Vakanties 2021

Weer naar het Noorden met de Walkabout

Zaterdag 17 juli vertrokken Rita, Saar en ik om 11 uur uit de haven. Deze keer gingen we bij de gevangenis niet bakboord uit om via de grote rivieren eerst naar het oosten en daarna naar het noorden te gaan, want door de wateroverlast mocht er op de rivieren niet gevaren worden. Dan maar richting Leidschendam. Nou, we waren niet de enigen die die kant op gingen en we moesten daar een schutting wachten.


Net na de sluis was nog een plekje dat met wat schoorvoetende medewerking van twee buurmannen nèt groot genoeg bleek te zijn. ’s Avonds zitten kletsen met Helma en Arjan, die even verderop lagen. De volgende dag verder gevaren en een mooi aanlegplekje ontdekt bij een soort kinderboerderij midden in een natuurgebied vlak voor Leiden. Verder via de Oude Rijn, waar het ook erg druk was met sloepen, maar ook met motorkruisers. De brugwachter van de Koudekerkse brug bleek gevoel voor humor te hebben, want toen iemand over de marifoon een opening naar het noorden vroeg, antwoordde de man dat dat helaas niet mogelijk was: hij kon alleen maar een opening verzorgen van oost naar west of andersom! Na Alphen via het Aarkanaal naar de Tolhuissluis, waar het ook al gezellig druk was. Om half vier maakten we vast op het laatste plekje bij WSV Jan Ploegensluis. Maandag verder over het Amstel-Drechtkanaal, de Amstel en de Weespertrekvaart naar het Smalweesp gevaren. Het Amsterdam - Rijnkanaal lag er, zoals meestal als wij het oversteken, lekker rustig bij.

De volgende morgen in Weesp een volle gasfles gehaald, want die oude bleek toch een stuk leger te zijn dan ik dacht …… Na de boodschappen voeren we lekker vlot door Weesp heen en om een uur of half twaalf voeren we in Muiden de Grote Zeesluis uit langs de nu werkloos aan de wal liggende bruine vloot. Het wrak dat sinds jaar en dag bij het Muiderslot lag te verrotten, bleek nu eindelijk weggehaald te zijn. Op het IJ-meer was het heel rustig en om 14.15 lagen we heerlijk in de zon aan de “Dode Hond”. Hier ook even lekker gezwommen. Veel meer kon je daar ook niet, want het eiland bleek bijna helemaal overwoekerd te zijn door brandnetels. Op dit eiland verbleef ook een groep scouts die op “hike” waren. Dat betekent dat ze zichzelf moeten zien te redden. Dat lukte deze groep pubers toch niet zo erg goed, want ’s avonds kwam een leidster vragen of één van die mannetjes van ons toilet gebruik mocht maken, omdat hij ècht niet kon poepen in de bosjes. Jammer genoeg vonden wij dat niet zo’n goed idee in deze coronatijd. Een paar boten verderop mocht hij gelukkig wèl! De volgende ochtend kwam de leidster vragen of wij misschien een rol toiletpapier konden missen. Nou, die hadden we wel voor haar. Ook bleken de hagelslag en de pindakaas achtergebleven in het hoofdkamp.

Verder gevaren over de Randmeren en via het Reevediep en een stukje Gelderse IJssel
(stroomsnelheid ± 6 km) naar het Ganzendiep. Een nachtje gelegen bij het Koggeschip.



De volgende stop was bij Erf 1, de boerderij bij de Mandjeswaardbrug, waar we heerlijke zuivel en vlees gekocht hebben en de buizerds bekeken die in een boom aan de overkant van de Goot hun nest hadden. Daarna via het Scheepvaartgat en het Zwarte Water langs Genemuiden. De vluchthaven ligt er treurig en verwaarloosd bij. Bij de pont stonden Dik en Betty te zwaaien. Even bijgekletst en daarna doorgevaren over het Meppelerdiep naar Meppel, waar we bij de tankboot 150 liter GTL getankt hebben. In de passantenhaven zagen we onze oude boot, de Viva, liggen. Die wordt tegenwoordig verhuurd. Even een praatje gemaakt met de huurders, die het een hele leuke boot vonden. Dat konden wij natuurlijk beamen.

Na Meppel over de Hoogeveense Vaart naar Noordscheschut, waar we het allerlaatste plekje aan de graskant konden innemen. Hier lekker gewandeld. De volgende dag via de mooie Verlengde Hoogeveense Vaart naar Klazienaveen, waar we voor de sluis een mooi plekje vonden. Hier is het een stuk rustiger met de boten. De volgende morgen bleek er in de sluis en ook daarna een behoorlijk dikke laag kroos te liggen, maar dankzij de dubbele wierfilters hebben we daar weinig last van gehad en konden we via het Bargermeerkanaal naar de Spaarsluis varen en daarna over het Koning Willem-Alexanderkanaal, het Scholtenskanaal en het Veenkanaal naar het Veenmuseum, waar we een mooi plekje midden in het museum konden innemen. Heel vreemd: “gewone” bezoekers betalen € 16,50 pp, maar mensen met een boot betalen een tientje pp. voor de toegang en de boot is gratis. Voor een extra nacht betaal je € 1,- per meter!

Op woensdag 28-07 samen met zoon en kleinzoon die op bezoek waren het park bezocht. Leuk, want op woensdag en donderdag werkt alles en worden er door vrijwilligers demonstraties gegeven.


Op donderdag voeren we via de st. Jozefvaart, Oosterdiep, (Stads)Compascuumkanaal en Ter Apelkanaal naar de jachthaven in Ter Apel. Hier boodschappen gedaan, maar een volgende keer varen we een stukje door, want de jachthaven ligt met volle boodschappentassen toch wel ver van het centrum af!

