Bonaventura 2020

Bonaventura: vakantie 2020

Op donderdag 9 juli 2020 zouden wij voor vijf weken vakantie vertrekken met de Bonaventura. Frans ging met de auto, en alle tassen, naar de haven en ik op de fiets. De fiets van Frans stond al op de boot. Wij hadden geen bijboot “aangehangen” zodat de fietsen achterop mee konden. We vertrokken om kwart over elf. Er stond wel wat wind en het was hoog water zodat wij voor het eerst dat wij met deze boot varen niet onder de Hoge Brug door konden varen. Vóór de Abtswoudsebrug kregen wij geen ruimte van een tegemoetkomende aak. Hij heeft ons waarschijnlijk niet eens gezien en met aan beide kanten een kleine halve meter speling passeerde hij ons. Frans heeft zijn claxon verschillende keren gebruikt maar het mocht niet baten. Wij zagen ook niemand in het stuurhuis tot hij gepasseerd was. De kans op “geen vakantie” was groot. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Onderweg begon het te regenen dus de Zuidwester op en rond 16.00 uur aangemeerd in de Passantenhaven van Leiden. De aan/uit-app gebruikte Frans voor het eerst. Werkt prima. De douches waren in verband met Corona gesloten. We hoefden voor de sleutel dus niet naar het brugwachtershuis! De volgende dag hebben we door Leiden gewandeld.

Zaterdag 11 juli. Droog en zonnig. Voor het eerst over de Does, de Kromme Does en  de Wijde Aa gevaren naar Uithoorn. Mooie vaartocht. Het duurde wel even voordat de brugwachter doorhad dat wij onder de Doesbrug door wilden maar uiteindelijk werd-ie wakker! Via het Braassemermeer, het Aarkanaal op de Amstel en om 14.00 uur arriveerden we in Uithoorn. Daar waren we een behoorlijk aantal jaren niet geweest en we waren blij verrast hoe mooi het daar geworden is. Leuke boulevard met eet- en drinkgelegenheden. Frank van de “Trixie” kwam nog even langs. Hij gaat morgen ook richting Weesp zoals wij.

Zondag 12 juli. Zonnig, af en toe bewolkt. 21 graden. Vanochtend hadden we geen stroom. Via de app aan/uit kon je, bleek achteraf, porties van 50kw “kopen”. Je moet dus zelf in de gaten houden of je moet bijtanken. Frans had besloten om via de Amstel naar Weesp te gaan en niet via de Vinkeveense Plassen. Die heeft smalle watertjes met weinig diepgang en, zoals later zal blijken is hij daar erg “bevattelijk”voor. In Nes aan de Amstel zag ik bij het mooie kerkje een sliert zondagrijders op de fiets voorbijsnellen. Wij waren op dat moment de enigen op het water. Heerlijk rustig. Op de Weespertrekvaart kwamen we de Trixie tegen. Frans dacht dat hij niet onder de brug door kon maar nadat er contact via de marifoon was bleek dat de hond waarschijnlijk een maagbloeding had. Zij waren op zoek naar een dierenarts. Later zou blijken dat het een gezwel op haar milt was en ze hebben haar in moeten laten slapen. Heel verdrietig natuurlijk.

Nadat we in Weesp waren aangemeerd hebben wij op onze wandeling een vrouw ontmoet die voor een prachtig huis bruine coniferen aan het wegsnoeien was. Zij bleek het onder architectuur gebouwde huis van de ontwerper overgenomen te hebben die het door privé-omstandigheden zelf niet kon afbouwen en bewonen. Ook triest natuurlijk.  Oorspronkelijk kwam ze uit Rotterdam! Uiteraard hebben we een ijsje bij Nelis gegeten.

