Vakanties 2020

 

Walkabout 2020

 Na een hele vreemde tijd waarin we, omdat er toch niet gevaren zou kunnen worden ivm Covid 19, ook nog vrij plotseling een ander huis kochten, zijn Rita en ondergetekende toch nog eventjes met de Walkabout weg geweest.


Op zondag 2 augustus vertrokken we in verband met het tij pas vroeg in de middag. Er was bijna geen vaart op de Nieuwe Maas. We voeren lekker rustig naar Nieuwpoort, een haventje waar we een paar jaar eerder ook al eens overnacht hadden. We hadden daar toen in een “zorgbakkerij” heel lekker brood en koeken gekocht, maar deze keer hadden we pech: bakkerij gesloten. De volgende dag via Vianen over het Merwedekanaal en de Linge naar Gorinchem. Deze keer zijn we daar alleen maar doorheen gevaren, want we wilden naar Woudrichem. In de Lingesluis hing weer een nieuw gedicht en op de Waal  bleek door de combinatie van wind tegen tij een aardig golfje te lopen. De havenmeester van Woerkum stond ons al op te wachten en we kregen een mooi plekje.

Dinsdag kwam onze schoondochter met kleinzoon, want we hadden kaartjes besteld voor Slot Loevestein. Vanuit Woudrichem vaart een voetveer over de Afgedamde Maas naar het kasteel. 


 

 Toch nog even gevaren dus, die dag. Nadat Tygo en ik het kasteel verkend hadden en Tygo zijn schietkunsten met het kanon en het musket had laten zien ’s avonds nog een lekkere pannenkoek naar binnen gewerkt bij de Pannekoekenbakker aan de haven.


Woensdag eerst nog even Woerkum in de rondte gelopen en mooie foto’s gemaakt en daarna vertrokken over de Afgedamde Maas naar Heusden. In de Wilhelminasluis is het water nog net zo helder als vroeger en het wemelt er van de jonge visjes. Toen we in Heusden aankwamen, bleek daar aan het boodschappensteiger buiten de haven nog een mooi plekje te zijn. De rest van de dag lekker gezwommen en geluierd. ’s Avonds in de kuip koper gepoetst, een vakantie-ritueel. De volgende dag lekker blijven liggen, zwemmen en luieren.

Vrijdag 7 augustus na het boodschappen doen bij de groentenjuwelier (zeker als je kijkt naar de gehanteerde prijzen) om 10 uur vertrokken. Op de Bergse Maas voeren heel veel jachten, maar bijna geen beroepsschepen. De nieuwe sluis in Lith had last van een storing, maar gelukkig werden de jachten in de oude sluis geschut (door een vrij chagrijnige sluiswachter). In de Gouden Ham wilden we graag aan het Lange Land liggen, maar daar was alleen nog maar een plek van een meter of zeven. Gelukkig wilde de buurman wel een stukje opschuiven en toen pasten we er mooi tussen en lagen we op één van onze lievelingsplekjes. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot boven de 30 graden, dus verplicht zwemmen. ’s Avonds nog de rubberboot opgepompt.

Zaterdag de dag begonnen met een frisse duik en na het ontbijt de motor achter de rubberboot gehangen. Maar die deed het niet en ik kon het ook niet zo snel fiksen. Dan maar roeiend de visite opgehaald in Maasbommel. Die pasten met alle bagage zowaar in één keer in het bootje, dus ik hoefde gelukkig maar één keer te roeien. Toch werd het een hele leuke dag, alleen die waterplanten hadden wat onze kleindochter betreft niet gehoeven. Visjes en krabben oké, maar die waterplanten …….

De zondag hebben we na de ochtendduik in gepaste rust nog op de Gouden Ham doorgebracht en de volgende dag zijn we aan de terugreis begonnen, want we moesten op 13 augustus weer terug zijn in  Rotterdam. Die terugreis ging over dezelfde wateren als de heenreis. 

Dubbelklik voor een fotoverslag maar op de twee koppen hieronder



Bonaventura 2020

 

Bonaventura: vakantie 2020

 

Op donderdag 9 juli 2020 zouden wij voor vijf weken vakantie vertrekken met de Bonaventura. Frans ging met de auto, en alle tassen, naar de haven en ik op de fiets. De fiets van Frans stond al op de boot. Wij hadden geen bijboot “aangehangen” zodat de fietsen achterop mee konden. We vertrokken om kwart over elf. Er stond wel wat wind en het was hoog water zodat wij voor het eerst dat wij met deze boot varen niet onder de Hoge Brug door konden varen. Vóór de Abtswoudsebrug kregen wij geen ruimte van een tegemoetkomende aak. Hij heeft ons waarschijnlijk niet eens gezien en met aan beide kanten een kleine halve meter speling passeerde hij ons. Frans heeft zijn claxon verschillende keren gebruikt maar het mocht niet baten. Wij zagen ook niemand in het stuurhuis tot hij gepasseerd was. De kans op “geen vakantie” was groot. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Onderweg begon het te regenen dus de Zuidwester op en rond 16.00 uur aangemeerd in de Passantenhaven van Leiden. De aan/uit-app gebruikte Frans voor het eerst. Werkt prima. De douches waren in verband met Corona gesloten. We hoefden voor de sleutel dus niet naar het brugwachtershuis! De volgende dag hebben we door Leiden gewandeld.

Zaterdag 11 juli. Droog en zonnig. Voor het eerst over de Does, de Kromme Does en  de Wijde Aa gevaren naar Uithoorn. Mooie vaartocht. Het duurde wel even voordat de brugwachter doorhad dat wij onder de Doesbrug door wilden maar uiteindelijk werd-ie wakker! Via het Braassemermeer, het Aarkanaal op de Amstel en om 14.00 uur arriveerden we in Uithoorn. Daar waren we een behoorlijk aantal jaren niet geweest en we waren blij verrast hoe mooi het daar geworden is. Leuke boulevard met eet- en drinkgelegenheden. Frank van de “Trixie” kwam nog even langs. Hij gaat morgen ook richting Weesp zoals wij.

Zondag 12 juli. Zonnig, af en toe bewolkt. 21 graden. Vanochtend hadden we geen stroom. Via de app aan/uit kon je, bleek achteraf, porties van 50kw “kopen”. Je moet dus zelf in de gaten houden of je moet bijtanken. Frans had besloten om via de Amstel naar Weesp te gaan en niet via de Vinkeveense Plassen. Die heeft smalle watertjes met weinig diepgang en, zoals later zal blijken is hij daar erg “bevattelijk”voor. In Nes aan de Amstel zag ik bij het mooie kerkje een sliert zondagrijders op de fiets voorbijsnellen. Wij waren op dat moment de enigen op het water. Heerlijk rustig. Op de Weespertrekvaart kwamen we de Trixie tegen. Frans dacht dat hij niet onder de brug door kon maar nadat er contact via de marifoon was bleek dat de hond waarschijnlijk een maagbloeding had. Zij waren op zoek naar een dierenarts. Later zou blijken dat het een gezwel op haar milt was en ze hebben haar in moeten laten slapen. Heel verdrietig natuurlijk.


Nadat we in Weesp waren aangemeerd hebben wij op onze wandeling een vrouw ontmoet die voor een prachtig huis bruine coniferen aan het wegsnoeien was. Zij bleek het onder architectuur gebouwde huis van de ontwerper overgenomen te hebben die het door privé-omstandigheden zelf niet kon afbouwen en bewonen. Ook triest natuurlijk.  Oorspronkelijk kwam ze uit Rotterdam! Uiteraard hebben we een ijsje bij Nelis gegeten.

Maandag 13 juli. Zonnig en warm. 25 Graden. Om 7.25 uur vertrokken richting Almere. Geen havenmeester gisteren gezien. Voordelig overnacht. Aan de wal is Café de Natte Krant intussen omgedoopt tot eetcafé De Witte  Walrus! Door Zeesluis Muiden, Sluis Almere richting Lelystad. Intussen werd het al behoorlijk warm en zonnig. Na de Vaartsluis hebben we meteen aangemeerd want er was iets met de schroef zei Frans. Toen hij de motor in z’n achteruit zette zag ik allemaal witte veertjes onder de steiger verdwijnen. Daarna geen probleem meer met de schroef. Rond half één was er weer iets in de schroef. Waarschijnlijk planten of zo. Het was in ieder geval zo verholpen. Rond 15.00 uur waren we in Lelystad. We lagen op een 3x24 uur-plek in de brandende zon. Intussen had Frans een Adventure 1000 (boot) ontdekt op internet waardoor onze route via Zwartsluis-Meppel-Hoogeveen-Emmen-ter Apel-Veendam-Groningen-Zoutkamp omgegooid werd. We zouden de kortste weg naar de jachtbemiddeling nemen in Haskerdijken (bij Heerenveen).

Dinsdag 14 juli. Bewolkt. Op weg naar Dronten. Daar een prachtig plekje aan een steiger gevonden genaamd Brejenburg. Plaats voor drie boten. Wat gefietst en boodschappen gehaald. Intussen was het gaan regenen maar we hebben ons bij terugkomst op de boot gefêteerd op brood met eieren en spek.

Woensdag 15 juli. Bewolkt en veel wind. Om 8.45 uur verlieten we onze mooie stek in Dronten om via de Kampersluis en Ketelsluis door de sluis in Blokzijl door het prachtige Kalenberg richting Ossenzijl te varen. Daar aangemeerd heeft Frans met verscheidene mensen getelefoneerd om informatie over de Adventure in te winnen. Morgen varen we naar Haskerdijken.

Donderdag 16 juli. Regenachtig. Om 9.15 uur vertrokken we terwijl het eerst miezelde maar later motregende. Regenjassen en Zuidwester weer aan en op. Via de Dr H.P. Linthorst Homansluis(!) kwamen we in Driesluizen. Verval 10cm? De Zuidwester werd verruild voor een pet. Varend over de Jonkers en de Tjonger kwamen we uiteindelijk bij de “koophaven”. Op het plaatje zag de boot er veel aantrekkelijker uit en ook de “binnenboel” was sterk verouderd. Voor die prijs wilde Frans er niet nog eens een paar jaar aan sleutelen. Toch goed dat wij geweest waren want anders blijf je er maar aan denken. Omdat onze route aangepast was voeren we nu naar Akkrum. Via het Nieuw Heerenveense Kanaal waar we twee “zwervers-/feestboten”tegenkwamen. De achterste werd gesleept door de “Waterbuffel. Daar zaten twee mannen bovenop met een afstandsbediening voor de besturing! Op de achterste stonden twee picknicktafels op dak.


Na aangemeerd te hebben in de haven Tusker de Marren in Akkrum zijn we na een wandeling bij een Chinees Restaurant aangekomen. Heerlijk gegeten. Ontzettend leuk dorp ook.

Vrijdag 17 juli. Warm en zonnig. 22 graden. Vandaag was rustdag. Wel gewandeld door Akkrum. Coopersburg gezien. Een hoofdgebouw met links en rechts 10 woningen. Begin 1900 heeft Folkert Cuijpers, bakkerszoon uit een gezin met 11 kinderen opdracht gegeven tot de bouw. Hij was naar Amerika gegaan, veranderde zijn naam in Cooper, verdiende veel geld en liet Coopersburg bouwen. Voor arme mannen en vrouwen van alle gezindten. Akkrummers kregen voorrang. Heel mooi aangelegd! Om 11.45 uur waren we op weg naar Leeuwarden, via de Kromme Knillis op het Prinses Margrietkanaal. Van het aquaduct Langdeel naar het Van Harinxmakanaal zijn we uiteindelijk aangekomen in Leeuwarden bij de Vrouwenpoortbrug. Met zicht op de Oldehove, de scheve toren van Leeuwarden bij de Prinsentuin. Mooie plek. Wat gewandeld. Morgen blijven we hier ook.

Zaterdag 18 juli. Bewolkt. 21 graden. Om 10 uur vertrokken we op de fiets om in Leeuwarden rond te struinen. In het Fries Museum geweest. Daar was een tentoonstelling van Friesland in de 2de wereldoorlog. Dat zou als een rode draad door onze vakantie lopen. Dat kan ook niet anders als het dit jaar 75 jaar herdenking/bevrijding is. Mijn Museumkaart was een paar dagen verlopen en de nieuwe lag thuis. Gelukkig kon mijn dochter een foto doorsturen (techniek staat tegenwoordig toch voor niets!) zodat ik de rest van de vakantie de pas vanaf mijn telefoon kon laten scannen. Op de markt een broodje lekkerbek gegeten. Vis zou deze vakantie ook een hoofdrol vervullen zoals later bleek. Bij het Grutterijmuseum genoten we van een heerlijk kopje koffie, in een pot aangeleverd met een Friese Oranjekoek die rose bleek te zijn (!) en een plak suikerbrood. In het winkeltje kochten we borsthoning. Het Boomsma-museum was jammer genoeg gesloten.

Zondag 19 juli. Bewolkt. 19 graden. Om 9.15 uur vertrokken we richting Zoutkamp waar we in Jachthaven Hunzegat 5 nachten zouden doorbrengen. Eerst over de Dokkumer Ee via Bartlehiem, keerpunt Elfstedentocht. Daarna Dokkumer Grutdjip. In Burdaard moesten we    € 3,50 betalen voor de bediening van twee bruggen. In een klomp bij de molen in Munhiem bij een Jachthaven(tje). Door de Willem Lorésluis, via de Slenk, Nationaal Park Lauwersmeer (zo’n 2000 hectare water!) uiteindelijk in Jachthaven Hunzegat in Zoutkamp afgemeerd. Dit was ons einddoel. En het regende! ’s Avonds genoten we bij restaurant “de Boeter”van een schotel die “in het net”heet. Bestaand uit frites, salade, kibbeling, inktvisringen, gebakken mosselen en een garnalenkroket. Weggespoeld met een Bitburger van de tap (Duits bier). Een ijsje van de “buurman”van het restaurant hielden we tegoed.

Maandag 20 juli. Zonnig 23 graden. Uitgeslapen, wasmachinemunten gekocht en de was gedaan. Mijn jongste zus zou worden geopereerd aan een hernia. Dat was wegens het Coronagebeuren uitgesteld. Spannend. Om 12.15 waren de wassen gedraaid en gedroogd, hadden we gegeten en konden we dus naar Zoutkamp lopen. Heerlijk langs het water. Met een nettenboeter gesproken en een vrouw wiens bakdekker te koop stond gepraat. Daar kwam een kijker/koper uit Brussel voor dus dat was ook spannend. De Franse taal was wel een probleempje. Daarna bij Dansker Is, zoals we onszelf beloofd hadden, een ijsje gekocht. Kwark/duindoorn, heerlijk. Nog lekkerder vond ik dan bij Nelis.

Dinsdag 21 juli. Wind, zonnig. Op de fiets vertrokken naar Lauwersoog. Veel tegenwind. Onderweg was een uitkijkpost met een geweldig uitzicht over natuurgebieden met vogels. In Lauwersoog zaten we een hele tijd langs het water te genieten van  alles wat vaart op de Waddenzee. Daarna een heel stuk langs de zee gefietst. Het was een prachtige fietsroute. Bij het kijken bij de sluis zagen/hoorden we dat er een touw brak van een schip. Dat klapte een behoorlijk stuk naar beden met een klap. Dat touw zat waarschijnlijk vast tussen een ander touw. Intussen was de temperatuur behoorlijk gestegen en werd het erg warm. Veel water drinken dus. Op de terugweg kwamen we in Vierhuizen bij herberg “Het lachende paard”. Intussen was het 15.00 uur en genoten we in de schaduw van een flesje Maallust, een biertje dat in Veenhuizen wordt gebrouwen. Teruggekomen in Zoutkamp trakteerden we ons bij Gaele Postma op vers gerookte paling, garnalen en gebakken poon.

Woensdag 22 juli. Wind. Zonnig. Wederom een fietsdag. Met mijn zus en Frans zijn broer afgesproken in Grijpskerk. Zo’n 14 km van Zoutkamp en 11 km van Tolbert (waar zij wonen). We hadden afgesproken bij het station. Bij warme bakker Jager hebben wij  op een lunch getrakteerd. Heerlijke uitsmijters met bruin brood en ham en kaas. Koffie en melk erbij en geserveerd in de achtertuin. Daarna zijn we met z’n vieren naar Zuidhorn gefietst. Aldaar een kadootje gekocht voor onze jongste zus die, na de geslaagde operatie van 3,5 uur (!) vandaag is ontslagen uit het ziekenhuis en naar huis mocht. Op het terras van het Oude Raadhuis in Zuidhorn genoten we nog van een biertje/ijscoupe.  Daarna zijn we elk ons weegs gegaan en na 18 km met tegenwind waren we weer terug in Zoutkamp. We vonden dat we wel een ijsje hadden verdiend en we waren om 18.35 uur weer op de boot terug.

Donderdag 23 juli. Wind. Bewolkt.Beddengoed gewassen en gedroogd. Daarna naar Zoutkamp gefietst en het Visserijmuseum bezocht. Een heel mooi, kleinschalig museum waar o.a. de visserij werd uitgelegd met een mooie maquette. De 2de wereldoorlog werd ook hier uitgebreid behandeld. Teruggekomen stond er teveel wind om op het achterdek te zitten dus hebben we onze tijd binnen doorgebracht.

Vrijdag 24 juli. Om 9.30 uur weggevaren met bestemming Leek. Daarvoor moeten we over het Leekstermeer. Dat is niet zo diep en daar hebben we al een keer weliswaar bijna vastgezeten maar toch….  het was uiteindelijk de enige manier om dicht bij de familie te komen dus we namen het risico maar. Om 10.10 door de brug in Electra: sluis Lammerburen. Is klaarblijkelijk geen sluis meer ondanks dat de sluisdeuren aan het eind opengingen en de brug omhoog (?). 11.40 uur: van het Van Starkenborgkanaal stuurboord uitgegaan naar het Hoendiep. We lagen meteen voor een brug en toen de brug openging passeerden twee beroepsvaartuigen elkaar op het Van Starkenborgkanaal waardoor het water onder ons weggezogen werd en de boot onbestuurbaar werd. Alles ging nog maar net goed en we konden doorvaren naar de brug van Briltil. Die ging 2x per dag open om in konvooi te varen door de komende vijf bruggen. De volgende opening was om 13.30! We konden in ieder geval rustig lunchen en nog een kaartje leggen! Toen we na verloop van tijd naar buiten keken zagen we dat de brug al draaide. Buiten gekomen draaide de brug niet maar lagen wij dwars in het water. Niet goed vastgemaakt. Gelukkig bleven wij het enige schip in konvooi. Onderweg door alle vijf bruggen zagen we 11 ooievaars en witte reigers. In dit gebied schijnen heel veel ooievaars te zitten. Prachtige rit die duurde tot en met de laatste brug bij De Poffert. Mooie steiger voor één boot. Daarna door het Lettelberterdiep, Leekstermeer naar de Jachthaven van Leek. Geen havenmeester gezien. Wel getelefoneerd maar we kregen geen reactie. ’s Avonds op visite bij de oudste zus. Was heel gezellig.

Zaterdag 25 juli. Zonnig en warm. Frans is met z’n broer op pad gegaan en ik ben gaan winkelen met als afsluiting een bezoek aan de Wereldwinkel waar mijn zus vrijwilliger is. Na de lunch zijn we op bezoek gegaan naar de jongste zus (die net uit het ziekenhuis was). Heel gezellig. Daarna naar de boot terug in de stromende regen.

Zondag 26 juli. Eerst regen maar daarna zonnig. Weer dezelfde route via het Hoendiep en de 5 bruggen in De Poffert, Enumatil, Briltil enz. genomen. Vandaag geen beroepsvaart tegengekomen op het Van Starkenborgkanaal.  Door de Dorkwerdersluis, Zernikebrug op het Reitdiep gekomen. De bruggen gaan bijna allemaal meteen open, zelfs de spoorbrug. Om 16.45 kwamen we bij De Punt na 6,2 vaaruren. Gewandeld door De Punt en twee winkels en een restaurant ’t Trefpunt ontdekt. Het restaurant gaat dinsdag pas open dus hebben we brood met forel en mosselen in dressing gegeten.  Morgen vijf sluizen naar Dieverbrug!

Maandag 27 juli. Bewolkt en regen. Om 9.20 vertrokken en om 11 uur onze regenjassen aangetrokken. Het was koud en nat. Om 12.05 uur lunch vóór de Kloosterbrug in Assen. Lunchtijd ook voor de brugwachter. De openingen van de diverse bruggen verliep niet zo soepel als een paar jaar geleden zodat we om 16.30 net door de Veense sluis kwamen en om 17.05 vóór de brug in Dieverbrug lagen aangemeerd. Daarna naar Diever gelopen en terug (2x2,5 km) om in eetcafé ’t Nieuwscafé een “vleestrio”voor Frans en voor mij een kip/kerriestoofpotje te bestellen. Daarna aan de overkant een ijsje gekocht. Dat kon niet in het restaurant.

