Vakanties 2013

Vakantieverslag van de Liesbeth 2013.


Na terug komst van de openingstocht van WSVO naar Brielle hebben ik en Betty besloten om maandagmorgen om half 8 te vertrekken richting het noorden. Het is 15 graden.
I.v.m de hoge waterstand op de Lek en de Neder-Rijn gaan we via de Randmeren. Om half 1 meren we af op het eiland van de Unie van Watertoeristen op de Kaag, een lekker plekje uit de wind. Dinsdag is het best lekker weer dus blijven we nog maar een dag langer liggen.  ‘s Ochtens zien we Huib en Manna voorbij varen richting de Amstel w.s.v Jan Ploegensluis.
Woensdagmorgen 12 juni. Het is bewolkt maar de temperatuur is best lekker. Om 8 uur gaan de touwen los. Onderweg bij de Tolhuissluis is net de ROLIN van KOOS en Nel aan het afmeren.
Bij de Jan Ploegensluis aan de Amstel maken Betty en ik de Liesbeth vast. Ook donderdag blijven wij liggen vanwege het slechte weer: harde wind en hevige buien.

Vrijdag 14 juni: de wind is gaan liggen en het is droog. 9 uur vertrekken wij naar Weesp waar we om kwart over twaalf aankomen. Op het Amsterdam-Rijnkanaal was het aardig hobbelig, gelukkig dat de boel binnen gezekerd was.
Na het nuttigen van een drankje even de stad in, wat boodschappen doen en uiteraard een ijsje bij Nelis. Heerlijk.
Zaterdag blijven we in Weesp. Windkracht 7bft, maar Zondag gaan de trossen los om 9 uur richting Muiden. Het is mooi weer. Na het schutten in de Grote Zeesluis varen we met een matige wind kracht 4/5 bft het IJmeer op. De Liesbeth voelt zich helemaal in haar element. Op naar de Hollandsebrug en de Randmeren op.  Om kwart over twaalf zijn we bij de scheidingston.  Stuurboord af de inloopgeul naar de Eem in. Voorbij Eemdijk een heerlijk plekje en we besluiten een paar dagen te blijven liggen en te proberen  een  Snoekbaars te vangen. Nog steeds veel  wind uit de wal vandaan. Onverwachts zie ik de benen van Betty in de lucht gaan en lag zij haast buiten boord! Gelukkig is het goed afgelopen: alleen een scheurtje in haar neus en een bril die niet goed meer past. 
Maandag is het raak: het is mooi weer en de eerste Snoekbaars is gevangen. Dinsdag zijn wij gebleven, de eerste zomerdag met 22/25 graden.
Woensdag 19 juni: het weer is goed, we maken los en varen naar Spakenburg. Weer boodschappen doen, Hollandse Nieuwe happen en water tanken. De Spakenburgse haven is grotendeels vernieuwd maar is nog niet geheel af.
Donderdag om 8 uur vertrekken  we, het is lekker vaar weer maar de voorspelling voor ‘s middags ziet er niet best uit: opstekende  wind en regen. Wij besluiten  bij Harderwijk de Hogevaart in te gaan bestemming jachthaven van Biddinghuizen(zie foto)
Ook dit is een steunpunt van de Unie. Hier aangekomen en de Liesbeth vastgeknoopt. Het is inmiddels gaan regenen en de havenmeester komt even langs: handjes schudden en een praatje.
Betty vraagt of er iemand aan het wassen is, ze krijgt te horen dat de machine niet gebruikt word, dus gaat zij ondanks de regen maar wasjes draaien.
Vrijdag en zaterdag blijven we liggen,  ‘s middags is ook de Rolin aangekomen
Zaterdag is het slecht weer en opnieuw regen en veel wind: 7bft. Geen weer om het Ketelmeer op te gaan. Ook Zondag, maandag en dinsdag blijft het weer onstabiel.
Woensdag 26 juni. Na water getankt te hebben en een nieuwe gasfles aangesloten  om 7.40 uur zijn we weggevaren. Het is mooi weer, maar er blijft een strafwindje staan, zeker als we de Ketelsluis uit varen naar Kampen. De Rolin vaart mee. Op naar de Gansesluis. Er loopt aardig wat boven water op de IJssel dus schroeven we het toerental maar op. Om 11.45 uur komen we bij de sluis aan.  Daar komen net twee schepen uit dus heb ik  al snel een  box bij w.s.v Koggeschip.
Vierdagen blijven we hier liggen. Maandag 1juli gaan we twee dagen met de trein naar Rotterdam omdat onze kleindochter afscheid neemt van haar basisschool. Woensdagochtend varen wij naar Zwartsluis en voor Meppel draaien we de Hogeveensevaart in richting Rogatsluis (zie foto) en hebben boven de sluis in een zijtak van het kanaal een leuke ligplaats.
Donderdag 4juli: wij gaan vroeg uit Rogat want we willen een beetje op tijd in Noordscheschut zijn, dus 7.30 de touwen los maar door een foutje in de Almanak zijn we een uur te vroeg bij de Ossesluis. Die gaat pas om 9.00 schutten dus vast maken maar, want er zijn nog een aantal boten voor ons van de vorige dag.
12.00  komen wij bij de sluis Noordscheschut (zie foto) aan. Het was spertijd en erg druk. Na 2 en half uur wachten zijn we door de sluis en we vinden nog een plekje. Dan kunnen wij op de fiets stappen en boodschappen doen. De volgende dag varen  wij naar Nieuw Amsterdam want daar ontmoeten we als het goed is de Waterman  met Sjaak en Jeannette. Daar aangekomen stelt Sjaak voor om nog een stukje door te varen naar Erica of Klazienaveen. Bij de Oranjesluis hebben we een leuke ontmoeting en tijd voor een drankje.
Verder hebben wij de zelfde route gevaren.
Het zijn 6 heerlijke weken geweest. Het vervolg kunt u lezen in het verslag van Sjaak.

Als sluiting een heerlijk etenje in Overschie.

En dan hieronder het verslag van Sjaak:

Op vakantie in 2013.

Eerst op zaterdag avond 29-6-2013 mijn 65e verjaardag gevierd met een etentje, was erg gezellig en lekker.
Zondag kunnen we pas om 11.00 uur door de Parksluis.
Jammer maar het is niet anders.  We varen nu door naar  jacht haven de Peiler bij Vianen om te overnachten.
Eenmaal afgemeerd wordt het steeds warmer en gaan we de korte broek aan trekken, wat we toen nog niet konden weten is dat de korte broek voorlopig niet meer uit hoefde.
We overnachten daarna in Wageningen.
De stuwen op de Lek zijn niet meer open dus moeten we schutten. De stuw van Driel staat wel verder open als normaal en we komen bij Arnhem niet veel harder dan 6,5 tot 7 km per uur.
Maar als we eenmaal de IJssel op gaan is de snelheid veranderd naar 17 km.
Gaan door tot W.S.V. ”De Mars” in Zutphen.
Het is totaal niet druk op de IJssel.
Gaan bij Eefde naar binnen en stoppen in Almelo bij de Almelosche Watersport Vereniging waar we binnen in de haven moeten afmeren.
Gaan verder naar Coevorden waar we overnachten.
Nemen hier contact op met de Liesbeth. Deze zijn nu bij de Noordseschut en we spreken af dat we
elkaar tegenkomen bij Nieuw Amsterdam.
Wij moeten nu nog door een sluis op het Stieltjeskanaal. Voor ons vaart ook nog een jacht deze gaat de sluis in en wij willen aansluiten, maar de sluisdeuren gaan al dicht. Wij zijn niet gezien door de sluiswachteres en dus gaan we met de volgende schut mee naar boven.
In Nieuw Amsterdam wachten we op de Liesbeth en gaan dan gezamenlijk naar Klazienaveen.
Deze kant op hebben ook wij nog nooit gevaren. Eerst door de bestaande sluis van Erica en dan verder naar Klazienaveen. We meren af voor de Oranjesluis waar nog één plekje vrij is dus moet de Waterman afmeren naast  de Liesbeth, maar dat is geen probleem.
Klazienaveen
Het blijft nog steeds mooi en erg warm weer.
Bij deze sluis is de douche, water, elektra en je afval kan je ook hier kwijt.
De sluis heeft nog wel wat gebreken de sluiswachter moet dan ook regelmatig naar de machinekamer om de boel te resetten en op hand bediening verder gaan.
Deze sluis is volgens mij geheel gerenoveerd.
Fietsen naar Emmen dit is ± 15 km heen maar ook weer terug.
We fietsen ook nog  een stuk langs de nieuwe  Veenroute het ziet er allemaal netjes uit.
Boodschappen gedaan in  Klazinaveen, dit is niet zo ver om te fietsen.
Je kunt er ook voor kiezen om in Klazinaveen af te meren dan is het winkelcentrum aan de overkant.
Het is drukker dan dat men had verwacht er zijn nu al 1000 boten gepasseerd, daardoor zijn alle boekwerkjes al op, maar de nieuwe zijn al weer besteld.

Dan gaan we de nieuwe vaarweg op je ziet veel dingen op de wal staan zoals exposities,een giraf,oude boten en heel veel stenen uit de ijstijd die tijdens het graven van deze vaart naar boven zijn gekomen.
Het begin van de Veenroute
Pas op voor overstekend wild










De sluizen hebben wel iets bijzonder, een spaarsluis, koppelsluis deze is een beziens waardigheid waar al veel mensen op af zijn gekomen met de fiets of auto.

De Koppelsluis: twee sluizen achter elkaar
Je kan goed zien dat de bestaande kanalen door de nieuwe met elkaar verbonden zijn.
Een stukje nieuw gegraven Veenvaart

Dan komen we in Barger-Compascuum dit is een open veen museum waar ook ligplaatsen zijn.
Je betaalt hier voor de eerst nacht 10,00 euro per persoon maar dan is de toegang tot het park gratis.
De volgende nacht betaal je zoals gewoonlijk per meter maar je mag nog steeds gratis het museum in wat zeer de moeite waard is.
Demonstratie turfsteken
Voor de plaggenhut
Wij varen dan weer verder naar Ter Apel. Onderweg zijn er nog genoeg afmeer mogelijkheden maar wij gaan deze voorbij.
Overnachten in Ter Apel.
Van uit hier is, blijkt later, konvooivaart ingevoerd wat zeker geen verbetering is.
Je moet nu soms wel 2 uur wachten voordat je verder kan.
Wij overnachten weer in het Spoordok van  Musselkanaal .
Gaan om 8.00 uur weer verder maar bij de Eurobrug moeten we weer 2 uur wachten.
Daarna komen we weer een oude bekende sluiswachter tegen en daarna gaat het allemaal als een speer en zijn we zo bij Veendam.
Maar wij gaan bakboord uit naar Bareveld waar een mooi steiger is voor 3 a 4 boten.
Bareveld
Dit vinden wij een mooi plekje, je ziet hier oude tractoren, auto, vrachtauto s en motoren  over de weg langs komen en ook alle boten die via het Zuidlaardermeer deze kant opkomen.

Wij gaan ook via het Zuidlaardermeer, je wordt opgehaald door de sluis- en brugwachters die op de scooter bij je blijven.
GPetje af voor deze mensen: te veel boten voor de sluis? Geen probleem, dan moet de rest maar even blijven dobberen na de sluis, maar iedereen gaat mee.
Als eerste boot misschien niet zo leuk, maar als laatste ben je zo blij als een kind met een ijsje.
Ook dit is een mooie route, de bruggen hebben aparte namen zoals bv Schoolmeesterbrug
Bij Groningen aangekomen kunnen we gelijk de sluis in varen. Hier merk ik dat er iets niet goed is met de motor.
Na de sluis het luik open en dan zie ik dat ik de olievuldop ben vergeten na het bijvullen, maar dat is niet het probleem.
Liesbeth op geroepen dat we even moeten afmeren.
Dan zien we al wat het probleem is: de steun waar de morse gaskabel op zit is afgebroken.
Deze kabel vast gezet met tyreps en we kunnen weer verder.
We varen nu weer naar Briltil waar we inmiddels al meerdere keren zijn geweest.
Hier is het geen probleem om de steun te lassen.

Liesbeth moet een nieuwe gasfles hebben en deze wordt dan netjes aan de boot afgeleverd.

Gaan nu via Kollum naar Dokkum waar we niet overnachten het is nu veel te warm om in Dokkum te blijven
Dus varen we terug naar een marekriteplaats waar Dik nog even 2 snoekbaarzen en een snoek vangt dit is een wereldplek volgens hem.

Wat een kanjer!
Maar we moeten toch weer verder. Eerst naar Zwaagwesteinde voor de boodschappen en dan maar een plekje zoeken dit is door de harde wind die over het kanaal staat een probleem, dus varen we verder tot even voor Grouw, in de Greft is nog plaats genoeg.
Hier zijn erg mooie afmeermogelijkheden om het eiland heen.
Mooi plekje in Vluchthaven de Ketting bij Genemuiden
Nu is het voor ons weer oude kost zoals Sneekerhof, Akkrum, Driewegsluis, Giethoorn, Vluchthaven Genemuiden. Hier ontmoeten we de Walkabout.


En dan via de Randmeren, bij de Nijkerkersluis is het druk en dan komt er ook nog een beroepsvaarder die voor gaat, maar dan gebeurt er iets wat je nooit wil overkomen: een jacht gaat in de brand! Mensen springen met hun honden overboord en worden op gepikt door andere boten.
De boot brandt helemaal uit. Wat gaat dit dan snel!
De Liesbeth reageert ook niet meer zoals het moet op het gas geven. Dit merkt Dik met het verhalen voor de sluis, na een kleine controle blijkt de gaskabel gebroken.
Sluis langzaam in en uitgevaren en wij gaan kijken of er plaats is in Nijkerk, het is hier erg stil en we meren dan ook aan de overkant van de jachthaven af.
Dik heeft een reservekabel bij zich, dus is er geen probleem deze monteren we de andere dag.
We gaan nu naar huis via de Eem, Muiden, Weesp,…..sluizen, dan even paling gekocht bij Evelings.
Nu naar de Kaag en dan naar WSVO.
Dit moest een kort verslag worden, maar dat is me niet gelukt en er valt nog genoeg te vertellen maar dan blijft er niets nieuws meer over.
Wij hebben ± 820 km in 107 uur gevaren en weer heel veel gezien, en het erg naar ons zin gehad samen met de Liesbeth.
Groet,
Sjaak v.d. Klooster


De Walkabout ook al naar het Noorden!


Rita en ikzelf zijn dit jaar weer naar het noorden gegaan. We hebben voor een groot gedeelte dezelfde route gevolgd als Dik en Sjaak en daarom heb ik er voor gekozen om in plaats van een verhaal een fotoverslag op de blog te zetten. De foto's spreken denk ik voor zich.
Klik maar op deze link


Geen opmerkingen:

Een reactie posten