De volgende dag verder gevaren naar het centrum van Stadskanaal. Hier was in mijn beleving altijd al de langste winkelboulevard van Nederland, maar er is de laatste jaren een enorm winkelcentrum verrezen. Even de bijzondere basculebrug oversteken en je bent er.

We waren nog nooit op het Zuidlaardermeer geweest, dus dat moest er nu maar eens van komen. Dus de volgende dag verder over het Stadskanaal met behulp van de meefietsende of -scooterende brug/sluiswachters. Het is hier erg rustig: we komen maar af en toe andere jachten tegen. Na de lunchpauze voor de Bareveldbrug aan het begin van het Grevelingskanaal worden we opgehaald door onze privé brugwachter, die ons door alle klappen (ophaalbrug), draaigies (draaibruggetjes) en sluizen heen helpt. Een deel daarvan in plotselinge gietbuien, waar we de hele dag last van hebben. Verder over de Molenwijk (smal) en het Kieldiep (nog smaller) naar de Leinewijk, waar we een mooi plekje vinden net voor de Leinesluis. De hele dag ondanks het weer genoten van de mooie landschappen waar we doorheen voeren.

De volgende dag (zondag) blijven we liggen in Nieuwe Compagnie en breng ik een bezoekje aan een grote overdekte vlooienmarkt in “de Combinatie”. Een mega verzameling ouwe meuk, maar wel leuk.

Maandagochtend werden we opgehaald door twee brugwachters, een soort Laurel en Hardy. Zij zorgden ervoor dat we op het Zuidlaardermeer terechtkwamen. Een heel groot meer, waar je maar beter tussen de tonnen kan blijven, die trouwens voor het grootste deel ontbraken op de Vaarkaartenapp!

Via het Drentsche Diep (héél mooi en héél rustig), het Winschoterdiep en een stukje Eemskanaal kwamen we in de passantenhaven van Groningen terecht op een plekje waar we met een schoenlepel precies in pasten. Hier hebben we de nodige victualiën, een nieuwe AIS-antenne (die had het begeven) en een soldeerbrander (die ik achteraf al aan boord bleek te hebben!) aangeschaft. Naast ons kwam later nog een klein sloepje te liggen met een papa met twee zoontjes van een jaar of  6 / 7. Die waren heel primitief op trektocht in hun eigen provincie. Papa lustte wel een Senseo-tje en het was gezellig kletsen. De AIS provisorisch weer werkend gemaakt.

Dinsdag de buurman nog een bak koffie verstrekt en daarna via het Noord Willemskanaal (de bruggen worden erg vlot bediend) naar een walletje vlakbij het Paterswoldse Meer gevaren. Een heel mooi plekje om lekker te wandelen langs het P. meer. Een eindje verderop ligt, zagen we de volgende dag, aan bakboord een veel rustiger plekje, niet langs de snelweg. Voor de volgende keer!

Sluis De Punt schutte vlot en even vóór Assen vonden we een mooi aanlegkantje. Ik wilde deze keer de nieuwe route door Assen wel eens gaan uittesten en besloot die alvast op de vouwfiets te gaan verkennen. Dat bleek een tocht van pakweg 15 km te zijn, toevallig op één van de warmste dagen van deze vakantie. Ik had meer dan een beetje spijt en een behoorlijk gemarteld zitvlak vóór ik halverwege was. Een volgende keer pak ik toch maar de vouwfiets met het zachtere zadel !


Ik had tijdens de verkenning al gezien dat er aardig wat groen in het water dreef  en dat bleek de volgende dag nog steeds zo te zijn, maar dankzij de dubbele wierfilters hadden we er weinig last van. Met af en toe even een stevig klappie achteruit kreeg ik de schroef ook weer aardig schoon. De gemeente Assen heeft wel werk gemaakt van de nieuwe verbinding: 2 nieuwe sluizen en een hele serie allemaal verschillende bruggen zijn er gemaakt. Heel leuk om eens te bekijken, maar ik denk dat de oude route via het Noord Willemskanaal en sluis Peelo toch een beetje sneller is.

In Assen valt heel wat te bekijken, wat we de volgende keer eens wat uitgebreider moeten gaan doen.

Op vrijdag in de regen volgens afspraak om 10.00 uur door de brug en over de Drentsche Hoofdvaart naar Smilde. Lunchpauze met een visboer aan de overkant, dus lekker kibbeling gehaald. Na de lunch gevaren tot de Veenesluis, waar we zijn blijven liggen.

De volgende dag naar Dieverbrug gevaren, waar we een paar dagen zijn blijven liggen. De sluiswachter van de Dieversluis, Nienke Zwerver, zet als hobby alle oude ex-beroepsscheepjes die door haar sluis komen op FaceBook. Leuk: wat je net door de sluis hebt zien komen, staat even later met foto of filmpje op FB (groep LVBHB – Het Historisch Bedrijfsvaartuig). Ze wordt trouwens geassisteerd door Albert, de oude sluiswachter, nu 82 jaren oud. Hij loopt volgens eigen zeggen al 72 jaar op deze sluis!

Op dinsdag kwamen onze dochter met man en kleindochter, die op een camping in de buurt stonden, langs. Een gezellige dag met wat buien.

Woensdag met mooi weer naar Meppel gevaren en onderweg nog even een Marak met koelproblemen op sleeptouw genomen. In Meppel weer een mooi plekje gevonden, maar na een uurtje meldde de vaste huurster van dit plekje zich, dus moest de Walkabout naar een ander plekje.   

Donderdag eerst op voedseljacht en na het ontbijt naar de tankboot voor 165 liter GTL, waarvan 40 liter in 2 jerrycans. Toen we een kwartiertje gevaren hadden, kwamen we er achter dat we de jerrycans op het dek van de tankboot hadden laten staan! Volaan rond en terug. De schipper stond ons al op te wachten. Hierna via Meppelerdiep, Zwarte Water, Scheepvaartgat en de Goot weer naar de Mandjeswaardbrug. De opening kostte wat moeite, want de meldknop werkte niet, maar na een telefoontje (met een mevrouw op het gemeentehuis van Kampen, die de brugwachter waarschuwde) konden we er toch door. Er was gelukkig nog net één plekje aan het aanlegkantje bij Erf 1.

Vrijdagochtend eerst een paar foto’s gemaakt van héél nieuwsgierige koeien en daarna over het Ganzendiep, door de Ganzensluis, over de IJssel (deze keer tégen stroom) naar de Scheeresluis in het Reevediep. Die schutte meteen en toen verder over het Reevediep, waar niemand zich houdt aan de max. snelheid van 6 km/u, naar de Reevesluis. Daar was het behoorlijk druk, zodat we besloten om eerst maar even Saar uit te laten en te lunchen. Na de lunch onze plaats ingenomen in de file voor de sluis. Dat duurde even, want eerst kwam er een schip van 85 meter aan en toen konden er nog maar 4 jachten mee. Wij waren het vijfde, dus nog een schutting wachten. Al met al duurde het schutten hier anderhalf uur. En dat voor een niveauverschil van precies 0 (nul) centimeter! Die dag weer geland op het Ral-eiland. Op zaterdag zijn we over de Randmeren maar meteen doorgevaren naar Muiden. Er stond een lekker briesje en er waren dan ook heel wat zeilboten in de weer. In Muiden was het voor de sluis “gezellig druk”, maar het schutten ging eigenlijk vrij vlot. We hadden geluk, want in Weesp konden we voor de brug in de Vecht nog kiezen uit 2 boxen! Lekker een ijsje gehaald bij Nelis.


De volgende dag gevaren over de Vecht tot Loenen. Daar vonden we een mooi plekje aan het “ouwe-lullen-kaaitje” en besteedden we de rest van de dag aan het kijken naar alle boten die langs voeren. En dat waren er heel wat! Ook nog even gaan kijken bij de Mijndense Sluis, het sluisje naar de Loosdrechtse Plassen. Heel druk, heel gezellig, leuk “antiek”winkeltje en ter verhoging van de feestvreugde ook nog eens live muziek.

Maandag 16 augustus voeren we in de motregen naar Utrecht. Deze keer gingen we meteen na de Weerdsluis stuurboord uit, want we wilden de nieuwe route (tip van Arjan en Helma) door Hoog Catharijne zelf ook wel eens bekijken. Leuke route, je vaart onder het winkelcentrum door en komt dan in de Catharijnesingel uit. Dan via de Vaartsche Rijn naar de Noordersluis. Daar werden we meteen geschut en konden we het Amsterdam-Rijnkanaal (waar alweer geen schip te bekennen was) oversteken op weg naar de Hollandse IJssel. Gevaren tot Montfoort. De walkant bij het zwembad was helemaal bezet, maar voorbij de brug was gelukkig nog een ligplaats vrij. De volgende dag met koud weer en veel wind naar Haastrecht gevaren en meteen boodschappen gedaan. In de regen teruggekomen, de motor gecontroleerd en wat gelezen.

Woensdag blijven liggen in Haastrecht en eerst het park verkend en daarna de laadautomaat van het zonnepaneel gereset en in de middag een bezoek gebracht aan “De Hooge Boezem Achter Haastrecht”, een museum-gemaal. Hier kreeg ik, omdat ik de enige bezoeker was, een privé rondleiding. Erg leuk!

Donderdag bijtijds gaan varen naar de Waaierschutsluis, maar toen we daar aankwamen stonden de lichten dubbel rood: storing in de hydrauliek! Gelukkig kreeg de sluiswachter de deur toch weer aan de praat en voeren we om 10.40 de Hollandse IJssel op. De sluisdeur piepte en kraakte trouwens wel onheilspellend toen hij open ging! In de motregen via de IJssel, Nieuwe Maas, Noord en Rietbaan naar Dordrecht gevaren, want zaterdag vierden we de zevende verjaardag van kleinzoon Tygo. We hadden dus een paar dagen om deze oude stad te verkennen. Er is heel veel moois te zien, weet ik nu.

De weerapps gaven aan dat we zondag later op de dag zware buien zouden krijgen, dus om 9.20 voeren we de Wijnhaven uit en voeren we via de Noord en de Nieuwe Maas vóór stroom met een lekker gangetje richting de thuishaven. Er was heel weinig beroepsvaart en we schoten lekker op en om 11.10 uur waren we bij de Parksluis, waar we meteen konden invaren. Toen we na het schutten de Coolhaven binnen voeren, kwam er een regengordijn op ons af en om precies 12 uur meerden we in een nieuwe bui af in onze box bij WSV Overschie na een mooie trip van ruim 5 weken en 93.3 vaaruren.

Klik voor een volledig fotoverslag op deze link of op de foto hieronder



Het tweede verslag van dit jaar is van de hand van Wil Blom, die er weer een heel mooi verhaal van heeft gemaakt:

VAKANTIE MET DE BONAVENTURA 2021 

Donderdag 8 juli Het is bijna 10 uur. Alle tassen zijn ingepakt en we gaan weg. Nadat we hadden geconcludeerd dat er wederom in Voorburg geen aanlegplaats vrij was zijn we doorgevaren naar Leidschendam. Vóór de sluis was geen plek meer dus meren we aan bij de kerk. Zo blijven we ook bij de tijd… Het weer is opgeklaard en de zon schijnt volop. We hebben besloten om een klein DAB+-radiootje te kopen in het nieuwe winkelcentrum, omdat we via onze “autoradio” alleen maar de lokale zenders kunnen bereiken. Tevens een stevige wandeling. Het is een mini Sony geworden en we zijn er blij mee. Nu nog een ijsje bij de sluis! Morgen naar Lisse. 

Vrijdag 9 juli De kerkklokken hebben wij 5 uur horen slaan. Zo hebben we een heerlijke lange dag te gaan. Om 8.45 uur vertrekken we. Het belooft weer een prachtige dag te worden. Afgelopen dinsdag is Peter R. de Vries neergeschoten en nog steeds voor zijn leven aan het vechten. Gelukkig had de politie binnen een uur de dader en chauffeur van de vluchtauto op de snelweg te pakken. 10.35 uur en we zitten al een poosje op de Kager Plassen. Het is heel rustig op het water. Om 11.30 uur meren we aan bij WSV Lisse. Een kort tochtje. De zon schijnt volop. Om nog even te kunnen bewegen hebben we de fietsen van de boot gehaald. Niet onze elektrische maar de “gewone”. De elektrische waren te zwaar. Het wordt dus misschien een beetje afzien. Na een poosje gefietst te hebben zien de kasteel De Keukenhof. Een prachtig landgoed met veel kassen, dahlia’s, prachtige oude bomen, een grote en kleine kinderboerderij alwaar de kleintjes zich kunnen verkleden als “echte boertjes” met overall, klompjes en zich kunnen verplaatsen op mini-fietsjes met of zonder kiepbak. Erg leuk. Een restaurant met terras zijn ook aanwezig. We lopen nog even door de beeldentuin en langs het LAM-museum dat ook voor kinderen erg leuk lijkt te zijn. Verderop blijkt De Zwarte Tulp te zijn. Een museum over de geschiedenis van de tulp. Gratis met Museumkaart die we eindelijk weer eens kunnen gebruiken. Zeer interessant museum met prachtige tekeningen. Na nog even verdwaald te zijn vonden we de boot weer en hebben we de fietsen weer op de boot gezet na 18 km fietsen en 4 km lopen. 

Zaterdag 10 juli 9.00 uur vertrekken we richting Haarlem. Het is erg rustig op het water en het belooft een zonnige dag te worden. Bij Cruquius komen drie zeilboten en twee kruisers aansluiten om met ons door diverse bruggen gaan en om 11.45 uur meren we aan in Haarlem. We liggen tegenover Teylers museum waar we nog nooit in zijn geweest. Dat wordt een traditie want nu zijn we ook niet geweest. ’s Avonds ziet het er prachtig verlicht uit. We hebben bij Too good to go een broodbox bij Gorilla’s besteld die we tussen 10 en 17 uur kunnen ophalen. Dat blijkt een behoorlijke partij brood en broodjes te zijn. Daar kunnen we voorlopig wel mee vooruit. Bij Rataplan (kringloopwinkel) begint een oude man spontaan piano te spelen. Erg gezellig. 

Zondag 11 juli 9.00 uur vertrekken we richting Alkmaar. De eerste bewolkte dag. We zijn nog maar net weg of we komen de “Willy” tegen met Daan en Wil. Die ligt aangemeerd. Even gedag gezegd en om 10.10 uur mogen we door de sluis bij Spaarndam voor € 3,50. Bij de Schermersluis aangekomen ziet de sluiswachter ons niet. Frans is toen van de boot naar de sluis gelopen waar de sluiswachter zat. Meteen zijn de deuren toen open gegaan. Intussen is het gaan regenen tot het begin van de middag. Na 5 uur en een kwartier varen haken we bij het politiebureau aan in Alkmaar. Na een stadswandeling luisteren we naar de finale EK (Engeland-Italië) waar Italië met strafschoppen heeft gewonnen. 

Maandag 12 juli Vandaag hebben we het Kaasmuseum en de Waag bezocht. Weer een mooie dag. Heerlijk gewandeld en daarna aan mijn derde boek in deze vakantie begonnen.

Dinsdag 13 juli Om 9.00 uur weer weg uit Alkmaar op weg naar Schagen. Om 10.15 door de Schoorldammerbrug, daarna door de Koedijkervlotbrug (wat een namen!) om om 12.15 uur aan te meren in de Stadshaven. De havenmeester komt pas om 14.00 uur. Intussen vernemen we van onze jongste dochter, die de planten verzorgt dat een duif een ei heeft gelegd in een bloempot op ons balkon. Om zoiets te voorkomen in de toekomst kopen we bij Blokker twee kraaien om ze in de toekomst af te schrikken. In het winkelcentrum kopen we heerlijke verse produkten om een Aziatische maaltijd samen te stellen. Op de boot gekomen komen er verscheidene appjes in verband met de Lustrumviering op 25 september. Dat gaat gewoon door. 


Woensdag 14 juli
 Het heeft geregend. We zijn op de fiets naar het station gegaan om de trein te nemen naar Hoorn via Heerhugowaard. Daar heerlijk gewandeld naar de haven en op een terras gezeten. We wandelen naar het Ooster eiland om per ongeluk in de Krententuin te komen. Een complex met een grote binnenplaats. Gebouwd voor de Admiraliteit in 1662-1668. Later werd het een bedelaarsgesticht, gevangenis en rijkswerkinrichting. Nu bevindt zich er het Museum van de 20ste eeuw. Dat blijkt een ontzettend leuk en uitgebreid museum te zijn met letterlijk alles dat te maken heeft met de 20ste eeuw. Ingerichte kamers, tv-programma’s, spellen, boeken, winkels, computers, televisiesets met originele kleding en attributen. Teveel om op te noemen en zeer de moeite waard. Teruggekomen aan mijn vierde boek begonnen. 

Donderdag 15 juli Veel wind. Vandaag marktdag. Kaas en kersen gekocht. Bij de pomp achter de haven heeft Frans tweemaal twee jerrycans diesel gehaald. Het waait nog steeds te hard om op het achterdek te zitten alhoewel de temperatuur prima is. Op de radio is net doorgegeven dat Peter R. de Vries is overleden. Heel triest. 

Vrijdag 16 juli Iets minder wind. 9.00 uur vertrekken we naar Heerhugowaard. Vandaag drie sluizen. Molenkolksluis, Braaksluis en Roskamsluis waar de sluiswachter vijf jaar in Crooswijk heeft gewoond en destijds mee heeft gewerkt aan Bureau Halt. Na onenigheid is hij met drie! jaarsalarissen weer teruggegaan naar West-Friesland. Om 13.15 uur tegenover St. Pancras in het kanaal aangemeerd. ‘s Middags fietsen we naar Langendijk. Naar de Broekerveiling. Met de Museumkaart wederom gratis entree. Na de biedingen vertrokken we met een ananas en een bakje aardbeien om om 16.00 uur een rondvaart te maken door een gebied waar oorspronkelijk 15.000! eilandjes waren. Nu nog zo’n 80. Teruggekomen bij de boot hebben we de fietsen aan een paal vastgemaakt. 

Zaterdag 17 juli Het belooft een warme dag te worden. In Limburg, België en Duitsland zijn overstromingen. In Nederland zijn nog geen doden te betreuren maar in de andere landen wel. Heftig. We stappen op de fiets richting Alkmaar naar het Stedelijk Museum. Dat was toen we er waren gesloten. Weer een doel. Er is een tentoonstelling van de Bergense School. Weer eens wat anders. Intussen is het erg warm geworden. We hebben daarna een lunch gebruikt bij “De Binnenkomer”. Frans een “Nelisburger” en ik een “bordje met allerlei lekkers”. Mooie namen op de kaart. Met veel ingrediënten en erg lekker. Daarna over de markt gelopen en de 7km weer in de hitte teruggefietst. Fietsen weer op de boot gezet. ’s Avonds horen we aan de overkant een enorme knal. Daar blijken mensen met een bbq in de weer. We horen geen gegil dus het zal wel meevallen. Daarna na 12 uur nog vuurwerk. 

Zondag 18 juli 9.15 uur gaan we weer op weg. Dit keer naar Purmerend waar we om 12.30 tegenover de boot van Willem Landmeter aanmeren bij WSV Purmerend. Fietsen meteen afgehaakt en aan een boompje vastgezet. De eerste haven met WiFi!! 

Maandag 19 juli Om 9.25 op de fiets naar Volendam. Het is een warme, zonnige dag. Om 12 uur bij restaurant ’t Havengat heerlijke mosselen gegeten, weggespoeld met een Texeler Skumkoppe (Frans) en een Jopen Mooie Nel. Daarna met de boot, en fiets, naar Marken. Eerst een rondwandeling gemaakt en daarna 45 minuten gefietst naar Monnikendam waar we een tijdje rondliepen. Het zijn toch erg charmante dorpen vindik. Tenslotte met de fiets terug naar Purmerend. Totaal 32 km gefietst en 18 km gewandeld. Morgen een Too good to go brood- en groentenbox ophalen. 

Dinsdag 20 juli Erg warm. Vandaag marktdag. En voor de rest rustdag. 

Woensdag 21 juli Weer een prachtige dag. We willen op tijd weg maar zijn net te laat met water tanken. Vóór ons is een boot die 500! Liter gaat tanken. Dat duurt dus nog even. We moeten daarna ook nog een tijdje voor de brug en voor de sluis wachten. Om 11.40 uur passeren we het pontje in Landsmeer. De kabels boven het water werden goed aangegeven met Matrixborden en knipperlichten. Via het Noord-Hollands kanaal naar Amsterdam. 12.50 uur zijn we op de Nieuwe Vaart op weg naar de Amstel. Om 13.30 net over de Nieuwe Herengracht bakboord uit en meteen links langs de Hermitage om vóór ons de Magere Brug te zien. Wat we ons niet hebben gerealiseerd is dat iedereen vandaag in Carré afscheid kon nemen van Peter R. de Vries. We zien dus rijen mensen vóór het theater en een grote foto op de gevel. Kippenvel. Om 14.45 door Ouderkerk aan de Amstel. Hier mag je nergens aanmeren. Een gemiste kans voor de Gemeente vind ik. Erg jammer. Om 16.00 uur hebben we mazzel door de laatste plek te hebben aan de kade van Uithoorn. We besluiten om hier twee nachten te blijven in verband met de rugpijn van Frans. 

Donderdag 22 juli Bewolkt met wind. Vandaag aan het vijfde boek begonnen. Een dwarsligger met 704! pagina’s. Na een korte wandeling en een ijsje zijn we verder op de boot gebleven. 

Vrijdag 23 juli We gaan weer verder. Na het vertrek om 8.45 zien we Gerrit en Nel onderweg. Zij komen van richting Vrouwenakker. Om 10.30 uur wachten we tot de brug draait in Bilderdam. We zijn net uit de Tolhuissluis. Verderop komen we in Leimuiden langs de boot van Jan en Mar Kamper. Noord-Holland is geliefd bij de leden van de vereniging. Over de Kager Plassen wederom uiteindelijk aangemeerd in Warmond vóór de Jan Dekkerbrug. De zon komt langzaam door en we gaan een stukje wandelen. Bij een apotheek medicijnen gekocht voor Frans. Op een terras bij de “oude school” kan Frans met een slokje zijn pijnstillers innemen. Het tweemaal verstappen onderweg naar de boot helpt ook niet echt mee. Bij de boot komt er elke twee minuten wel een vliegtuig over. Ook dat neemt na de beginperiode van Corona weer toe. Op het achterdek is het gezellig kijken naar de boten die langskomen. 

Zaterdag 24 juli Om 9 uur weggevaren richting Katwijk om een uurtje later aan te meren bij het havenkantoor. De pijnstillers schijnen te werken. Heel fijn. We boeken meteen voor twee nachten. Meteen een pasje gekocht voor water, stroom en de douche. We hadden er één die hier niet werkte. Het is nog steeds geen goed systeem vind ik met die verschillende pasjes. ’s Middags na een stadswandeling bij het restaurant in de haven gereserveerd voor morgenavond. We hebben hier WiFi!! ’s Avonds vuurwerk. 

Zondag 25 juli Zonnig tot 16.00 uur. Daarna regen. Vandaag ramen gelapt. Daarna over de boulevard gewandeld en terug via allerlei kleine straatjes. Frans zijn rug speelt weer op. De regenbui was kort maar heftig. ’s Avonds heerlijk gegeten en gedronken en bij aankomst op de boot geen of slechte WiFi. 

Maandag 26 juli Het regent. Met wat droge periodes ertussendoor. Om 10.00 vertrekken we naar Leidschendam. Kijken waar we kunnen “parkeren”. Om 12.10 uur op onze vertrouwde plek bij de kerk aangemeerd. We hebben de klok om 12.30 uur weer horen slaan en voelen ons thuis. Onderweg heb ik een Too good to go magic box besteld bij EKO Plaza die we tussen 17.00 en 17.45 kunnen ophalen. Vanavond eten we sushi. Nadat we naar het winkelcentrum zijn gewandeld zijn we mooi op tijd terug bij de boot als de bui losbarst. 

Dinsdag 27 juli Wederom een heerlijke 21 graden vandaag. Om 5 uur zijn we opnieuw door klokgelui wakker geworden. Om half tien varen we door de sluis richting huis. Wat schetst onze verbazing als er bij Voorburg een plek vrij is aan de kant. Na aangemeerd te hebben gaan we naar de overkant bij de Sligro shoppen. We zijn nog maar net buiten of het regent pijpenstelen. Na een wandeling van 4 km door Voorburg komen we weer op de boot. Vandaag was het 25 graden. ’s Avonds begint het te regenen. 

Woensdag 28 juli Om 9 uur vertrekken we naar Rotterdam. Onderweg pak ik alle tassen zoveel mogelijk weer in, inclusief vuilniszakken met vuil wasgoed, zodat we alles weer in de auto kunnen zetten om naar huis te brengen. We moeten wel wachten tot de nijlganzen over een brug in Delft zijn gewandeld voordat de brug voor ons open kan. Om 12 uur liggen we weer in de box. Twee karretjes op de steiger gevuld met alle tassen en zakken en weer op huis aan. Het is dit jaar een vaartochtje door Noord- en Zuidholland geworden. Dat was voor ons alweer een poosje terug. Ondanks het wisselende weer is het een fijne vakantie geworden. Vaaruren: 37 Gewandeld: 111 km Gefietst: 132 km.

Voor alle foto's: dubbelklik op de mosselpan of op deze link



Het derde verslag is van de hand van Jacqueline. De Beagle 2 en de Bolide 2 gingen dit jaar richting Zeeland


Reisverslag van de zomervakantie van 2021

Op zaterdagochtend 7 augustus vertrokken 2 boten onze haven uit om 8uur.

De Beagle 2 was bemand met Marco, Jacqueline en Niek. Dit jaar leerde Niek schutten. Dat vond hij wel wat en het ging ook goed! Elke keer als hij de slagbomen hoorde dalen riep hij: 'Pas op voor de tram' of  'Er komt een trein aan'.  

De Bolide was bemand met Edwin, Patricia en Fenna. Omdat we niet zoveel van te voren plannen hadden we 1 doel en dat was de richting van Zeeland op. 

Van andere leden in de haven hoorden we plaatsnamen die heel leuk waren en die we onthouden hebben.

Op de Maas was het erg druk met vrachtschepen die in en uit havens kwamen. Goed de marifoon in de gaten houden zodat we wisten uit welke haven wat kwam of welk schip in welke haven ging.

De oversteek van Nieuwe Maas naar Oude Maas was vele malen drukker dan het punt waarvoor we gewaarschuwd waren, namelijk kruising Spijkenisserbrug, Hartelkanaal en Botlekbrug.

We hadden stroming mee dus we gingen lekker.

We voeren de haven van Oud Beierland in maar die had alleen nog maar plek aan het Spui. 

Omdat  we geen zin hadden in geklapper tegen de boot in de nacht zijn we doorgegaan en voeren we Nieuw Beierland in maar ook daar geen plek. Om 14 uur kwamen we aan in Zuidland en die hadden een plek in de haven. 

Edwin keek in het ruim en zag diesel. Zijn ouders gebeld die afdopjes kwamen brengen in de hoop dat het dan opgelost was. 

s Avonds met de auto van Edwin zijn ouders Chinees gaan halen. Was een goeie en we kregen zoveel dat we er 2 dagen van hebben gegeten!

Op maandag 2 augustus verlieten we om 8.00 uur Zuidland om naar Hellevoetsluis te gaan. De les van vorig jaar kregen we daarvoor onze kiezen. Kijken naar het weer en de wind waar nu ook de stroming bij kwam want we hebben wat klappen gemaakt op het water. Leuke haven, alleen duurde het een klein uurtje voordat de brug open ging en hebben de boten voor de sluis liggen klappen op het water. Eenmaal het gat door hadden we weer rustig water. 

Toen we op woensdagochtend wakker werden, stond er een beginnend kraampje voor onze deuren en zijn we snel gaan kijken want om 10 uur vertrokken we weer naar Middelharnis. Het dorp waar het voor Jacqueline 32 jaar geleden allemaal begon op Hernesseroord, toen de zorg voor verstandelijk beperkten nog 'zwakzinnigenzorg' heette. 

Om 11.30 voeren we binnen en het was erg druk maar we hadden een plekje voor de camperplekken. De tweede avond hebben we de BBQ aangedaan en zijn we voor de boot aan wal gaan eten met een dreigende regenbui boven ons die wat miezerregen liet vallen. 

Het werd ons zo langzamerhand wel duidelijk dat er een cultuurverschil is; tussen 11 en 12 uur lopen hier de havens leeg en het is gebruikelijk om de haven die je die dag aan wil doen te bellen of er nog plek is. Ook verder in onze reis komen we dit vaker tegen.

En toen brak vrijdag de 13de aan.......... De planning was om naar Willemstad te gaan met een hele hoge kade met enkele trappen naar boven. De boten moesten zo dicht mogelijk tegen elkaar aan en alles kwam heel commercieel over. Edwin keek in zijn ruim en zag alleen maar diesel, de deksel van de andere tank was lek. Hij is naar de Batterijhaven gegaan om met de pomp van die haven het ruim leeg te zuigen. We hadden geen keus en bleven in de haven liggen maar eigenlijk wilden we los en weg.  

Dat deden we zaterdag de 14de, richting Numansdorp omdat Edwin een stukje wilde varen en daarna in zijn ruim kijken. We vertrokken om 10.30 en kwamen om 11.30 aan. 

De maandag en de dinsdag werd er windkracht 5 opgegeven en gingen we op zoek naar een jachthaven waar we 3 dagen konden verblijven. Gelijk maar met een wasmachine zodat die dagen ook gebruikt konden worden voor de was en de schoonmaak. Deze vonden we in Bruinisse. Mooie haven met een plein met een winkel met nautic spullen, een supermarkt, zeer ruime douches met muziek, pizzeria, frietkar en een mosselkwekerij in de buurt. De douches, elektriciteit en het water zaten in de prijs inbegrepen dus het leek veel maar als je alles bij elkaar optelde viel de prijs reuze mee. Zo ook de volgende havens die we aandeden.

Maar voordat we er waren moesten we door de Grevelingensluis. We waren al door een buurvrouw gewaarschuwd dat daar de aso's  net doen alsof ze de regels niet kennen en gewoon los gaan als de sluis open gaat. De man van zeilboot waar we aan lagen vertelde dat het een grote sluis was maar wij er zeker in konden en trok denkbeeldig een lijn achter onze boten die het niet zouden redden. Toen de sluis leeg was en onze kant erin mocht keken we verbaasd wat er gebeurde. Alsof de sluis daarna niet meer schutte! De grootste aso's piepten voor en de grootste boten hadden maling aan de rest. Niet normaal! Maar zoals onze buurman beloofde; wij konden er ook nog bij. In de sluis vertelde een man waar we aan vast lagen dat men een weekendje weg waren geweest en nu weer terug gingen naar de thuishaven, vandaar de drukte.

De wind veranderde van 5 naar 4 en op woensdag 18 augustus voeren we richting Zierikzee. Wat een mooie binnenkomst, mooie historische gebouwen en gevels! Een nachtje Zierikzee was in vergelijking met de andere havens die we aan deden waar douchen en elektra wel inclusief was aan de dure kant. De volgende dag ging de brug om 10.45 open en vertrokken we naar de Veerse meren. Achteraf bleek dat we daar 3 stromingen hadden en we het kanaal over moesten met veel golfslag ten gevolge. Kastjes en laatjes vlogen open en dicht, de
hanglamp maakte steeds meer geluid en de kapiteinsstoel vloog onder het achterwerk van Marco vandaan. De Beagle 2 heeft klappen gemaakt, brak golven en werd van onderen opgetild door het water. De enige die het leuk vond was Niek want, volgens zijn zeggen, was de Efteling hier niks bij! Bij de overkant, richting wal werd het rustiger en we besloten aan te meren in Colijnsplaat om de schade te bekijken, lunchen en even de adrenaline uit je lijf te vloeien. De schade bleef gelukkig beperkt tot een kapotte kaarsenhouder. Voor het eerst hadden we zeewier op het dek en langzamerhand kwamen er steeds meer roestplekjes te zien op de boot!  Lang leve het zoute water. We hoorden in de verte muziek en dat bleek van een kermis af te komen. Met ze allen de botsauto's en rammen maar.

De wind ging liggen en we besloten door te gaan naar de Veerse meren. Een geweldig gebied, te vergelijken met de Vinkeveense plassen. Overal eilandjes alleen voeren hier ook binnenvaart schepen.  We lagen bij Kortgene aan een steiger en daaraan was een strandje. Hier liepen krabbetjes die niet wegschoten als je eraan kwam maar soms zelfs hard naar je tenen liepen. We hebben maar niet afgewacht wat er zou gebeuren als we niet weg zouden lopen. We zagen kinderen met een touwtje en een knijper waar spek aan vast zat, krabbetjes vangen. Dat moesten wij natuurlijk ook proberen en dat werkte prima.

Zaterdag de 21 ste was de mooiste dag van de hele vakantie, 24 graden. De eerste en laatste dag dat we hebben gezwommen en met de volgboot gevaren hebben. We zijn in het donker op het eiland gaan wandelen en dan kom je toch meer en andere dieren tegen. Prachtig toen overdag opeens de mist optrok en na een tijdje weer weg was.

Steeds probeerden we het weer en de golven te begrijpen en weer kwamen we een stukje verder en begrepen we waarom we in zulk weer terecht waren gekomen en dat onze boot eigenlijk niet echt geschikt was voor dit soort water in combinatie met dit weer qua stabiele ligging. Eigenlijk snapten we alleen nog niet de uren die je bij de tijd van hoog of laag water op moet tellen maar dat kwam later op onze reis helemaal goed.  

Op 22 augustus vertrokken we naar Veere alleen bleek daar geen plek te zijn en besloten we het meer over te steken en naar Kamperland te gaan. Dat gebeurde letterlijk waarop Marco zei: 'Het water slaat elke keer terug van achter naar voren' en Edwin over de marifoon riep dat hij vast zat. Bleek dat we niet volgens de boeien waren gevaren dus buiten de vaargeul....... Achteruit en volgens de boeien varen. In Kamperland was er nog wel plek en hebben we daar overnacht. 

Op 23 augustus verlieten we Kamperland en gingen we naar Goes. In de Zandkreeksluis werd er omgeroepen dat er technische problemen waren en na een tijdje besloten we de boot vast te leggen, er vanuit gaande dat het weer omgeroepen zou worden als de technische problemen voorbij waren en we konden gaan schutten. Helaas, opeens merkten we op dat de boot scheef leek te gaan en ja hoor: We waren aan het schutten en moesten we het achterste touw los snijden en de boot sloeg met een grote klap op het water. Het middelste touw en het voorste touw konden we nog wel snel los maken. Met de adrenaline nog in ons lijf voeren we weg.

In Goes hadden we een leuke plek in de haven en op 24 augustus verlieten we Goes en voeren we naar Tholen. Vooral Jacqueline keek daar naar uit. Zo lang geleden dat ze naar het witte dorp was geweest maar een toer door het dorp bleek het witte dorp Thorn te heten. 

Op 25 augustus verlieten we Tholen en kwamen we in Zuid-Beijerland. Het weer was prachtig dus lekker bij bruinen en s avonds weer een keer BBQ-en. Niek werd 's avonds opgehaald door zijn neef want die had het wel gezien en zijn vrienden waren ook weer thuis van de vakantie en hadden allerlei plannen welke Niek niet wilde missen!

De volgende dag gingen we op de fiets naar Konijnendijk. Leuke zaken om een keer naartoe te gaan. In de avond spraken we mensen van een zeilboot die ons uitlegden hoe de getijden werkte zoals 1 uur na hoog water, 2 uur na hoog water enz. Nu snapten we helemaal hoe het zat en begrepen we waarom in sommige havens een hoop a4-tjes aan elkaar vast geniet zaten, daaruit kon je lezen hoe laat het eb en vloed werd.    

Op vrijdag 27 augustus duurde het even voordat we weg konden varen want er werd een urn as uitgestrooid aan het hoofd van de haven.  Na de plechtigheid liepen de mensen weg en startten wij onze boten. Op naar Oud Beijerland waar je bij het invaren van de haven ontzettend moet opletten want we hebben verschillende boten gezien die meegenomen werden door de stroming en daardoor niet in de haven terecht kwamen maar tegen de buitenkant aankwamen.

We wilden vroeg de Maas over en besloten in Spijkenisse of in Hoogvliet te overnachten. In Spijkenisse was de haven gestremd want die werd gerenoveerd, dus de oversteek weer genomen richting Hoogvliet. Gelukkig hadden we de marifoon want dit was weer zo'n moment waarvan we dachten: Je kan nu toch niet zonder?

In Hoogvliet hebben we overnacht waar het heeft gespookt. Krakende touwen en het tij, windstoten. Maar goed dat het voor 1 nachtje was en het doel heiligt vaak de middelen.  

We verlieten vroeg de haven want Schiedam ging om 9 uur open. We kwamen in Schiedam aan en vroegen om een doorgang. Er was een brug met technische problemen die maandag pas werd verholpen.

Konden we weer de Maas op..........  met tij tegen........ maar we hadden geen keus. Aangekomen bij de Parksluis zagen we dat die pas om 11 uur begon met schutten. Geen aanlegplaats, dus zijn we aan de palen bij de sluis gaan liggen en ook toen leek de boot schuin te gaan liggen, nog met ongeloof van Nee toch, niet hier en nu? Dus wel en hebben we weer één touw los moeten snijden en toen hadden we het zo gehad dat we zijn gaan ronddobberen en om 11.30 uur lagen we in de Parksluis. 

Niek kwam maandag pas thuis, dus besloten we nog een dagje aan de vakantie te plakken en voeren we door naar Leiden in het o zo rustige water.

Wat een verschil met wat we de afgelopen periode hadden gevaren.

We kijken terug op een hele leerzame en gezellige vakantie met hele nieuwe ervaringen rondom het varen.  

Jacqueline 

Voor alle beelden (die niet in chronologische volgorde staan) dubbelklikken op de Beagle II hieronder of op deze link



Geen opmerkingen:

Een reactie posten