Modoc 2022

Voor het eerst op weg met de MODOC

Vrijdag 6 mei 2022. Ruim 6 uur gevaren.

Deze reis was vooral bedoeld om de boot te leren kennen. We hebben per dag ook veel vaaruren gemaakt.

Gisteren hebben we in de haven op de boot geslapen zodat we meteen op weg konden. Voor het eerst in onze “slaapkamer” met een hoogte van 1.30 m. Dat zou geen succes blijken te zijn. Om 8.30 uur vertrokken we richting Parksluizen. Op de Aelbrechtskade bleken we, achteraf bezien, gefilmd te zijn door Aad Stuurman. Hij stuurde het filmpje waardoor we meteen konden bekijken hoe de boot voer.

Erg leuk. Eenmaal door de sluis ervoeren we dat het toch heel anders varen is dan met de Bonaventura. Iets meer “power”. Om 10.55 waren we op de Lek en om 13.45 uur constateerden dat het pontje in Ameide een Feyenoordvlag voorop had. Gisteren plaatste Feyenoord zich ten koste van Olympique Marseille voor de finale van de Conference League tegen AS Roma. Blijkbaar was de pontbaas daar blij mee.   Om 14.45 uur onder de brug van Vianen net langs WV De Peiler gevaren. Bij de sluis aangemeerd en door Vianen gewandeld. Later kwam onze buurman uit Rupelmonde (België) nog een praatje maken. Achter ons meerde een boot van de Union aan.

Zaterdag 7 mei . Zonnig. Daardoor wat experimenteren met kap en ramen.

Om 10.00 uur door Sluis Hagestein. We hebben een poos moeten wachten omdat er een beroepsvaartuig mee moest. De Somstroom, een groot schip met chemicaliën. Om 12.20 uur zelfde scenario bij sluis Amerongen: wachten op beroepsvaartuig. Een half uur geleden het Amsterdam-Rijnkanaal overgestoken. Nog nooit zo rustig meegemaakt. Om 13.55 werd het frisser. We voeren langs het prachtig groene gebied over de Neder-Rijn om om 15.30 uur aan te meren bij VADA in Wageningen. En we hebben wifi! Wel weer vele steigers en trappen op om naar de toiletten/douches te gaan maar daar blijven we fit bij zullen we maar zeggen. In het restaurant met zicht op water en koeien en een zeilschooltje in aktie hebben we genoten van een fris biertje.

Zondag 8 mei. Zonnig en veel wind.

Moederdag. Geen ontbijt op bed door de dochters dit jaar. Frans heeft alweer slecht geslapen. Zijn lichte claustrofobie openbaart zich in onze slaapkamer aan boord. Die 1.30 m hoogte en het feit dat hij in de hoek slaapt werken niet mee. Mijn voorstel om samen aan het voeteneind te slapen zodat hij met zijn gezicht bij de ingang zou liggen zal een oplossing blijken te zijn. Om 8.45 uur vertrokken. Door sluis Driel. Het is erg rustig onderweg. Om 10.40 zijn we op de Gelderse IJssel. Van 9 naar 15(!) km per uur. Om 14.15 uur aangemeerd in de Houthaven in Zutphen. Vervelende korte vingerpier. Frans heeft de boot er achteruit ingevaren. Daarna door Zutphen gewandeld. Wat een mooie stad is dat toch. Teruggekomen bij de boot was de havenmeester nog steeds in geen velden of wegen te zien. Uiteindelijk is dat goedgekomen, kwam hij na het eten en moesten we € 18,20 betalen.

Maandag 9 mei. Zonnig.

Frans heeft voor het eerst goed geslapen aan boord. De wijziging heeft dus gelukkig geholpen. Om 8.45 uur vertrokken we. Bij Eesterwaard (Gorssel) zagen we bomen met allemaal ooievaarsnesten. Vreemd om die grote nesten gewoon in bomen te zien. Heel apart. We voeren nog steeds zo’n 14 km per uur. Omdat het zo snel gaat willen we naar Zwartsluis. Om 12.40 uur door de Spooldersluis bij Zwolle. Het

is nog steeds erg rustig op het water en in de sluizen. Om 14.30 een plekje gevonden bij JH De Watergeus in Zwartsluis. De benen gestrekt, op zoek naar een ijsje. Vlakbij was een watersportwinkel. Daar hebben we twee fenders, één bal en vier landvasten gekocht. Teruggekomen met onze aankopen bleek de bal veel groter dan die we hadden, dus hebben we er maar één bijgekocht. ’s Avond hebben we gekaart en ditmaal heb ik gewonnen. Dat gebeurt tegenwoordig niet zoveel.

Dinsdag 10 mei.

De weersvoorspellingen vertellen dat de temperatuur weer omhoog gaat tot wel 27 graden. Smeren dus. Om 8.30 vertrokken zodat we om 10.00 uur door de Galgenkampsebrug in Meppel  voeren. Gisteren over het Zwarte Water en vandaag over het Meppelerdiep de Drentse Hoofdvaart op richting Assen. De nieuwe landvasten zijn inmiddels in gebruik genomen en zijn een stuk soepeler dan wat er aanwezig was toen we de boot kochten. Intussen hebben we gemerkt dat de boot erg windgevoelig is. Dat was natuurlijk al bekend omdat de “diepte” slechts 80cm is en het gewicht ook “slechts” 6 ton. Tijdens het wachten vóór bruggen en sluizen is dat goed waarneembaar. Na de lunch tussen de Havelter- en Uffeltersluis waren we uiteindelijk om 13.30 door de laatste sluis gevaren om met de sluiswachter, die dus ook brugwachter is,  de twee bruggen na de sluis door te varen. Op naar de Dieversluis. In de sluis deed ik een stap achteruit op het voordek waardoor ik over een stuk van een anker viel. De boot is voor mij ook wennen natuurlijk. Ik viel op mijn achterwerk op het stalen dek en heb nog dagen last gehad. Er lag ook een fender in de buurt maar ik moest zonodig op mijn eigen “fender” vallen. Uiteraard hebben de spullen een andere plek gekregen. Zo leren we onderweg. Om 16.15 uur haakten we bij een steiger in Hoogersmilde aan. Bij de Pieter Hummelenbrug.  Het sanitairblok was op slot. Dat was wel jammer. Maar ja, het liggen was gratis. Bij een eetcafé/snackbar/restaurant (ze konden niet kiezen) hebben we lekker gegeten.

Woensdag 11 mei. Zonnig.

De brug die om 9 uur open zou gaan ging om 8.50 uur al open. Dat was fijn want dezelfde brugwachter ging ook mee naar de volgende twee bruggen. Dat schoot lekker op, maar bij de Polakkenbrug moesten we 20 minuten op een zeer oud, slecht lopend dametje wachten . Vandaar zouden we nog vele bruggen tegenkomen. Over het algemeen worden ze snel geopend. Buiten lunchtijd van 12.00 tot 13.00 uur natuurlijk. Maar dan kun je zelf ook op je gemak eten. In Smilde kwamen we langs een bushokje dat zo weinig ruimte op de weg had dat het boven het water hing. Heel apart. Om 11.45 uur door sluis Peelo in Assen. 5 Meter verval! Wel vastmaken langs palen die meegaan. Heel relaxed. Om 14.20 door sluis Vries en sluis De Punt. Allebei zo’n 4,5 meter verval. Op weg naar de volgende sluis nog 10 bruggen. Gaat gesmeerd. Om 15.10 uur aangemeerd net na de Meerwegbrug bij Haren. Aan een graskantje, gratis. Weliswaar met uitzicht op een drukke weg, maar dat is nog een stukje verder. Ondanks dat er nog steeds veel wind staat hebben we de kap omhoog laten staan want dan is de temperatuur beter te verdragen. ’s Avonds heeft het nog even geregend maar dat stelde niet veel voor.

Donderdag 12 mei. Zonnig.

Na de regen gisteren schijnt de zon weer uitbundig. Om 8.40 uur vertrokken we naar Leek. De Jachthaven van Leek was niet bereikbaar dus gaan we op de bonnefooi. De kap en beugel hebben we omlaag gedaan in verband met sommige bruggen die we dan wel onderdoor kunnen. Wel uitkijken met de “hink-stap-sprong” over het achterdek als ik naar het voordek wil. In de stad Groningen zijn we in iets meer dan een uur door alle bruggen geloodst. Dat ging fantastisch. Even een opstopping toen een werkboot vóór ons door de brug ging en een rijnaak/tegenligger aan de andere kant was alsmede een grote zeilboot die rondjes draaide. Alles lag eerst stil maar uiteindelijk heeft de stuurmanskunst het gewonnen en konden we allemaal weer door.  Om 11.35 uur door de Dorkwerdersluis het Van Starkenborgkanaal op . Uiteindelijk toch contact gekregen met Jachthaven Leek.  We mogen aan de mooie steiger vóór het havenkantoortje/restaurantje liggen. Mooie plek. Voor twee nachten geboekt. We moeten wel zorgen dat we er vóór 16.00 uur zijn in verband met de overdracht van de sleutel van het sanitair. Anders wordt het morgenochtend 9.00 uur. Om 12.50 uur draaiden we het Leekstermeer op. Met onze mindere diepgang, vergeleken met de Bonaventura, was de oversteek geen probleem en konden we om 13.35 aanmeren in de jachthaven. Zussen en zwager gebeld en die kwamen meteen gezellig wat drinken en de “nieuwe” boot bewonderen. Om 19.00 uur naar de Dorpskamer gelopen om een etentje met de familie te reserveren. Dat willen wij al jaren maar dat lukte steeds niet. Nu voor morgenavond 18.00 uur geboekt. Met twee zussen en twee zwagers, waaronder Frans zijn broer. We kijken er naar uit. Na het eten zijn we gaan wandelen en kwamen zo weer bij mijn oudste zus en zwager. Daar zijn we gebleven en uiteindelijk met de bus weer naar de boot gegaan waar we om 22.30 arriveerden.

Vrijdag 13 mei.  Af en toe zonnig. Veel wind.

’s Morgens boodschappen bij AH gedaan. Ik had nog een cadeaukaart van de Primera. Daar hebben we een tijdschrift en een puzzelboekje van genomen. Geeft ons weer wat te doen aan boord. De boot aangeharkt want we hebben stroom dus er kon gestofzuigd worden. Vanaf een uur of tien kwam de familie waaronder mijn jongste zus. Gezellig koffie gedronken en daarna gewinkeld. Frans is met zijn broer gaan wandelen richting Nienoord. Een prachtig natuurgebied. Om 12.25 uur heb ik de sleutel ingeleverd en de borg teruggekregen want door omstandigheden (?) wordt het havenkantoor om 13.30 uur gesloten om op zondagmiddag pas weer open te gaan. Van mijn oudste zus hebben we een halve poffert gekregen. Die bakt ze zelf met o.a. advocaat. Heel machtig maar erg lekker. Een verrassing dus. Om 21.05 uur weer op de boot. Heerlijk gegeten en het was ook erg gezellig. De man van mijn jongste zus kwam een half uur later in verband met vastzitten in het verkeer. Sommige mensen werken nog! Dat vergeet ik weleens. Opvallend was dat de drie mannen kozen voor vlees en de drie vrouwen voor vis. Alhoewel…opvallend? Toetjes: Eton mess (verse aardbeien met dubbele slagroom en merengue) voor mij en 2 x kinderijsje voor de andere dames. De heren een Dame Blanche. Daarna zijn we met z’n allen naar de boot gelopen en hebben nog nagekletst.

Zaterdag 14 mei. Zonnig.

9.00 uur vertrokken. Frans heeft vannacht wakker gelegen van de herrie die de kraaien maken. Er zitten er hier honderden in de bomen. Ik heb er geen last van gehad. Alles went denk ik. Via Hoofddiep, Munnikersloot naar het Leekstermeer, de Gave, Zuidwending, het Aduarderdiep, bakboord uit naar het van Starkenborgkanaal. We konden weer heel snel door alle bruggen heen.10.25 uur. Nu de Kinderverlatenbrug en Spoorbrug in Hoogkerk. 10.55 Uur het van Starkenborgkanaal op. 12.55 Uur door sluis Gaarkeuken over het van Starkenborgkanaal via Stroobos op het Prinses Margrietkanaal richting Bergumermeer. Het wordt iets drukker op het water. 14.00 uur het Bergumermeer op. 16.00 uur aangemeerd in Grou. Jachthaven Pikmeer. Weer achteruit aangemeerd. Weliswaar wat wind maar met hulp is het gelukt. Geen wifi, wel stroom en code van de doucheruimtes. Heerlijk gewandeld door Grou, op een terrasje gezeten met een koud biertje en nog een ijsje gegeten. Gonnie appte dat Lizzy is opgehaald. Nieuw tijdperk voor hen dus. Op de boot is het iedere avond afwachten welke zender er op de ingebouwde radio komt. We hebben weliswaar een DAB+ radio bij ons maar het is ook leuk om naar de regionale zenders te luisteren tijdens het kaarten. We hebben/willen  geen televisie aan boord. Songfestival: 11de plaats. We kijken nooit maar op de radio horen we uiteraard elk uur het nieuws.

Zondag 15 mei. Zonnig en warm.

Om 9.15 uur vertrokken. Het is vandaag erg druk op het water en erg warm. Volgens de weerberichten zeker t/m woensdag kortebroekenweer. 10.00 Uur op het Sneekermeer via de Langweerder Wielen om om 11.15 uur op de Nieuwe Rijn te komen. 12.10 Uur en we varen alweer een poosje op het Tjeukemeer. 13.45 Uur door de Mr H.P. Linthorst Homansluis in Nijetrije, waar we “verrast” werden door een huurboot die dwars in de sluis lag.  Frans met pikhaak in de weer want de boot ging alle kanten op. Vervolgens de Linde op. We hebben vandaag als eindbestemming Steenwijk, waar we langs een graskantje plaats namen. Boodschappen gehaald en een ijsje gekocht.

Maandag 16 mei. Bewolkt en veel wind.

Vanmorgen vroeg door dochter gebeld, die uit de nacht kwam, met een verhaal dat een collega in de zorg zich had laten inschrijven bij de voedselbank. Het gaat echt niet goed voor grote groepen mensen in Nederland. De prijzen voor boodschappen, huur, energie rijzen ondertussen de pan uit. Geen gas uit Rusland en geen graan uit Oekraïne doen er geen goed aan. Na 23.000 gedode Russen en ook vele
Oekraïners hoop ik dat het niet al te lang meer gaat duren daar. Wishful thinking denk ik.                   Om 9.15 uur vertrokken we richting Veluwemeer. Veel sluizen onderweg dus ik weet niet of we Elburg vandaag halen. We maken nog wel steeds veel vaaruren per dag. Ondertussen zouden we wel moeten weten hoe de boot zich gedraagt. Onderweg veel beroepsvaart tegengekomen die uiteraard voorrang hadden bij sluizen. Wachten dus!

11.15 uur. Het regent. Fijn voor de boeren maar het duurde slechts 10 minuten. Het kijken tijdens regen door de “voorramen”is nog steeds een dingetje. Slecht zicht. Die moeten duidelijk vervangen worden. Nu moeten we op onze hurken door het windscherm kijken.

14.00 uur door de Ganzensluis naar de Molenbrug en zoeken naar het Reevediep. Dat staat niet op onze oude kaart dus Frans heeft ingetekend waar hij denkt dat de ingang is. De wind is intussen gaan liggen en de zon schijnt niet. Ook bij de Scheeresluis is geen of nauwelijks verval. Bij bruggen moeten we er aan wennen dat wij met beugel 3.80m hoog zijn.

16.00 uur. Toch in Elburg aan kunnen meren. Voor twee nachten geboekt. We hebben hier wifi! Morgen marktdag. ’s Avonds heerlijk gewandeld, boodschappen gedaan, gelezen en gekaart.

Dinsdag 17 mei.

Gewandeld, naar het Orgelmuseum geweest dat in het 14e eeuwse oude stadhuis gevestigd is. Met in de kelder nog de “gaten” waar de gevangenen destijds zaten, die dus letterlijk in de gaten gehouden konden worden. Een ontzettend leuk museum met zowel oude (kerk)orgels als een hypermoderne orgel van Ernst Leeflang en Gerrit Boon. Op de markt een stuk doorzichtig plastic gekocht om onze vaarkaart te beschermen bij regen. We missen de kist van de Bonaventura waardoor dit allemaal niet nodig was. Frans is ’s avonds nog naar de overzijde van het water gewandeld waar een watersportwinkel is. Zijn stappenteller stond vandaag op ruim 17.000! Diesel in jerrycans gekocht en ’s avonds sushi gegeten.

Woensdag 18 mei. Zonnig en warm.

Om 8.30 uur vertrokken over het Veluwemeer en voeren om 12.00 uur door de Nijkerkersluis. Het is nog niet erg warm dankzij sluierbewolking. Verder over de Randmeren naar Muiden. Terwijl wij aan de meldsteiger lagen moest de boot naar Pampus erlangs. Het paste net.  Na een frisse, windloze dag liggen we nu uit de wind en in de zon.

Donderdag 19 mei.

Om 8.15 uur vertrokken we. Daar de zeilboot, die naast ons lag, al  vertrokken was, hadden we meer ruimte om te manoeuvreren. Er was veel beroepsvaart onderweg naar en in Amsterdam. Vannacht heeft het geonweerd en geregend. Nu is het bewolkt en droog. Om 9.30 uur door de Oranjesluizen die al open stond toen we eraan kwamen. Mazzel. Om 11.40 uur waren we bij de sluis naar het Spaarne. Er waren werkzaamheden die ongeveer een half uur zouden duren. Intussen hebben we gegeten en is het 12.50 uur. Het regent en onweert  af en toe.

15.00 uur. Aangemeerd in Haarlem. De sluis ging om 14.40 uur draaien. Daarna € 3,50 betalen en na een bord met “welkom” had ik het wel even gehad. Tijdens de regenbuien kregen we lekkage bij onze schuiframen. De gootjes liepen vol om vervolgens naar binnen over te lopen. Met handdoeken gedept. Dat moet nagekeken worden. Heeft deze reis, met weinig regen,  toch nog nut gehad. We liggen, zoals gewoonlijk, weer op onze vertrouwde plek t.o. Teyler’s Museum. ’s Avonds een wandeling gemaakt om, door mij bij Ristorante Napoli aan het Houtplein heerlijke kalfsmedaillons met gemarineerde groentespaghetti en penne  te eten en door Frans tournedos met groente en gebakken aardappelblokjes. Als toetje werd uiteraard Dame Blanche door Frans besteld. Teruggekomen op de boot de handdoeken uitgewrongen en te drogen gehangen.

Vrijdag 20 mei.

We hebben een rustige dag gepland maar gaan, na er jaren niet naartoe gegaan te zijn, eindelijk Teyler’s Museum (1784) bezoeken. Het museum heeft de oudste Nederlandse museumzaal waarbij het interieur nagenoeg in originele staat is behouden. Vanmorgen stonden er twee brandweerauto’s en een brandweerboot voor het museum, maar er gebeurde vervolgens niets. Oefening? Iets na 11 uur gingen we naar binnen en hebben de prachtige zalen en enorme collecties betreffende kunst en wetenschap bewonderd. Om 12.45 uur kregen we een Lorentz-rondleiding over de Nobelprijswinnaar Hendrik Lorenz, die zijn eigen laboratorium in het museum had, verteld door twee acteurs. Dit kan ik iedereen aanraden. Ook leuk voor kinderen. Het is sowieso een prachtig en indrukwekkend museum waarbij je ook nog door de woning van de heer Pieter Teyler van der Hulst kunt wandelen. Teruggekomen op de boot begon het te regenen. We hoorden dat er in Brabant en Limburg zelfs  hagelstenen zijn gevallen. Opnieuw met handdoeken in de weer. Na 18.00 uur een Too good to go box opgehaald bij de Vomar voor € 2,99. Opbrengst: 2 Brusselse wafels, één brood, eierkoeken, pasteis de nata en 2 aardbeiengebakjes. Dat lopen we er wel weer af hoop ik.

Zaterdag 21 mei.

De ramen kunnen weer open! Het is gestopt met regenen. Wij werden door de brugwachter gewaarschuwd dat er vandaag tussen 12 en 14 uur roeiwedstrijden tussen brug 8 en brug 9 worden gehouden. Doorvaren dus. Dat deden we en kwamen in Leiden aan om 12.45 uur. We werden meteen verwelkomd door de havenmeester. De zon schijnt, maar de wind…. We zijn er een beetje klaar mee. De boot is erg windgevoelig gebleken bij wachttijden voor brug en sluis etc. Het is vandaag marktdag. Gezellig druk en ruim 8500 stappen gezet. Heerlijk haring gehapt. Terug op de boot hoorden we een trompet schallen (?).  We hebben voor het eerst tijdens deze reis  gedownloade Netflixfilms gekeken op de tablet.

Zondag 22 mei. Zonnig.

Vanmorgen lagen we voor de brug die om 10.00 uur zou draaien. De lichten stonden dubbel rood-enkel rood- dubbel rood, zodat we weer moesten dobberen. We voeren met “de jonge Theodoor” op. Een prachtige Barkas die bemand werd door één oude baas van een jaar of 78/80 schat ik. Hij zou tot Delft met ons meevaren. Om 11.45 uur hebben we aangemeerd achter de sluis, zodat we morgen meteen weg kunnen. Naar het winkelcentrum gelopen om boodschappen te halen en 2 “Doppers”. Een verjaardagscadeautje voor Frans. Om tijdens onze aanstaande fietsvakantie te gebruiken. IJsje bij de sluis en Guiness op het achterdek. De dag kan niet meer stuk. Ruim 8750 stappen.

Maandag 23 mei.

Om 8.15 vertrokken. Onderweg heb ik alle tassen met spullen en wasgoed weer ingepakt zodat het meteen de auto in gebonjourd kan worden als we weer in de haven zijn. Onze testtocht zit erop. Overwegend prachtig weer gehad en totaal 82 vaaruren gemaakt. Een goed begin van het vaarseizoen.

Wil Blom

Voor alle foto's: dubbelklik op de foto