Walkabout 2020

Na een hele vreemde tijd waarin we, omdat er toch niet gevaren zou kunnen worden ivm Covid 19, ook nog vrij plotseling een ander huis kochten, zijn Rita en ondergetekende toch nog eventjes met de Walkabout weg geweest.

Op zondag 2 augustus vertrokken we in verband met het tij pas vroeg in de middag. Er was bijna geen vaart op de Nieuwe Maas. We voeren lekker rustig naar Nieuwpoort, een haventje waar we een paar jaar eerder ook al eens overnacht hadden. We hadden daar toen in een “zorgbakkerij” heel lekker brood en koeken gekocht, maar deze keer hadden we pech: bakkerij gesloten. De volgende dag via Vianen over het Merwedekanaal en de Linge naar Gorinchem. Deze keer zijn we daar alleen maar doorheen gevaren, want we wilden naar Woudrichem. In de Lingesluis hing weer een nieuw gedicht en op de Waal  bleek door de combinatie van wind tegen tij een aardig golfje te lopen. De havenmeester van Woerkum stond ons al op te wachten en we kregen een mooi plekje.

Dinsdag kwam onze schoondochter met kleinzoon, want we hadden kaartjes besteld voor Slot Loevestein. Vanuit Woudrichem vaart een voetveer over de Afgedamde Maas naar het kasteel.

Toch nog even gevaren dus, die dag. Nadat Tygo en ik het kasteel verkend hadden en Tygo zijn schietkunsten met het kanon en het musket had laten zien ’s avonds nog een lekkere pannenkoek naar binnen gewerkt bij de Pannekoekenbakker aan de haven.

Woensdag eerst nog even Woerkum in de rondte gelopen en mooie foto’s gemaakt en daarna vertrokken over de Afgedamde Maas naar Heusden. In de Wilhelminasluis is het water nog net zo helder als vroeger en het wemelt er van de jonge visjes. Toen we in Heusden aankwamen, bleek daar aan het boodschappensteiger buiten de haven nog een mooi plekje te zijn. De rest van de dag lekker gezwommen en geluierd. ’s Avonds in de kuip koper gepoetst, een vakantie-ritueel. De volgende dag lekker blijven liggen, zwemmen en luieren.

Vrijdag 7 augustus na het boodschappen doen bij de groentenjuwelier (zeker als je kijkt naar de gehanteerde prijzen) om 10 uur vertrokken. Op de Bergse Maas voeren heel veel jachten, maar bijna geen beroepsschepen. De nieuwe sluis in Lith had last van een storing, maar gelukkig werden de jachten in de oude sluis geschut (door een vrij chagrijnige sluiswachter). In de Gouden Ham wilden we graag aan het Lange Land liggen, maar daar was alleen nog maar een plek van een meter of zeven. Gelukkig wilde de buurman wel een stukje opschuiven en toen pasten we er mooi tussen en lagen we op één van onze lievelingsplekjes. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot boven de 30 graden, dus verplicht zwemmen. ’s Avonds nog de rubberboot opgepompt.

Zaterdag de dag begonnen met een frisse duik en na het ontbijt de motor achter de rubberboot gehangen. Maar die deed het niet en ik kon het ook niet zo snel fiksen. Dan maar roeiend de visite opgehaald in Maasbommel. Die pasten met alle bagage zowaar in één keer in het bootje, dus ik hoefde gelukkig maar één keer te roeien. Toch werd het een hele leuke dag, alleen die waterplanten hadden wat onze kleindochter betreft niet gehoeven. Visjes en krabben oké, maar die waterplanten …….

De zondag hebben we na de ochtendduik in gepaste rust nog op de Gouden Ham doorgebracht en de volgende dag zijn we aan de terugreis begonnen, want we moesten op 13 augustus weer terug zijn in  Rotterdam. Die terugreis ging over dezelfde als de heenreis.

Dubbelklik voor een fotoverslag maar op de twee koppen hieronder