Modoc 2023

Op reis met de Modoc 2023.

Maandag 17 juli 2023.

Vannacht hebben we op de boot geslapen. Om met laag water te vertrekken zijn we om 4 uur al gaan varen. Als dieven in de nacht zijn we heel rustig vertrokken richting Parksluizen. Zelfs Dik en Betty hebben niets vernomen! De tweede keer voor ons dat we in het donker varen, maar nu wordt het steeds lichter. Ook wel fijn. Om 4.55 uur arriveren we bij de Parksluizen en blijkt het op de Nieuwe Maas heel rustig te zijn. Weinig werkverkeer. We zijn van plan om een rondje “bovenste helft” van Nederland te maken en beginnen bij Vianen.  Daar meren we aan waarbij Frans voor het eerst gebruik maakt van de hekschroef. Wandeling gemaakt door de poort, langs het bronzen paard dat gemaakt is als herinnering aan de paardenmarkt die er al sinds 1271 gehouden wordt. Intussen door de regen langs de “plantenbieb”. Leuk initiatief. Het begon steeds harder te regenen dus toch maar weer terug naar de boot.

Dinsdag 18 juli.

Intussen is het opgehouden met regenen en varen we richting Rhenen. Daar zijn we nog niet geweest. Om 8.45 uur zijn we al door sluis Hagestein. 11.40 uur door sluis Amerongen. Het is druk geworden met binnenvaart en recreatie en om 15.15 uur meren we (gratis) aan op de laatst beschikbare plek in de Passantenhaven. We zetten de parasol op want het is intussen prachtig weer.

Woensdag 19 juli.

Om 10 uur vertrekken we op onze oude Koga’s (zonder stroom) naar Ouwehands Dierenpark. We hebben twee vrijkaarten en maken daar graag gebruik van. Mooie dierentuin en totaal anders dan Blijdorp (waar we een abonnement op hebben). Zelfs de panda’s zijn actief. Met vele anderen bekijken we zoveel mogelijk en we vertrekken om 14.00 uur weer naar de boot. Ditmaal heuvel(s) af wat prettiger is zonder ondersteuning op de fiets dan op de heenweg. Intussen regent het steeds harder. Frans zijn fiets (het zal niet…) moet nagekeken worden in verband met een afgelopen ketting. We zitten vlakbij “de Koning van Denemarken” en besluiten ter plekke om als verwennerij een maaltijd te laten bezorgen. Het restaurant is aan de overkant van de weg dus we hoeven niet lang te wachten en genieten dan ook snel van spareribs en een boerenschnitzel met bijbehoren. In 1531 is de Koning van Denemarken bij een bezoek aan Rhenen verliefd geworden op zijn  Dieuwertje en besloot nadat hij door het Deense volk zijn land werd uitgejaagd in Nederland te blijven. ’s Avonds pakken we het kaarten weer op zoals altijd tijdens vakanties. Ook worden er weer boeken verslonden. Zowel fysiek als digitaal. En natuurlijk komen de Netflix-gedownloade series en films af en toe aan de beurt. Met die regen wel fijn.

Donderdag 20 juli.

Om 8 uur nemen we afscheid van de veerpont naast ons. We brengen we een kleine drie kwartier door in sluis Driel, voorbij Wageningen. Dit in verband met de vele boten die een plekje moeten zoeken. Onze “hakentouwtjes” krijgen weer volop bewondering.  Op weg naar Doesburg van de Nederrijn bij Arnhem over op de Gelderse IJssel. Na 13 km bakboord uit richting Doesburg. Van 9.3 naar 14/15 km per uur! Dat schiet lekker op. Om 13.20 uur aangemeerd in de haven. De zon schijnt weer. We bezoeken het mosterdmuseum nu wel. We kopen een flesje mosterdsaus dat ze pas sinds een jaar maken in het museum. Heerlijk! Frans gaat koken/wokken en presteert het om de pan in de hens te laten gaan. Ik heb met tissues het vet van de buitenkant van de pan afgenomen zodat hij weer verder kan. Het eten was prima.

Vrijdag 21 juli

Vroeg aan het ontbijt. Vandaag gaan we de vierdaagse weer bezoeken. Het weer is prachtig. We gaan met de bus en trein naar Nijmegen en blijken daar veel te vroeg voor de intocht te zijn. Het is wel erg gezellig en we hebben uiteraard een mooie plek aan de kant. Later in de middag gaan we weer terug en na boodschappen te halen zijn we weer bij de boot aangekomen. Intussen is het bloedheet. Er staat nog voldoende geld op onze chipknip om te douchen waar we dankbaar gebruik van maken. Stappenteller gaf 13.098 stappen aan!

Zaterdag 22 juli.

Om 7.35 vertrekken we. Het is droog en na 9 uur zelfs zonnig. Om 10 uur liggen we te wachten voor de sluis in Zutphen dank zij de stroming. De sluisdeuren gaan voor onze neus dicht (?). De beroepsvaarder aan de andere kant gaat vóór waarvoor ze de sluis eerst weer volpompen. Geduld dus. Het is, zeker voor de zaterdag, heel rustig op het water. Dat tekent ook eigenlijk wel onze hele reis. Na Goor bakboord uit, wederom Twentekanaal, een stuk smaller, richting Almelo. Langs de kant een vader met twee kleine meisjes en een op afstand bestuurbaar vaartuigje dat eerst heel snel achter ons aan kwam maar daarna weer “teruggefloten” werd. Leuk gezicht. We naderen straks de spoorbrug waar aan stuurboord een jachthaven is. We hebben WiFi in de haven en stroom. Kosten € 10,00 p/n. Even boodschappen halen in Almelo, 4000 stappen!, en weer terug. Langs de Bolletjefabriek. We hoopten en dachten dat het dichterbij zou zijn.

Zondag 23 juli.

Om 9 uur sluis Aadorp in waar we van een vriendelijke sluiswachter een Overijssels vlaggetje krijgen. In de regen het vlaggetje vastgemaakt en nu klaar om op weg naar Drenthe te gaan!  Om 12.30 uur door de Emtenbroekerdijkbrug in Hardenberg, daarna door de openslaande sluis De Haandrik om uiteindelijk om 14.45 uur aan te meren in de Passantenhaven van Coevorden. Het is al een tijdje droog. Handhavers van de Gemeente komen het liggeld innen. Mooie, nieuwe haven met “gratis” douche, toilet en WiFi. De zon schijnt intussen uitbundig. Frans haalt bij Kota Radja, aan de overkant,  een keuzemenu. Heerlijk. Voor het eerst plastictoeslag betaald!

Maandag 24 juli.

Frans gaat om 8 uur diesel bij het tankstation halen. We komen weinig tegen onderweg tot nu toe. Water tanken gaat via een hangslotkastje met code dat geopend moet worden zodat er een sleutel tevoorschijn komt waar het hangslot mee geopend kan worden. Het wordt een dag van bruggen en sluizen. Via Stieltjeskanaal-Verlengde Hoogeveensevaart richting Barger-Compascum. Om 13.45 uur gaan we door de Spaarsluis (met giraffe).Het hoogste punt van de Hondsrug. We varen door het Veenmuseum en we meren uiteindelijk aan om 15.15 uur. Het is nog steeds prachtig weer ondanks code geel. In het dorp zijn een slager, kapper en café. En een stalletje waar we gratis een komkommer en courgette mee mogen nemen. Die kunnen we wel in een maaltijd verwerken.

Dinsdag 25 juli.

We vertrekken richting Stadskanaal. Wederom wordt het een bruggen- en sluizendag. Met vier boten gaan de verder. Een Duitser gaat met zijn boot dwars voor de Schniedersbrug in Emmer-Compascum liggen. Vreemde actie. Van de sluiswachter bij het Jansenverlaat krijg ik, na een gezellig praatje, een set ansichtkaarten en een kaart van de Veenvaart. Niet het gehoopte vlaggetje. Wel een waarschuwing dat, als we in Ter Apel wilden aanmeren, dat in de Jachthaven moeten doen en niet langs de kant omdat de kans op “bezoek van onze medelanders” dan erg groot is. Intussen is het prachtig weer. De Verlaten worden hier met stokken bediend. Het ouderwetse handwerk. Om 12 uur gooien we touwen om de bomen aan de kant. Lunchtijd! Om 13.25 uur het Ter Apelkanaal en Musselkanaal op. In Musselkanaal langs het beeld van Bruintje Beer (Rupert). Die beeltenis werd gebruikt om op koekjes af te beelden van de Branbergse Koekjesfabriek.
Er is tevens een kerk waarvan de torenspits op het gras vóór de kerk staat (?). Om 16.35 uur aangemeerd in Stadskanaal na 41 bruggen en 8 sluizen.

Vreemde plek voor een toren

Woensdag 26 juli.

Met zes boten in konvooi om 9 uur door de brug. Na passen en meten met z’n allen door het 2de Verlaat. Intussen regent het dat het giet. Om 11.30 uur door het Batjesverlaat richting Veendam. Toch maar niet over het Zuidlaardermeer naar de stad Groningen. In de sluis krijgen we een sticker en we varen nog steeds met z’n vieren op. Lunchtijd tot 13.00 uur(!). Geduld dus. Om 14.00 uur door brug Nooitgedacht. Een reeks van 15 bruggen door Veendam gevolgd door het Participantenverlaat en daarna weer een reeks van  9 bruggen. Het gaat maar door. We hoeven echter niet lang te wachten voordat ze opengaan. Om 17.15 uur door de Slochterbrug in Sappemeer. We  komen uiteindelijk om 19.25 uur aan bij Jachthaven de Motorbootclub in Groningen. Containerschepen hebben ons onderweg aardig opgehouden. We blijven hier vier nachten zodat we één dag naar de familie in Leek/Tolbert kunnen en twee dagen Groningen gaan bezoeken.

Donderdag 27 juli.

We starten rustig op en zijn van plan om, in verband met de regen, wandelend naar het station te gaan. Dan worden we aangesproken door een booteigenaar met de vraag of we een lift naar het centrum willen. Natuurlijk willen wij dat wel. Naast het kinderzitje mag ik plaatsnemen en Frans voorin in de Opel Mocca. Wat een service. Scheelt weer 2 km lopen. (’s Avonds wijst de stappen-teller toch nog 13.405 stappen aan). Aangekomen in het centrum gaan we meteen naar het Forum. Daar zijn we nog steeds niet geweest. Het is een heel indrukwekkend gebouw met 10 roltrappen naar boven waar je op het dak kunt lopen met uitzicht op b.v. de Martinitoren. Die is erg dichtbij dan. Het gebouw herbergt o.a. een bibliotheek, 5 bioscopen, tentoonstellingsruimte, veel werkplekken voor studenten etc. Omdat het zo hard regent gaan we ‘s middags naar de bioscoop en zijn daardoor een poos onder de pannen. We hebben ook de Disneytentoonstelling met onze Museumkaart “meegepakt”. Reguliere prijs € 17,50 entree. Later, als het niet meer regent, gaan we naar de Prinsentuin (prachtig), over de Turfsingel, door de Nieuwe Boteringstraat, langs Café Soestdijk waar de prinsen Maurits en Bernhard nog in de bediening werkten en Marilene ontmoetten. De bediening wordt daardoor nog steeds “De Hofhouding: genoemd. Uiteindelijk lopen we langs het Eemskanaal via de “Oekraïneboot” weer naar onze boot.

Vrijdag 28 juli.

Fietsen van de boot gehaald en op de fiets naar het station. Daar nemen we de bus naar Leek. Het is droog en zonnig weer. Met mijn zus, ik op de fiets van mijn zwager, naar Zevenhuizen gefietst om het nieuwe onderkomen van een nichtje te bekijken. Daarna terug gefietst en gegeten. We maken een wandeling met elkaar naar het dorp en vertrekken rond 16.00 uur weer naar het station om de fietsen op te halen en naar de boot te gaan. Onderweg komen we restaurant Het Zwarte Schaap tegen en besluiten om daar mosselen te eten. Frans “Spaanse”met chorizo en ik “Franse” met blauwaderkaas. Heerlijk. Weggespoeld met een wit biertje van Brouwerij ’t IJ. (IJwit). Terug in de haven ga ik een was draaien en blijkt de trommel na het wassen niet open te gaan. Nog niet gecentrifugeerd. Na veel geharrewar van de havenmeester is de was opnieuw gedraaid (op kosten van de haven) en toen lukte het wel allemaal maar na het drogen was het intussen 23.45 uur en moest de was ook nog opgevouwen etc. Een latertje dus.

Zaterdag 29 juli.

Frans gaat weer diesel halen met de jerrycan op de fiets. Bij Praxis koopt hij nog een jerrycan waardoor hij 30 liter per keer kan tanken. Daarna gaan we op de fiets naar het station en kunnen we de andere kant van Groningen bekijken. Eerst naar het Groninger Museum, dan de Folkingestraat. De synagoge was uiteraard (zaterdag) dicht. Van de 3000 joden zijn er 200 na de oorlog teruggekomen. Ook hier drama. Via de Herestraat, Gedempte Zuiderdiep uiteindelijk terug bij de fietsen. We gaan terug naar de boot rond 16.00 uur. Met een boek geïnstalleerd. WiFi is hier niet enthousiast dus kijken we gedownloade Netflix series.

Zondag 30 juli.

Als ik om 7 uur naar de douche ga zie ik dat, na ons debacle met de wasautomaat, de machine nu “out of order” is terwijl er nog allemaal wasgoed in ligt. Hebben we toch mazzel gehad.  Alle apparaten zijn gisteren aan het infuus gelegd zodat ze opgeladen zijn als we weggaan. Om 9.35 uur gaan we door de Oostersluis richting het Van Starkenborgkanaal.  Om 10.50 wachten we vóór de brug van Garnwerd. Er is daar een mooie haven voor zo’n 10 boten. Inclusief restaurant met terras. Om 13.15 uur zoeken we een plekje in Zoutkamp en we komen uiteindelijk op een prachtige plek vlak voor Vishandel Gaele Postma. We brengen weer een bezoek aan het visserijmuseum, kopen een ijsje bij de Deense ijsboer. Met verse broodjes, garnalenkroketten en kibbeling hebben wij een heerlijke maaltijd.

Maandag 31 juli.

Om 9 uur vertrekken we tot Dokkum in de wind en regen over het Lauwersmeer. Als het erg mistig wordt vragen we aan een Skutsje of hij ons de weg wil wijzen naar Dokkum. Hij schreeuwt dat we hem met zijn “de Bliksem” maar moeten volgen. Dat doen we en om 12.45 uur komen we in Dokkum en gaan aan een graskantje, met zicht op de kerktoren, liggen. Na het eten gaan we van de boot af, door het hoge gras en zijn we drijfnat omdat het intussen pijpestelen regent. We gaan naar Museum Dokkum. Een mooi, oud museum met, buiten de permanente zaken, nu ook een tentoonstelling over Bonifatius. Intussen is het droog en wandelen we verder en zien de ijsfontein. Een kunstwerk dat via zonnepanelen water uit de straat omhoog spuit dat vervolgens op sommige delen ijs vormt. Alle steden van de elfstedentocht hebben een soortgelijk kunstwerk.

Dinsdag 1 augustus.

Na alles op de boot een beetje aangeharkt te hebben vertrekken we om 9.20 uur, ondanks code geel in het Noorden. Het heeft vannacht en vanmorgen heel hard geregend maar nu zien we de zon af en toe. Het waait wel stevig. Vóór de brug van Burdaard lag een tweemaster die uiteindelijk weggaat zodat wij met z’n zessen onder de brug door kunnen. Om 13.30 uur varen we door Leeuwarden met tig-bruggetjes en veel wind. We zijn nu onderweg naar Franeker. Frans heeft spijt, door de wind, dat we niet in Leeuwarden zijn gebleven. 15.15 uur Aankomst in Franeker. Heel wisselvallig weer met nu weer veel zon. De havenmeester komt meteen: geen WiFi, overnachten € 12,50 en  douche/toilet € 0,50 per keer. We maken een stadswandeling en kopen een “dumpkes”ijsje bij Korenbloem&Schaafsma. In de stad staat alles op zijn kop want het is PC Kaatsen. Dat duurt in het stadion gewoonlijk van 8.30 tot 18.00 uur maar i.v.m. het slechte en nog te verwachte slechte weer is het dit jaar van 12 tot 16 uur. Overal staan tenten met eten/drinken en muziek. Foto’s maken lukte daarom niet van b.v. het Planetarium van Eise Eisinga en het oude raadhuis.

Woensdag 2 augustus.

Om 08.08 uur door de Stationsbrug. Met de kap omlaag is het toch afwachten of het gaat regenen. Intussen varen we onder vaste, lage bruggen en door de hoge waterstand is dat af en toe best spannend. De Franekervaart is zeer landelijk maar vrij smal. Hij loopt tot Sneek. Onderdeel van de Middelseeroute. Ruim 4,5 uur varen we zonder kap in de stromende regen (zoals op de Bonaventura) tot Rien alwaar we dubbel rood krijgen bij

De bewuste  brug

een brug van 1 meter hoog. We gaan een stukje terug zoals de brugwachter adviseert en varen een water in dat steeds smaller wordt met vaste bruggen van 2.46m hoog. Prachtige route. Het is het laatste stukje naar Sneek waar we om 12.15 uur bij de meldsteiger van JH de Domp aanmeren. Ik wandel naar de Havenmeester bij het restaurant. Mogen we op een plek bij het restaurant liggen. Ik weer terug door de stromende regen om te melden dat we bij de Havenmeester/restaurant mogen liggen. Naast Pluk uit Madurodam meren we aan. Onze natte kleding vervangen we door droge. We betalen voor één nacht incl. alles € 24,00. Bij de Aldi kopen we boodschappen en bij Margje 24 een ijsje in een hoorntje met eigen logo. Chique hoor. Intussen is het zo zonnig en warm dat de jas en trui uitgaan. Het klokhuis van de Martinikerk en de kermis bewonderen we en bij de Mitra kopen we vijf glazen uit de “bak” voor € 0,50 per stuk. Op de boot is alles ’s avonds weer droog, wat fijn is want de voorspellingen voor morgen zijn niet mals.

Donderdag 3 augustus.

De zon schijnt! Wat een feest. 8.15 uur vertrekken we in T-shirt en met zonnebrillen op. Om 9.25 uur varen we al een poosje op het Prinses Margrietkanaal en gaan we de Koevorde op. Een meer waarna het Prinses Margrietkanaal weer verder gaat. Daarna het Groote Brekken op naar Lemmer alwaar we om 10.50 de Gemeentelijke Jachthaven in gaan. We krijgen de mooiste plek in een hoek bij het Havenkantoor voor € 21,65 incl. WiFi. Vlak na ons komt de Jabulani van 12 m uit Londen tegenover ons aanmeren. We hopen dat we er morgen uit kunnen. We bezoeken het dorp Lemmer te voet. Het is erg druk in het centrum waar ik achter een raam een houten jurk aantrof. Altijd leuk om bij de sluis even te kijken.  Bij AH halen we wat boodschappen. Gelukkig hebben we een jas bij ons want het begint weer te regenen. De temperatuur is wel goed. De Grietje Gesina film ik waar twee mannen de vers gevangen palingen van hun ingewanden aan het verlossen zijn. Uiteraard na eerst toestemming om te filmen te hebben gevraagd. In de verte kunnen we vanaf het strand het IJsselmeer zien. Om 14.30 uur zijn we weer aan boord. Het is dan weer tijd om mijn Polarsteps bij te werken voor de achterblijvers. Een dagboek waar je foto’s en informatie in kunt zetten en met een landkaart waar meteen op te zien is waar je “uithangt”. Erg leuk om te doen. Daarna even de ogen dichtdoen om twee uur later weer bij te komen. Ja, de jaren gaan tellen.

Vrijdag 4 augustus.

Iets voor 9 uur vertrekken we om met 11 boten door de sluis te gaan. Daarna gaan we met zes boten verder. De rest gaat naar het IJsselmeer. De Friese sluis heeft een verval van 5.05m maar omdat dat met touwen en buizen gaat is dat heel ontspannen. Om 10.50 uur ben ik klaar om de verkeerd opgehangen gordijnen nu wel goed op te hangen zodat de onderkant gelijk hangt. Het stond wel speels, zo ongelijk. Wat een werk. Om 11.15 moeten we nog 3 km Lemstervaart voordat we bij Emmeloord bakboord uit gaan naar Vollenhove. Na een paar regenbuien schijnt nu de zon volop. Om 12.30 tanken we bij het gat van Ens 60 liter diesel. Er is een steiger waarvandaan het niet ver lopen is naar de pomp.  1,78 p/l. In de haven van Lemmer € 1,98 p/l. Snel verdiend. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te eten: roggebrood met kaas en bacon. Een ouder echtpaar kwam met klapstoeltjes en lunch op de steiger zitten. Gezellig. Om 13.30 uur door de Marknessersluis, daarna Voorstersluis bij Kraggenburg. Bakboord uit om om 15.00 uur aan te meren in Vollenhove op een plek voor een boot van 12 meter. Na vijven mag je pas bij de havenmeester op kantoor afrekenen. In de rij dus. Daarna maken we een wandelingetje en haal ik een combinatiegerecht  bij het Chinese/Vietnamese restaurant Mekong. Heerlijk vlees. Ook toeslag voor plastic.

Zaterdag 5 augustus.