Maandag 13 juli. Zonnig en warm. 25 Graden. Om 7.25 uur vertrokken richting Almere. Geen havenmeester gisteren gezien. Voordelig overnacht. Aan de wal is Café de Natte Krant intussen omgedoopt tot eetcafé De Witte  Walrus! Door Zeesluis Muiden, Sluis Almere richting Lelystad. Intussen werd het al behoorlijk warm en zonnig. Na de Vaartsluis hebben we meteen aangemeerd want er was iets met de schroef zei Frans. Toen hij de motor in z’n achteruit zette zag ik allemaal witte veertjes onder de steiger verdwijnen. Daarna geen probleem meer met de schroef. Rond half één was er weer iets in de schroef. Waarschijnlijk planten of zo. Het was in ieder geval zo verholpen. Rond 15.00 uur waren we in Lelystad. We lagen op een 3x24 uur-plek in de brandende zon. Intussen had Frans een Adventure 1000 (boot) ontdekt op internet waardoor onze route via Zwartsluis-Meppel-Hoogeveen-Emmen-ter Apel-Veendam-Groningen-Zoutkamp omgegooid werd. We zouden de kortste weg naar de jachtbemiddeling nemen in Haskerdijken (bij Heerenveen).

Dinsdag 14 juli. Bewolkt. Op weg naar Dronten. Daar een prachtig plekje aan een steiger gevonden genaamd Brejenburg. Plaats voor drie boten. Wat gefietst en boodschappen gehaald. Intussen was het gaan regenen maar we hebben ons bij terugkomst op de boot gefêteerd op brood met eieren en spek.

Woensdag 15 juli. Bewolkt en veel wind. Om 8.45 uur verlieten we onze mooie stek in Dronten om via de Kampersluis en Ketelsluis door de sluis in Blokzijl door het prachtige Kalenberg richting Ossenzijl te varen. Daar aangemeerd heeft Frans met verscheidene mensen getelefoneerd om informatie over de Adventure in te winnen. Morgen varen we naar Haskerdijken.

Donderdag 16 juli. Regenachtig. Om 9.15 uur vertrokken we terwijl het eerst miezelde maar later motregende. Regenjassen en Zuidwester weer aan en op. Via de Dr H.P. Linthorst Homansluis(!) kwamen we in Driesluizen. Verval 10cm? De Zuidwester werd verruild voor een pet. Varend over de Jonkers en de Tjonger kwamen we uiteindelijk bij de “koophaven”. Op het plaatje zag de boot er veel aantrekkelijker uit en ook de “binnenboel” was sterk verouderd. Voor die prijs wilde Frans er niet nog eens een paar jaar aan sleutelen. Toch goed dat wij geweest waren want anders blijf je er maar aan denken. Omdat onze route aangepast was voeren we nu naar Akkrum. Via het Nieuw Heerenveense Kanaal waar we twee “zwervers-/feestboten”tegenkwamen. De achterste werd gesleept door de “Waterbuffel. Daar zaten twee mannen bovenop met een afstandsbediening voor de besturing! Op de achterste stonden twee picknicktafels op dak.

Na aangemeerd te hebben in de haven Tusker de Marren in Akkrum zijn we na een wandeling bij een Chinees Restaurant aangekomen. Heerlijk gegeten. Ontzettend leuk dorp ook.

Vrijdag 17 juli. Warm en zonnig. 22 graden. Vandaag was rustdag. Wel gewandeld door Akkrum. Coopersburg gezien. Een hoofdgebouw met links en rechts 10 woningen. Begin 1900 heeft Folkert Cuijpers, bakkerszoon uit een gezin met 11 kinderen opdracht gegeven tot de bouw. Hij was naar Amerika gegaan, veranderde zijn naam in Cooper, verdiende veel geld en liet Coopersburg bouwen. Voor arme mannen en vrouwen van alle gezindten. Akkrummers kregen voorrang. Heel mooi aangelegd! Om 11.45 uur waren we op weg naar Leeuwarden, via de Kromme Knillis op het Prinses Margrietkanaal. Van het aquaduct Langdeel naar het Van Harinxmakanaal zijn we uiteindelijk aangekomen in Leeuwarden bij de Vrouwenpoortbrug. Met zicht op de Oldehove, de scheve toren van Leeuwarden bij de Prinsentuin. Mooie plek. Wat gewandeld. Morgen blijven we hier ook.

Zaterdag 18 juli. Bewolkt. 21 graden. Om 10 uur vertrokken we op de fiets om in Leeuwarden rond te struinen. In het Fries Museum geweest. Daar was een tentoonstelling van Friesland in de 2de wereldoorlog. Dat zou als een rode draad door onze vakantie lopen. Dat kan ook niet anders als het dit jaar 75 jaar herdenking/bevrijding is. Mijn Museumkaart was een paar dagen verlopen en de nieuwe lag thuis. Gelukkig kon mijn dochter een foto doorsturen (techniek staat tegenwoordig toch voor niets!) zodat ik de rest van de vakantie de pas vanaf mijn telefoon kon laten scannen. Op de markt een broodje lekkerbek gegeten. Vis zou deze vakantie ook een hoofdrol vervullen zoals later bleek. Bij het Grutterijmuseum genoten we van een heerlijk kopje koffie, in een pot aangeleverd met een Friese Oranjekoek die rose bleek te zijn (!) en een plak suikerbrood. In het winkeltje kochten we borsthoning. Het Boomsma-museum was jammer genoeg gesloten.

Zondag 19 juli. Bewolkt. 19 graden. Om 9.15 uur vertrokken we richting Zoutkamp waar we in Jachthaven Hunzegat 5 nachten zouden doorbrengen. Eerst over de Dokkumer Ee via Bartlehiem, keerpunt Elfstedentocht. Daarna Dokkumer Grutdjip. In Burdaard moesten we    € 3,50 betalen voor de bediening van twee bruggen. In een klomp bij de molen in Munhiem bij een Jachthaven(tje). Door de Willem Lorésluis, via de Slenk, Nationaal Park Lauwersmeer (zo’n 2000 hectare water!) uiteindelijk in Jachthaven Hunzegat in Zoutkamp afgemeerd. Dit was ons einddoel. En het regende! ’s Avonds genoten we bij restaurant “de Boeter”van een schotel die “in het net”heet. Bestaand uit frites, salade, kibbeling, inktvisringen, gebakken mosselen en een garnalenkroket. Weggespoeld met een Bitburger van de tap (Duits bier). Een ijsje van de “buurman”van het restaurant hielden we tegoed.

Maandag 20 juli. Zonnig 23 graden. Uitgeslapen, wasmachinemunten gekocht en de was gedaan. Mijn jongste zus zou worden geopereerd aan een hernia. Dat was wegens het Coronagebeuren uitgesteld. Spannend. Om 12.15 waren de wassen gedraaid en gedroogd, hadden we gegeten en konden we dus naar Zoutkamp lopen. Heerlijk langs het water. Met een nettenboeter gesproken en een vrouw wiens bakdekker te koop stond gepraat. Daar kwam een kijker/koper uit Brussel voor dus dat was ook spannend. De Franse taal was wel een probleempje. Daarna bij Dansker Is, zoals we onszelf beloofd hadden, een ijsje gekocht. Kwark/duindoorn, heerlijk. Nog lekkerder vond ik dan bij Nelis.

Dinsdag 21 juli. Wind, zonnig. Op de fiets vertrokken naar Lauwersoog. Veel tegenwind. Onderweg was een uitkijkpost met een geweldig uitzicht over natuurgebieden met vogels. In Lauwersoog zaten we een hele tijd langs het water te genieten van  alles wat vaart op de Waddenzee. Daarna een heel stuk langs de zee gefietst. Het was een prachtige fietsroute. Bij het kijken bij de sluis zagen/hoorden we dat er een touw brak van een schip. Dat klapte een behoorlijk stuk naar beden met een klap. Dat touw zat waarschijnlijk vast tussen een ander touw. Intussen was de temperatuur behoorlijk gestegen en werd het erg warm. Veel water drinken dus. Op de terugweg kwamen we in Vierhuizen bij herberg “Het lachende paard”. Intussen was het 15.00 uur en genoten we in de schaduw van een flesje Maallust, een biertje dat in Veenhuizen wordt gebrouwen. Teruggekomen in Zoutkamp trakteerden we ons bij Gaele Postma op vers gerookte paling, garnalen en gebakken poon.

Woensdag 22 juli. Wind. Zonnig. Wederom een fietsdag. Met mijn zus en Frans zijn broer afgesproken in Grijpskerk. Zo’n 14 km van Zoutkamp en 11 km van Tolbert (waar zij wonen). We hadden afgesproken bij het station. Bij warme bakker Jager hebben wij  op een lunch getrakteerd. Heerlijke uitsmijters met bruin brood en ham en kaas. Koffie en melk erbij en geserveerd in de achtertuin. Daarna zijn we met z’n vieren naar Zuidhorn gefietst. Aldaar een kadootje gekocht voor onze jongste zus die, na de geslaagde operatie van 3,5 uur (!) vandaag is ontslagen uit het ziekenhuis en naar huis mocht. Op het terras van het Oude Raadhuis in Zuidhorn genoten we nog van een biertje/ijscoupe.  Daarna zijn we elk ons weegs gegaan en na 18 km met tegenwind waren we weer terug in Zoutkamp. We vonden dat we wel een ijsje hadden verdiend en we waren om 18.35 uur weer op de boot terug.

Donderdag 23 juli. Wind. Bewolkt.Beddengoed gewassen en gedroogd. Daarna naar Zoutkamp gefietst en het Visserijmuseum bezocht. Een heel mooi, kleinschalig museum waar o.a. de visserij werd uitgelegd met een mooie maquette. De 2de wereldoorlog werd ook hier uitgebreid behandeld. Teruggekomen stond er teveel wind om op het achterdek te zitten dus hebben we onze tijd binnen doorgebracht.

Vrijdag 24 juli. Om 9.30 uur weggevaren met bestemming Leek. Daarvoor moeten we over het Leekstermeer. Dat is niet zo diep en daar hebben we al een keer weliswaar bijna vastgezeten maar toch….  het was uiteindelijk de enige manier om dicht bij de familie te komen dus we namen het risico maar. Om 10.10 door de brug in Electra: sluis Lammerburen. Is klaarblijkelijk geen sluis meer ondanks dat de sluisdeuren aan het eind opengingen en de brug omhoog (?). 11.40 uur: van het Van Starkenborgkanaal stuurboord uitgegaan naar het Hoendiep. We lagen meteen voor een brug en toen de brug openging passeerden twee beroepsvaartuigen elkaar op het Van Starkenborgkanaal waardoor het water onder ons weggezogen werd en de boot onbestuurbaar werd. Alles ging nog maar net goed en we konden doorvaren naar de brug van Briltil. Die ging 2x per dag open om in konvooi te varen door de komende vijf bruggen. De volgende opening was om 13.30! We konden in ieder geval rustig lunchen en nog een kaartje leggen! Toen we na verloop van tijd naar buiten keken zagen we dat de brug al draaide. Buiten gekomen draaide de brug niet maar lagen wij dwars in het water. Niet goed vastgemaakt. Gelukkig bleven wij het enige schip in konvooi. Onderweg door alle vijf bruggen zagen we 11 ooievaars en witte reigers. In dit gebied schijnen heel veel ooievaars te zitten. Prachtige rit die duurde tot en met de laatste brug bij De Poffert. Mooie steiger voor één boot. Daarna door het Lettelberterdiep, Leekstermeer naar de Jachthaven van Leek. Geen havenmeester gezien. Wel getelefoneerd maar we kregen geen reactie. ’s Avonds op visite bij de oudste zus. Was heel gezellig.

Zaterdag 25 juli. Zonnig en warm. Frans is met z’n broer op pad gegaan en ik ben gaan winkelen met als afsluiting een bezoek aan de Wereldwinkel waar mijn zus vrijwilliger is. Na de lunch zijn we op bezoek gegaan naar de jongste zus (die net uit het ziekenhuis was). Heel gezellig. Daarna naar de boot terug in de stromende regen.

Zondag 26 juli. Eerst regen maar daarna zonnig. Weer dezelfde route via het Hoendiep en de 5 bruggen in De Poffert, Enumatil, Briltil enz. genomen. Vandaag geen beroepsvaart tegengekomen op het Van Starkenborgkanaal.  Door de Dorkwerdersluis, Zernikebrug op het Reitdiep gekomen. De bruggen gaan bijna allemaal meteen open, zelfs de spoorbrug. Om 16.45 kwamen we bij De Punt na 6,2 vaaruren. Gewandeld door De Punt en twee winkels en een restaurant ’t Trefpunt ontdekt. Het restaurant gaat dinsdag pas open dus hebben we brood met forel en mosselen in dressing gegeten.  Morgen vijf sluizen naar Dieverbrug!

Maandag 27 juli. Bewolkt en regen. Om 9.20 vertrokken en om 11 uur onze regenjassen aangetrokken. Het was koud en nat. Om 12.05 uur lunch vóór de Kloosterbrug in Assen. Lunchtijd ook voor de brugwachter. De openingen van de diverse bruggen verliep niet zo soepel als een paar jaar geleden zodat we om 16.30 net door de Veense sluis kwamen en om 17.05 vóór de brug in Dieverbrug lagen aangemeerd. Daarna naar Diever gelopen en terug (2x2,5 km) om in eetcafé ’t Nieuwscafé een “vleestrio”voor Frans en voor mij een kip/kerriestoofpotje te bestellen. Daarna aan de overkant een ijsje gekocht. Dat kon niet in het restaurant.

Dinsdag 28 juli. Bewolkt. Veel wind. Op de fiets naar Havelte en Uffelte. Zo’n 30 km gefietst. Daar was niet zoveel te beleven maar we hebben wel even onze benen kunnen strekken.

Woensdag 29 juli. Bewolkt. Wind. Met de boot dezelfde weg gevaren als we gisteren op de fiets deden. Om 13.00 door de Lokbrug op weg naar de Paradijssluis in Meppel. Via het Meppelerdiep dat veel meer klotste dan ik dacht. Voor alle zekerheid de spullen maar gezekerd! Om 16.20 uur arriveerden we in Zwartsluis, in Jachthaven Kranerweerd. Toen we wilden wandelen naar Zwartsluis konden we geen gebruik maken van de “watertaxi”in verband met het feit dat de 1,5 meter afstand niet aangehouden kan worden aan boord. Lopen dus. Onderweg wel een zwerm ooievaars gezien. Zo’n 14 stuks. ’s Avonds de was gedraaid en gedroogd.

Donderdag 30 juli. Warm. Zonnig. Volgens het weerbericht zou het in Limburg zo’n 35 graden kunnen worden. Ik zag de bui al hangen. Vorig jaar was het ook zo warm. Om 10.15 uur de trossen losgegooid en richting Zwartewater naar Vollenhove vertrokken waar we om 11.55 uur bij nr 9 gingen liggen. We wisten niet of we in deze box mochten blijven maar dat bleek mee te vallen. Twee nachten geboekt. Een wandeling tot Toutenberg (ruïne) gemaakt en boodschappen gekocht. Op het achterdek was het onder de parasol nog uit te houden.

Vrijdag 31 juli. Zeer warm. Vanochtend met de bus vertrokken naar Emmeloord alwaar we over konden stappen naar Urk. Met onze mondkapjes op uiteraard.

Doordat we al sinds maart geen gebruik meer hebben gemaakt van het openbaar vervoer pakte Frans, uit gewoonte, zijn bankpas en heeft daarmee ingecheckt in de bus. Toen hij daar na een kwartier achterkwam en het netjes bij de chauffeur had gemeld hoefde hij niet te betalen. Wij waren de enigen in de bus dus we hebben een half uur een privéchauffeur gehad. Bij de overstap naar Urk heeft-ie uiteraard netjes de goede pas gebruikt. We stapten wel 2 haltes te vroeg uit waardoor we eerst drie kwartier gelopen hadden door een nieuwbouwwijk van Urk voordat we bij de haven aankwamen. Het was al erg warm! Door Urk rondgewandeld en bij restaurant Baarssen genoten van gebakken mosselen en een Urker Wok (witvis, zalm en garnalen met veel gewokte groenten). Daarna de bus (waarvan de halte erg dichtbij bleek) naar Emmeloord en vervolgens, na een uurtje, de bus naar Vollenhove genomen.

Zaterdag 1 augustus. Veel wind. Vanmorgen om 5.30 uur werden we wakker van de regen. Alle patrijspoorten stonden open, evenals het dakraam, waardoor er boeken “verzopen” waren en Frans zijn horloge en telefoon van tafel moesten. De buitentemperatuur was wel een stuk lager geworden. Heerlijk! Om 9.25 uur vertrokken we via het Zwarte Water naar Kampen. Er stond veel wind. Onderweg constateerden we dat achter de Mondenwaartsebrug aan een graskantje een mooie plek was waar je maximaal twee dagen mocht verblijven. Wij zijn doorgevaren uiteindelijk om 11.55 aangemeerd bij Jachthaven ’t Koggeschip in Kampen. De fietsen werden “afgehaakt” en we zijn naar Kampen gegaan. Aldaar hebben we een stadswandeling gemaakt en boodschappen bij AH gekocht. Op het water paradeerde een echt koggeschip. Heel mooi. Er lag ook een aantal driemasters langs de kade. Voor het eerst heb ik het kleinste huis in Kampen gefotografeerd. ’s Nachts om 2.30 uur liep Frans door de boot te spoken. Hij hoorde een “piepje”. Ik toen natuurlijk ook. Uiteindelijk bleek het van een boot naast ons te komen. Daar was niemand aanwezig dus toen maar weer naar bed gegaan. Er is niets ontploft!

Zondag 2 augustus. Bewolkt. Weinig wind. 22 Graden. Gisteren belden we de havenmeester of de Ganzensluis vandaag zou draaien. Volgens internet niet maar volgens hem gelukkig wel. Doordat het een kleine sluis is, 6 x 32 meter, moesten we tot de 4de schut wachten en waren we pas om 10.30 uur door de sluis. Toen we in de sluis lagen met 6 boten(bootjes) kregen we van de sluiswachter nog een compliment dat het zo geruisloos was gelopen. Geen geschreeuw etc. Iedereen deed wat-ie moest doen zoals ook tijdens een openingstocht in de sluis van Leidschendam. Dat ging ook heel rustig toen. Daarna zijn we voor het eerst door het Reevediep gevaren. Een kortere vaarroute naar Harderwijk in dit geval. Het Reevediep bleek een prachtige vaarweg met veel natuur en vogelbroedgebieden. We zagen buiten de vaarroute veel witte reigers door het water waden. Om 12.05 kwamen we bij een te bouwen sluis/brug? Daar was begeleiding via de politie. Even lunchpauze. Om 13.00 uur voeren we van het Drontenermeer af, en het Veluwemeer op. Om 15.15 liepen we vast! Zonder waarschuwing hield de vaargeul op en moesten we door een aardige man met zijn rubberboot losgetrokken worden zodat we om 16.30 konden inchecken bij de havenmeester van Jachthaven De Knar in Harderwijk. Daar hebben we heerlijk op het terras  spareribs en een schnitzel gegeten en dat alles weggespoeld met een Texelse Skuumkoppe van de tap. Afgesloten met een gratis kopje koffie. Intussen hadden we contact met Arjan en Helma. Zij lagen ook in Harderwijk en we besloten de volgende dag bij hen langs te gaan. Zij hadden een bizar verhaal over het verliezen van hun schroef onderweg (?). Van de havenmeester kregen we een mooie plattegrond van Harderwijk die we morgen gaan gebruiken.

Maandag 3 augustus. Bewolkt. 20 Graden. Op de fiets naar het Palingmuseum geweest. Best interessant hoe dat vroeger ging en nog steeds gaat. Met, ook voor kinderen, een leuke manier om via een filmpje zelf paling te roken. Frans is uiteindelijk geslaagd. We kochten in de winkel ernaast gerookte paling, 2 Hardewiekers en haringsalade. Daar hebben we tijdens de lunch en avondeten van genoten.  Om 14.00 uur kwamen we bij de boot van Helma en Arjan. Zij lagen in het centrum langs de kade. Gisteren driedubbel!! Na eerst op het achterdek te hebben gezeten zijn we toen het begon te regenen naar binnen gegaan. Gezellig bijgepraat en weer teruggefietst naar de boot. Morgen gaan zij naar Elburg en wij naar Spakenburg.

Dinsdag 4 augustus. Veel wind. Zonnig. Om 9.30 uur vertrokken naar Spakenburg. Nadat het gisteren zo regende zijn de boeken opnieuw nat geworden. Harde leerschool. Nu alles gedroogd en ergens anders gelegd. Om 11.30 kwamen we bij de Nijkerkersluis en daar bleken al 11 boten te wachten. Er kwam een binnenvaartschip. Dat ging uiteraard vóór waardoor we pas om 13.20 uur door de sluis waren. Bijna twee uur gewacht en dan maar 15cm verval. Jammer. We hoefden gelukkig niet zover te varen en konden om 14.05 een plekje in Spakenburg vinden. Wij hebben een autoradio aan boord die in elke haven maar één of twee zenders te pakken kan krijgen. Het is dus in elke haven een verrassing. Radio 1,2 of Qmusic of Veronica. In Spakenburg hadden we Radio Veronica. Op de fiets naar het centrum zagen we dat het er wel erg druk was. Het centrum bestaat hoofdzakelijk uit één straat waar “alles” gebeurt en iedereen moet zijn. Net de dijk van Volendam. Wij hebben de fiets een paar straten verder geparkeerd en zijn boodschappen gaan halen. Daar bleek het allesbehalve druk te zijn. Een verademing in deze periode van Covid-19! Het werd wel erg warm en zonnig en de temperatuur stijgt met het uur lijkt het wel. We werden verrast toen er langszij terwijl wij op het achterdek zaten een “Phantom 65” langszij kwam. De Miramar uit Volendam. Zag er erg duister en ondoorzichtelijk uit met die getinte ramen. Enorm. Kost een miljoentje of zo?

Woensdag 5 augustus. Zonnig. Warm. Vanmorgen gehoord dat er in Rotterdam in bepaalde gebieden het dragen van een mondkapje verplicht wordt. Het is al zo warm. In Amerika zijn intussen al 18,5 miljoen (!)  besmettingen hoorden wij op het nieuws. Op de boot hebben we gelukkig niet veel met de Corona te maken, maar in drukke gebieden zoals hier in Spakenburg moet je toch wel oppassen. Een ijsje hier kopen is al een uitdaging. Op de kade achter onze boot zagen we een vrouw op straat liggen met een arm in de lucht. Voordat we haar wilden oprapen kon ik gelukkig aan de aanwezigheid van kettlebells constateren dat ze aan het sporten was. Je moet ook overal op letten!

Donderdag 6 augustus. Zonnig en erg warm. Om 9.30 heeft Frans de parasol op het achterdek opgezet. Het is nu al erg warm. De meter op de boot, uit de wind en in de zon meet nu 41graden. Om 11.45 door de sluis van Muiden en om 14.00 uur meerden we aan in Vreeland, bij Nigtevegt. Zeer idyllisch bij een bruggetje langs het gras. Vlakbij een waterpunt waar iedereen zijn waterflesje kan bijvullen. We konden eindelijk met een stoel op het gras in de schaduw zitten. Heerlijk. Vreeland is genoemd naar een kasteel met die naam dat in de 16e eeuw werd gebouwd. Het had 1810 inwoners in 2019 dus is het qua inwonersaantal een dorp ware het niet dat het in 1265 al stadsrechten had gekregen. Een dorpse stad dus. Met zelfs een “dagwinkel”. Een kleine supermarkt waar we o.a. door hen zelf gegrilde kippenpoten hebben gekocht. Van een ijsje genoten met één bol voor € 2,00 bij de ijsboer. Op de terugweg liepen we langs het water terug door de voortuintjes van de bewoners. Heel apart. Dit stukje Vecht is eigenlijk geen rivier maar gracht. Het is namelijk gegraven in de 15de eeuw om een scherpe bocht in de Vecht af te snijden!

Vrijdag 7 august. Zonnig. Erg warm. 35graden. We hebben besloten omdat het alsmaar warmer wordt voortijdig naar huis te varen. Uiteindelijk zijn we dan bijna vijf weken weggeweest dus niemand hoeft medelijden met ons te hebben. Om 9 uur gingen we door de Leerbrug van Vreeland om vervolgens 50 meter verder tot 9.30 uur vóór de volgende brug te moeten wachten. Het is intussen al verschrikkelijk warm geworden. Alle boten langs de kant zijn voorzien van lakens, parasols etc. om maar in de schaduw koffie te kunnen drinken. Om 10.50 net door de Nieuwersluisbrug gevaren na ruim een half uur gewacht te hebben met ondertussen 8 boten. Na telefoneren om 10.25 uur bleek de mailbox vol te zitten. Dobberen dus. Tijdens het varen konden we gelukkig nog wel wat wind vangen en uiteindelijk kwamen we om 11.50 uur bij een graskant aan waar we twee meisjes troffen die uit eigen tuin twee zure appels aan ons hebben verkocht. We lagen heerlijk onder de bomen. Weliswaar met brandnetels langs de kant maar ik stapte over de reling zodat ik er geen last van had. Frans ging koelbloedig door de brandnetels! Het was intussen zo’n 34 graden. Het (luie) zweet drupte van alle kanten neer. ’s Middags een ijsje en boodschappen gekocht. Een stukje gewandeld maar het was eigenlijk te warm voor alles.

Zaterdag 8 augustus. Zonnig. Warm. 35 graden. 9.20 uur uitgevaren richting Nieuwegein. 9.55 uur door de brug van Oud-Zuilen richting Utrecht waar we na jaren weer eens door het centrum alle stenen bruggetjes onderdoor zijn gegaan. Nog steeds erg leuk ondanks de rondvaartboot en waterfietsers die je onderweg tegenkomt. De sluis is ook altijd gezellig met die trappen waar mensen met kinderen in ons geval de meegebrachte lunch aan het nuttigen waren. Ook nog een aardig verval. Toen we later vóór de Oranjebrug lagen te wachten hadden we een Duitser voor ons die met alles bezig was behalve waar hij mee bezig zou moeten zijn. Toen hij eindelijk oplette zette zijn vrouw (?) de bimini op zodat hij ineens niets meer zag. Heel spannend allemaal waardoor Frans in het Duits iets heel hard riep en hij ineens haast bleek te hebben. Zo kwamen we dan uiteindelijk toch de brug nog onderdoor. De volgende bruggen met deze meneer waren geen probleem meer. Om 12.50 uur lagen we, nadat we het Amsterdam-Rijnkanaal vanuit de Zuidersluis naar de Noordersluis waren overgestoken uiteindelijk aan de trappen in Nieuwegein.

Door de hitte waren deze goed bevolkt door groepen jongeren met muziek. Zij zijn tot ’s avonds, met andere oudere  groepen aanwezig geweest. Er werd veel gezwommen, van de brug gesprongen enz.               ’s Middags heel even op de fiets naar het winkelcentrum geweest maar het was zo warm dat ook dat geen genoegen was. Morgen naar huis!

Zondag 9 augustus. Zonnig en warm. Volgens het weerbericht zou deze hitte in ieder geval tot aanstaande vrijdag duren. Frans had Jan Leyten al opgebeld en gemeld dat we vandaag terug zouden komen. De box is vrij. Mijn zonnebril is zo vaak op en af gegaan dat het schroefje het voor gezien hield. Met een afgeknepen kopspeld is dat gelukkig verholpen. Zonnebrand en zonnebril zijn onmisbaar gebleken de afgelopen weken. Om 9.35 de trossen losgegooid en bij de Wiersebrug heeft Frans nog, voor alle zekerheid, 40 liter diesel getankt bij Total. Om 10.48 voeren we de Koninginnesluis in. Dat is vreselijk. Een gigantische sluis met 10cm verval en als de sluisdeuren opengaan vaar je meteen in de volgende gigantische sluis zonder verval maar de sluiswachter moet natuurlijk wel alle sluisdeuren bedienen. Dat geeft heel veel tijdverlies. En om 11.15 uur kwamen we er met nog twee bootjes uit. Gelukkig konden we in de sluizen bakboord aanmeren en lagen we daardoor wel heerlijk in de schaduw. Geen zuchtje wind. Varend over de Lek hebben we onze voeten regelmatig in een emmer Lekwater gedompeld. Het was bijna niet uit te houden op het dek. Ook is er een aantal emmers water over het achterdek gegooid om af te koelen. De temperatuur bleef rond 35 graden. Het was wel erg rustig met het vaarverkeer op de Nieuwe Maas. Dat was heel prettig. Om 16.15 uur waren we door de Parksluis en tegen 17.00 uur lagen we op “onze” plek in de haven. Ook daar was het erg rustig. Veel boten waren nog weg.

Uiteindelijk hebben we 94 draaiuren gemaakt.

Weinig gefietst en weinig gewandeld. Wel een mooie route gevolgd.

Voor alle foto's van deze tocht (jammer genoeg niet allemaal in chronologische volgorde) klik maar dubbel op de foto hieronder