratis kantje bij de molen in Meerkerk. We konden zelfs kiezen, er was plek genoeg!

In de middag een flinke onweersbui met behoorlijk wat regen. Toen die voorbij was even naar de supermarkt gefietst voor wat drankjes. Die hoeven we dan morgen niet meer te sjouwen!

Donderdag 21 juli

Prutweer, alleen aan het eind van de middag boodschappen gedaan en de motor even laten lopen ivm de warme douche morgenochtend.

Vrijdag 22 juli

Gelukkig weer droog. Na een bezoekje aan de bakker en koffie om half tien gaan varen. We maakten los toen er twee jachten door de brug kwamen en voeren dus met z’n drieën op. We kwamen precies op tijd bij de spoorbrug in Arkel en ook de Schotdeurensebrug in Arkel ging meteen open toen we er aan kwamen. De boten voor ons gingen richting Gorinchem en wij voeren alleen over de stille Linge in het zonnetje naar Heukelum, waar aan het weitje nog plek genoeg was. Even later naar de overkant gevaren, want Rita moest even naar de dokter (die in Meerkerk had geen tijd!) om haar oren te laten uitspuiten. Toen ze weer goed kon horen zijn we weer op ons “oude” plekje gaan liggen tot vreugde van Saar, die het in het gras uitstekend naar haar zin had. De dag verder in ledigheid doorgebracht.

Zaterdag 23 juli

Mooi weer. De ledigheid van gistermiddag beviel zo goed dat we de zaterdag lekker zijn blijven liggen in Oosterwijk. Lezen, af en toe een stukje kuieren met Saar, hier en daar een praatje maken en verder geen drukte. Het kantje lag al snel vol.

Zondag 24 juli

Alweer mooi weer bij het wakker worden. Omdat we bijtijds een plekje wilden zoeken in Asperen zijn we na het ontbijt om een uur of tien gaan varen. Er kwamen een paar andere jachten aan en stel je voor dat die daar het laatste plekje wilden inpikken! Toen we net onderweg waren, kwamen we de Modoc tegen met Wil en Frans. Na pakweg 3 kwartier varen waren we bij Asperen en daar konden we kiezen uit wel 3 plekjes. Helemaal vooraan het kantje gaan liggen. Algauw kwamen er nog wat andere boten bij liggen, de meeste met hond, dus dat was wel gezellig voor Saar. Die heeft de hele dag lekker in de schaduw onder de notenboom in het gras gelegen. Af en toe wilde ze wel even zwemmen, wat aan het strandje op de hoek wel erg makkelijk is. ’s Middags werd het lekker druk op het water met vooral (huur) sloepjes. We worden onderhand knap bedreven in het lezen en zalig nietsdoen.

Maandag 25 juli

Vanmorgen eerst een rondje door het dorp gemaakt maar met lege handen terug aan boord, want de bakker is hier op maandag gesloten. Geen ramp, want we hebben nog brood genoeg. Na het ontbijt naar de fruitboer voor kersen. Toch ook nog maar 2 soorten pruimen en een grote bak aardbeien meegenomen.

Om half 11 heel rustig gaan varen. We waren zowat de enige boot op het water, dus alle tijd om om ons heen te kijken. Om half één maakten we vast in de Lingehaven in Gorinchem aan een van de laatste plekjes aan de lange steiger, een paar boten voorbij Martin en Diana op hun pas geschilderde Mardi die er heel fraai bijlag. Daar moest even bijgekletst worden.

In de loop van de middag kwam er, zoals Ed Aldus had aangekondigd, steeds meer wind zodat we nu (21.00) met de tent dicht zitten. Een heel verschil met de wat plakkerige zondagavond.

Dinsdag 26 juli

Vannacht een stevige bui gehad, dus de boot was lekker schoon vanmorgen.

Na nog een miezerbui en een uitgebreid kletspraatje met Martin en Diana zijn we om een uur of elf naar de Lingesluis gevaren. Die schutte net naar binnen, dus we konden met nog een boot meteen de sluis invaren. Nadat we een klein stukje gezakt waren, voeren we om 11.20 de Merwede op. Zoals te verwachten was hadden we vóór stroom, dus we schoten behoorlijk op onder de dreigende luchten.

Het was lekker druk met aardig wat jachten en vooral beroepsvaart, dus er stond aardig wat deining. Saar was er niet blij mee.

Ecoliner met stuurhut helemaal voorop

Behalve veel beroepsvaart kwamen we ook nog wat bijzondere schepen tegen die wel een fotootje waard waren

Nadat we ons onder de Baanhoekse brug netjes aangemeld hadden bij Post Dordrecht, konden we even later achter een afvarig schip langs het Wantij invaren. Daarna waren we al snel in de Vlijhaven, waar we een mooi plekje kregen met uitzicht op de beverroute, dus wie weet, zien we Ed of Willem nog.

’s Middags kwamen Joyce en Tygo met twee buurkinderen even langs. Gezellig.

Woensdag 27 juli

Tijdens de ochtendwandeling met de hond meteen even de Parksluis gebeld, want die schut alleen met lage waterstand i.v.m. de op de loer liggende verzilting door de lage rivierafvoer. Vandaag van 9.00 tot 15.00, dus geen probleem. Na het ontbijt gaan varen. Om 10.00 voeren we vanaf het wantij de Noord op. Daar was het erg rustig met de vaart, een paar hobby-sleepboten, een paar jachten en een cruiseschip voeren met ons mee. Tegenliggers waren er ook niet veel.

Om 10.50 voeren we de Nieuwe Maas op. Ook hier hadden we de stroom mee, zodat we al snel de Hollandse IJssel op konden draaien, want we wilden bij Terlouw nog even de dieseltank vol laten lopen met GTL. Dat ging heel vlotjes, want de vorige klant voer net weg. Een paar minuten later en € 354,20 armer konden we onze weg vervolgen.

Toen we weer terug waren op de Nieuwe Maas opnieuw aangemeld op kanaal 81. Er was nog steeds weinig vaart en dat bleef ook zo tot in de Parkhaven. Toen we de hoek om kwamen ging de kleine sluis net weer dicht, maar na een oproepje ging de deur weer open en werden we alsnog vlot geschut. Om 13.00 precies lagen we weer in onze eigen box met ruim 19 draaiuren op de teller.

Ook van deze "reis" weer een filmpje met de beelden: dubbelklik op deze link of op de Walkabout hieronder.