Vannacht zijn we wakker geworden om 3 uur. Er liepen feestgangers langs. Om 9.10 uur vertrekken we naar Kampen. Het is erg rustig op het water. Weinig schepen. Om 10.20 gaan we via het Scheepvaartgat (bakboord van het Zwarte Meer) naar de Goot zodat we om 11.30 uur aanmeren bij ’t Koggeschip in Kampen. Met de punt naar de steiger aangemeerd zodat ik er meteen het geusje afhaal. Bij de Bonaventura heb ik die afgebroken terwijl ik via de punt de steiger op ging. Was weliswaar hout en nu RVS, maar toch… De zon schijnt weer. Terug van het havenkantoor naar de Modoc kom ik langs een boot met de naam “de uitvaart”. Leuk gevonden, toch? Beetje macaber misschien. Na de lunch gaan we op de fiets naar IJsselmuiden om boodschappen te kopen. Dat is iets dichterbij dan Kampen. Teruggekomen begint het te regenen. Met een hapje en drankje genetflixt.

Zondag 6 augustus.

Smederij
Na het ontbijt lezen we het vakantieverhaal van Aad en Rita . Altijd leuk die vakantieverhalen. Om 11.15 uur doe ik een was in de automaat en om 14.00 uur is-ie gewassen en gedroogd voor € 9,00. Daarna gaan we op de fiets naar de “Kamper Kogge”
ofwel de Koggewerf, een buitenhaven aan de IJssel die een timmerwerkplaats, smederij, naaiatelier en expositieruimte herbergt. Met informatie over de Hanzetijd, middeleeuwse vondsten, vertelhuisje, visrookhuisje en een taveerne. Op zondag gesloten natuurlijk, maar toch de moeite waard om rond te lopen. Daarna de stadswandeling. Witte koppen op de IJssel, weinig regen en met veel wind weer terug naar de boot. Daar downloaden we “verse” series en films. De koers verder bepalen want morgen gaan we weer op pad.

Maandag 7 augustus.

We tanken water en gaan om 9 uur door de Ganzensluis met drie boten waarvan er één bijna dwars in de sluis ligt. Uiteindelijk gaat het goed. 5 Cm verval(?). Het waterpeil in het Ganzendiep is met zo’n 10cm gestegen. Dat merkten we bij afstappen van de boot via de punt. In de sluis regent het. Dat lijkt bijna een voorwaarde maar daarna schijnt de zon. Om 10 uur door de Scheeresluis. Het waait behoorlijk vandaag. Om 11.45 met 12 boten de Reevesluis uit.13.55 uur. We zijn al een poos op het Veluwemeer. De zon schijnt al een poos. Er zijn veel kitesurfers op het water. Daar is het met die wind prachtig weer voor. Om 15.00 uur meren we aan in Zeewolde. Naast het voetveer. Bij San Mario, hier 30 meter vandaan bestel ik twee pizzas . Een Palermo voor Frans en een Calzone Pikante voor mij.  Die kan Frans straks ophalen. De havenmeester is langsgeweest. € 34,00 voor twee nachten zonder WiFi. De pizza’s zijn verrukkelijk.

Dinsdag 8 augustus.

We halen vanmorgen eerst boodschappen op de fiets en brengen ze op de boot  om daarna naar de MMM Zorgboerderij te gaan. Een groot complex met heel veel dieren zoals schapen, alpaca’s, pauwen, varkens en ezels. Een veld met pompoenen van wel 80cm doorsnee. Veel medewerkers voor het onderhoud en een boerderijwinkel met theeschenkerij. Erg mooi. Daarna fietsen we, nog wel een eindje, naar The Buffel Company. De navigatie op mijn telefoon even geraadpleegd want het is erg afgelegen. De dieren zijn jammer genoeg op stal. We kunnen ze wel zien. Een prachtige winkel erbij waar je veel vlees en (zuivel)producten van de buffel kan kopen. Zelf pinnen! Op de terugweg komen we veel wind tegen en fietsen een kortere route en daardoor “maar” zo’n 12 km terug naar de boot. Vervolgens lopen we nog even Zeewolde door waarbij ik een boek over Rob de Nijs scoor, inclusief teksten en zijn laatste cd. Van € 26,95 voor € 4,50. Weer iets te lezen op de boot.  Vanavond gaan we uit eten bij Fat Alice. Frans geniet van “Having it all” en ik van “Dalton dollars”. Weggespoeld met een Alfa biertje. Heerlijk.

Woensdag 9 augustus.

Het is mistig in de ochtend. Daardoor vertrekken we pas om 9.30 uur. We gaan door de sluis bij Nijkerk waar we 40 minuten over doen. Na het Nijkerkernauw en Nuldernauw gaan we bakboord uit de Eem op. Nog 18km voordat we in Amersfoort zijn. Het is erg druk op het water. Prachtig zeilweer. Het is nog steeds droog. Langszij zien we een “Smartomaran”. Een smartcar op twee houders. Daarna nog een blauwe boot met knalrode verf “Hoera een jongen” erop geschilderd. Intussen scheurt een zak zuurtjes, die onze dochter niet meer wilde, open en kan ik op mijn knieën 70 Napoleons zoeken en in een plastic zakje opsluiten! We komen bruggen tegen die niet op onze oude waterkaart staan. Die is ook uit 2007. Er verandert nog wel eens wat. Om 14.15 uur arriveren we in jachthaven W.S.V. De Eemkruisers. We krijgen van een verenigingslid box 11 toegewezen, daarna stuurt hij ons naar box 10 om toch weer naar box 11 te moeten! Met fietsen achterop en achteruit varend heel vervelend, maar boeg- en hekschroef bewijzen weer hun dienst. De touwen hangen in meedeinende ringen want we hebben hier zowel hoog- als laagwaterstanden. Vanavond eten we onze buffelhamburger met uienchutney en mosterdsaus uit Doesburg.

Donderdag 10 augustus.

Vandaag stadswandeling door Amersfoort gemaakt. Het Eemplein bewonderd. Prachtig ruim plein met winkels, bioscoop, Kunstkade en trammetje voor rondrit etc.  In het Mondriaanhuis (geboortehuis) geweest met ook voor kinderen heel leuke projecten van o.a. Lego en gekleurd klei. Daarna bezoeken we de monumentale Mannenzaal van het St. Pieters en Bloklands Gasthuis . Daar zijn nog 22 bedsteden bewaard gebleven en word je, ook dankzij de acteurs, teruggeworpen in de tijd. Ontzettend leuk om daar te zijn en met de “bewoners” en het personeel te praten alsof je ook in 1907 leeft. Bij terugkomst op de boot gaan we nog heerlijk genieten op het achterdek. Het is niet zonnig maar wel warm. Het is prachtig weer voor ballonvaarders. Die zijn dan ook talrijk aanwezig evenals een gemotoriseerde kite. Doordat ik de tag al had ingeleverd zat Frans na het douchen opgesloten in het ruime clubhuis en is hij er na op alle mogelijke knoppen gedrukt te hebben uiteindelijk in geslaagd om weer naar de boot te komen.

Vrijdag 11 augustus.

Durgerdam
Om 9.45 uur vertrekken we weer om eerst de Eem terug te varen (die is doodlopend) en op het Gooimeer te belanden. Erg zonnig en veel roeiers.  Voorbij Pampus met al bijna zicht op de dijk van Durgerdam. Daar komen we om 13.50 uur aan. Wel verliezen we onderweg een fender. Niets van gemerkt. We krijgen een prachtig plekje toegewezen en vertrekken lopend naar het handveer om naar de overkant te kunnen komen. Weer eens wat anders. Durgerdam bestaat hoofdzakelijk uit een lange dijk met verder niets.
Geen winkels of zo. Geen openbaar vervoer. Eén restaurant (met Michelinster) waar je moet reserveren. Na de wandeling bestellen we in het clubhuis bij de boot twee speciaalbiertjes en genieten daar volop van langs het water.

Zaterdag 12 augustus.

Het hoost! Er is weinig zicht! We vertrekken om 9.40 en zien echt weinig. Voordat je het weet doemen er ineens vier boten voor je op. Rustig varen dus. Uiteindelijk vinden we de twee boeien die ons naar de Muidersluis moeten leiden. Daar blijkt het erg druk te zijn. Zowel naar de Vecht als richting Amsterdam. Om 11.20 uur door de sluis en de Vecht op. Intussen is het al een poosje droog. Na diverse bruggen liggen we uiteindelijk om 15.35 uur in Maarssen. We installeren aan/uit en houden verder een rustdag. Soms is het zelfs zonnig op het achterdek.

Zondag 13 augustus.

De kerkklokken slaan hier iets zachter dan in Durgerdam. Dat was best heftig. Het is heerlijk weer en we vertrekken om 9.15 uur met twee andere boten door de brug met de metalen vogel. Onderweg besluit Frans om niet over het Amsterdam-Rijnkanaal te gaan maar verder over de Vecht. Bij Oud-Zuilen kunnen we voor het eerst snel door de Weth. D.M. Plompbrug. Om 11.25 uur door de grote sluis in Utrecht (€ 5,70) waarna we onder de bruggen bij Hoog Catharijne varen. Intussen heeft Frans de kap laten zakken. Om 13.00 uur door de Noordersluis over het A’dam-Rijnkanaal naar de Zuidersluis om aan te meren vóór de Blauwe brug in Nieuwegein. Om 17.00 uur wandelen we een half uur naar het winkelcentrum. Daar is het Street-art festival in volle gang. Mooie straattekeningen zijn er gemaakt. Twee jongetjes willen vragen of we 10 cent kunnen missen maar vergissen zich en vragen 10 Euro. Dat vinden wij te gortig en zij moeten er zelf gelukkig ook om lachen. Nog even oefenen dus. Terug op de boot gaan we om 20.00 uur naar binnen in verband met insecten die volop aanwezig zijn.

Maandag 14 augustus.

Het gas is op! We vertrekken om 9.30 uur. Bij tankstation Total Energies meren we aan op een verboden plek en tanken diesel voor € 1,86/l. Daarna gaan we door de gigantische Koninginnesluis, verval 10/15? cm. Dat duurt erg lang. Weer veel bruggen en sluizen onderweg. In Meerkerk komen we langs de Walkabout waar Aad en Rita in de kuip aan het lunchen zijn. Even zwaaien. Intussen zijn we op het Merwedekanaal waar we uiteindelijk aanmeren in Arkel.  We worden meteen door iemand van zowel de boot vóór ons als achter ons geholpen met touwen opvangen. Frans slaat wat pennen in de grond en we zitten voor de komende dagen onder de pannen. Het is warm en zonnig. Met de “achterbuurvrouw” uit Houten gepraat over het stelen van fietsen. Haar fiets was gejat, ze zag hem daarna ergens maar van de politie mocht ze hem niet meenemen. Een kennis met een slijptol heeft daar korte metten mee gemaakt en nu fietst ze weer. Nadat mijn accu is gestolen uit mijn fiets heeft Frans een beugel met hangslot erover gemaakt. In Durgerdam zagen we een fiets met zelfs twee van die beugels over de accu. Je moet inventief zijn tegenwoordig. Pasta gegaard met water uit de boiler. Nog steeds geen gas.

Dinsdag 15 augustus.

Koffie !
Om 9.30 fietsen we 25 minuten over een smal pad naar Gorkum. Onderweg zien we dat de gasflesvoorziener pas open is op dinsdagmiddag 14.00 uur. Daar kunnen we dus nu niets mee. We zetten onze fietsen bij de Action We wandelen langs de boten in de Gemeentehaven en zien daardoor dat de bioscoop dicht is. Daar komt een andere voor in de plaats. We zitten een poosje op een bankje bij de kom en sluis en besluiten om de veerboot naar Woudrichem te nemen. Daar aangekomen wandelen we wat en gaan eten bij Corrie’s Hoekje. Het is er erg druk. Ik krijg een appje van Aad Stuurman met een foto van de Modoc.  Zij blijken een paar boten achter ons te liggen in Arkel. Dat zien we bij terugkomst pas. Met de veerboot weer naar Gorkum naar de Action waar we een primus met gastankje kopen en op de fiets rijden we via de Co-op terug naar de boot. Via Aad en Rita gebuurd, waar we een kopje thee drinken en de laatste nieuwtjes uitwisselen. Wel 16.350 stappen gemaakt-een nieuw record voor mij. Gegeten en daarna…….koffie. Met een keteltje op de primus. Heerlijk.

Woensdag 16 augustus.

Thee en koffie gezet. Na het ontbijt stappen we op de fiets naar Heukelum. Het is prachtig weer. Bij Spijk gebruiken we het pontje Carolinge om via de mooie toeristische route met allerlei fruitbomen naar de veerpont in Heukelum te komen. Op “de dijk” bij het kraampje aangekomen kopen we pruimen, eieren, appel/rozijnenjam en tomaten. Met de buit gaan we terug naar de boot waar de Walkabout al weg blijkt te zijn. Onze achterburen hebben vandaag visite en zijn aan het varen. Bij terugkomst gaan ze barbecueën en krijgen wij vier stokjes met zelf gemarineerde varkenshaas en satésaus. We hebben al gegeten maar kunnen het niet laten om het op te eten. Smaakt heerlijk. Fietsen staan intussen op de boot en we gaan morgen weer naar huis. Het is een mooie reis geweest met ruim 117 draaiuren.

Voor alle beelden van deze tocht, dubbelklik op deze link of op de Modoc hieronder