Dinsdag 28 juli. Bewolkt. Veel wind. Op de fiets naar Havelte en Uffelte. Zo’n 30 km gefietst. Daar was niet zoveel te beleven maar we hebben wel even onze benen kunnen strekken.

Woensdag 29 juli. Bewolkt. Wind. Met de boot dezelfde weg gevaren als we gisteren op de fiets deden. Om 13.00 door de Lokbrug op weg naar de Paradijssluis in Meppel. Via het Meppelerdiep dat veel meer klotste dan ik dacht. Voor alle zekerheid de spullen maar gezekerd! Om 16.20 uur arriveerden we in Zwartsluis, in Jachthaven Kranerweerd. Toen we wilden wandelen naar Zwartsluis konden we geen gebruik maken van de “watertaxi”in verband met het feit dat de 1,5 meter afstand niet aangehouden kan worden aan boord. Lopen dus. Onderweg wel een zwerm ooievaars gezien. Zo’n 14 stuks. ’s Avonds de was gedraaid en gedroogd.

Donderdag 30 juli. Warm. Zonnig. Volgens het weerbericht zou het in Limburg zo’n 35 graden kunnen worden. Ik zag de bui al hangen. Vorig jaar was het ook zo warm. Om 10.15 uur de trossen losgegooid en richting Zwartewater naar Vollenhove vertrokken waar we om 11.55 uur bij nr 9 gingen liggen. We wisten niet of we in deze box mochten blijven maar dat bleek mee te vallen. Twee nachten geboekt. Een wandeling tot Toutenberg (ruïne) gemaakt en boodschappen gekocht. Op het achterdek was het onder de parasol nog uit te houden.

Vrijdag 31 juli. Zeer warm. Vanochtend met de bus vertrokken naar Emmeloord alwaar we over konden stappen naar Urk. Met onze mondkapjes op uiteraard.


Doordat we al sinds maart geen gebruik meer hebben gemaakt van het openbaar vervoer pakte Frans, uit gewoonte, zijn bankpas en heeft daarmee ingecheckt in de bus. Toen hij daar na een kwartier achterkwam en het netjes bij de chauffeur had gemeld hoefde hij niet te betalen. Wij waren de enigen in de bus dus we hebben een half uur een privéchauffeur gehad. Bij de overstap naar Urk heeft-ie uiteraard netjes de goede pas gebruikt. We stapten wel 2 haltes te vroeg uit waardoor we eerst drie kwartier gelopen hadden door een nieuwbouwwijk van Urk voordat we bij de haven aankwamen. Het was al erg warm! Door Urk rondgewandeld en bij restaurant Baarssen genoten van gebakken mosselen en een Urker Wok (witvis, zalm en garnalen met veel gewokte groenten). Daarna de bus (waarvan de halte erg dichtbij bleek) naar Emmeloord en vervolgens, na een uurtje, de bus naar Vollenhove genomen.

Zaterdag 1 augustus. Veel wind. Vanmorgen om 5.30 uur werden we wakker van de regen. Alle patrijspoorten stonden open, evenals het dakraam, waardoor er boeken “verzopen” waren en Frans zijn horloge en telefoon van tafel moesten. De buitentemperatuur was wel een stuk lager geworden. Heerlijk! Om 9.25 uur vertrokken we via het Zwarte Water naar Kampen. Er stond veel wind. Onderweg constateerden we dat achter de Mondenwaartsebrug aan een graskantje een mooie plek was waar je maximaal twee dagen mocht verblijven. Wij zijn doorgevaren uiteindelijk om 11.55 aangemeerd bij Jachthaven ’t Koggeschip in Kampen. De fietsen werden “afgehaakt” en we zijn naar Kampen gegaan. Aldaar hebben we een stadswandeling gemaakt en boodschappen bij AH gekocht. Op het water paradeerde een echt koggeschip. Heel mooi. Er lag ook een aantal driemasters langs de kade. Voor het eerst heb ik het kleinste huis in Kampen gefotografeerd. ’s Nachts om 2.30 uur liep Frans door de boot te spoken. Hij hoorde een “piepje”. Ik toen natuurlijk ook. Uiteindelijk bleek het van een boot naast ons te komen. Daar was niemand aanwezig dus toen maar weer naar bed gegaan. Er is niets ontploft!

Zondag 2 augustus. Bewolkt. Weinig wind. 22 Graden. Gisteren belden we de havenmeester of de Ganzensluis vandaag zou draaien. Volgens internet niet maar volgens hem gelukkig wel. Doordat het een kleine sluis is, 6 x 32 meter, moesten we tot de 4de schut wachten en waren we pas om 10.30 uur door de sluis. Toen we in de sluis lagen met 6 boten(bootjes) kregen we van de sluiswachter nog een compliment dat het zo geruisloos was gelopen. Geen geschreeuw etc. Iedereen deed wat-ie moest doen zoals ook tijdens een openingstocht in de sluis van Leidschendam. Dat ging ook heel rustig toen. Daarna zijn we voor het eerst door het Reevediep gevaren. Een kortere vaarroute naar Harderwijk in dit geval. Het Reevediep bleek een prachtige vaarweg met veel natuur en vogelbroedgebieden. We zagen buiten de vaarroute veel witte reigers door het water waden. Om 12.05 kwamen we bij een te bouwen sluis/brug? Daar was begeleiding via de politie. Even lunchpauze. Om 13.00 uur voeren we van het Drontenermeer af, en het Veluwemeer op. Om 15.15 liepen we vast! Zonder waarschuwing hield de vaargeul op en moesten we door een aardige man met zijn rubberboot losgetrokken worden zodat we om 16.30 konden inchecken bij de havenmeester van Jachthaven De Knar in Harderwijk. Daar hebben we heerlijk op het terras  spareribs en een schnitzel gegeten en dat alles weggespoeld met een Texelse Skuumkoppe van de tap. Afgesloten met een gratis kopje koffie. Intussen hadden we contact met Arjan en Helma. Zij lagen ook in Harderwijk en we besloten de volgende dag bij hen langs te gaan. Zij hadden een bizar verhaal over het verliezen van hun schroef onderweg (?). Van de havenmeester kregen we een mooie plattegrond van Harderwijk die we morgen gaan gebruiken.  

Maandag 3 augustus. Bewolkt. 20 Graden. Op de fiets naar het Palingmuseum geweest. Best interessant hoe dat vroeger ging en nog steeds gaat. Met, ook voor kinderen, een leuke manier om via een filmpje zelf paling te roken. Frans is uiteindelijk geslaagd. We kochten in de winkel ernaast gerookte paling, 2 Hardewiekers en haringsalade. Daar hebben we tijdens de lunch en avondeten van genoten.  Om 14.00 uur kwamen we bij de boot van Helma en Arjan. Zij lagen in het centrum langs de kade. Gisteren driedubbel!! Na eerst op het achterdek te hebben gezeten zijn we toen het begon te regenen naar binnen gegaan. Gezellig bijgepraat en weer teruggefietst naar de boot. Morgen gaan zij naar Elburg en wij naar Spakenburg.

Dinsdag 4 augustus. Veel wind. Zonnig. Om 9.30 uur vertrokken naar Spakenburg. Nadat het gisteren zo regende zijn de boeken opnieuw nat geworden. Harde leerschool. Nu alles gedroogd en ergens anders gelegd. Om 11.30 kwamen we bij de Nijkerkersluis en daar bleken al 11 boten te wachten. Er kwam een binnenvaartschip. Dat ging uiteraard vóór waardoor we pas om 13.20 uur door de sluis waren. Bijna twee uur gewacht en dan maar 15cm verval. Jammer. We hoefden gelukkig niet zover te varen en konden om 14.05 een plekje in Spakenburg vinden. Wij hebben een autoradio aan boord die in elke haven maar één of twee zenders te pakken kan krijgen. Het is dus in elke haven een verrassing. Radio 1,2 of Qmusic of Veronica. In Spakenburg hadden we Radio Veronica. Op de fiets naar het centrum zagen we dat het er wel erg druk was. Het centrum bestaat hoofdzakelijk uit één straat waar “alles” gebeurt en iedereen moet zijn. Net de dijk van Volendam. Wij hebben de fiets een paar straten verder geparkeerd en zijn boodschappen gaan halen. Daar bleek het allesbehalve druk te zijn. Een verademing in deze periode van Covid-19! Het werd wel erg warm en zonnig en de temperatuur stijgt met het uur lijkt het wel. We werden verrast toen er langszij terwijl wij op het achterdek zaten een “Phantom 65” langszij kwam. De Miramar uit Volendam. Zag er erg duister en ondoorzichtelijk uit met die getinte ramen. Enorm. Kost een miljoentje of zo?

Woensdag 5 augustus. Zonnig. Warm. Vanmorgen gehoord dat er in Rotterdam in bepaalde gebieden het dragen van een mondkapje verplicht wordt. Het is al zo warm. In Amerika zijn intussen al 18,5 miljoen (!)  besmettingen hoorden wij op het nieuws. Op de boot hebben we gelukkig niet veel met de Corona te maken, maar in drukke gebieden zoals hier in Spakenburg moet je toch wel oppassen. Een ijsje hier kopen is al een uitdaging. Op de kade achter onze boot zagen we een vrouw op straat liggen met een arm in de lucht. Voordat we haar wilden oprapen kon ik gelukkig aan de aanwezigheid van kettlebells constateren dat ze aan het sporten was. Je moet ook overal op letten!

Donderdag 6 augustus. Zonnig en erg warm. Om 9.30 heeft Frans de parasol op het achterdek opgezet. Het is nu al erg warm. De meter op de boot, uit de wind en in de zon meet nu 41graden. Om 11.45 door de sluis van Muiden en om 14.00 uur meerden we aan in Vreeland, bij Nigtevegt. Zeer idyllisch bij een bruggetje langs het gras. Vlakbij een waterpunt waar iedereen zijn waterflesje kan bijvullen. We konden eindelijk met een stoel op het gras in de schaduw zitten. Heerlijk. Vreeland is genoemd naar een kasteel met die naam dat in de 16e eeuw werd gebouwd. Het had 1810 inwoners in 2019 dus is het qua inwonersaantal een dorp ware het niet dat het in 1265 al stadsrechten had gekregen. Een dorpse stad dus. Met zelfs een “dagwinkel”. Een kleine supermarkt waar we o.a. door hen zelf gegrilde kippenpoten hebben gekocht. Van een ijsje genoten met één bol voor € 2,00 bij de ijsboer. Op de terugweg liepen we langs het water terug door de voortuintjes van de bewoners. Heel apart. Dit stukje Vecht is eigenlijk geen rivier maar gracht. Het is namelijk gegraven in de 15de eeuw om een scherpe bocht in de Vecht af te snijden!

Vrijdag 7 august. Zonnig. Erg warm. 35graden. We hebben besloten omdat het alsmaar warmer wordt voortijdig naar huis te varen. Uiteindelijk zijn we dan bijna vijf weken weggeweest dus niemand hoeft medelijden met ons te hebben. Om 9 uur gingen we door de Leerbrug van Vreeland om vervolgens 50 meter verder tot 9.30 uur vóór de volgende brug te moeten wachten. Het is intussen al verschrikkelijk warm geworden. Alle boten langs de kant zijn voorzien van lakens, parasols etc. om maar in de schaduw koffie te kunnen drinken. Om 10.50 net door de Nieuwersluisbrug gevaren na ruim een half uur gewacht te hebben met ondertussen 8 boten. Na telefoneren om 10.25 uur bleek de mailbox vol te zitten. Dobberen dus. Tijdens het varen konden we gelukkig nog wel wat wind vangen en uiteindelijk kwamen we om 11.50 uur bij een graskant aan waar we twee meisjes troffen die uit eigen tuin twee zure appels aan ons hebben verkocht. We lagen heerlijk onder de bomen. Weliswaar met brandnetels langs de kant maar ik stapte over de reling zodat ik er geen last van had. Frans ging koelbloedig door de brandnetels! Het was intussen zo’n 34 graden. Het (luie) zweet drupte van alle kanten neer. ’s Middags een ijsje en boodschappen gekocht. Een stukje gewandeld maar het was eigenlijk te warm voor alles.

Zaterdag 8 augustus. Zonnig. Warm. 35 graden. 9.20 uur uitgevaren richting Nieuwegein. 9.55 uur door de brug van Oud-Zuilen richting Utrecht waar we na jaren weer eens door het centrum alle stenen bruggetjes onderdoor zijn gegaan. Nog steeds erg leuk ondanks de rondvaartboot en waterfietsers die je onderweg tegenkomt. De sluis is ook altijd gezellig met die trappen waar mensen met kinderen in ons geval de meegebrachte lunch aan het nuttigen waren. Ook nog een aardig verval. Toen we later vóór de Oranjebrug lagen te wachten hadden we een Duitser voor ons die met alles bezig was behalve waar hij mee bezig zou moeten zijn. Toen hij eindelijk oplette zette zijn vrouw (?) de bimini op zodat hij ineens niets meer zag. Heel spannend allemaal waardoor Frans in het Duits iets heel hard riep en hij ineens haast bleek te hebben. Zo kwamen we dan uiteindelijk toch de brug nog onderdoor. De volgende bruggen met deze meneer waren geen probleem meer. Om 12.50 uur lagen we, nadat we het Amsterdam-Rijnkanaal vanuit de Zuidersluis naar de Noordersluis waren overgestoken uiteindelijk aan de trappen in Nieuwegein.


Door de hitte waren deze goed bevolkt door groepen jongeren met muziek. Zij zijn tot ’s avonds, met andere oudere  groepen aanwezig geweest. Er werd veel gezwommen, van de brug gesprongen enz.               ’s Middags heel even op de fiets naar het winkelcentrum geweest maar het was zo warm dat ook dat geen genoegen was. Morgen naar huis!

Zondag 9 augustus. Zonnig en warm. Volgens het weerbericht zou deze hitte in ieder geval tot aanstaande vrijdag duren. Frans had Jan Leyten al opgebeld en gemeld dat we vandaag terug zouden komen. De box is vrij. Mijn zonnebril is zo vaak op en af gegaan dat het schroefje het voor gezien hield. Met een afgeknepen kopspeld is dat gelukkig verholpen. Zonnebrand en zonnebril zijn onmisbaar gebleken de afgelopen weken. Om 9.35 de trossen losgegooid en bij de Wiersebrug heeft Frans nog, voor alle zekerheid, 40 liter diesel getankt bij Total. Om 10.48 voeren we de Koninginnesluis in. Dat is vreselijk. Een gigantische sluis met 10cm verval en als de sluisdeuren opengaan vaar je meteen in de volgende gigantische sluis zonder verval maar de sluiswachter moet natuurlijk wel alle sluisdeuren bedienen. Dat geeft heel veel tijdverlies. En om 11.15 uur kwamen we er met nog twee bootjes uit. Gelukkig konden we in de sluizen bakboord aanmeren en lagen we daardoor wel heerlijk in de schaduw. Geen zuchtje wind. Varend over de Lek hebben we onze voeten regelmatig in een emmer Lekwater gedompeld. Het was bijna niet uit te houden op het dek. Ook is er een aantal emmers water over het achterdek gegooid om af te koelen. De temperatuur bleef rond 35 graden. Het was wel erg rustig met het vaarverkeer op de Nieuwe Maas. Dat was heel prettig. Om 16.15 uur waren we door de Parksluis en tegen 17.00 uur lagen we op “onze” plek in de haven. Ook daar was het erg rustig. Veel boten waren nog weg.

Uiteindelijk hebben we 94 draaiuren gemaakt.

Weinig gefietst en weinig gewandeld. Wel een mooie route gevolgd.  

Voor alle foto's van deze tocht (jammer genoeg niet allemaal in chronologische volgorde) klik maar dubbel op de foto hieronder



Elisa en Robijn 2020


Vakantie  dan toch begonnen eigenlijk zouden we met de caravan gaan  dit jaar maar geen goede aktie, dus met de boot eropuit.

Dit keer met Rob en Carla, zij hebben net een boot dus wilden graag met ons opvaren alles was nog nieuw.

We hadden een route in gedachten richting Delft naar de Vlietopper, maar daar ging het mis.
Kandelaarsbrug gestremd wat nu?  Toen besloten de Parksluis uit te gaan de Hollandse IJssel over. Dat was toch wel heel spannend, voor mij ook nog steeds maar zeker voor Carla met I Oe  A het toch wel  volbracht zelfs mijn Fender gered zat weer eens niet goed vast. Op naar nachtje  Haastrecht,  nachtje Montfoort, Nieuwegein en toen de oversteek  naar Utrecht, wat best wel ff een dingetje was bij de sluis met 2 grote schepen achter ons langs die veel golven maakten in de sluis, maar dat kwam ook weer goed.


Utrecht was echt een hele leuke ervaring. Gelukkig niet druk, dus dat ging goed. 2 uur voor de sluis moeten wachten maar we hadden prachtig weer. Nog steeds een leuke tocht. In Maarsen aangekomen moest Rob een plekkie met stroom, dus liggen we een stuk uit elkaar want daar is het beperkt met stroom.

Donderdag weer verder nadat Rob zijn watertank moest vullen maar het was sloom water Hihi wat dus een uur duurde . Door naar de Loosdrechtse plassen, maar het was niet zulk best weer. Weer omgekeerd want het was niet wat Rob ervan verwacht had. Dus weer verder naar de Vechtoever bij Nederhorst den Berg op aanraden van Dik en Bettie. Daar was geen plaats voor 2 boten en we moesten een klein stukje de bocht om waar een kleine boomgaard is, voor de honden ook perfect .

In de avond het dorp in en heerlijk gegeten lekker sateetje. Na 3 nachten door gevaren naar Muiden daar werd Rachella gebracht, die bleef een weekje. Ook heel leuk daar waar je je ogen uitkijkt naar de Luxe Jachten. Op naar Weesp, daarna  de Vrouwenakker waar we heel gezellig Arjan en Helma tegen kwamen en we ook ff lekker hebben geborreld en zij weer door vaarden naar Uithoorn. Hierna naar de Braassem, slecht weer.  Jammer want de kids van Carla en Rob kwamen en zouden een stukje meevaren naar de Hemmen. Dit niet gedaan wegens te veel wind. Ook Rachella weer opgehaald. Volgende dag door naar De Kaag, de Sever. Nog steeds niet heel erg best weer maar we liggen wel leuk. Heel stil door de corona. Leiden in. De gemeente haven is leuk, nog nooit geweest maar  genoeg voor 1 nacht beter om ervoor te blijven met  grasrand.


Donderdag naar Katwijk weer is weer prima heerlijk naar het strand want ja, onze honden vinden dit geweldig. Ook de markt aangedaan. Zaterdag zit het er bijna op nog 1 nachtje Vlietopper want ja, we hebben de reis omgekeerd gedaan en eindigen dus hier om zondag weer terug onze haven in te varen. Maar eerst nog even langs de watersportwinkel want we hadden een kapotte puts. ff een nieuwe gehaald en 's avonds een  etentje gekregen van Rob en Carla als dank voor de leuke reis. 

Zondag terug in de Haven na 3 weken vakantie en een hele mooie route 

 Wil en Gon 



Voor alle foto's (en ook wat stukjes film) dubbelklik maar op de foto hieronder




Symbiose 2020

 

 Met de Symbiose naar de Randmeren

Klaar voor de eerste reis met onze Symbiose. Een vaarplan gemaakt voor de eerste dagen en benieuwd wat ons te wachten staat.

Doel is om in elk geval enkele Hanzesteden te bezoeken.

De eerste vraag is, wanneer de Maas bevaren? Met gunstig tij of vroeg vertrekken, zodat we minder last zullen hebben van de watertaxi’s.

Wij besloten uiteindelijk tot 's middags te wachten en te vertrekken met het gunstige tij.

(Het is dan maandag 3 augustus. Vertrek Noorderkade. Tijd 15.45 uur. Getij gunstig voor vertrek naar boven. Parksluis 16.30 uur. Regen.

Omdat wij toch graag buiten sturen, wordt de regenkleding aangetrokken en gaan wij op weg naar de Parksluis. Snel stroomt het water de sluis binnen en Aleid moet dan ook stevig trekken om de boeg aan de wal te houden. Ondertussen de reddingsvesten, zekerheidshalve, aangetrokken. En over op kanaal 81.

De Maas was ons goedgezind en de engeltjes boven ons raakten ook langzaam  uitgeplast. Het advies van Aad om met het tij mee te varen was een goede beslissing. Ook de watertaxi’s gaven geen hinder.


De Maas bevaren en vanaf het water Rotterdam bewonderen, blijft indrukwekkend. Ons eerste cadeautje!

Onze eerste stop is Nieuwpoort t.o. Schoonhoven. Hier komen wij in een kort gevecht met een draaikolk. De haven ligt in een afgeschermde kom waar een behoorlijke draaikolk ontstaat als er beroepsvaart voorbij komt. Op het moment dat wij de haven in willen varen is het vrij druk. Bij de ingang zie ik dat het water behoorlijk kolkt. Na even achteruit te zijn gevaren wenkt iemand aan de kant waardoor ik begreep dat het veilig was. Niet dus. Ik kwam de haven binnen en werd door uitstromend water tegen 2 palen aangedrukt. Na 2 minuten wachten kon ik veilig de box in. Een ervaring rijker.

Nieuwpoort was ook een verrassing. Het kleinste vesting stadje van Nederland. Bijzondere plekjes en een stukje historie. Wij zijn zo enthousiast dat wij besluiten er een nacht extra te blijven.

De volgende dag op de fiets met de pont naar Schoonhoven. Schitterende plaats met veel bezienswaardigheden en musea.

 

Dag 3 besluiten we naar Culemborg te varen. Vooraf heb ik de vaar app van KNRM ingesteld. Dit omdat deze de vaargeschiedenis bijhoudt. Leuk om later terug te kijken.  Eenmaal op start gaat de tijd lopen. Omdat ik ook de vaar app gebruik, en de iPad binnen lag, vroeg ik Aleid even te kijken op de vaar app.

Rond 16.00 uur in Culemborg aangekomen, kijk ik op mijn telefoon en zie dat er wel 10 oproepen zijn. Ik kijk en zie een bericht van de KNMR en van mijn dochter wel 8 oproepen. Ik open de KNMR en daar staat. Uw thuisblijvers worden over 30 minuten op de hoogte gesteld van uw verlopen vaarplan.

Mijn dochter was dus redelijk in paniek. Was de boot gezonken? Nee hoor foutje. Waarschijnlijk door het wisselen van de twee app’s.

Opgelucht op zoek naar de havenmeester om ons te melden en af te rekenen voor 2 nachten. Helaas deed de pin automaat het niet. Aleid 2 x langs geweest. Hij zou wel een tikkie sturen. Nooit iets ontvangen.

Dag 5. Verder over de Lek en Neder-Rijn richting Arnhem. Temperatuur ‘s morgens 27graden. Die dag loopt de temperatuur op naar 35 graden!

Dag 6. Varen wij de IJssel op. Het voelt alsof we een 2e motor aangezet hebben. Wat een ervaring met zoveel stroom mee. De boot ging zeker 5 km sneller. Zo belanden wij, vroeger dan gepland, in Doesburg.

Dag 7. Varen wij door naar Zutphen. Onderweg werden wij nog even gefilmd door kennissen van ons waar wij die avond thuis gaan eten.

Dag 8. Naar Deventer. De warmte liep behoorlijk op. En onze voorgenomen stadstripjes hebben wij dan ook wat ingekort. Wij blijven hier 2 nachten. Wat ons verder opviel is dat sommige havens toeristen belasting heffen, variërend van  50 ct. tot 2.50 p.p. Dit geven ze niet aan in de Almanak. Ook moet je in sommige havens een havenbetaalkaart kopen. Wel gemakkelijk maar je zet altijd meer op de kaart dan je gebruikt. Het overgebleven saldo kun je nergens anders meer gebruiken. Al met al blijven de liggelden goedkoper dan een gemiddelde camping. Dus wel tevreden.

Dag 10. Varen wij naar Hattem. Weer zo’n schitterende stad, net een openlucht museum. Op een gezellig plein waar orgelmuziek uit de kerk klonk, namen wij plaats op het terras. Wij bestelden een 3 gangen keuzemenu. Toen de aardige juffrouw de drankjes kwam brengen vroeg ze ons een ander voorgerecht te kiezen, omdat de carpaccio op was. Dus een ander keuze. Na het voorgerecht kwam de juffrouw terug met de vraag of wij ook een ander hoofdmenu wilden kiezen. De Zalm was op. Wij hadden er eigenlijk wel schik in. Ik iets minder omdat Aleid aan de juffrouw vertelde dat ik jarig was. Nu mag dat wel waar zijn maar voor mij hoeft dat niet. Want toen het nagerecht gebracht werd, kwamen de 2 serveerster met een ijscoupe met, jawel hoor, sterretjes. Aangezien het terras redelijk vol zat, bleef dit niet onopgemerkt. Dus werd er door de andere klanten een lang zal hij leven ingezet.


Dag 11. Vertrekken wij naar Kampen hier hadden wij te kampen met een ligplek waar geen zuchtje wind stond, om de zon buiten te houden werden de lakens op de Bimini en ramen gedaan. Het voelde als Nomaden in de woestijn.

Dag 12. Onder de Kethelbrug door naar Urk. Er heerste een gezellige drukte en we waren dan ook blij dat er nog net een plekje langs de kade, strak tussen twee boten in te vinden was. Later krijgen we een dubbel ligger naast ons die door de opstekende wind de haven was ingevlucht. Het was ons opgevallen dat in elk stadje dat wij bezochten de kerkklokken “voor ons” gingen luiden. Urk spande echter de kroon, hier staken ze avonds zelfs een aardig vuurwerk voor ons af.

Ik zei:” dat komt omdat je zo bekend bent Aleid, het is je toch ook wel opgevallen dat iedereen onderweg naar je zwaait”.

Ook hier hebben wij het zo naar ons zin dat we besluiten een dagje langer te blijven.

Dag 14. Op weg naar Marknesse. Hier vinden wij vlak voor de sluis een vrije steiger. Hier is niet alleen de ligplaats gratis maar ook de douche. Deze is gefinancierd met ESF subsidie en wordt door vrijwilligers bij gehouden. Met een van de vrijwilligers, een 83 jarige, had ik aardige gesprekjes over het ontstaan van de Noord Oost polder. Het gesprek begon met een flauwe grap. Ik vroeg waarom alleen Max hier drie dagen mag liggen. Ik heet John, hoelang mogen wij hier dan blijven? Waarop de man mij uitleg gaf over de afkorting en dat iedereen hier drie dagen mag liggen. Toen weer terug naar serieuze vragen over het ontstaan van de polder. Een van de vele details die hij vertelde is dat de eerste wegen verhard werden met puin van het bombardement van Rotterdam. Ik voelde mij meteen thuis. Loopt toch even anders. Ook vertelde hij dat de Noord Ooster polder zich achtergesteld voelde. Hier kan niets, alle aandacht en geld gaat naar Flevoland, met name Lelystad. Dit terwijl wij na de oorlog erg belangrijk waren voor de aardappelteelt.

Ook Emmeloord hebben wij op de fiets bezocht. Je ziet dat het een echte stad is geworden, dat is het dan ook. Er is uiteraard niets te vinden uit grootvaders tijd. Toch voelt het goed om te zien hoe de Nederlanders uit het niets iets hebben weten te maken.

Dag 16. Naar Blokzijl Leuk om daar in de kom te liggen. Voor de douches moet je het dorp inlopen.

Dag 17. Aanbeland in Genemuiden. Ook hier weer een stad waar veel over te vertellen valt. Een rijke historie, helaas zijn door de vele branden in het verleden veel huizen verloren gegaan  Het viel het ons op dat er veel brommers en scooters met veel lawaai langs de haven scheurden. In 2001 is hier een brommer opstand geweest met veel schade, aangebracht door de brommer jeugd. Dit omdat de gemeente de brommer races had verboden. Wij vermoeden dat de jongelui, die nu met integraal helm op rondscheuren, hier nog een uitwas van is.

Tegenover ons lag een ‘aardig’ bootje met een koninklijk vlaggetje. De naam van de boot is BUDI. Ik weer googelen. Wat blijkt, het is de voormalige boot van Pr. Bernard. Hij kreeg de boot cadeau voor zijn 50e verjaardag. Hij zal er ook wel flink op gefeest hebben, zijn reputatie kennende.

Dag 18 Elburg. Harde wind 5-6 Dit zal dan ook de laatste dag zijn dat wij buiten sturen. Hier ontdekten wij dat ruitenwissers ook belangrijk zijn als het niet regent. De golven streelden de boot dan ook, al was zij een mooie vrouw. Ze danste dan ook gewillig.

Dag 19. Ook Harderwijk is natuurlijk door velen al bezocht. Het blijft een leuk toeristisch stadje. Fietsen door het centrum is net als in Elburg, verboden. Ik begrijp dit wel. Toen wij wilden vertrekken, zagen wij dat boten voor ons moeite hadden om van de kant te komen, een straffe wind duwde je tegen de kade. Het lukte ons redelijk goed om van de wal te komen. Ook om er na 15 minuten weer aan te leggen! Als je de haven wil verlaten moet je een brug passeren. Wij belden het aangegeven nummer en kregen te horen dat hij open zou gaan. Er gebeurde echter niets. Weer bellen. Sorry over 2 uur pas. De toeristen voor het Dolfinarium gaan voor. Dus wij weer aanleggen. Een andere boot eigenaar ontplofte. Zij hadden dit eerder kunnen melden. Maar helaas, dan maar iets later vertrekken.


Dag 20 Spakenburg. Zeker is hier een stukje historie te vinden. De botters en de helling zijn de moeite waard. Verder doet helaas niets meer aan vroeger denken. Moderne haven en moderne woningen. Op loopafstand Jumbo, Blokker Lidl etc. Hier hoef je niet echt voor naar Spakenburg te gaan.

De vaartocht van Spakenburg naar Muiden was heftig. Windkracht 5 heel af en toe 6 op het IJ! Hoge golven soms rollen, dan weer slaan.

We waren blij toen wij veilig in de sluis van Muiden lagen.

Dag 21 Weesp.  Dit was mijn 3e bezoek met een boot aan Weesp. Het voelt dan als thuis. Natuurlijk een ijsje bij Nelis. En ook hier weer met muziek ontvangen. Erg gezellig.

Dag 22 Loenen.  Korte broek wordt verruild voor lange broek. Patatje en kroket bij frietzaak gegeten. Dit krijg je hier niet in een zak of plastic bakje maar op een zilveren schaal!

Dag 23 door Utrecht gevaren. Velen hebben deze unieke tocht mogen ervaren. Het blijft uniek. Iedere keer als je aan het begin van een brug bent, hoop je dat je geen tegenligger tegenkomt.

Het wordt gaande weg onze vaartocht donkerder en natter. De weersvoorspellingen zijn slecht. Zware windstoten voorspeld. Wij willen doorvaren om Nieuwegein te bereiken en daar de ‘storm’ af te wachten. Het Amsterdams Rijnkanaal oversteken richting 2e sluis. Dan stuurboord uit en dan een veilige haven. Maar niet zomaar!  De sluis draaide nog niet omdat hij wachtte op andere boten. In de sluis lag een binnenvaartschip met voluit draaiende schroef. Wij lagen zeker 20 meter achter deze boot en dan ook nog aan de andere kant. Toch was het een strijd om de boot in toom te houden. Pas na tien minuten riep de sluiswachter de schipper op om te melden dat wij het moeilijk hadden en dat hij de motor moest uitzetten.

Na bijna 7 uur onderweg te zijn geweest waren wij blij dat we een plek konden vinden in de haven van WSV Nieuwegein. Hier een dag langer gebleven om op beter weer te wachten. Wat een aardige, gastvrije mensen en wat een mooi lux sanitair!

Dag 25. Toen het weer opklaarde, vervolgden wij onze reis over de Lek naar Krimpen a/d Lek. Het getij en het weer was nu in ons voordeel waardoor het een leuke vaartocht werd. In Krimpen hebben wij toen in het Cultuurhuis perfect gegeten.

Dag 26. Op de laatste dag weer gekeken naar het tij, en op weg gegaan naar Rotterdam. Net als op de heenreis merk ik hoeveel Rotterdammer ik eigenlijk ben. Weliswaar meer golven dan op de heenreis, maar niet onplezierig. In de sluis werd Aleid nog verrast door een korte maar hevige regenbui. Ik stond veilig en droog binnen in de boot, met de landvast aan de middenbolder.

Bij aankomst verwelkomde Dik ons op de steiger.

Al met al een succesvol en interessante reis met veel leermomenten. Wij hebben genoten en hopen dit jaar nog enkele tochtjes te kunnen maken.

Voor alle beelden van deze reis, dubbelklik op de foto hieronder




Chico 2020

‘s Avonds rond 18 uur was alles aan boord voor een vakantie van 3en halve week

Zoals hij ons altijd onvoorspelbaar, dus we zien wel waar de reis naar toe gaat.
Dus geen route uitgestippeld. Het enige wat ik had gezegd tegen Arjan; Ik wil graag een keer naar de Vinkeveense plassen. Nou ik kan jullie zeggen: Die hebben we gezien en die vergeten we nooit meer!
 
 
Wo. 22Juli
We zijn vertrokken naar Leidschendam, onze eerste stop
Natuurlijk voor een heerlijk ijsje bij de sluis en een overnachting gedaan.
Ondanks de drukte hadden we een mooi plekje
 
Do. 23 Juli
We zijn om 9.30 vertrokken uit L dam, richting Everleens (Westeinder plassen)
We zijn speciaal een stukje opgevaren om de heerlijke paling te proeven en die was heerlijk!!
Een stukje terug gevaren om bij De Hem te overnachten, waar we heel mooi aan de graskant lagen met het warme weer. En waar je ook nog gezellig bij De Kombuis een heerlijk hapje kunt eten en even een heerlijke douche.

Vrij. 24Juli
Vanaf De Hem vandaag 0m 10 uur vertrokken richting Uithoorn. Daar kwamen we onderweg Willem Gonnie en Rob en Carla tegen. Natuurlijk even aangemeerd en ff bijgekletst. Daarna verder naar de haven van Uithoorn.
 
Za. 25 Juli
We zijn om  10.30 vertrokken uit Uithoorn richting Vinkeveense Plassen. De Proostdijersluis. Hier betaal je 7euro om op de plassen te komen. Toen 2 uur heerlijk gevaren daar en toen hoorden we een klap bij het keren en reageerde de Chico niet meer voor of achteruit!
Uiteindelijk gedobberd de goede kant op bleek achteraf en aangemeerd bij een ex werkschip. De eigenaar van dit schip was dus ook de eigenaar van het eilandje en die kwam ons al heel snel te hulp.
En daar kwamen we er al snel achter mede dankzij de schipper en andere helpende mensen dat inderdaad onze schroef eraf was.
We mochten daar blijven liggen en heeft de schipper ons Ma. 27Juli gesleept naar Jachthaven Bon waar onze Chico geheld is. Dus op zoek naar een nieuwe schroef, spie, moer, enz. Dit was mede door de schipper die ons ongelooflijk geholpen heeft.
 
Woensdag allemaal voor elkaar.
We hebben toen nog een nachtje bij deze geweldige man aan zijn eilandje gelegen. We mochten met zijn peddelbootje naar het vaste land en ook daar stonden de fietsen klaar om boodschappen te doen, aangezien een van onze vouwfietsen gepikt was in Uithoorn
Het was weer een geweldige ervaring met deze man.
Arjan mocht op zijn fiets van 75jr oud die nog van zijn grootvader was geweest, maar hij fietste als een nieuwe zei Arjan.
Wat hebben we gelachen. We hebben ondanks de pech een paar geweldige dagen gehad met deze man
die met zijn auto met ons op pad ging om alles te regelen. En ook heeft hij alle mooie dingen per auto nog aan ons laten zien. Geweldig!!!
 
Do. 30Juli
Om 11.15 zijn we daar vertrokken
Kregen weer een sluis van 7euro om de Vinkeveense plassen te verlaten
Op naar Weesp. Na 7uur gevaren te hebben waren we in Smal Weesp aangekomen na een hele een mooie tocht via de Geuzensloot, de Angstel en dan Nieuwe Wetering en dan Amsterdam Rijnkanaal over gestoken om vervolgens bij Nieuwersluis op de Vecht uit te komen.
Uiteindelijk na 7uur in Smal Weesp aangekomen. Daar ook nog een mooie plek aan de graskant en vlakbij sanitair. Heerlijk buiten eten gemaakt. Wel moet je 3euro voor de bruggen in het klompje doen.
De oversteek bij Driemond was afgesloten
 
Vrij. 31 Juli
Om 12.30 vertrokken uit Weesp richting Jachthaven Nulde. Daar waren we na een mooie tocht om 18.15uur aangekomen. Was een heerlijke plek. Een mooie nieuwe haven met een hapje eten, douches en wasmachine.
 
Za. 1 Aug.
Zijn we daar dan ook nog een nachtje gebleven en ondanks de hitte heerlijk gewandeld  en genoten van de mooie omgeving
 
Zo. 2 Aug
Zijn we na een ontbijt van heerlijk verse broodjes (100mtr lopen) vertrokken naar Harderwijk. We hadden al vernomen dat je daar op tijd moest zijn ivm drukte. Dat was idd zo: we hadden echt nog maar net een plekje. Om 10 uur waren we er. Daar zijn we dan ook 2 nachten gebleven
Het was een schitterende nieuwe boulevard tegenover het Dolfinarium waar je s avonds de zeehonden hoorde schreeuwen.
 
Ma. 3 Aug.
Kwamen Frans en Wil gezellig langs bij ons. Die lagen bij Jachthaven De Knar.
Met een fikse regenbui hebben we ons heerlijk vermaakt binnen met een hapje en een drankje.
 
Di. 4 Aug.
‘s Ochtends om 8.45 vertrokken naar Elburg waar wij om 11uur  aankwamen. Zeker de moeite waard om daar  gezellig rond te wandelen en natuurlijk weer heerlijke vis! Ook weer een schitterend mooie haven met alles erop en eraan
 
Wo 5 Aug.
Om 9uur vertrokken uit Elburg. Op naar Kampen waar wij om 12.uur arriveerden in Jachthaven Bovenhaven. Een kleine maar heel vriendelijke haven met mooi sanitair. ‘s Middags ondanks de hitte Kampen ingegaan, een geweldig mooie stad met mooie terrasjes.
Do. 6 Aug.
Om 10.30 vertrokken uit Kampen richting Blokzijl. Wat een hitte maar zeker de moeite waard
 
Vrij. 7Aug.
Om 10.30 vertrokken uit Blokzijl richting Urk.
De tocht ernaar toe was best saai, maar was achteraf gezien zeker de moeite waard.
Urk was een mooie belevenis met oude kleine vissershuisjes en ook de Urkerwaslijnen zonder knijpers  die je daar kan kopen. En jah. ...ook de kapperszaak van Teun Föhn van tv gezien. Helaas gesloten ivm de hitte.
Het was geweldig om hier te vertoeven en wij zijn daar dan ook nog een nachtje gebleven.
Heerlijk vis gegeten op een terrasje bij de boot
 
Op Zo. zijn we daar vertrokken. Het is daar ook echt ZONDAG, alles is gesloten. Je kan er zelfs bij een onbemande pomp niet eens diesel tanken! (Gelukkig hadden wij dat op dat moment niet nodig)
En toen echt vertrekken. Spannend besluit!!! Wel of  niet over het IJsselmeer? We hadden de keuze gemaakt: We gaan! Het was goed te doen. Oversteek Urk – Ketelmeer. Het weer was gunstig, weer een mooie belevenis!  14.30 aangekomen in Biddinghuizen bij Jachthaven Riviera Beach. Erg warm, dus heerlijk bij de boot gebleven en gebruik gemaakt ‘s avonds van een heerlijke douche
 
Ma. 10 Aug.
Wij hoorden dat het een vd komende dagen zou gaan spoken, dus wij besloten om snel over de Randmeren te zijn voordat het ging....
Eerst van Biddinghuizen naar Nulde en daar kwamen we 14.30 aan
 
Di. 11Aug
Om 9.30 vertrokken en de Randmeren overgegaan.
Daar kwamen we Willen Landmeter nog tegen. De andere kant op
Wat is het daar mooi om te zien. De diepte van het water: Wij in de vaargeul en andere aan de kant tot hun knieën in het water!! Het was een zeer warme dag. Terug bij Muiden. Het was dus ivm de hitte afzien in de sluis. Om 15.30 waren we weer in Smal Weesp
 
Woe. 12 Aug.
Uiteindelijk pas om 12.30 vertrokken uit Smal Weesp ivm weer storing Driemond. Uiteindelijk toch weggegaan. Het was een geweldige tocht. Op naar Aalsmeer via A’dam via Amstelmeer, enz.
Spannend al die vaste bruggen! We zeiden: We gaan, desnoods weer terug!!! Maar het lukte allemaal
Het was een super tocht. Uiteindelijk om 19 uur Aalsmeer na een heerlijke dag varen
 
Do. 13 Aug
‘s Ochtends vertrokken uit Aalsmeer naar Lisse. Voor de Schiphol brug kwamen we Marco en Jacqueline tegen. Die gingen richting Haarlem. Gezellig met elkaar opgevaren. Hier hebben we ook gezien hoe ze de bruggen aan het koelen waren met een tractor. Uiteindelijk waren wij om 15.30 in Lisse en Marco en Jacqueline bij de Mooie Nel
 
Vrij. 14 Aug.
We vertrokken om9.30 na een leuk verblijf in een mooie haven en heerlijk eten gehaald te hebben bij de Chinees op loopafstand.
Om 11.30 aangekomen op De Hem. Weer een heerlijk plekje aan de graskant
 
Za. 15 Aug.
Om 11.30 vertrokken richting Leidschendam. Even een pauze bij de Doesbrug in Hoogmade van 3 kwartier
En zo kwamen we om 15uur aan in Leidschendam. Natuurlijk nog even een heerlijk ijsje.
 
Zo. 16Aug.
Helaas komt er ook een einde aan een geweldige vakantie met hele mooie vaarroutes en zeker hele mooie herinneringen.
 
Zo kwamen wij rond 14 30 in onze thuishaven aan WSVO
Met een warm onthaal.

Groetjes van Helma en Arjan

Wil je alle foto's zien, dubbelklik dan op de Chico



Symbiose 2020 (2)

In het vorige verslag schrijven wij dat we hopen dit jaar nog enkele vaartochtjes te kunnen maken.

Eerder dan gedacht, is dit bewaarheid.

Onze vaarvakantie van 4 weken was ons zo goed bevallen, dat na 1 weekje thuis, het bij ons allebei weer begon te kriebelen.

Vandaar dat wij maandagmorgen 7 september weer zijn uitgevaren.

Dit keer was ons doel de Nieuwkoopse plassen..

Nadat de watertank en de dieseltank waren vol “getankt” zijn wij om half 1 vertrokken uit Rotterdam.

De bekende route langs Delft, Rijswijk, Voorburg, Leidschendam.

Na Delft kwamen wij Betty en Dik tegen die richting huis gingen

Onze eerste stop was een mooi, vrij plekje langs de graskant aan het begin bij Leiden.

Omdat het dinsdagmorgen bewolkt en druilerig was, zijn wij pas om 12 uur richting Nieuwkoop vertrokken.

In Leiderdorp op de Does hadden wij 20 min vertraging omdat de brugwachter tussen 12 en 13 uur niet draait.

We hebben vlak voor de brug moeten aanleggen. Wat een stilte en serene rust. Zo bijzonder, vlakbij Leiden en de drukke A4 zo'n stukje rust en natuur te ervaren!

De Does voert je langs Hoogmade waar de toren v d  RK kerk in november 2019 is afgebrand. Dit is nu nog steeds heel goed te zien. Van de Does over op de Wijde Aa naar Woubrugge. Over de oude Rijn via Alphen a/d Rijn naar Zwammerdam.

Na Zwammerdam moesten wij een smal slootje, de Ziendevaart in en door een heel smal bruggetje. Voor de zekerheid maar aan beide kanten de fenders uitgehangen.

We keken elkaar aan. Zitten we wel goed?

Nog eens goed op de vaarapp gekeken. Het bleek wel te kloppen.

Na 10 min varen door prachtige natuur, het lijkt wel of wij 100 jaar teruggaan, doemt er een heel klein sluisje op, de Ziendesluis. Een schutsluis met puntdeuren. Deze sluis is 4.40m breed!

Toen wij het sluisje uitvoeren, kwam er een werkschip ons tegemoet.



Gelukkig was er een iets breder stukje waar wij de boot in konden manoeuvreren.

Om 16.15 uur kwamen we aan op de Zuiderplas. Hier hadden een plekje in een kleine jachthaven met 40 leden.

Tijdens het koken raakte het gas op. De pannen v/h vuur gehaald en gelukkig had de jachthaven een café restaurant. We hebben daar heel lekker gegeten en gezellig met de eigenaar gesproken.

De volgende ochtend de fietsen van boord gehaald en de gasfles achterop vastgezet. Gelukkig konden we de gasfles in het dorp omruilen.

In Nieuwkoop waren vroeger veel palingrokerijen. De enige die hier nog rookt is John.

's Middags hebben we een flinke fietstocht van ongeveer 20 km gemaakt rond de plassen. We vertrokken met stralend weer. Helaas begon het na een half uur te miezeren. Na 10 min in de miezelregen gefietst te hebben, begin je lekker nat te worden. Beiden geen regenkleding meegenomen. Bij de eerste mogelijkheid zouden we gaan schuilen. Dit was de buitenplaats de Blauwe Meije.


Wat een verrassing. De geur van vers gebakken appeltaart kwam ons tegemoet. Hier hebben lekker appeltaart met slagroom gegeten en heerlijke koffie gedronken. Een bijzondere plek. Kunstenaars mogen hier exposeren. Schilderijen, sieraden en in de theetuin hun beelden of andere kunstwerken. Je kunt er ook Electro boten en kano’s huren. We hebben zeker anderhalf uur naar de verhalen van de eigenaar geluisterd.









Het werd wel later en maar niet droger. Toch maar weer in de regen op de fiets gestapt. Na anderhalf uur fietsen in de regen, kwamen we drijfnat aan op de boot.

De volgende morgen scheen de zon en hebben we een rondje met de boot over de plassen gevaren.

Daarna de route terug langs het sluisje en het bruggetje de oude Rijn op via Alphen, langs Avifauna, Hazerswoude Rijndijk naar een plekje vlak voor Leiden aan de graskant.

Natuurlijk op de fiets een bezoekje gebracht aan het oude centrum van Leiden. Vrijdagmorgen naar Katwijk gevaren via Warmond en Oestgeest.

In Katwijk bleven wij tot maandagmorgen liggen. We hadden een mooi plekje langs de graskant. Katwijk en het strand hebben we te voet en op de fiets bezocht.





Bijschrift toevoegen


Maandagmorgen zijn we naar de Hemmen aan het Braassemermeer gevaren. De temperatuur was behoorlijk opgelopen. Het was er erg druk.

's Avonds gegeten bij het Kombuis. We hebben daar met 5 andere stellen onze ervaringen gedeeld en uitgewisseld.

Dinsdagmorgen wat rond gevaren en aangelegd in Leimuiden op de Drecht. Omdat het zo warm was hebben we ’s middags geluierd op ons ‘balkonnetje’ lekker in de schaduw onder bimini. 's Avonds toen het wat was afgekoeld nog even gefietst naar het bruggetje in Bilderdam. Wat is Nederland toch mooi!

Woensdagmorgen over de ringvaart naar de Kaag. ‘s Middags in leuke jachthaven, de Spijkerboor, aangelegd. Op de fiets naar Leiderdorp om ons een na laatste vakantie ijsje te nuttigen.

Donderdagmorgen nog 1 laatste rondje Zweiland, Zijpe en Vennemeer gedaan. En met weemoed afscheid genomen van de Kaag. Dit jaar zullen wij er hoogstwaarschijnlijk niet meer komen. Wat is dit toch een mooi vaargebied!

Onze laatste stop was Leidschendam vlak voor het sluisje. We konden net op tijd het laatste plekje bemachtigen. ’s Avonds tijdens onze avondwandelingen zagen we Karel en Carla liggen aan de andere kant van het sluisje. Even gezellig een praatje met Karel gemaakt.


Vrijdagmorgen zijn we eerder dan wij hadden gepland vertrokken uit Leidschendam. Er werd geaasd op onze plek. Twee boten wilden graag op ons plekje liggen.

Om half 3 kwamen aan in de jachthaven en hebben wij de boot op zijn nieuwe plekje aangelegd. 

Hopelijk niet voor de laatste keer dit seizoen. Want wij zijn nog lang niet uitgevaren!

 Hieronder nog wat mooie plaatjes die  we onderweg verzameld hebben

 











Groeten en veel boot en vaarplezier

John en Aleid



Beagle 2 2020

Vakantie 2020

Uiteindelijk besloten we toch op vakantie te gaan. Het was onzeker ivm de corona en een aantal privesituaties.  We zijn nog nooit zo onvoorbereid op vakantie gegaan.  Onder het mom, we zien wel en wat we niet hebben kunnen we kopen, hebben we besloten vrijdagavond tot vrijdag nacht ook ivm de hitte, de boot vol te gooien en zaterdagochtend weg te gaan. Marco heeft de dieseltank nagekeken, bleek dat de meter het niet meer deed dus dan maar zonder een goedwerkende meter.

Op zaterdag 8 augustus verlieten we  de jachthaven en vertrokken naar Leidschendam. We hadden alles mee;  bij Delft sloten we aan bij een andere boot en alle bruggen gingen open zonder te wachten en ook de sluis van Leidschendam ging net open zodat we meteen mee konden. Om 11.30 uur lagen we bij de kerk waarbij Marco opviel dat de boegschroef het naar rechts niet deed.......... Maar ook zonder de boegschroef lukte het ook! Er lag een sloep met pech. Marco heeft ze geholpen ( er lag een bout los)  zodat ze weer door konden.  We ontdekten een nieuwe viswinkel en hebben een lekker visje gegeten. We hebben de verse boodschappen gehaald want de Kaag was de volgende bestemming. En natuurlijk een ijsje gehaald bij de sluis want anders is het bezoekje van Leidschendam niet compleet! Op 9 augustus om 9 uur vertrokken we naar de Kaag. Blijft toch lelijk he; die windmolen op de 'skyline' van Leidschendam! Onderweg kwamen we Tino en Coby tegen die de tegengestelde richting opgingen. Tino riep nog iets over de Kaag en aangekomen bij de Kaag begrepen we dat hij uitlegde dat we alleen aan de gele paaltjes mochten aanmeren omdat we geen lid waren van de Unie van Watertoeristen. Onderweg kwamen we een bootje tegen met jongelui erin en de vraag of ze met ons mee mochten varen dus touw vast en gaan!  Corrie en Aad lagen ook op de Kaag. Op de Kaag toch maar gekeken naar de boegschroef en Aad zocht mee. Het is overdag nog steeds 30-32 graden en s nachts koelt het niet af dus ook niet in de boot. s Avonds maken we de boot nat maar dit helpt alleen voor korte duur. De volgende dag kwam Marco erachter dat het niet zat in de boegschroef zelf, niet in de relais maar in de elektrische aansturing.  Gerrit en zijn vrouw lagen ook op één van de  Kaageilanden.  Douches en wc's waren schoon maar toen we de 2de dag wilde vertrekken en daarvoor nog even wilde watertanken bleek alles potdicht te zitten, zelfs de boten van de beheerders............. Dus maar eerder vertrokken en vanwege het mooie en wame weer naar de Hemmen gegaan. Daar is er een nieuw gebouw voor toilet en douches en ook de ligplaatsen zijn uitgebreid. Afgelopen winter geplaatst:  wc is 50 cent en voor de douche is het open doen van de douche 50 cent en het douchen zelf 1 euro. We zijn 2 dagen gebleven en gingen op 13 augustus richting het Noordzeekanaal. Er werden flinke onweersbuien voorspeld en besloten we te kijken wat het weer doet en we wel kijken waar we aanmeerden. Voor de Schipholbrug lagen er een hoop boten en voeren we in colonnes door de bruggen. Veel boten gingen naar de Meer en wij voeren richting Haarlem met nog een boot en hoe dichter we bij de boot kwamen....... Het waren Helma en Arjan en we zijn met hun een stuk mee gevaren.  Voor de brug van Weerenbrug moesten we even wachten omdat de brug gekoeld werd en de traktor weer terug reed en dan zou de brug open gaan voor ons. 


We namen afscheid van Arjan en Helma want we gingen stuurboord en hun naar Lisse. We kwamen een boot met een kapitein tegen die tegen ons zei dat de brug te laag was......... Bij nader inzien bleek het een vaste brug van 1 meter te zijn.  Dat betekende dat we helemaal om moesten om boven de Mooie Nel in te komen. Dus troffen we Helma en Arjan weer en voeren we nog even mee. Een aantal bruggen bleven dicht voor een uur of 5 en sommige stonden standaard open ivm de warmte en het uitzetten van de bruggedeeltes. Alle bruggen in Haarlem hing een doek met Langzaam varen waarbij er werd uitgelegd dat dat stapvoets varen was! Gelukkig pasten we net onder de 2 bruggen en hoefden wij niet 5 uur te wachten. We hoefden niet aan te meren bij het kantoor van de havenmeester in Haarlem dus hebben we een borrelplankje genomen van het tientje wat we uitspaarden doordat het gratis was om door Haarlem te gaan. We kwam om 16 uur aan bij jachthaven Assem waar we ook weer 2 dagen verbleven. Een leuke jachthaven met een ruime douche en wc en een bar. Je kon er ook lekker buiten zitten.

Op zaterdag 15 augustus vertrokken wij om 9 uur om het Noordzeekanaal op te gaan. We hadden de sluis mee maar het was wel wat mistig aan het eind van de horizon op het kanaal.  Het was erg rustig en zo ook het water. Na Nauerna hoefden we ook niet lang te wachten voor de sluis. Zelfs de pop die op het dak zit had nu een mondkapje op! 

We zijn twee dagen op een passantenplek in Oost Knollendam geweest bij de ZZV. De steiger werd voordat we aanmeerden nog even aangeveegd zodat er geen poep meer lag. Nette wc en douche. Zondag zijn we naar het openluchtmuseum Zaanse Schans gaan fietsen. Het was een leuk museum!

Op maandag 17 augustus voeren we om 9 uur door naar Alkmaar, een stad die we een aantal jaren geleden hadden aangedaan. In die tijd is ontzettend veel bijgebouwd! We zijn bij het politiebureau gaan liggen, daar was nog plek en lekker centraal. Op het Aalkmaardermeer was het ook mistig maar de zicht was nog wel oke.

Dinsdag 18 augustus vertrokken we om 10 uur naar Schagen. Zo hoog in het land waren we nog nooit geweest met de boot. Daar pas de eerste was gedaan, scheelt enorm als je bijna alleen zwembroeken en een badpak aanhebt! Gelukkig koelt het s avonds lekker af maar blijven we met de muggen zitten dus muggengaas gekocht voor een dakraam met elastiek en dat blijkt ideaal te zijn voor de ramen van onze boot. We hebben ook 2 muggengazen gekocht voor de deuren maar dat blijkt nog een dingetje te zijn en moeten we daarover nog even nadenken wat de beste manier is om deze te plaatsen.

Op woensdag 19 augustus verlieten we de haven om naar Heerhugowaard te gaan. We boffen ontzettend met de sluizen, eigenlijk de hele vakantie al. We hoeven niet  lang te wachten of kunnen gelijk mee met meerdere boten en een sluiswachter vroeg waar we heen gingen en hij al naar de volgende sluis ging en ons op wachtte. Het valt ons zowiezo op dat de bruggen- en sluizenwachters vriendelijker zijn. Op warme dagen vroegen we een opening en in onze regio hadden we allang te horen gekregen; hoe hoog ben je als je de Bimini top indoet??????????? Marco heeft een emmer vet gekocht voor de boot. We zijn naar de jachthaven gelopen waar we jaren geleden lagen met de boot. Op het open terrein wat voor de jachthaven lag, bleek nu een woonwijk te zijn. Naar nieuwe plekken varen heeft wat maar na jaren terug te komen heeft ook wel wat. Er komen zat herinneringen naar boven en verbazingen over hoe het verandert is.


Op donderdag 20 augustus varen  we om 9.30 weg en gisteren kwamen we er achter dat de spoorbrug/bolbrug op de app 2.03  aangaf qua hoogte maar op het internet 2.30. We besluiten de gok te nemen en te kijken of we eronder door konden. Heel langzaam  en met Jacqueline voorop om te kijken of het zou gaan, konden we er onder door. Het was echt millimeter werk. We waren van plan om naar een eiland te gaan die Pannenkoek eiland heette.  Eenmaal aangekomen zagen we 1 boot liggen met figuren waar we niet bij wilden gaan liggen dus besloten we door te varen en te kijken wat er in de buurt was om aan te meren. Ook daar zagen we een leuk eiland alleen was die van een vereniging dus dat was ook geen optie. We besloten voor anker te gaan, iets wat we nog nooit hadden gedaan. Het was leuk om dat te ervaren. 50 Kilometer zat erop dus de olie in zijn geheel ververst. Eind avond begon het te waaien en te bliksumen. Het was een mooi gezicht om te zien maar of het 100% veilig was................

We gingen de volgende morgen gemakkelijk los en het anker was gemakkelijk omhoog te halen. Een dingetje wat we toen we voor anker gingen toch wel spannend vonden!  We gingen naar Nauerna, een jachthaven die een aantal jaren nog geleden een zooitje was en het nu prachtig, netjes en verzorgd. We hebben het beddengoed gewassen. Die dag ging onze gastank op en was er niets in de omgeving die kleine gasflessen verkochten. Gelukkig hadden we in de haven stroom ( gratis) en hadden we een gasplaatje waar we het vlees opbakte want door de hevige wind ging de geplande, bbq niet door. De wind hield aan en zou de volgende dag nog heviger zijn, windkracht 4-5. De volgende dag, zaterdag 22 augustus,  waren we vroeg wakker en besloten we de boot startklaar te maken omdat de kracht naar 5 ging en we na een windvlaag gelijk los gingen omdat het daarna wat minder waaide. Zo gezegd, zo gedaan, nadat alles goed gegaan was, we ook tot die conclusie waren gekomen en we dachten dat we het ergste van de reis hadden gehad kwamen we aan bij de sluis en vroegen om een opening. Het waaide daar onwijs en toen we te horen kregen dat we 40 minuten moesten wachten zei Marco; dan meer ik even aan waarop de sluiswachter zei: Verstandig! Na 10 minuten kwamen er boten uit de sluis maar bleef het rood en omdat het ook nog geen 40 minuten geleden was, gingen we er niet vanuit dat we erin mochten en de sluisdeuren sloten weer. Na een kwartier brandde ook het groene licht dus maakte we ons klaar voor vertrek en voeren we richting de sluis die gesloten bleef.......... Na een aantal minuten dobberen met windkracht 5 besloten we weer aan te meren. Toen de 40 minuten echt voorbij waren gingen de sluisdeuren open. We bleven aangemeerd want we waren de vorige keer nog niet vergeten. Toen brandde alleen het groene licht en gingen we naar de sluis. De sluiswachter bood zijn excuses aan, sluiswachters kunnen dus ook fouten maken!  Om 11.30 uur kwamen we aan in Haarlem en het was erg druk maar vonden nog een plekje aan de Turfmarkt. Daar bleek het Jazz weekend te zijn en was het ook aan wal erg druk dus uit de drukte gegaan. Tot onze verbazing zagen we dat er rondvaartboten voorbij gingen, dan toch de toerist uithangen?  Bij de Gamma hebben we een nieuwe gasfles gehaald. Zondag kwamen Edwin en Patricia langs met de kinderen en zijn we na een bakje koffie met wat lekkers op onze boot voor een rondje met de rondvaart gegaan, via Groupon dus flinke korting!

Op 24 augustus vertrokken we om 9.30 uur om naar de Kaag te gaan. We zijn aan de steiger van de brasserie bij Warmond gaan liggen. Daar zagen we een bord dat het vanaf 17 uur betalen was. Zonde want meer dan een steiger was er niet... We konden geen plekje vinden waar er geen havengeld na 17 uur gevraagd werd. We lagen aan de kant van Warmond en hadden opeens kalveren in onze 'achtertuin'. Op het eiland stonden vuilnisbakken dus hebben we nu wel een adresje waar we op de Kaag het vuil kwijt kunnen. We waren van plan om naar Katwijk te gaan, via de korte route. Deze vakantie hebben we de les; 'kijk naar het weer en de voorspellingen' in de praktijk gebracht en besloten we gezien de aankomende storm Francis niet naar Katwijk te gaan maar naar Leiden, in de haven tussen de huizen ipv aan de kust in een open gebied.

Op 25 augustus kwamen we om 10.30 uur al aan in de haven van Leiden. We hadden al van de veranderingen gehoord en werden verwelkomd door de gastvrouw en tegelijkertijd de havenmeester. Het was maar goed dat we op tijd waren aangemeerd want binnen een mum van tijd was de haven vol. s Middags kregen we nog even Edwin op de koffie. Daarna reden we mee met hem naar Thijssen en de Action. De nacht van de storm was spannend voor ons; Wat konden we verwachten? Lag alles echt goed vast? We hebben die nacht niet lekker en heel licht geslapen. Om 5.15 uur hoorde we een klap en sprongen we allebei op, alsof de gasbun omviel. Gelukkig was dat niet het geval, het was de stang van de biminitop.  Rond 6.30 werd het gelukkig rustiger maar de wind bleef aan. We zijn nog een dagje gebleven en zijn naar het centrum gegaan.  

Op 27 augustus vertrokken we naar Leidschendam en konden naast de kerk liggen. Niek ging met de fiets naar een vriendje en in de middag kwamen Marco zijn ouders langs.

Vrijdag 28 augustus voeren we naar de sluis. Hij ging vrij snel open en dicht maar schutte niet. Er kwam nog een andere boot aan waar we op moesten wachten. De sluisdeuren gingen weer dicht en daarna weer open. Elektrische storing van de sluisdeuren.......... Een monteur werd gebeld. De sluiswachter vertelde dat als de monteur er niet achter kon komen wat er aan de hand was, het nog weleens heel lang wachten zou kunnen worden. Na 2 uur gewacht te hebben in de sluis kwam de sluiswachter vertellen dat het opgelost was en we weer weg konden varen. We waren opgelucht, het zal je maar gebeuren, dagje (en nachtje) blijven liggen in de sluis .............................






















Geen opmerkingen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten