Vorig voorjaar had ik met Loes het idee om aan boord AIS.
te plaatsen. AIS is een automatisch identificatie systeem, dit is in de
beroepsvaart een verplichting maar wij als recreatievaart mogen er ook gebruik
van maken. Dus je gaat eens rond vragen, eerst aan de borreltafel in de
kantine, daar kwam ik er achter dat de meningen nog al uiteen lopen, de een
vindt het het wel wat en de ander vaart al zijn hele leven zonder, dus waarom?
Maar ja de vaart der volkeren is nu eenmaal niet te stuiten.
In 1960 zwom ik op
woensdag middag de Oude Maas over maar dat gaat
vanwege de drukte allang niet meer. Nu was ik wel op de hoogte van
software die je kunt gebruiken om te kijken wat er om je heen gebeurt maar hoe
het allemaal in z'n werk gaat was een beetje een raadsel. Goede raad is
tegenwoordig niet duur want we hebben internet en je kan daar wel de nodige
informatie op vinden. Complete navigatie systemen, plotters, splitters, transponders, ontvangers, antennes
en gps antennes, alles is de revue wel gepasseerd.
Een ontvanger van het AIS signaal heb je niet echt nodig
als je een internetverbinding hebt, dat kan je via MarineTraffic zo ontvangen,
maar internet aan boord is niet altijd beschikbaar. En een compleet
navigatiesysteem was me wat te kostbaar en ook onhandig groot, wij motorbootvaarders hebben nu eenmaal geen kaartentafel met een navigatie hoek. Al zijn de
kaartplotters wel wat bescheidener in formaat
geworden, maar het apparaat staat voor de ramen en dat lijkt me niet wenselijk.
Dus om alles en beetje betaalbaar te houden heb ik gekozen
voor een iPad (die had ik al) en een transponder. De transponder is een
apparaat dat niet alleen een signaal ontvangt maar ook een signaal uitzendt want het is de
bedoeling dat ik niet alleen zie wat er om me heen aan scheepvaartbewegingen
gebeurt, maar ik wil ook dat ze mij zien. Daarbij komt er een tweede marifoon
antenne en een aparte gps antenne.
Als je dan thuis of op je boot komt en je neemt de moeite
om de gebruik en installatie handleiding door te lezen dan is het een fluitje
van een cent om de boel aan de praat te krijgen.
Bij mij duurt het wat langer, maar alles werkt uiteindelijk
prima.
En dan is natuurlijk de vraag wat merk je er van als je aan
het varen bent, eigenlijk niets, je moet nog steeds goed uitkijken en je melden
bij de scheepvaart begeleiding. Maar je merkt wel aan de begeleiding dat ze je
zien. Je bent natuurlijk altijd wel zichtbaar geweest op de radar, maar nu hebben ze er ook een naam bij op het beeldscherm.
Het voordeel is wel dat we nu om de hoek kunnen kijken en
dat merk je bij het oversteken van druk bevaren kanalen zoals b.v. het
Amsterdam-Rijn kanaal. Als je in sluis Driemond bent kan je alvast zien hoe
druk het is, en in smal Weesp, op de terugweg, kan je het rustig aandoen als
je ziet dat er druk verkeer is in het kanaal.
Dus wat heb je nodig om de omgeving te bekijken?
Met internet: laptop, tablet, iPad of smartphone plus de
juiste software.
Zonder internet: kaartplotter plus AIS ontvanger.
En wil je daarbij dat anderen je zien, dan ook een AIS transponder(zendt altijd uit als hij aanstaat
natuurlijk) en als je niet nieuwsgierig bent is dat voldoende. Maar als je ook
wilt zien dat hij het echt doet dan heb je een kaartplotter of laptop
nodig. Alle andere ontvangers die via internet gaan werken natuurlijk ook, maar die hebben een vertraging.
Zo dat was het dan, ik zal best wel het een en ander
vergeten of verkeerd hebben maar met dit verhaal heb ik de belofte aan de
bemanning van de Nedima ingelost. Afgelopen voorjaar kwam in Weesp het bestaan van AIS ter sprake. WSVO ers kom je
overal tegen.
Loes vindt het nogal een saai verhaal, Sorry het is niet
anders.
Chiel.
Chiel.
Beste Chiel, Ik vind het helemaal geen saai verhaal. Ik overweeg zelf om ook een transponder in te bouwen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Bedankt voor je bijdrage en een spoedig herstel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten