Vakanties 2017

Op deze pagina vind je de vakantieverslagen die de leden in het seizoen 2017 met ons hebben gedeeld

Allereerst het verslag van Chiel en Loes die hun nieuwe boot hebben opgehaald

23 April 2017,

Eindelijk het is zover, we zitten aan boord van onze nieuwe aanwinst de Marel. Na een zeer bewogen voorjaar hebben een andere boot gekocht. Maar laat ik bij het begin beginnen: in Januari ben ik geopereerd aan mijn rug en dat is prima verlopen. Na een dag was ik al weer thuis, maar na een periode van twee weken begon de wond te ontsteken. Dus antibiotica en na die kuur van tien dagen moest ik terug komen in het ziekenhuis en toen constateerde de arts dat ik een longembolie had. Hij had het nog nooit in zijn loopbaan meegemaakt dus ik was de gelukkige eerste.
Als je moet revalideren van een rugoperatie moet je afwisselend een beetje lopen, zitten en liggen. Dus ik had tijd genoeg om op internet te zoeken naar een andere boot, dat hadden we zo half om half met elkaar afgesproken ( Loes en ik). We hebben geen haast, maar als je eenmaal besloten hebt om wat anders te kopen blijft het toch kriebelen. En toen kwam opeens de Marel via een makelaar in beeld. Het was eigenlijk precies iets wat we zochten, maar toen kwam het volgende probleem, lichamelijk was ik nog niet 100% in orde en de boot lag in Zwolle, het was een moeilijke beslissing maar om deze kans te laten lopen ging ons wel aan het hart.
We besloten om een afspraak te maken en we zien wel hoe we er komen. Veertien dagen later was alles rond en zijn we in het bezit van nog een boot.
Allereerst wil ik nog alle mensen bedanken voor alle zorg en aandacht die ik en zeker ook Loes hebben mogen ontvangen tijdens mijn herstel periode. Het is goed om te weten dat je lid bent van een watersportvereniging die leden heeft die niet alleen aan bootjes denkt. Mensen hartstikke bedankt voor alle aandacht namens Loes en mij.

Dus zoals al eerder gezegd, we zijn aan boord van onze nieuwe boot. Ik ben het heen en weer rijden naar Zwolle zat en we hadden deze datum gepland en dan moet het er maar van komen.
Het weer is puin; koud, regen, wind maar we hebben er wel zin in en we moeten wennen aan al dat nieuws. Van Zwolle naar Hasselt voor de proviand, vers water en gasolie. Toen dat allemaal geregeld was naar de Belt (het begin van het Ganzendiep). Onderweg zag ik dat er een nieuw bord bij de haven de Ketting is geplaatst dat je er 24 uur mag liggen? Heeft onze petitie toch nog geholpen? Ik zal het in Kampen eens navragen, daar gaan we morgen naar toe.

Dinsdag 25 April,
Het is de bedoeling om eerst naar Kampen te varen via het Ganzendiep. Het waait stevig, 4 tot 5 Bft. Met mogelijk hagel, natte sneeuw en misschien onweersbuien. Als het weer wat vriendelijker had geweest was de mogelijkheid geweest via de Ramspol te gaan en dan zo de Randmeren op te varen, maar helaas dat was niet mogelijk vanwege het weer. Dus via het Ganzendiep naar de Ganzensluis en dan zo de IJssel op. We waren er vroeg en het ging goed, dus besloten we maar gelijk door te varen naar de Roggebotsluis. Ik waarschuwde Loes dat het wel een beetje knobbelig zou kunnen worden. We hadden stroom mee en windkracht 5 tegen, en inderdaad het waren aardige knobbels en toen moesten we nog rond bij de IJsselkop. Ik moet zeggen dat de Marel het hartstikke goed doet, je stort je in zo'n kermisattractie als je weet dat het niet langer dan een paar minuten duurt, en dan voor de wind naar de Roggebotsluis. Helaas heb geen kans gezien om er wat foto's van te maken, te onstuimig allemaal (sorry).
Van de Roggebotsluis naar het eiland de Ral is dan nu de bedoeling. Daar aangekomen lag de opening precies in de wind: dat belooft een onrustige nacht. Dus maar weer verder, vlak voor Harderwijk is er nog een eiland met een afmeerplek. Dit was een schot in de roos: uit de wind en helemaal alleen. Dus je ziet, de bedoeling was Kampen en uiteindelijk liggen we vlak bij Harderwijk.

Woensdag. 26 april
De dag begon perfect: staalblauwe hemel en geen wind. We hebben afgesproken dat we vandaag wel zien hoe ver we komen. Via het Wolderwijd, het Nuldernauw en het Nijkerkernauw en inderdaad: het wordt steeds smaller, naar het Eemmeer. Daar komen we een eiland tegen met voor ons een nogal vervelende naam n.l. de Dode Hond, dus dat varen we maar voorbij. Inmiddels is het weer duidelijk aan het verslechteren en de Randmeren worden ook weer breder. Recht voor ons is er een fikse bui aan het ontwikkelen en we besluiten om Almere aan te doen. De wind inmiddels toegenomen tot een dikke 5 Bft. Schuimkoppen overal. Eenmaal aan de kade in Almere keken we elkaar aan (dit is nu niet direct wat we willen) en de zon begon zich ook weer te laten zien. Dus losgemaakt en verder. In de hoek bij Naarden liggen ook nog twee eilanden. We vinden het weer een beetje te onstabiel om door te varen naar Muiden.
Dus het eiland de Schelp staat ook in ons logboek als prima. Morgen naar Muiden.

Donderdag 27 April.
Koningsdag. Ik kan me van vroeger herinneren dat de feestdagen van het Koningshuis gelijk stonden aan mooi weer. Dat is dus niet meer, vandaag ook weer regen en wind. We hadden geluk: om kwart over acht vertrokken en om negen uur vast in de sluis bij Muiden. Daarna door naar Weesp, even liggen drijven op de Vecht. De brugwachter had een student bij zich, dan duurt het altijd wat langer. Het weer was slecht dus we besloten om maar in Weesp te blijven. We zijn begonnen aan het indelen van de boot, welke bank is voor Loes en waar laat ik m'n gereedschap en niet vergeten de proviand! Wel op een plaats waar je er makkelijk bij kan. Het zal de komende tijd best wel weer veranderen. Morgen door naar de Kaag, het weer belooft wat beter te worden maar de ervaring leert dat de weersvoorspelling voor slecht weer meestal wel uitkomen, die van mooi weer zelden. We zullen zien.

Vrijdag 28 April
Bijtijds opgestaan en om kwart over 8 post Driemond opgeroepen dat we er aankomen. We krijgen toestemming om over te steken (het Amsterdam Rijn kanaal) als de toestand op het kanaal het toe laat. Aan de overkant staat het licht van de brug op rood-groen en dichterbij gekomen kunnen we gelijk door. Een fijn ding zo'n marifoon, het kanaal is voor veel watersporters en vervelend stukje water, maar met een beetje voorzichtigheid en contact met de  scheepvaartbegeleiding is het prima te doen.
Om 9 uur bij Diemen aangekomen de brugwachters beginnen ook precies weer om die tijd, we kunnen gelijk door en verder eigenlijk geen oponthoud gehad, alleen bij de brug van Bilderdam moesten we een half uur wachten (lunchtijd) ik was gelijk in de gelegenheid om wat foto’s te maken van de twee schaatsende nijlpaarden ( het beeldje bij de brug natuurlijk). Daarna dobberen we door de Drecht. Onderweg veel kleine sleepbootjes tegengekomen waarschijnlijk onderweg naar een treffen. Zwartsluis, waar ook sleepbootdagen gehouden worden, is volgend jaar weer aan de beurt, bijzonder leuk om eens te zien. Maar als we dat weer mee willen maken gaan we er wel met de auto naar toe. Vandaag 6 uur gevaren en afgemeerd in de Kever.
Morgen of Zondag weer verder.

Zaterdag 29 April
Vandaag blijven we liggen, eindelijk een dag zonder regen en andere misère. Een nieuwe boot is eigenlijk ook een ontdekking van wat, waar en hoe. In de eerste plaats hoe hoog is de boot met en zonder mast? Met mast is volgens opgave 4.15 meter, maar toen we bij de brug net na Muiden kwamen en de peilschaal 4.50 aangaf moest dat toch voldoende zijn. Helaas moet ik na deze week op zoek naar een nieuw toplicht en daarna ben ik zeer voorzichtig bij elke brug, mast gestreken zoeklicht eraf en ook de marifoon antenne verwijderd en zelfs dan bij elke brug heel voorzichtig zijn. De doorvaarthoogte van de Marel is nu ongeveer 2.50 maar het blijft oppassen geblazen.
De boot gaat ons steeds meer bevallen, de ruimte is voor ons super en ook de luxe van warm water uit de boiler is ongekend. Alleen als je niet aan de walspanning ligt dan is het warme water na drie keer afwassen wel op.
Deze morgen hoorden we een grutto roepen. Op zich niets bijzonders maar de naam van de boot is Marel en Loes is er achter gekomen dat Marel op Texel het bargoens is voor grutto. En wij als amateur ornithologen vonden dat wel heel speciaal.
Morgenochtend vroeg gaan we op weg naar onze thuishaven.

Zondag 29 April.
De eerste brug die voor ons moet draaien start om 10 uur dus op ons gemak via het eiland van de Unie richting Leiden gevaren. Bij de Spanjaardsbrug contact gezocht met de brugwachter en onze bestemming opgegeven. De brug gaat inderdaad draaien (of open? Dat weet ik eigenlijk niet) en we kunnen doorvaren. Bij iedere brug die lager is dan 2.50 moet ik wachten op een opening. Het gaat eigenlijk best wel soepel tot dat we bij Leidschendam komen. De sluis gaat goed, druk met roeiers en wat andere motorjachten. De hele bubs gaat er als een raket vandoor als de sluis open gaat onder de Sytwendebrug door, wij dus niet. Het licht staat op dubbel rood. Volgens de kaart draait de brug normaal, dus na een kwartier maar eens opgeroepen over hoe en wat. “Oh, sorry hoor ik dacht dat jullie er onderdoor konden” was het antwoord. Bij de volgende brug de brugwachter maar weer eens verteld wat onze bedoeling is. De brugwachter belooft dat hij ons in de gaten zal houden. Dat gaat goed tot ik in Delft de Koepoortbrug tegenkom: geen beweging in te krijgen. Ja hoor we gaan zo draaien is het antwoord na een belletje, ik maak maar vast en wacht af. Na drie kwartier komt er en boot in zicht jammer hij kan onder de brug door na 10 minuten komt er nog een en die moet ook wachten. En de brug gaat draaien, alleen eerst nog een paar honderd Japanners vragen of ze door willen lopen dan kunnen wij ook weer verder. Verder gaat alles goed behalve de stoom uit mijn oren. Het zal best wel weer even duren eer we die kant op gaan.
In de haven aangekomen werden we feestelijk onthaald met vlaggen en vele hulpvaardige handen. We wachten maar met het in de box brengen van de boot tot het wat minder waait, maar mensen heel hartelijk bedankt voor het onthaal.


Loes en Chiel.



En dan het verslag van Sjaak en Jeannette die met de 

Waterman naar het Noorden gingen

Passantenhaven  Lochem

Dinsdag 23-5-2017
Het is in de ochtend zonnig en bijna geen wind maar na 12.00 uur komt de wind opzetten.
Vertrekken om 8.20 uur bij de Parksluis aangekomen kunnen we gelijk invaren de bruggen kunnen gesloten blijven en varen we om 9.05 uur de Maas op.
We hebben volop de stroom tegen en gaan niet harder dan 9 km.
Op de Lek gaat het weer wat sneller en halen we de 12 km bij het zelfde toerental.
Bij sluis Hagestein melden we ons tijdig en dit werkt want er wordt op ons gewacht.
In de sluis ligt een beroeps en een jacht op ons te wachten.
Bij het over steken van het AR kanaal even gewacht op de kruisende vaart waarna we afmeren bij de Watersport vereniging Rijn en Lek.
Als je hier overnacht ontvang je een stempelkaart en met 4 stempels is het 1 nacht gratis overnachten.
Er is ons tot nu toe geen schip achterop gelopen, maar wel wat tegen vaart.
81 km gevaren in 7-9 uur.

Woensdag 24-5-2017 Het is redelijk mooi weer later op de dag komt er meer wind.
We zijn vroeg wakker dus varen we ook al om 7.15 uur verder.
Er is net een beroepsvaarder voorbij gevaren nu is het maar afwachten hoe snel we door de sluis Amerongen zijn.
Melden ons ook hier weer vroegtijdig en na ons meld er ook nog een beroeps in de opvaart en dit is gunstig voor ons want er wordt ook hier op ons gewacht.
Bij Wageningen komen twee grote jachten uit de haven en varen dan ook een stuk sneller dan de Waterman.
Bij sluis Driel melden we ons ook weer ruim van tevoren ook hier wordt op ons gewacht.
Varen om 12.30 uur de Gelderse IJsel in en gaan nu gelijk een stuk sneller van 10 km naar 16 km.
We varen de Steeg in en meren af bij WSV de Engel, we blijven hier 2 nachten.
Na sluis Amerongen weer geen achter op lopers gehad.
61 km gevaren in 6-2 uur.

Donderdag 25-5-2017 mooi weer.
Om 9.30 uur fietsen we naar Rheden ter verkenning i.v.m. het halen van de boodschappen.
Dan fietsen we naar de Postbank op onze E vouwfietsen is dit prima te doen dit hadden wij al eens eerder gedaan met de gewone fietsen maar waren toen wel een heel stuk jonger.
Postbank
Het is een mooie omgeving met prachtige vergezichten en onderweg zien we ook nog een hertje grazen.
We stoppen bij het kasteel Rozendaal wat bekend is door de bedriegertjes om het totale park te zien moet je entree betalen.
Dan via Velp weer naar Rheden waar we eerst een pilsje drinken voordat de boodschappen worden gedaan.
In de middag fietsen we naar de Steeg hier kan je mooi de bocht van de IJssel bekijken.
Dan terug naar Rheden om een lekker ijsje te kopen.
Komen dan weer op de boot met een voldaan gevoel. Voor ons doen veel gefietst 30 km.

Vrijdag 26-5-2017 Prachtig weer en geen wind.
Als Jeannette naar de douche is maak ik de boot droog en dan zie ik aan de overkant achter de boot weer een hertje grazen.
We vertrekken om 7.30 uur en varen alleen verder de IJssel af, het water is zo glad als een laken komen alleen wat vrachtvaart tegen maar ook nu weer geen oplopers gehad.
De nieuwe jachthaven van Zutphen is nog niet in gebruik.
Na Zutphen verlaten wij de IJssel en gaan naar sluis Eefde waar we ons melden. Er wordt ons verteld dat we moeten wachten op een beroepsvaarder en dat als dat mogelijk is mee kunnen schutten.
Maar nog voordat we willen gaan afmeren worden we opgeroepen wat gas bij te zetten want dan gaan we alleen in de sluis naar boven want er komt een schip van af het kanaal aan. Dus zijn we ook hier weer snel door de sluis heen.
Het passantensteiger waar je nu nog maar 1 x 24 uur mag blijven is helemaal leeg maar wij besluiten om door te varen naar Lochem, ik had ergens gelezen dat het haventje er weer wat netter uitziet.
Hier aangekomen ligt er al een jachtje en ziet het er inderdaad redelijk uit, ook is er weer een water tappunt.
We blijven hier 3 nachten.
Er varen hier behoorlijk grote schepen door het kanaal, sluis Eefde is 140 m lang met een schutlengte van 133 m en 12 m breed en een verval van 6 m.
Er komen schepen door met een lengte van 110 m en 11.45 m breed als die voor de sluis liggen kunnen wij er niet meer bij en moet je blijven wachten.
De container schepen varen allemaal met de radar deze gaan ook maar net onder de vele bruggen door.
Bukken!


Er varen grote schepen op het Twentekanaal!
We gaan op de fietsen naar het stadje maar als je goed ter been bent is het lopend heel goed te doen.
Er is kermis dus met dit prachtige weer is het erg gezellig hier.
Zijn hier toch al een paar keer meer geweest maar kunnen ons het niet meer herinneren hoe het er uit zag.
Om dat het warm is wordt er weer gezwommen door Jeannette.
Ook hier zijn de supermarkten die vlakbij zijn op zondag open dus doen we dan ook onze boodschappen op zondag, dit zouden we vroeger nooit gedaan hebben maar ja de tijden veranderen dus maken ook wij er gebruik van.
49 km gevaren in 3-8 uur.

Maandag 29-5-2017 Het blijft mooi weer.
Ik ben de radar reflector op gaan zoeken allang niet meer gebruikt en deze in de mast gedaan ook een vlag boven in de mast gedaan eigenlijk ben ik niet zo’n vlagger maar als de mast toch omhoog kan blijven is het beter om dit wel te doen.
Vertrekken om 7.30 uur richting Almelo en wilden stoppen bij jachthaven de Brug, normaal stopten we altijd in Wierden bij jachthaven Almelo maar de laatste keer was het water hier erg smerig en was het bijna niet van de boot af te krijgen.
Bij de jachthaven aangekomen veranderen we van gedachte en varen we naar de sluis van Aadorp en melden ons.
Er komt een Doerak uit de sluis en wij kunnen invaren we moeten nu even wachten ik denk op de brugwachter.
Wij ontvangen hier weer alle gegevens over Drenthe en Groningen het is hier veel beter geregeld dan bij ons in het westen.
Vertellen de sluiswachter dat we niet verder gaan dan na de brug, dan schut hij ons wel verder.
Je mag hier 2 x 24 uur blijven overnachten en dat doen we dan ook.
35 km gevaren in 3-3 uur.

Ook hier wordt er weer door Jeannette gezwommen maar ook de plaatselijke jeugd komt hier zwemmen.
Sluis A-dorp
Gaan op de fiets naar Almelo doen wat kleine boodschappen en eten weer een ijsje.
Op de fiets ga ik ook diesel halen dit is ook niet zo verweg.
We hebben hier mooi gelegen het is alleen jammer dat het niet zo’n grote plek is.
Er komen ook net als de vorige keer met regelmaat kleinere vrachtschepen voorbij waar je totaal geen last van ondervind.

Dinsdag 30-5-2017 niet zo mooi weer met bewolking en wind.
Het heeft vannacht geregend met onweer, maar als we opstaan is het weer droog.
Fietsen naar Daarleveen om te kijken hoe het is om hier te overnachten.
Ziet er goed uit mooie douche gelegenheid en je kunt hier ook je was doen en drogen.
In de middag komt er een jachtje bij ons afmeren.

Woensdag 31-5-2017 Het is weer mooi weer.
Informeren wanneer onze buren willen vertrekken maar die hebben ook niets afgesproken.
Spreken dan af dat we dat we samen verder op varen.
Dan komt er een beroeps uit de sluis en we varen hiermee verder.
Wij stoppen in Daarleveen alles is hier nieuw elektra en water moet je activeren via het aan/uit systeem met een app of telefonisch.
Liggen nu voor cafetaria ’t Trefpunt hier maken we dan ook dankbaar gebruik van om hier vanavond te gaan eten.
8 km gevaren in 1-2 uur.

Donderdag 1-6-2017 mooi weer.
Gaan op de fiets naar Vroomshoop om hier onze boodschappen te doen.
Ook vandaag komen er weer div vracht schepen voorbij.
Ook nu krijgen we weer buren, die ook morgen verder gaan.
Het is te warm om te koken dus het gemak dient de mens en eten we weer in de cafetaria.
Om te douchen moet je betalen met een munt deze zitten in een emmertje en daar doe je dan 50 eurocent in en pakje een munt, dit kan hier nog verteld de uitbater van de cafetaria ons.
Laten we maar hopen dat dit vertrouwen door de passanten niet beschaamd word.

Vrijdag 2-6-2017 mooi weer geen wind.
Bellen met sluis Aadorp dat we verder willen deze geeft dit dan weer door aan de brug wachter, deze komt al snel en laat ons al verder gaan voor de aangegeven tijd.
Het plan is om in Gramsbergen te stoppen, maar al varende passen we ons vaar plan aan.
Marc loopt de Roparun en heeft een wissel plaats in Holsloot dit is vlak bij Nieuw Amsterdam.
Wij varen daarom verder richting Nieuw Amsterdam.
In Gramsbergen is het nog niet zo druk er is nog plaats in de binnen kom.
In Coevorden kunnen we niet verder spertijd en meren af in de passanten haven deze is op een jacht na helemaal leeg nog nooit meegemaakt.
Precies op 13.00 uur gaan we weer verder en bij de sluis aangekomen kunnen we gelijk in varen.
Meren gelijk na de Stieltjes kanaal sluis af om hier te overnachten.
37 km gevaren in 4-3 uur.

Zaterdag 3-6-2017 het is bewolkt met wat regendruppels tot de avond is het zonnig waarna het gaat regenen.
De plannen om hier te blijven zijn veranderd want gisteravond zijn we suf geschommeld door de snelle speedboten, en we vinden het te stil hier om de boot morgen allen achter te laten.
Dus varen we verder naar Erica waar je afmeert bij woningen en er is hier ook elektra.
Er is hier ook een supermarkt dus na het rond fietsen doen we hier gelijk onze boodschappen.
In de middag fiets ik al vast naar het Smalspoor museum waar we maandag naar toegaan zodat we dan niet hoeven te zoeken.
Op de terug weg fiets ik langs een oude sluis die  buitendienst is,  ik ben hier al eens een keer geweest met Piet & Nancy maar kon deze tot nu toe niet meer vinden.
Vanavond voor het eerst de tent dicht voor de regen.
7 km gevaren in 1 uur.

Zondag 4-6-2017 vannacht heeft het geregend op de dag hebben we bewolking, zon en wind.
Nieuwe kade in Nieuw Amsterdam
Gaan hiervandaan naar Holsloot fietsen eerst door Nieuw Amsterdam waar ze volop bezig zijn met het aanpassen van de kade waar je moet afmeren ziet er goed uit.
Bij de Holsloot brug zien we gelijk al de groep waar Marc mee loopt ze staan er met twee campers.
Zijn veel te vroeg hier dus fietsen we nog wat verder.
Dan gaan we terug naar de wissel plaats want daar is camping de Uilenberg gelegen aan het Pieter pad en volgens het bord staat de koffie klaar.
Het is een erg gast vrije camping waar de deelnemers van de Roparun gratis gebruik mogen maken van toiletten en douche ruimte.
Als je wat wil drinken is het zelf bediening en ook hier staat gewoon weer een busje waar je het geld in moet doen, wat een vertrouwen hebben deze mensen, houden zo.
Spreken even met Marc en de andere deelnemers waarna wij weer terug fietsen.
Er is ook een chinees in Erica en vanavond met een lopend buffet waar we dan ook maar gebruik van maken.

Maandag 5-6-2017 redelijk weer met wel wat meer wind.
Om 9.30 uur fietsen we naar het Smalspoor museum en zijn daar om 10.00 uur wat nu net open is gegaan.





Om 10.30 uur gaan we een rondrit maken met een smalspoor treintje, deze stopt een paar keer om het een en ander te vertellen over de turf winning en het smalspoor.
Ook stoppen we nog bij de enige turf fabriek die er nog is.
Er staan hier ongeveer 80 locs waarvan er 50 nog inwerking.
Net als het Veen museum vinden wij dit een interessante beleving.

Dinsdag 6-6-2017 het is nu ineens herfst geworden harde wind bewolking met regen.
Om precies 9.00 uur draait de brug voor ons.
We moeten water tanken en denken dit voor de Oranje sluis te doen maar als we hier aan komen staat de sluis al voor ons open dus varen we verder en willen we water tanken in het Veenpark.
Maar hier aan gekomen is het water tappunt er niet meer.
Er ligt hier maar een jachtje, wat een stilte.
Bij de brug moeten we de brugwachter opbellen en deze vertelt ons dat hij binnen 10 min er is en dat is dan ook zo.
Meren af in Barger-Compascum waar we wel water kunnen tanken er staat inmiddels veel wind.
Boodschappen doen is hier ook gemakkelijk supermarkt aan de overkant.
14 km gevaren in 2-2 uur.

Woensdag 7-6-2017 rotweer harde wind met regen.
Blijven hier liggen teveel wind en regen, we liggen hier goed alleen is de boot erg zwart en plakkerig geworden dit alles komt uit de bomen waar we onder liggen.

Donderdag 8-6-2017 redelijk weer wind is sterk afgenomen af en toe lichte regen.
We kunnen hier net met de Waterman draaien want het is hier niet zo breed, varen dan als eerste weg gevolgd door een tjalk van 15 m.
Bruggen en sluizen draaien allemaal vlotjes voor ons en hierdoor zijn wij voor de spertijd in de jachthaven de Runde in Ter Apel.
Meren voor de verandering nu voor het restaurant af, dichter bij de douche en wasmachine en droger want Jeannette gaat hier wassen. Maar het steiger is niet zo heel erg stabiel.
Eten van avond in het restaurant.
13 km gevaren in 3-1 uur.

Vrijdag 9-6-2017 bewolking met wat regen.
Blijven in Ter Apel en Jeannette gaat nog een was draaien. Doen hier ook weer onze boodschappen.
Kijken vanavond naar het Nederlands elftal in het restaurant.

Zaterdag 10-6-2017 redelijk weer en geen wind.
Voordat we vertrekken nog even water tanken en dan om 8.00 uur bellen naar de brugwachter om een tijd af te spreken maar we kunnen gelijk naar de brug komen.
Alles verloopt nu snel, bij het tweede verlaat moeten we even wachten op de jachten die in de sluis zitten het is een volle sluis dus gaat dit uitvaren niet zo snel.
Varen de sluis in en de sluiswachter laat de sluis dan langzaam leeg lopen en gaat dan eten wij eten dan ook in de sluis.
Om 13.00 uur gaan we weer verder maar als we in het eerste verlaat liggen moeten we even wachten op een boot die achter ons aan komt.
Maar dat even is wel een uur.
Dan meren we af in Bareveld waar de brugwachter naar ons toe komt hij wil weten wat we willen.
Vertellen dat we hier blijven hij vindt dit helemaal niks: het is beter om door te varen naar het kerkje. Daar is het veel rustiger en is er een restaurant met een douche.
Maar ik wil hier diesel tanken dus blijven we liggen maar spreken wel af dat we morgen ochtend om 8.00 uur verdergaan.
Hier vandaan vaar je naar het Zuidlaardermeer.
26 km gevaren in 4-3 uur.

Zondag 11-6-2017 redelijk weer en later meer zon met wind.
We worden om 8.00 uur opgehaald en varen alleen verder.
De brugwachters gaan helemaal met je mee en bedienen bruggen en sluizen allemaal snel.
Meren af voor het kerkje in Heerencompagnie. Dus hier moet het rustiger zijn maar de brugwachter wist niet dat er vandaag zangkoren dag is met een soort braderietje.
Dus komen in de middag steeds oude bussen (uit een museum) mensen brengen en ophalen.
Ook kopen wij wat want de opbrengst is voor een goed doel.
Ik denk niet dat wij hier de volgende keer weer stoppen want een klein stukje verder is men een passantenhaven aan het maken met voorzieningen. En we lagen in Bareveld zeker zo goed maar de brugwachter kan niet weten dat wij wel drukte gewend zijn.
4 km gevaren in 0-6 uur.

Maandag 12-6-2017 bewolking met harde wind en wat regen.
We worden om 9.00 uur opgehaald en spreken af dat als er te veel wind is dat we stoppen.
Maar onder het varen valt het erg mee dus varen we door tot dat we van de route af zijn en bedanken de jongens die ons zo snel geholpen hebben. Kunnen ze hier in het westen een voorbeeld aan nemen.
Het hele stuk alleen gevaren.
Meren na de laatste brug af in de Leienwijk, waar volop plaats is.
In de avond merken we dat de koelkast niet meer werkt: accu leeg en koelkast ontdooit.
Jeannette dan maar gelijk deze schoon gemaakt.
Morgen kijken we wel hoe dit kan.
14 km gevaren in 1-5 uur.

Dinsdag 13-6-2017 eerst is het weer redelijk maar het wordt steeds warmer.
Vertrekken om 8.40 uur want eerder draaien de bruggen niet op het Winschoterdiep.
Gaan naar de Groningen Motorboot Club jachthaven. Ook hier wordt gewerkt aan het vervangen van het lange steiger maar wel door de gemeente.
Kontroleer hier de accu en deze geeft op alle cellen 1.24 aan dus zou je denken niets aan de hand.
Als we naar de stad fietsen, zet ik de victron uit zodat als we terug komen kunnen zien of de koelkast is blijven werken. Dit is niet het geval, dus sluit ik de koelkast op de andere accu aan.
Doen gelijk weer onze boodschappen. Als je aan het fietsen ben moet je heel goed op andere fietsers letten want ze komen overal vandaan en rijden je aan alle kanten voorbij.
Krijgen hier een telefoontje dat het niet goed gaat met de zus van Jeannette, we beslissen dat we morgen terug gaan naar Rotterdam.
15 km gevaren in 2 uur.

Woensdag 14-6-2017 prima weer geen wind.
De bruggen beginnen om 9.00 uur maar dan moet je ook nog door de spoorbrug waar je weer moet wachten. Uiteindelijk varen we om 10.30 uur Groningen uit.
Alle bruggen en sluizen tot sluis Peelo worden op afstand bediend en dat gaat een stuk beter dan in Delft. We stoppen na de Veenesluis. Verder gaan kan niet meer.
49 km gevaren in 6-6 uur.

Donderdag 15-6-2017 mooi weer.
Het is nu niet zo ver meer naar Dieverbrug waar we twee nachten blijven.
Gaan om 8.45 uur varen en meren voor de sluis af om 9.50 uur.
In Dieverbrug moet je nu liggeld betalen tussen sluis en de brug en ook in de jachthaven.
Voor de sluis aan stuurboord zijn nog vrije plaatsen en ook na de brug is het vrij maar daar zijn geen voorzieningen.
Ook hier moet je betalen via het aan/uit systeem zowel elektra, ligplaats en water.
Maar het douchen is nu wel gratis voor iedereen.
In de middag gaan we fietsen naar het onderduikershol, dit blijft indruk maken op ons ook al zijn we hier al div keren geweest.
Stoppen dan om de nieuwe haring te proeven smaken weer best, en drinken dan ook maar gelijk een biertje op het terras. We nemen maar alvast wat boodschappen mee.
4 km gevaren in 0-9 uur.

Vrijdag 16-6-2017 lagere temperatuur met wind
Het is ongelofelijk stil met de jachten, de Drentse hoofdvaart heet nu voor de plaatselijke bevolking de Lange Leegte.
Gaan nu boodschappen doen in Dwingeloo.
Gaan vanavond naar het lopend buffet bij de chinees.

Zaterdag 17-6-2017 eerst bewolking met miezel regen maar later komt de zon.
Hier kun je dus niet meer lekker liggen!
Vertrekken om 9.00 uur uit Dieverbrug en meren om 15.15 uur af in de vluchthaven de Ketting.
Je mag hier nu 1 x 24 uur blijven maar je kunt niet meer door het hek naar buiten, er wordt niet meer gemaaid en er kunnen nog maar 6 boten afmeren.

Nog maar 6 plekjes over
Zondag 18-6-2017 mooi weer.
We willen erg vroeg vertrekken maar dat is niet mogelijk door de dichte mist.
Er is ons een beroeps voorbij gevaren richting het Zwarte Meer wacht 15 min en roep deze dan met de marifoon op met de vraag hoe het zicht is, 150 m voor de kop antwoordt hij dus nog maar even wachten.
Vertrekken om 7.30 uur.
Als we op het Zwarte Meer varen moet er een keuze gemaakt worden Ramsdiep of Ramsgeul het is de Ramsgeul geworden want we gaan over de Randmeren.
Stoppen in Nijkerk om 14.45 uur
73 km gevaren in 6-5 uur.

Maandag 19-6-2017 mooi weer.
Blijven vroeg varen vertrekken om 6.35 uur want we willen minimaal in Weesp komen maar we varen door tot Leimuiden waar we om 15.15 uur stoppen.
77 km gevaren in 8-5 uur.

Dinsdag 20-6-2017 mooi weer.
Kunnen niet eerder vertrekken dan 7.50 uur.
Gaan wel nog langs de paling boer Eveleens, kunnen we gewoon niet overslaan.
Dan op naar huis.Wonderlijk genoeg gaat nu alles voorspoedig tot de voormalige Speelman daar maakt het werkschip vlak voor ons los en gaat achteruit naar de Hogebrug. Ik roep een paar keer de schipper op maar deze antwoordt niet.
Komen om 14.50 uur in onze box aan.
60 km gevaren in 6-5 uur.

Einde van een mooie vakantie waarin we veel hebben gefietst, gevaren en bezichtigd hebben.

Dan het verslag van ondergetekende, die met Rita de Biesbosch en West Brabant heeft verkend

Dit jaar zijn Rita en ik net als vorig jaar vrij dicht bij Rotterdam gebleven, we hebben zelfs delen van de vakantie van vorig jaar nog een dunnetjes overgedaan, maar zijn ook eens wezen rondkijken in een gebied waar we eigenlijk nog nooit geweest waren.
Avond in de Sliedrechtse Biesbosch
Geertruidenberg
We begonnen onze trip in de Sliedrechtse Biesbosch waar we een dagje rondgevaren hebben met onze zoon, schoondochter en kleinzoon. Na een paar dagen zijn we verkast naar de Brabantse Biesbosch en van daaruit via Geertruidenberg naar West Brabant. We wilden namelijk de Mark, de Dintel en de Steenbergse Vliet ook wel eens bezoeken. Erg de moeite waard, vooral de Steenbergse Vliet is een heel mooi riviertje. Maar ook wat breder water is interessant, alleen kwamen we op het Volkerak wel in een veld met taaie waterplanten terecht waar de Mercedes toch echt wel moeite mee had.
Heusden
Na ons rondje West Brabant hebben we weer een paar dagen rondgehangen in de Biesbosch, waarna we via Heusden naar Gorinchem gevaren zijn. We wilden namelijk ook nog even op de Linge kijken en fruit halen bij de boer in Asperen. Daarna via het Merwedekanaal naar Vreeswijk en vandaar via de Hollandse IJssel, Gouwe, Oude Rijn, Vliet, enzovoort weer naar de vereniging terug.
Ondanks het weer dat niet altijd meewerkte hebben we een leuke vakantie gehad waarin we toch weer een aantal voor ons nieuwe dingen gezien hebben.


Voor een fotoverslag: klik op de Walkabout. Als je op het "hokje" rechts naast het YouTube-logo klikt, wordt het filmpje nog beeldvullend ook!

Wim, Gonnie, Aad en Corrie zijn met de Res Nova en de Eliza samen op reis gegaan.

Eindelijk is het dan zover: klaar voor de eerste grote trip, samen met Corrie en Aad en natuurlijk de Doggies beginnen  we op 15 juli de tocht richting Almaar. Wij hebben er echt zin in, goed weer dus wat willen we nog meer. Aangekomen bij de sluis van Leidschendam wat een drukte. We hebben er toch een plekje  gevonden en moesten daar wachten, 2 uur daar gelegen. De mannen zijn er op hun gemak bij gaan kijken. Eindelijk de sluis in wat best leuk is, want de mensen op het terras zitten er echt klaar voor, wachtend dat het fout gaat tussen de Matroos en Kaptein hihi.
Na de sluis liggen daar iets verderop Gerrit en Arie met de vrouwen ook heerlijk van alles te genieten. Weer verder en we besloten bij de haven Vlietopper/Leidschendam aan te meren. Wat een heerlijke omgeving! Leuk recreatiegebied, dus leuk voor de honden. Maar ook voor Corrie want er was iets leuks te doen, wat zij al heel lang wilde proberen namelijk FlyBoarden. Dus een afspraak gemaakt en ja hoor: daar ging ze...... en hoog dat ze gaat! Wat hebben we gelachen. 

De volgende dag weer verder naar Sever/Kagerplassen  voor 1 nachtje en daarna door naar Heemstede. Leuke haven!

En om me zelf in te dekken, zeg ik natuurlijk dat we pas varen. Want het was voor ons even lastig om in zo’n kleine ingang binnen te varen. Maar ik moest me niet druk maken want ze kwamen wel helpen, nou dat ging toen best goed hihi. Ook Gerrit kwam naar binnen gevaren met zijn vrouw. Heerlijk Heemstede in geweest. Het is er vlakbij dus ff lekker fietsend er naar toe met z'n allen. En ff een ijsje eten en dan is er weer een dag voorbij.
Op naar Haarlem. Nog steeds leuk en goed weer, ff betalen in Haarlem en verder door. Bij de Woudhaven/Alkmaardermeer 2  nachtjes  gebleven.
We zijn alweer een week onderweg op naar Alkmaar. Moesten bij de ANWB kijken voor een kaart, maar helaas in het hoogseizoen uitverkocht! Gelukkig hadden wij de kaarten van Dik en Bettie bij ons. Heel lief.

Nog steeds richting Schagen. Dat was toch wat we in gedachten hadden. We zijn we een heel leuk plekje tegengekomen in Schoorl/Hargenhaven. Door de weilanden. Heel leuk om te varen, erg smal, maar goed te doen. Vlakbij het strand en de duinen. Ook weer heerlijk voor de honden en ook voor ons natuurlijk. Al fietsend naar het strand ff uitwaaien, want er stond best veel wind.

Heerlijk op het terras wat gedronken en weer fietsend over het strand Schoorl in gegaan om wat te eten. Na een paar nachtjes door naar Schagen. Daar zijn we naar de optocht gaan kijken op advies van Dik en Bettie. Dat was leuk om een keer te zien en ook een  leuke haven om te liggen. 

Toen weer op de terugreis. Weer een sluis wat ons best goed af gaat volgens de sluiswachters. Wehebben dan ook een goede leermeester(es) gehad aan Dik en Bettie. Daar zijn we echt heel blij mee, want ervaring hadden we natuurlijk niet. En daarom zijn we ook met Aad en Corrie gegaan want we moesten toch wel andere ervaren schippers bij ons hebben, Hihi. 
Broek op Langendijk aangekomen. Ook leuk een sluisje waar Corrie ff de bediening mocht doen. Heerlijk zitten chillen met een biertje erbij. Dan ook de honden nog uitlaten. We kregen het idee om er maar een wandeling van te maken. Maar dat biertje was toch misschien niet zo'n goed idee, want dit sloeg er halverwege ineens in in de benen bij Aad. Die kreeg er dus zwiebelbenen van HIHI wat een lol en voor hem een flinke afstand! De volgende dag toch samen met Willem op de fiets ff kijken hoever het nou eigenlijk was. Nou, een afstand was het ook wel hoor. Weer verder naar Westknollendam. Daar was alles gesloten, we zijn toch aangemeerd en mochten wel blijven liggen en dan maar zelf eten maken en het terras gebruikt. Dat was toch leeg.
Volgende dag wegvaren, nee homaar, startte de motor van Aad niet. Gelukkig was het snel verholpen,een luchtbelletje ofzo. Maar toen WIJ de hoek om kwamen raakte die van ons oververhit, dus Willem direct alles uitgezet. Corrie nog geholpen en omdat dat niet lukte ga je het riet in. Toen zat bij mij mijn hart ergens anders! Ook nog hulp aangeboden gekregen van een voorbijganger. Heel aardig, maar toen had Willem het weer voor elkaar dus was hulp niet meer nodig. Ook een luchtbel. Maar goed de schrik erin. Ik vond de terugreis toch wel spannend. En niet voor niks want nadat we een poosje voor een brug bij Krommenie hadden liggen drijven bleek dat er ook nog een spoorbrug achterlag. Toen gaf de brugwachter uiteindelijk een seintje met zijn handen dat we snel door konden varen. Dus daar ging Aad  dan ook op in nadat Corrie zei dat het moest van hem. Dus wij ook terwijl het licht op rood ging.
Nou dat hebben we geweten want de spoorbrug ging dus wel dicht terwijl zij er onder door gingen! Nou, gasgeven dan maar, dacht Aad met flinke rookwolken vandien en wij moesten dus flink in onze achteruit omdat hij bij ons dus al helemaal beneden was. Flinke stress dus. Een ervaring rijker konden wij in de tussenruimte liggen. Terwijl Corrie en Aad na de brug op adem komen komt de brugwachter zeggen dat zij daar wel even mogen wachten op ons. Nou, dat had Corrie al besloten en met woede om zijn tandjes wel uit zijn mond te willen slaan. Nou, dat hoefde niet meer want hij had er nog maar 2 inzitten, hihi.
Toen weer door naar het Noordzeekanaal wat toch spannender was dan heen na zoiets te hebben meegemaakt, maar dat ging perfect.  Door naar Haarlem. Wat een drukte want er kwam veel wind opzetten, dat werd  wk 7/8 en nog een feest niet makkelijk om een aanleg plekje te vinden. Uiteindelijk toch gelukt moesten we wel langer blijven geen andere optie. Ook dat is spannend telkens kijken of de lijnen nog goed vast zitten en kijken of de fietsen er nog staan en ja hoor: 1 zonder zadel. Maar dit was natuurlijk een grapje van Aad.Toch ondanks dat alles hebben we het nog steeds leuk met elkaar, ook best redelijk goed weer, soms in de avond regen. Tot we bij de Kagerplassen aan kwamen: net de honden uitgelaten en dan breekt een wolkbreuk los: bakken uit de hemel met veel wind. 
Dan de volgende morgen door naar haven de Vlietopper waar we heen ook waren. Tot schrik van de havenmeester, want die zag die 2 blonde Rotterdammers weer op hem afkomen, hihi. We moesten daar een nachtje extra blijven want de sluis in Leidschendam was dicht vanwege een wielerronde, dus woensdag op naar huis. Daar werden we opgevangen door Ben die ook blij was om ons weer  heelhuids terug te zien.

Al met al een hele leuke vakantie met Aad en Corrie: veel gezien,
ervaring opgedaan. Leuk om op terug te kijken en op naar het volgende avontuur.
Dit was ons  eerste vakantie verhaal (wel een beetje laat)



                Willem  Aad  Corrie en Gon

En als laatste het tweede verslag van Loes en Chiel, die geen genoeg kunnen krijgen van de Marel

Het is eindelijk zo ver, we gaan weer weg. De schoolvakantie’s zijn voorbij, onze zuider- en oosterburen hebben nog een paar weken maar je kan ook niet overal rekening mee houden.
Zoals in het voorjaar blijven we in de buurt dwz . Zeeland, Haringvliet, Noord-Brabant en als het weer echt niet meezit kunnen we altijd naar de Biesbosch.
Maar de komende dagen ziet het weer er niet heel erg verkeerd uit dus we besluiten maar te beginnen in Zeeland. Maar je moet er eerst nog zien te komen op Zondag draait de Parksluis niet voor 11uur .we gaan via de Maas,Noord,Oude Maas,Kil en het Hollandsdiep naar de Volkeraksluis en de hele weg tot aan het Hollandsdiep hebben we stroom tegen. Als we de vloed stroom mee hadden willen hebben dan was de vertrek tijd om 3 uur geweest  maar dan waren we pas met donker bij de Volkerak aangekomen. Nu om half 12 op de Maas en vast gemaakt aan het steiger na de Volkeraksluis om half 6.




Maandag, vroeg vertrokken naar de Krammersluizen mooi weer en weinig scheepvaart en bij de Krammersluis konden we direct naar binnen varen en een half uur later varen we op zoutwater, toch heel anders, sowieso de kleur en ook de geur en als je achterom kijkt een heel wit spoor.
Na een half uur bij de Grevelingensluis daar moesten we wachten op alle boten die de Grevelingen willen verlaten het was ongelofelijk, hoeveel boten er in de sluis kunnen het duurde zeker een 20 minuten voordat de laatste er uit was. En toen wij naar binnen, het schutten ging vlot en nu even naar de Jachthaven voor een weekkaart ,onze vertrouwde jachthaven stelde ons teleur (we hebben ze dit jaar niet gekregen) maar onze buren wel ! .Dus wij naar de buren, de nieuwe jachthaven van Bruinisse.


Even dacht ik dat we de verkeerde kant op waren gevaren je waant je in Saint Tropez. De grote van de schepen en zeker de hoeveelheid is overweldigend het is maar goed dat ze in de jachthaven liggen, want als alle boten zouden varen dan kan je via de boten naar de overkant lopen. Maar goed het is prachtig weer en we varen achter een dertig zeilboten aan die allemaal richting de Brouwersdam gaan. Voor de wind dwz. wind in de rug en we lopen de zeilers al snel in, omdat de zeilboten nogal scherp langs de boeien varen passeren wij ze binnen de boeien dat kan omdat er ook nog een recreatie boeien lijn is. Alles gaat voorspoedig totdat we in de buurt van Bommenede komen en de boeien liggen wel heel erg dicht bij elkaar. En ja hoor we lopen omhoog. Een vreselijk kabaal onder de boot van waarschijnlijk oesterschelpen en allerhande andere ongein en we liggen stil. Na enig stuurwerk zijn we snel weer los en vervolgen we onze weg naar het eiland Archipel met het idee we zien daar wel wat de schade is.

Gelukkig een plaatsje aan een steiger en na wat gedronken en nagepraat te hebben m’n zwembroek aan en de duikbril op. De schroef het vlak en de kimkielen mankeren niets het enige wat ik heb kunnen konstateren was een oesterschelp tussen de huid en een anode.
De drukte van mede watersporters valt ons wat tegen en we besluiten om de volgende dag naar de Middelplaat te gaan daar kunnen we voor anker en is het een stuk rustiger hopen we.
En inderdaad heel rustig, prachtig weer en haast geen wind, ZW 3. Rondom voldoende ruimte en geankerd op 3 meter water met plus minus 10 meter ketting dat moet voldoende zijn. De hele middag in de zon gezeten en gezwommen. Een zeehond was nieuwsgierig maar kwam niet dichterbij dan ongeveer 50 meter, gelukkig maar, want helemaal vertrouwen doe ik ze nog steeds niet. Via post Ouddorp hoorden wij dat s’avonds de wind naar het ZO. zal gaan en toenemen tot wind kracht 4 dat is nog steeds prima te doen denken we. En als we eenmaal in onze kooi liggen neemt inderdaad de wind toe, ik hoor regelmatig de ankerketting in de kluis en ben er toch niet helemaal gerust op, dus het bed uit en nog maar eens een rondje over het dek gelopen. Het ziet er spookachtig uit in het donker ik kan de Grevelingen zien over de 
strekdam, er lopen flinke golven met overal schuimkoppen dus de voorspelling windkracht 4 is wat aan de magere kant eerder en  zesje. Maar we liggen prima en ik ga weer naar binnen, om ongeveer 1 uur schrik ik wakker van een heel ander geluid er krast wat, en het is niet de ankerketting want aan dat geluid ben ik inmiddels wel gewent. Dus weer het bed uit en poolshoogte nemen nu schrik ik toch wel even. De havenlichten die eerst achter ons te zien waren zie ik nu dwars van ons. 

Het anker is aan het krabben!!. Ik geef aan Loes door dat de motor gestart wordt en het anker gelicht zal worden ,we moeten een ander plekje zoeken. Er is gelukkig plaats genoeg en dan maar ongeveer tweehonderd meter verder de haven in, het anker opnieuw laten zakken. Nu maar 25 meter ketting overboord laten lopen, en afwachten of het anker zal houden. Waarschijnlijk heb ik de eerste keer op een oesterstortplaats geankerd. Als het niet waait dan blijf je wel liggen maar als het gaat waaien dan trekt het anker door de losse oesterschelpen heen, ditmaal blijven we liggen en zoeken we de kooi weer op en vallen snel weer in slaap. Ankeralarm, hoe zit dat dan? Ankeralarm werkt prima maar je moet het wel aanzetten!.

De volgende dag eens goed naar het weer bericht gekeken en besloten dat we teruggaan naar de Mosselbank . De Mosselbank is een prima plek om te liggen, als je het maar een beetje uitkient wanneer je een plekje wilt zoeken. De zeilers gaan meestal om ongeveer half 12 een rondje Grevelingen zeilen en dan is er voor ons vaak de mogelijkheid om een plaatsje te vinden aan een steiger. Op de Mosselbank is het heel leuk te zien hoe kinderen van uit de hele Benelux met elkaar kunnen spelen. Krabben vangen was in onze tijd leuk maar ook nu nog vinden de kinderen het super om te doen. 
Na twee dagen verlaten we het zoute water weer en gaan naar de Steenbergsevliet. Daar blijven we een nacht aan een paar palen liggen heel rustig maar  we besluiten daarna te kijken of er plek is bij de Bovensluis want het brood raakt op.

Bij de Bovensluis is er gelukkig plaats en dan kunnen met de fiets naar Steenbergen om boodschappen te doen. De volgende dag gaan we via de Vliet de Dintel en de Mark naar de Biesbosch. De bedoeling was om ergens op de Mark aan de palen een plekje te zoeken en dat dan na de spoorbrug van Zevenbergen, maar overal waar we kwamen lagen er bootjes op die plekken, het weer was schitterend en de hele dag hebben we buiten gezeten en kunnen sturen.
We besluiten om maar gelijk via de Marksluis en de Amertak, naar de Biesbosch te gaan. De Aakvlaai is de eerste optie maar daar aangekomen keken we onze ogen uit: er was niet eens plaats om te ankeren! Zo ongelofelijk druk hadden we het nog nooit gezien en na een beetje rond gevaren te hebben zien we een klein plekje waar we denken te kunnen ankeren. Dat hebben we dan ook gedaan maar na een halfuur kijken we elkaar aan en Loes vraagt aan mij waar we altijd liggen zou daar geen plaats zijn? Ik weet het niet maar we kunnen natuurlijk gaan kijken. Dus anker op en verder, het is hooguit 10 minuten verder de Aakvlaai in en wat schetst onze verbazing er ligt helemaal niemand, ook niet aan het steiger. We besluiten om toch maar voor anker te gaan. De eerste ijsvogels scheuren voorbij en in de verte zie ik een bever over zwemmen. Als dan 's avonds nog een ree met jong zich laat zien zijn we weer helemaal op de plek waar we ons thuis voelen.
Na een dag of twee besluiten we om een stukje te gaan varen, enerzijds om het uitzicht te veranderen en aan de andere kant de accu's op te laden. Als we eenmaal op de Amer varen gaat de telefoon, mijn zwager heeft een hartaanval gehad en het ziet er niet goed uit. Na een minuut of twintig krijgen we de mededeling dat helaas de broer van Loes is overleden.


De schok is dusdanig dat we eigenlijk niet weten wat te doen, de vakantie is uiteraard voorbij, maar wat nu, op welke manier gaan we naar huis? We besluiten om met de boot naar huis te varen, maar wel via de Beningen, Spui, Oude en Nieuwe Maas. We blijven nog twee nachten op de Beningen om enigszins tot rust te komen en varen dan naar de haven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten